Styrfäste som passar till Z3

Permalänk
Medlem

Styrfäste som passar till Z3

Hejsan, vet faktiskt inte om jag postar i rätt tråd, om jag inte postat rätt så får ni säga till. Det jag undrar är ifall det finns något skal till min Sony xperia z3 som går att fästa på ett styre. Tänkte skaffa ett sådant skal då jag ska köra mycket skoter till vinter och tänker använda mobilen som GPS. Har kollat runt lite på google men hittar inte något direkt jättebra. Undrar bara ifall ni har några tips på ett sådant skal

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Kommer inte kylan döda telefonen ?
Vet att batterier i stort inte gillar minusgrader.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Har 12V uttag i skotern som jag kan ladda mobilen med

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Skulle inte använda den på skotern kylan kommer förstöra den

Permalänk
Medlem

@Zoobo: Säker? Om jag har i laddaren så lär ju mobilen bli varmare. Plus kommer ändå ha den i fickan ifall jag inte skaffar styrfäste så spelar inte någon större roll

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Permalänk
Medlem

Batterier tappar kapacitet vid kyla så batteriet kommer dö fortare, däremot tar det inte direkt skada av användning i kyla. När den värms upp igen så bildas kondens (om det finns fukt i luften) vilket kan fuktskada telefonen med allt vad det innebär...
Köldfaktorn på en skoter är enorm så telefonen kommer i princip ha samma temp som luften oavsett laddare eller ej.

Vissa (alla?) litiumbaserade batterier klarar inte att laddas i kyla. Har för mig att det har något med syrebildning inne i cellen vilket gör att battericellen sväller och i slutändan exploderar. Finns säkert batterier som klarar detta nu så behöver en faktakoll för var några år sen jag grävde djupt i batteriträsket.

Så jag rekommenderar dig att antingen hålla telefonen varm (innerficka) och ladda hemma alternativt köpa riktig gps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Batterier tappar kapacitet vid kyla så batteriet kommer dö fortare, däremot tar det inte direkt skada av användning i kyla. När den värms upp igen så bildas kondens (om det finns fukt i luften) vilket kan fuktskada telefonen med allt vad det innebär...
Köldfaktorn på en skoter är enorm så telefonen kommer i princip ha samma temp som luften oavsett laddare eller ej.

Vissa (alla?) litiumbaserade batterier klarar inte att laddas i kyla. Har för mig att det har något med syrebildning inne i cellen vilket gör att battericellen sväller och i slutändan exploderar. Finns säkert batterier som klarar detta nu så behöver en faktakoll för var några år sen jag grävde djupt i batteriträsket.

Så jag rekommenderar dig att antingen hålla telefonen varm (innerficka) och ladda hemma alternativt köpa riktig gps.

Okej! Tack för motiverat svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC