Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Minix Neo X8?

Hej,

Vi vill koppla in TVn i sovrummet till nätverket för att 1. Titta på filmer genom XBMC eller PLEX, 2. Titta på Canal Digital Go. Första tanken blev ytterligare en Google Chromecast men så såg jag att det finns en maskin som heter Minix Neo X8 som verkar kunna göra detta, fördelen är att den kan kopplas till LAN uttaget i sovrummet(istället för att köra över Wifi). Enheten kostar dock ganska mycket mer och det verkar vara lite blandade åsikter om den?

Någon här som kan ge lite input?

Kan tillägga att vi har Intel NUC maskiner i 2 vardagsrum och de fungerar bra men de kostar också 3000 kr / st allt som allt vilket känns onödigt för sovrummet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack, informationen där är dock nästan ett år gammalt, misstänker att det hänt lite sen dess? Så jag anser nog fortfarande att denna tråden är relevant.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Idag finns ju även NEO Z64 som ser lovande ut.
http://www.minix.se

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jo, jag tittade på denna och det låter som att det skulle vara Minix Neo Android som gäller i detta fallet : https://www.youtube.com/watch?v=heNNOCFjcwE

Dessutom Neo Z64 Windows inte så långt ifrån en komplett Intel Nuc(av billigare snitt) vilket jag misstänker är bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Jo, jag tittade på denna och det låter som att det skulle vara Minix Neo Android som gäller i detta fallet : https://www.youtube.com/watch?v=heNNOCFjcwE

Dessutom Neo Z64 Windows inte så långt ifrån en komplett Intel Nuc(av billigare snitt) vilket jag misstänker är bättre.

Jag är supernöjd med min minix .Klarar fint att streama full hd utan lagg,från XBMC.
Hade tidigare en 2 kärnig Ricomagic sticka.Och den orka inte.
Jag har dock aldrig testat wifi mottagningen på minixen.
Eftersom jag har routern intill kör jag med kabel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag har en NEO64 liggande efter att jag fick för mig att bygga en HTPC. Messa och buda om någon är intresserad av den. Och för att svara på frågan. Fungerar skitbra med Win10 och Kodi, eller vad du vill.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Har en Minix Neo X8 plus hemma på prov, fick till en Mini A2 fjärrkontroll extra men såg att detta är standardkontrollen för Minix Neo X8 så nu har jag 2!? Känns inte som NetOnNet har koll på läget.

Iallafall så startade jag upp maskinen och fick välja launcher(tråkigare launcher får man leta efter), sen rakt in i Android. Inga standardinställningar gjordes vid uppstart så som man annars gör när man startar upp en ny Android telefon. Jag valde att göra en factory reset och då fick jag upp en välkommen bild där jag fick ange lite men ändå mycket mindre data än vad man anger på en telefon, ex inget gmail konto efterfrågades. Läste att det skulle vara omständigt att uppdatera enheten, jag valde att prova USB uppdateringen(FAT32 med firmware i zip) men den hittade ingen av mina USB minne. Tillslut provade jag den inbyggda updaten och den fungerade bättre, vet inte om jag fortfarande måste flasha enheten? Det jag reagerade på efter uppdateringen var att enheten fortfarande befann sig på Android 4(4.4.2 eller något sådant)!? Man undrar hur framtidssäker denna maskin verkligen är?

Körde en update genom playbutiken på samtliga appar, storen började dock med att bara stå o ladda i 5-10 min tills jag fick starta om playbutiken. Sen fungerade det som tänkt.

Jag drog igång XBMC(Kodi) men stötte direkt på omständigheter. SMB browsing fungerade inte så man var tvungen till att ange exakt sökväg och konto till mina utdelningar, en och en(har 4 st), inte jätte kul. Sen kör jag med MySQL databas för Kodi och där verkar det som att jag måste koppla in enheten till en vanlig dator för att kunna ställa in detta(genom advancesettings filen) vilket också är omständigt.

Netflix och Youtube fungerade bra!

Efter någon timme med maskinen kan jag konstatera att tangentbordet på baksidan av fjärrkontrollen är allt annat än självklart, man ska använda shift och FN för att skifta mellan layout men man hamnar ofta i ett läge där man inte vet vilket tecken det blir härnäst. Det finns säkert en logisk förklaring men den känns allt annat än självklar att jobba med. Däremot kan jag säga att air mouse funktionen är nice men även den är allt annat än självklar.

Maskinen verkar strömma video på ett bra vis och den är helt tyst, dock så är gränssnittet riktigt tråkigt och man funderar på hur det blir med uppdateringar i framtiden. Man vet ju att med mobiltelefoner får man byta ut hela telefonen lite då och då för att få en nyare version av Android, så kanske det även blir här? Jag ser helt klart en hel del fördelar med Windows versionen av denna box, man kommer troligen kunna ha uppdaterad mjukvara under längre tid och man kan göra allt men behöver på plats i Windows utan att krångla med att koppla ifrån, springa iväg, koppla in, mecka, koppla ifrån, springa iväg, koppla in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag drog igång XBMC(Kodi) men stötte direkt på omständigheter. SMB browsing fungerade inte så man var tvungen till att ange exakt sökväg och konto till mina utdelningar, en och en(har 4 st), inte jätte kul. Sen kör jag med MySQL databas för Kodi och där verkar det som att jag måste koppla in enheten till en vanlig dator för att kunna ställa in detta(genom advancesettings filen) vilket också är omständigt.

Har du Google konto kan du ju ta nån filhanterare tex ES Filutforskaren eller så borde du kunna göra det genom kodi's egna filhanterare för att kopiera över advancesettings filen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Såg att det finns en enhet som heter Xtreamer Wonder och den ser väldigt lik ut, framförallt kostar den 700 kr mindre!? Kanske denna enheten räcker? Någon som vet något om den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2958777

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du Google konto kan du ju ta nån filhanterare tex ES Filutforskaren eller så borde du kunna göra det genom kodi's egna filhanterare för att kopiera över advancesettings filen.

Jo, det går säkert med en massa extra jobb, jag är dock van vid att man kan göra vad som behövs direkt på enheten så som man kan på vilken Windows maskin som helst. Här verkar det dock mer omständigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan det inte funka med en raspberry pi 2? Där finns det ju rejäl Community-support så den känns hyfsat framtidssäker. Men den kanske inte klarar allt du vill göra med tanke på att det är Linux och ARM? Känns som den bör duga till sovrummet. Osäker på hur det funkar med Canal Digital Go.

Verkar inte alltför krångligt:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem

Att köra Kodi på en Raspberry Pi 2 Model B fungerar säkert riktigt fint men det blir troligen svårare att få till netflix och canal digital go?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tror du har rätt angående Netflix och förmodligen också Canal digital go på raspberry pi 2. Det blir nog svårt att få att fungera på den plattformen.

Permalänk
Medlem

Får jag en tusenlapp plus frakt för min Neo64 så har någon en helschysst spelare.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

@Fisen: Är det Windows-varianten?

Permalänk
Medlem

Jag kör Minix Z64 kostar 1400kr på orange http://store.orange.com/se/elektronik/foto+video/minix-neo-z6... frakten är gratis tog 23h för den att komma från london. Lätt att flasha om till windows enda du gör är att skapa en bootbar usb med windows bios sen uppdatera. Sedan bootbar windows usb. Tar ca 1h max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag kör Minix Z64 kostar 1400kr på orange http://store.orange.com/se/elektronik/foto+video/minix-neo-z6... frakten är gratis tog 23h för den att komma från london. Lätt att flasha om till windows enda du gör är att skapa en bootbar usb med windows bios sen uppdatera. Sedan bootbar windows usb. Tar ca 1h max.

1400 kr var inte dyrt, men jag undrar, hur kan 32 GB utrymme räcka till Windows? De installationer jag gjort på Intel Nuc har taget upp emot 70 GB efter ett kort tag. Det gick att få in på en 64 GB disk men det var tight!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

1400 kr var inte dyrt, men jag undrar, hur kan 32 GB utrymme räcka till Windows? De installationer jag gjort på Intel Nuc har taget upp emot 70 GB efter ett kort tag. Det gick att få in på en 64 GB disk men det var tight!

Inga beskymmer jag har windows 10 samt kodi med massa tillägg! SVT play, Lovefilm, netflix, spoify mm. Jag har 18GB ledigt!
Kör med fjärrkontrollen http://www.inet.se/produkt/8906609/minix-wireless-gyromouse rekommenderas starkt!