Raid borta efter uppdatering win7->win10

Permalänk
Medlem

Raid borta efter uppdatering win7->win10

Som det står, uppdaterade min win7 till win10, och nu hittar jag inte ens mina 2 HD som satt i raid(spegling).
Inte ens via diskhanteraren hittar jag don, lite mysko.
Viktigaste att jag kan få ut infon på dom så kan jag skita i raid, men hur gör jag?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Som det står, uppdaterade min win7 till win10, och nu hittar jag inte ens mina 2 HD som satt i raid(spegling).
Inte ens via diskhanteraren hittar jag don, lite mysko.
Viktigaste att jag kan få ut infon på dom så kan jag skita i raid, men hur gör jag?

Vad var det för RAID-lösning? Saknas det någon drivrutin?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var detta mjukvaru RAID i Windows, eller RAID via hårdvara eller tex Intels kontroller?

Är det hårdvara/Intelskontroller så kan du ev behöva ta ner drivare. Är det Windows mjukvaru RAID så är risken att allt är borta om den har skadat något, då denna RAID lösning är väldigt känslig och inte standardiserad. Ev kan något recoveryprogram som stöder dynamiska diskar hitta infon och få igång dem igen.