Permalänk
Medlem

Uppgraderings tips

Det har gått ca 2 år sen jag köpte min dator och nu känner jag att det är dags att uppgradera men jag är inte helt säker på vad jag ska köpa :S jag funderar på att köpa en ny processor, ssd och 8 gb ram minne eller tycker ni att det borde vara något annat jag ska köpa.
btw helst under 7 tusen

http://puu.sh/ln9rr/ffe0904668.jpg

Spel jag kör fallout 4, csgo, starcraft 2, guild wars 2 och lite annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av natran:

Det har gått ca 2 år sen jag köpte min dator och nu känner jag att det är dags att uppgradera men jag är inte helt säker på vad jag ska köpa :S jag funderar på att köpa en ny processor, ssd och 8 gb ram minne eller tycker ni att det borde vara något annat jag ska köpa.
btw helst under 7 tusen

http://puu.sh/ln9rr/ffe0904668.jpg

Spel jag kör fallout 4, csgo, starcraft 2, guild wars 2 och lite annat

Det är ändå en bra grund.

Köp dig en SSD disk så blir de ett stort lyft och kanske ett gtx 970 så borde hålla ett bra tag framöver.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@natran:

Jag tycker det är ganska onödigt att uppgradera datorn för de spelen.
Min dator är strax under din:
i5-4670K med Nvidia GTX 760 och jag har inget problem med flyt i Starcraft 2 eller LoL.
Bärplockarn har rätt i att en SSD vore ett lyft. Ett ljuddämpat chassi kan vara bra eftersom du får skönare spelmiljö.

Permalänk
Medlem

En SSD vore en bra uppgradering.

Ram borde du väl bara skaffa mer av om det håller på att ta slut när du använder datorn, annars finns det ingen poäng. Kika lite i aktivitetshanteraren när du har igång massa program/spelar, börjar det bli tajt så kanske det är dags!

Din processor borde inte vara flaskhals med ditt nuvarande grafikkort, så om du verkligen känner att du måste uppgradera datorn så borde du satsa på att skaffa ett nytt grafikkort (ex. 970) istället för en processor. I och för sig sa de i fredagspanelen att Fallout 4 var ovanligt processorkrävande, så vad vet jag!

Permalänk
Medlem

@Natran De största uppgraderingarna för dig är ju SSD och 144Hz skärm.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@1NstaNT: Den här mhz-hysterin på skärm e la för go. Vad ska han med den till om datorn nätt o jämt klarar 60fps på medium o låg upplösning

Lägg pengarna på
1. SSD
2. Grafikkort

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@1NstaNT: Den här mhz-hysterin på skärm e la för go. Vad ska han med den till om datorn nätt o jämt klarar 60fps på medium o låg upplösning

Lägg pengarna på
1. SSD
2. Grafikkort

60Hz till 144Hz var iallafall för mig en av de största uppgraderingarna. Speciellt om man spelar fps-spel så märker man skillnaden.
Men vissa kanske inte behöver det.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II