Permalänk
Medlem

Köpråd systemkamera!

Hej!

Jag ska köpa min sambo en födelsedagspresent och jag vet att hon vill ha en systemkamera då hon aldrig haft någon. Jag har kollat runt och hittat ett paket som verkar vara bra för en nybörjare.

Det jag tänkt köpa är:
https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3200-18-...

Prisklassen är 5000 inte mer.

Någon som har ett bättre förslag? Jag motiverar paketet över att det följer med två objektiv, och kameran i sig är vad jag har läst en jätte bra nybörjarkamera.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Fundera på runt-omkring-saker med typ en fotobok, redigeringsprogram på datorn, bra ryggsäck/sling-väska, reflexskärm, ett enkelt stativ. (Snart jul med)

Kan rekommendera kaffebrus.

http://kaffebrus.com/reflexskarm-silver-vit-rektangular-1705....

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Den kameran du valt är bra för priset. Men tittar även på den här: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3200-18-...

Tycker 18-105 är bättre för allround användning, själv använder jag inte zoom för mycket och det kan vara jobbig att ta med två objektiv med sig och byta.

Jag rekommenderar att du köper en s.k. prime lens också, typ 35-50mm F1.8 eller 2.8. De tar bättre och ljusstarkare bilder. Det kan ligga lite över din budget men jag tycker det är värt! Just nu har jag endast fast objektiv på min, en Canon 40mm F2.8 STM.

Jag kan rek den här för dig också:

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/nikon/nikon-35mm-af...

plus

https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3200-18-...

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Må kosta 400kr mer än utsatt budget, men Sony A6000 sopar mattan i APS-C klassen. Fast ska om det även ingå objektiv så lycka till.

Man får nog lägga 75% av budgeten på ett objektiv för att att det ska bli bra. En bra prime, (dvs icke zoom).

Permalänk

Ja. Gillar också A6000 men den kostar 7k med objektiv. Men man får typ 450 kr tillbaka från Sony just nu. A6000 är en riktigt giant slayer

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle rekommendera en prime lens till en nybörjare. Jag tycker att ett zoom objektiv är bättre att börja med, för att sen kanske skaffa en prime när man vet vilken brännvidd man gillar att fota i.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är kluven. D3200 är en helt ok kamera att börja med, men jag tycker inget av de föreslagna paketen är idealiska. Frågan är om man vill hålla på och byta objektiv om man inte är van med systemkameror. För det kommer man att behöva göra med 18-55, 55-200 kittet. 18-105 tycker jag å andra sidan är för begränsande.

Själv köpte jag en D5200 med ett Sigma 18-200 objektiv som jag kör med. Nu har jag märkt att jag vill ha flera objektiv, men det har kommit utifrån vad jag känner att jag vill åstadkomma med kameran och de begränsningar jag ser med mitt nuvarande objektiv.

Ett annat problem med din prisklass är att du inte får med någon vettig blixt. Den inbyggda blixten är mer eller mindre värdelös. Den är klen, men ger ändå ett stickigt ljus om man fotograferar inomhus. En bra blixt med vinklingsbart huvud och diffusor ger så mycket trevligare bilder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är kluven. D3200 är en helt ok kamera att börja med, men jag tycker inget av de föreslagna paketen är idealiska. Frågan är om man vill hålla på och byta objektiv om man inte är van med systemkameror. För det kommer man att behöva göra med 18-55, 55-200 kittet. 18-105 tycker jag å andra sidan är för begränsande.

Själv köpte jag en D5200 med ett Sigma 18-200 objektiv som jag kör med. Nu har jag märkt att jag vill ha flera objektiv, men det har kommit utifrån vad jag känner att jag vill åstadkomma med kameran och de begränsningar jag ser med mitt nuvarande objektiv.

Ett annat problem med din prisklass är att du inte får med någon vettig blixt. Den inbyggda blixten är mer eller mindre värdelös. Den är klen, men ger ändå ett stickigt ljus om man fotograferar inomhus. En bra blixt med vinklingsbart huvud och diffusor ger så mycket trevligare bilder.

Det beror ju på vad man prioriterar. En superzoom kompromissar med bildkvaliteten betydligt mer än 18-55 + 55-200. Man har ju även olika behov. Jag tar kanske 95 procent av mina bilder på kortare brännvidder än 35mm.
Att kunna byta objektiv och alltid ha det redskap som är mest lämpat för situationen är ju lite av grejen med en systemkamera.
Den inbyggda blixten går mycket riktigt inte att jämföra med en extern blixt men värdelös är den ju inte. Den funkar utmärkt till tex fyllnadsblixt i motljus. Skruvar man upp isotalet så funkar den tom som hjälp om man studsar den i taket med en spegel eller ett vit papper, iaf om det inte är för högt i tak.
Hur som helst är ju dylika paket tänkta just som en start, så är man har något att börja med för att sedan märka vad man mer behöver eller vill ha. Ett paket med en normalzoom av något slag och ev en enklare telezoom dyker den funktionen bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har en Canon 70D och är väldigt nöjd! Jag rekommenderar den starkt!

Permalänk
Medlem

Sorry om jag lånar tråden lite, men tyckte det var onödigt och starta en ny tråd. Jag ska köpa en spegellös systemkamera och står i valet mellan tre alternativ. Om ni bortser från prisskillnaden, vilken är bäst?
1. Sony A6000
2. Samsung NX500
3. Olympus M10 MK II

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Sorry om jag lånar tråden lite, men tyckte det var onödigt och starta en ny tråd. Jag ska köpa en spegellös systemkamera och står i valet mellan tre alternativ. Om ni bortser från prisskillnaden, vilken är bäst?
1. Sony A6000
2. Samsung NX500
3. Olympus M10 MK II

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda trovärdiga svar på dina alternativ vore från nån som har god erfarenhet av alla 3.
Svar av typen "Köp xxx för den har jag å den e bra" är ju totalt värdelöst.

Alla modeller har styrkor och svagheter tex. avseende stillbild eller filmning, objektivurval mm.
Finns tonvis med omdömen om du Googlar. Se även youtube.

Har du tankar att i framtiden gå över till FF och kunna återanvända objektiven så ligger A6000 närmast till hands då Sonys A7-serie klarar av det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Salle83:
Utöver det så har Samsung dödat hela sin kamera division så hela NX är serien döende. Undvik.
Olympus är bra men Sony är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

@Salle83:
Utöver det så har Samsung dödat hela sin kamera division så hela NX är serien döende. Undvik.
Olympus är bra men Sony är bättre.

Kanske, inget är bekräftat.

Skrivet av Salle83:

Sorry om jag lånar tråden lite, men tyckte det var onödigt och starta en ny tråd. Jag ska köpa en spegellös systemkamera och står i valet mellan tre alternativ. Om ni bortser från prisskillnaden, vilken är bäst?
1. Sony A6000
2. Samsung NX500
3. Olympus M10 MK II

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Olympus är riktigt bra, jag hade tagit den av de tre. (har haft Olympus E-M5, Samsung NX1 och Sony a6000 så jag vet hur de är.)
Jag lämnade tillbaka min a6000, ingen höjdare imo.
Men allt detta är bara mina personliga erfarenheter och betyder inget direkt för dig.

Det är omöjligt att säga vilken kamera som är "bäst". Ingen kamera på hela planeten är bättre än någon annan kamera. Allt beror på användningsområde, pris, vilka specs som är viktiga för en, tycke, smak osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kanske, inget är bekräftat.

Olympus är riktigt bra, jag hade tagit den av de tre. (har haft Olympus E-M5, Samsung NX1 och Sony a6000 så jag vet hur de är.)
Jag lämnade tillbaka min a6000, ingen höjdare imo.

Men allt detta är bara mina personliga erfarenheter och betyder inget direkt för dig.

Det är omöjligt att säga vilken kamera som är "bäst". Ingen kamera på hela planeten är bättre än någon annan kamera. Allt beror på användningsområde, pris, vilka specs som är viktiga för en, tycke, smak osv.

Jag tycker samtliga verkar likvärdiga i helheten, men där de har olika fördelar och nackdelar.

Samsungen saknar inbyggd blixt och eyetracker, men har bäst skärm, storlek och filmegenskaper.

Sonyn har snabbast autofocus och har större sensor än Olympus och lika stor som Samsung.

Olympus verkar vara en mix av Sony och Samsung och den är även den som är senast släppt på marknaden.

Antar att Olympus ligger etta på listan, mn ska avvakta och se vem som ger bäst deal på blackfriday.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Jag tycker samtliga verkar likvärdiga i helheten, men där de har olika fördelar och nackdelar.

Samsungen saknar inbyggd blixt och eyetracker, men har bäst skärm, storlek och filmegenskaper.

Sonyn har snabbast autofocus och har större sensor än Olympus och lika stor som Samsung.

Olympus verkar vara en mix av Sony och Samsung och den är även den som är senast släppt på marknaden.

Antar att Olympus ligger etta på listan, mn ska avvakta och se vem som ger bäst deal på blackfriday.

Skickades från m.sweclockers.com

Olympusen har dessutom marknadens absolut bästa stabilisering inbyggt i huset. Dvs du får 5-axlad stabilisering i alla objektiv du sätter på inklusive gamla med adapter. Ta foton med 1-2 sekunder expomnering handhållet är fullt görbart. Stort plus imo.

Permalänk
Medlem

Sony A6000 svart + E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS för 5,5 lax, bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERR0R:

Sony A6000 svart + E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS för 5,5 lax, bra pris?

Jag köpte den på Cyberphoto nu på deras Blackfriday för 5490 kr. Jag tycker att det är ett riktigt bra pris för en av de bästa spegellösa kamerorna på marknaden. Du får ju även tillbaka 450 kr av Sony, så den kostar drygt 5000 kr.

Det stod mellan den eller Olympus M10 Mk II för mig, som fotokungen har ett erbjudande på för 6990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Jag köpte den på Cyberphoto nu på deras Blackfriday för 5490 kr. Jag tycker att det är ett riktigt bra pris för en av de bästa spegellösa kamerorna på marknaden. Du får ju även tillbaka 450 kr av Sony, så den kostar drygt 5000 kr.

Det stod mellan den eller Olympus M10 Mk II för mig, som fotokungen har ett erbjudande på för 6990 kr.

Beställde jag också

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Glöm inte shoppa snorbilliga bra gammelgluggar.

Tycker det är en djungel, men ska se vad min pappa har för gamla. Annars är jag sugen på att köpa Sigma 30 & 60mm. De ska tydligen ge mkt bang för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem