Asus Zero Bright Dot (pixelgaranti)

Permalänk
Medlem

Asus Zero Bright Dot (pixelgaranti)

Är det någon som kan förklara hur Asus Zero Bright Dot pixelgaranti fungerar egentligen?
I spoilern (länk: https://www.asus.com/us/support/article/696/) så jag jag klistrat in vad som står på Asus hemsida, först uppfattar jag att om jag har en endast vit pixel som är död skadad så går det på pixelgarantin, men sen så står det så här i tabellen:
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional

Huh? "2 bright dots" är alltså två ljusa pixlar som är skadade, men hur går det under "Zero bright dot", jag har då alltid lärt mig att zero och 0 är = 0, inte 3.

Sen står det på en annan sida så här: http://support.asus.com/Warranty.aspx?SLanguage=en&m=VE247H&p...

Applied Models: General ZBD Models
After Purchase____Bright Dot____Dark Dot
12 months___________0___________ ≦5

Är det inte en 0:a där igen? När jag kontaktade Asus supporten så fick jag svar att det är 3 ljusa pixlar som ska vara döda. Fullkomligt förvirrande måste jag säga. Enda som det står att det är 3 döda ljusa pixlar på är så kallade "Applied Models: Non-ZBD Models".
Men min skärm som har en frusen/död ljus pixel faller under ZBD i 12 månader enligt länken ovan, men i spoilern så står det Model: MG279Q (30 days ZBD).

Är det någon som fattat på hur det här egentligen fungerar för jag är väldigt förvirrad. Är det så att min röda pixel som syns mot ljus yta är en mörk pixel?

Hittade det här:
"A bright dot refers to a pixel with a defect in its ability to display the correct color output.", låter precis som min pixel då den är röd när det är vitt, den är inte död.

Zero Bright Dot

What is it?
ASUS backs select LCD displays with a Zero Bright Dot guarantee to ensure that your product performs to the highest quality.

How Does it Work?
If your select LCD display has even one single bright dot, ASUS may repair or replace the unit. Exclusions apply and subject to verification. For more information please refer to your product warranty card or contact ASUS..

What is a Bright Dot?
A bright dot is a sub-pixel defect that is permanently "on", displaying a colored (red, green or blue) spot on the display at all times. A dark dot is a sub-pixel defect that is permanently "off". Please note that dark dots are not included in the ZBD program.

Pixel Acceptance Detail
LCD panels are made up of millions of micro electronic pixels. If one pixel is no longer lit, it will become a bright or dark pixel. By ISO 13406-2 standards, ASUS conforms to the acceptance spot level which lies between 3 to 5 bright/dark pixel defects. In order to deliver ultimate vision experience to you, panels that contain less than or equal to the above number of spots, then it is considered an acceptable LCD monitor. Please refer Bright/Dark Spot Acceptance Detail below:

Bright sub-pixel defects (0 max)
Dark sub-pixel defects (5 max)
Total combined bright and dark sub-pixel defects (5 max)
If you have... Then
4 bright dots, 0 dark dots Your monitor qualifies for RMA
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional
2 bright dots, 4 dark dots Your montior qualifies for RMA
0 bright dots, 4 dark dots Your monitor is functional
0 bright dots, 6 dark dots Your monitor qualifies for RMA

Supported Models*
Series or Model Type*

Model: PQ321Q (30 days ZBD)
Model: MG279Q (30 days ZBD)
Series: PG Series
Series: PA Series
Series: LS Series
Series: PW Series
Series: PB Series

* Subject to ASUS discretion. ZBD policy varies by series, model and region. Please check with your local sales for confirmation.

Dold text
Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

genom det du skrivit så uppfattar jag detta såhär

nolltolerans mot pixlar som lyser
och mörka pixlar är 5 tillåtet

citerar dig från 2 ställen
After Purchase____Bright Dot____Dark Dot
12 months___________0___________ ≦5

4 bright dots, 0 dark dots Your monitor qualifies for RMA
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional
2 bright dots, 4 dark dots Your montior qualifies for RMA
0 bright dots, 4 dark dots Your monitor is functional
0 bright dots, 6 dark dots Your monitor qualifies for RMA

blev självklart då jag läste detta men de kan nog variera mellan olika modeller men 2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional känns som en felskrivning

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

genom det du skrivit så uppfattar jag detta såhär

nolltolerans mot pixlar som lyser
och mörka pixlar är 5 tillåtet

citerar dig
4 bright dots, 0 dark dots Your monitor qualifies for RMA
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional
2 bright dots, 4 dark dots Your montior qualifies for RMA
0 bright dots, 4 dark dots Your monitor is functional
0 bright dots, 6 dark dots Your monitor qualifies for RMA

blev självklart då jag läste detta men de kan nog variera mellan olika modeller

Jo men nolltolerans mot pixlar som lyser, men sen står det så här som du även skrev:
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional

2 bright dots, det är inte nolltolerans. Är det felskrivning eller är det bara för min del att skicka tillbaka skärmen då jag har en röd irriterande fastfrusen pixel som syns vid vissa bakgrunden (t.ex. vit).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Annars hade du ju kunnat lägga tråden under Asus forumdel och låtit dem förklara istället för att folk här ska dela med sig av sina tolkningar @Asus_Caroline

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Jo men nolltolerans mot pixlar som lyser, men sen står det så här som du även skrev:
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional

2 bright dots, det är inte nolltolerans. Är det felskrivning eller är det bara för min del att skicka tillbaka skärmen då jag har en röd irriterande fastfrusen pixel som syns vid vissa bakgrunden (t.ex. vit).

editerade mitt inlägg men du han skriva här först

skulle säga att de bara är exempel annars kan du fråga asus här på swec vad som gäller
för enligt text nedan gäller noll tolerans mot bright dots

After Purchase____Bright Dot____Dark Dot
12 months___________0___________ ≦5

Edit:
han ovan hann före
skriv på Asus forumdel och fråga @Asus_Caroline

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Har skickat en anmälan till moderatorerna så de kan flytta över tråden till Asus forumdel så det inte blir dubbelpost.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Är det någon som kan förklara hur Asus Zero Bright Dot pixelgaranti fungerar egentligen?
I spoilern (länk: https://www.asus.com/us/support/article/696/) så jag jag klistrat in vad som står på Asus hemsida, först uppfattar jag att om jag har en endast vit pixel som är död skadad så går det på pixelgarantin, men sen så står det så här i tabellen:
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional

Huh? "2 bright dots" är alltså två ljusa pixlar som är skadade, men hur går det under "Zero bright dot", jag har då alltid lärt mig att zero och 0 är = 0, inte 3.

Sen står det på en annan sida så här: http://support.asus.com/Warranty.aspx?SLanguage=en&m=VE247H&p...

Applied Models: General ZBD Models
After Purchase____Bright Dot____Dark Dot
12 months___________0___________ ≦5

Är det inte en 0:a där igen? När jag kontaktade Asus supporten så fick jag svar att det är 3 ljusa pixlar som ska vara döda. Fullkomligt förvirrande måste jag säga. Enda som det står att det är 3 döda ljusa pixlar på är så kallade "Applied Models: Non-ZBD Models".
Men min skärm som har en frusen/död ljus pixel faller under ZBD i 12 månader enligt länken ovan, men i spoilern så står det Model: MG279Q (30 days ZBD).

Är det någon som fattat på hur det här egentligen fungerar för jag är väldigt förvirrad. Är det så att min röda pixel som syns mot ljus yta är en mörk pixel?

Hittade det här:
"A bright dot refers to a pixel with a defect in its ability to display the correct color output.", låter precis som min pixel då den är röd när det är vitt, den är inte död.

Zero Bright Dot

What is it?
ASUS backs select LCD displays with a Zero Bright Dot guarantee to ensure that your product performs to the highest quality.

How Does it Work?
If your select LCD display has even one single bright dot, ASUS may repair or replace the unit. Exclusions apply and subject to verification. For more information please refer to your product warranty card or contact ASUS..

What is a Bright Dot?
A bright dot is a sub-pixel defect that is permanently "on", displaying a colored (red, green or blue) spot on the display at all times. A dark dot is a sub-pixel defect that is permanently "off". Please note that dark dots are not included in the ZBD program.

Pixel Acceptance Detail
LCD panels are made up of millions of micro electronic pixels. If one pixel is no longer lit, it will become a bright or dark pixel. By ISO 13406-2 standards, ASUS conforms to the acceptance spot level which lies between 3 to 5 bright/dark pixel defects. In order to deliver ultimate vision experience to you, panels that contain less than or equal to the above number of spots, then it is considered an acceptable LCD monitor. Please refer Bright/Dark Spot Acceptance Detail below:

Bright sub-pixel defects (0 max)
Dark sub-pixel defects (5 max)
Total combined bright and dark sub-pixel defects (5 max)
If you have... Then
4 bright dots, 0 dark dots Your monitor qualifies for RMA
2 bright dots, 2 dark dots Your monitor is functional
2 bright dots, 4 dark dots Your montior qualifies for RMA
0 bright dots, 4 dark dots Your monitor is functional
0 bright dots, 6 dark dots Your monitor qualifies for RMA

Supported Models*
Series or Model Type*

Model: PQ321Q (30 days ZBD)
Model: MG279Q (30 days ZBD)
Series: PG Series
Series: PA Series
Series: LS Series
Series: PW Series
Series: PB Series

* Subject to ASUS discretion. ZBD policy varies by series, model and region. Please check with your local sales for confirmation.

Dold text

Hej,

https://www.asus.com/us/support/article/696/
Info på den här sidan gäller endast i USA. I Europa är det bara PA-serien, vissa PB-modeller och PG-serien som har ZBD-pixelpolicy. MG-serien omfattas av standardpixelpolicyn, där upp till 3 lysande eller 5 mörka pixlar tillåts.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

https://www.asus.com/us/support/article/696/
Info på den här sidan gäller endast i USA. I Europa är det bara PA-serien, vissa PB-modeller och PG-serien som har ZBD-pixelpolicy. MG-serien omfattas av standardpixelpolicyn, där upp till 3 lysande eller 5 mörka pixlar tillåts.

Blir väldigt vilseledande information om samma skärm i USA har en pixelgaranti men en annan i Europa men båda sidorna använder sig av samma pixelgarantisida som står på engelska. Ingenstans får man som kund information om att MG279Q inte omfattar ZBD-pixelpolicyn utan det enda man har att gå på är det som jag länkat tidigare där det står 30 dagar.

Var kan jag som den sämre kunden från Europa ta del av denna information om pixelgaranti där MG279Q inte omfattas av ZBD utan att kontakta er först och inte på något sätt förväxla med den bättre garantin som de mer värda från USA blir erbjudna?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Blir väldigt vilseledande information om samma skärm i USA har en pixelgaranti men en annan i Europa men båda sidorna använder sig av samma pixelgarantisida som står på engelska. Ingenstans får man som kund information om att MG279Q inte omfattar ZBD-pixelpolicyn utan det enda man har att gå på är det som jag länkat tidigare där det står 30 dagar.

Var kan jag som den sämre kunden från Europa ta del av denna information om pixelgaranti där MG279Q inte omfattas av ZBD utan att kontakta er först och inte på något sätt förväxla med den bättre garantin som de mer värda från USA blir erbjudna?

Hej,

Jag förstår att det är förvirrande för kunder när det är olika produktgarantier i olika regioner. Förut gällde ZBD-policy endast PA-serien och vissa PB-modeller. Hemsidan har inte uppdaterats sedan PG- och MG-serien kom, så vi ska se till att den blir mer tydlig med vad som gäller för aktuella modeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gräver upp denna gamla tråd, då det fortfarande är otydligt på Asus Europa/Sverige sida om vilka modeller som ingår i ZBD-garantin.

Permalänk

Bumpar denna tråden, köpte en Asus TUF VG249Q med en bright dot och ca 2 svarta pixlar. Står ingenstans vilka skärmar som omfattas av ZBD. Tyvärr var jag tillbaka med skärmen på 9e dagen hade det varit inom 7 hade det ej varit ett problem. Herregud vad irriterad man blir.