Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Medlem

Gratulerar till vinsten på DH, du förtjänar det verkligen!
Sjukt detaljrikt bygge och oerhört fängslande och intressant bygglogg!
Mer sånt!

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande hantverk, grattis!

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Avstängd

Väldigt intressant att du designat flera olika typer av kylblocks modeller som du sedan evaluerat och testat effektiviteten på samt även lyckats åstadkomma en kreation presterar bättre än kommersiella modeller.
Det måste ha varit dyrt att göra det och slösaktigt.

Kylning och kylteknik har ju funnits i sekel. Kylindustrin är ju massiv och används i bilar, superdatorer, data center, och allt möjligt. Så mönster och modeller måste ju ha studerats ganska mycket genom åren i olika laboratorier av olika företag som velat ta fram optimala designer.

Kanske står om det i Journal of Electronics Cooling and Thermal Control eller något liknande.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Väldigt intressant att du designat flera olika typer av kylblocks modeller som du sedan evaluerat och testat effektiviteten på samt även lyckats åstadkomma en kreation presterar bättre än kommersiella modeller.
Det måste ha varit dyrt att göra det och slösaktigt.

Kylning och kylteknik har ju funnits i sekel. Kylindustrin är ju massiv och används i bilar, superdatorer, data center, och allt möjligt. Så mönster och modeller måste ju ha studerats ganska mycket genom åren i olika laboratorier av olika företag som velat ta fram optimala designer.

Kanske står om det i Journal of Electronics Cooling and Thermal Control eller något liknande.

Sen en kostnadseffektivt lösnig är viktig också, ts lösnig tog 24 timmar för ett block och det fungerar ju bra för en prototyp inte i storindustrin.

I stor skala tar dom en lösning som både går fort att göra och kyler okej.

Grattis till vinsten också, det förtjänar du.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När jag hörde om tävlingen så förstod jag att du skulle vara med! Och när jag läste att vinnaren var utsedd så visste jag att det var ditt mästerverk som vann!

Skulle vara konstigt om du inte vunnit! Allt är Perfekt!

Permalänk
Medlem

Stooort grattis till vinsten.
Super cleant bygge, jag såg den i morse på Sweclockers och har läst hela tråden fram till nu. Som entusiast av vattenkylda datorer är det alltid kul att se ett så väl planerat bygge.

En tanke jag fick ganska tidigt i tråden är om radiator lösningen du valt. Dvs en radiator och fyra fläktar.
Är det effektivare med denna combo? Eller skulle det kanske vara mera effektivt tvärt om, med två fläktar i mitten och två radiatorer på sidorna?

Jag skulle tänka mej att det varmaste vattnet skulle gå in i en radiator efter fläktarna och kylas med luft som redan passerat en radiator och blivit lite uppvärmt, får att sedan gå över i ytterligare en radiator som matats med kall luft utifrån som sugs in av fläktarna i mitten.

Jag tror att man skulle få effekten av nära på dubbla radiator arean.
Detta med två färre fläktar, på samma fysiska plats. = Bättre kylning.

Bara en tanke, om du skulle vilja vidare utvekla kylningen lite.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Väldigt intressant att du designat flera olika typer av kylblocks modeller som du sedan evaluerat och testat effektiviteten på samt även lyckats åstadkomma en kreation presterar bättre än kommersiella modeller.
Det måste ha varit dyrt att göra det och slösaktigt.

Kylning och kylteknik har ju funnits i sekel. Kylindustrin är ju massiv och används i bilar, superdatorer, data center, och allt möjligt. Så mönster och modeller måste ju ha studerats ganska mycket genom åren i olika laboratorier av olika företag som velat ta fram optimala designer.

Kanske står om det i Journal of Electronics Cooling and Thermal Control eller något liknande.

hmm, förstår inte din post riktigt. Jobbar själv som chef inom ett av Sveriges största bolag med just HV/AC och måste säga hatten av till TS för det engagemang och detaljarbete som lagts ned. Att säga att det är slösaktig att lägga ner tid och energi i sin hobby blir ju lite konstigt.... Sedan behöver allt testas, även där det finns teoretiska modeller, just därför att de är teoretiska...

Stort grattis till Mr3D, en mycket värdig vinnare.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Stooort grattis till vinsten.
Super cleant bygge, jag såg den i morse på Sweclockers och har läst hela tråden fram till nu. Som entusiast av vattenkylda datorer är det alltid kul att se ett så väl planerat bygge.

En tanke jag fick ganska tidigt i tråden är om radiator lösningen du valt. Dvs en radiator och fyra fläktar.
Är det effektivare med denna combo? Eller skulle det kanske vara mera effektivt tvärt om, med två fläktar i mitten och två radiatorer på sidorna?

Jag skulle tänka mej att det varmaste vattnet skulle gå in i en radiator efter fläktarna och kylas med luft som redan passerat en radiator och blivit lite uppvärmt, får att sedan gå över i ytterligare en radiator som matats med kall luft utifrån som sugs in av fläktarna i mitten.

Jag tror att man skulle få effekten av nära på dubbla radiator arean.
Detta med två färre fläktar, på samma fysiska plats. = Bättre kylning.

Bara en tanke, om du skulle vilja vidare utvekla kylningen lite.

Det är mycket möjligt att det skulle vara bättre, men jag ser några nackdelar med den iden jämfört med Mr3Ds.

1. Lägre lokalt luftflöde över arean i radiatorerna pga dubbel impedans för luftflödet och nästan halva drivande trycket.
2. Lägre flödeshastighet av vattnet, igen pga dubbla impedansen/tryckförslusten för att pumpa vattnet genom radiatorerna.
Då konvektivt energiflöde är väldigt beroende på den lokala hastigheten av det konvektiva mediet så kan det vara två stora nackdelar. Det är dock extremt svårt att veta om dessa två ger en större förlust eller om dubbla arean ger en större vinst.

3. Ljudnivån kommer troligen gå upp, eftersom impedansen går upp(fläktarna kommer snurra snabbare med samma signal, då det helt enkelt är mindre gas som "är ivägen" för dem att snurra), och eftersom fläktarna är närmre radiatorerna, vilket troligen kommer skapa extremt högt tryck mellan fläktbladen och bladen i radiatorerna, om de monteras direkt imellan radiatorerna.
4. Fler delar i kedjan, större chans för läckor.

Jag skriver det inte för att vara spydig, men det kan vara faktorer som inte alla kommer ihåg att tänka på varge gång.

Stort grattis till dig iaf Mr3D!
Häpnandsväckande välbyggt, och fan vad man vill ha en cnc-fräs och elektrodsetsare, eller vad det heter på svenska, när man läser detta.

Extremt imponerad speciellt av kylblocken, har sett en liknande design förrut men med "kuberna" stående på rad med vatten som kommer in åvanifrån genom en mesh för att skapa turbulent flöde. (något i stil med detta: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachment... )
Imponerande att kunna fräsa dem i det där mönstret! Troligen funkar de bättre just pga att vattnet måste byta riktning titt som tätt och blir turbulent, vilket är mkt bättre än laminärt flöde för konvektivt energi utbyte.

Har du hört talas om "skived fins" btw? om du har tillgång till en maskin som kan göra sådana så kan det vara något att testa. De brukar köra det i all in one kylarna tror jag. Om det inte syns på de bilderna som man kan hitta på google så är det speciella med dem att det kan vara upp mot 3 fins per mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxxPaladinxxx:

hmm, förstår inte din post riktigt. Jobbar själv som chef inom ett av Sveriges största bolag med just HV/AC och måste säga hatten av till TS för det engagemang och detaljarbete som lagts ned. Att säga att det är slösaktig att lägga ner tid och energi i sin hobby blir ju lite konstigt.... Sedan behöver allt testas, även där det finns teoretiska modeller, just därför att de är teoretiska...

Stort grattis till Mr3D, en mycket värdig vinnare.

Jag måste och säga hatten av till honom för engagemanget och detaljarbetet. Det är imponerande.
Jag säger inte att det var slösaktigt att lägga ner tiden på sin hobby, men det är ju mycket pengar och material som går åt också.
Jag menar bara på att kylindustrin är gammal och att det antagligen finns gått om prior art där stora forskaravdelningar och grupper lagt ner mycket tid på att metodiskt studera, utforma och testa olika designer.

Standing on the shoulders of giants.

Permalänk
Casemod-mästare

Tack för alla trevliga kommentarer!

Visst borde jag ha studerat värmeöverföring, laminärt/turbulent flöde osv bättre, men istället provade jag bara lite olika designer, som jag kunde tänka mig gav bättre resultat.

Skrivet av Turbonisse:

Stooort grattis till vinsten.
Super cleant bygge, jag såg den i morse på Sweclockers och har läst hela tråden fram till nu. Som entusiast av vattenkylda datorer är det alltid kul att se ett så väl planerat bygge.

En tanke jag fick ganska tidigt i tråden är om radiator lösningen du valt. Dvs en radiator och fyra fläktar.
Är det effektivare med denna combo? Eller skulle det kanske vara mera effektivt tvärt om, med två fläktar i mitten och två radiatorer på sidorna?

Jag skulle tänka mej att det varmaste vattnet skulle gå in i en radiator efter fläktarna och kylas med luft som redan passerat en radiator och blivit lite uppvärmt, får att sedan gå över i ytterligare en radiator som matats med kall luft utifrån som sugs in av fläktarna i mitten.

Jag tror att man skulle få effekten av nära på dubbla radiator arean.
Detta med två färre fläktar, på samma fysiska plats. = Bättre kylning.

Bara en tanke, om du skulle vilja vidare utvekla kylningen lite.

Jag förstår din tanke, men att "sandwicha" radiatorer presterar faktiskt mycket sämre än med en lös radiator.

Här kan du läsa lite tester som har gjorts.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?220874-Mor...

Som ni troligen kanske vet kommer jag fortsätta med bygget nu, jag har lite grejjer kvar att göra. Så som att bygga nya kylflänsar till både minnena och Intel SSD'n. Måste även göra lite interna moddar på nätagget.

Får bli snabba ryck nu till SMPC.

Permalänk
Medlem

Stort grattis!

Detta var underbart att följa, tack!

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten! Har följt tråden nästan från första början! Stor Eloge!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Tack för alla trevliga kommentarer!

Visst borde jag ha studerat värmeöverföring, laminärt/turbulent flöde osv bättre, men istället provade jag bara lite olika designer, som jag kunde tänka mig gav bättre resultat.

Jag förstår din tanke, men att "sandwicha" radiatorer presterar faktiskt mycket sämre än med en lös radiator.

Här kan du läsa lite tester som har gjorts.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?220874-Mor...

Som ni troligen kanske vet kommer jag fortsätta med bygget nu, jag har lite grejjer kvar att göra. Så som att bygga nya kylflänsar till både minnena och Intel SSD'n. Måste även göra lite interna moddar på nätagget.

Får bli snabba ryck nu till SMPC.

Med tanke på vad du har för värme utvecklande komponenter, kommer det säkert fungera alldeles utmärkt med en radiator, "Push and Pull" konfigurationen hjälper också hålla tempen i schack. Fyll din vackra dator med vatten och njut av din skapelse. Den ser ganska klar ut.

Jag tycker dock att vi borde ta testen som du länkade till med en STOR nypa salt.
Testen i fråga är gjord 2009, det har hänt massor, både på radiator och fläkt fronten sedan dess.
Moderna radiatorer har lägre resistans och dagens fläktar kan prestera ett mycket högre tryck.
Jag hittar dagens motsvarighet till de "Nanoxia" han testar med "http://www.inet.se/produkt/6308712/nanoxia-120mm-fx12-1250#/s..." på Inet. Exakt samma beteckning, och kollar man utformningen på dessa propellerblad, så är det inte alls konstigt om två radiatorer fullständigt sänker fläkten. Denna är avsedd för att "flytta luft", INTE "trycka luft". Dessa fläktar är avsedda att sitta i fri luft, absolut inte på en radiator (Än mindre mellan två!) Inte konstigt om han fick dåliga resultat. Inet bryr sig inte ens om att sätta ut ett värde för "static preassure", vilken med tanke på hur den ser ut borde landa på ett värde under 0.5mm/h2o (Min gisning)
Jag hittade lite värden på en modernare Nanoxia fläkt. Med blad formade för att skapa tryck, dessa presterar 1.69mm/h2o. Inte så pjokigt. (Men dessa var inte uppfunna när testet gjordes.)

Som jämförelse, kan vi ta de svarta Noctua som sitter i Mr3D's bygge.
Jag vet inte om de är 2000rpm eller 3000rpm varianten. Men de är antingen goda för 4.18mm/h2o, eller 10.52mm/h2o.
Två fläktar efter varandra är dessutom kapabla till det dubbla! Så om Mr3D har Noctuas 3000rpm fläktar monterade som de sitter nu, kan han maxa trycket genom sin kylare med hela 21.04mm/h2o.

Och då har jag ännu inte gått på vad som hänt på radiatorsidan de senaste sju åren, jag tror ni ser vart det lutar?

Missförstå mej inte nu.
Den gamla sanningen stämmer fortfarande. Flera fläktar och färre radiatorer ger högre effekt igenom radiator(n). Precis som i testen Mr3D länkade till. Där emot hävdar jag att sandwitcha in ett par fläktar som Noctua 3000rpm kommer ge (Mycket) bättre kylning totalt i kretsen, än en radiator med fyra fläktar. Speciellt med lite luft emellan komponenterna som Mr3D har med sina shrouds.

Mr3D's skapelse är jätte häftig, jag tycker inte han skall pilla mera, den är perfekt!
Jag lade upp "min tanke" i tråden för andras framtida projekt. Någonting att fundera på, som alternativ.
Har man plats brist måste man kompromissa!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Med tanke på vad du har för värme utvecklande komponenter, kommer det säkert fungera alldeles utmärkt med en radiator, "Push and Pull" konfigurationen hjälper också hålla tempen i schack. Fyll din vackra dator med vatten och njut av din skapelse. Den ser ganska klar ut.

Jag tycker dock att vi borde ta testen som du länkade till med en STOR nypa salt.
Testen i fråga är gjord 2009, det har hänt massor, både på radiator och fläkt fronten sedan dess.
Moderna radiatorer har lägre resistans och dagens fläktar kan prestera ett mycket högre tryck.
Jag hittar dagens motsvarighet till de "Nanoxia" han testar med "http://www.inet.se/produkt/6308712/nanoxia-120mm-fx12-1250#/s..." på Inet. Exakt samma beteckning, och kollar man utformningen på dessa propellerblad, så är det inte alls konstigt om två radiatorer fullständigt sänker fläkten. Denna är avsedd för att "flytta luft", INTE "trycka luft". Dessa fläktar är avsedda att sitta i fri luft, absolut inte på en radiator (Än mindre mellan två!) Inte konstigt om han fick dåliga resultat. Inet bryr sig inte ens om att sätta ut ett värde för "static preassure", vilken med tanke på hur den ser ut borde landa på ett värde under 0.5mm/h2o (Min gisning)
Jag hittade lite värden på en modernare Nanoxia fläkt. Med blad formade för att skapa tryck, dessa presterar 1.69mm/h2o. Inte så pjokigt. (Men dessa var inte uppfunna när testet gjordes.)

Som jämförelse, kan vi ta de svarta Noctua som sitter i Mr3D's bygge.
Jag vet inte om de är 2000rpm eller 3000rpm varianten. Men de är antingen goda för 4.18mm/h2o, eller 10.52mm/h2o.
Två fläktar efter varandra är dessutom kapabla till det dubbla! Så om Mr3D har Noctuas 3000rpm fläktar monterade som de sitter nu, kan han maxa trycket genom sin kylare med hela 21.04mm/h2o.

Och då har jag ännu inte gått på vad som hänt på radiatorsidan de senaste sju åren, jag tror ni ser vart det lutar?

Missförstå mej inte nu.
Den gamla sanningen stämmer fortfarande. Flera fläktar och färre radiatorer ger högre effekt igenom radiator(n). Precis som i testen Mr3D länkade till. Där emot hävdar jag att sandwitcha in ett par fläktar som Noctua 3000rpm kommer ge (Mycket) bättre kylning totalt i kretsen, än en radiator med fyra fläktar. Speciellt med lite luft emellan komponenterna som Mr3D har med sina shrouds.

Mr3D's skapelse är jätte häftig, jag tycker inte han skall pilla mera, den är perfekt!
Jag lade upp "min tanke" i tråden för andras framtida projekt. Någonting att fundera på, som alternativ.
Har man plats brist måste man kompromissa!

Platsbrist är lätt att lösa, får det inte plats i lådan går det ju köra ett helt element bredvid (var en som gjorde just det, ett tre meter långt, i forumet).

Ja bättre fläktar finns det ju idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag måste och säga hatten av till honom för engagemanget och detaljarbetet. Det är imponerande.
Jag säger inte att det var slösaktigt att lägga ner tiden på sin hobby, men det är ju mycket pengar och material som går åt också.
Jag menar bara på att kylindustrin är gammal och att det antagligen finns gått om prior art där stora forskaravdelningar och grupper lagt ner mycket tid på att metodiskt studera, utforma och testa olika designer.

Standing on the shoulders of giants.

du skulle bara veta hur mycket pengar vi lägger på praktisk verifiering, modeller i all ära

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Jävligt fint bygge!
Som sagt, tillverkningen är ofta roligare än själva produkten, och när man gör det åt sig själv är det förbaskat lätt att bli petig.
Saknar Cnc'n otroligt mycket nu när man börjat plugga :/ från att ha stått 10-14 timmar dagligen och nött in nya tekniker och försökt optimera sig själv till att inte röra en fräs på 2 år.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Fextreme_fa:

Jävligt fint bygge!
Som sagt, tillverkningen är ofta roligare än själva produkten, och när man gör det åt sig själv är det förbaskat lätt att bli petig.
Saknar Cnc'n otroligt mycket nu när man börjat plugga :/ från att ha stått 10-14 timmar dagligen och nött in nya tekniker och försökt optimera sig själv till att inte röra en fräs på 2 år.

Jag håller med dig helt! Det är byggnationen som är det roliga. Jag har byggt saker förut bara för byggnationens skull, när den sen är klar använder jag den aldrig...(Det gäller ju dock inte datorn, den kommer jag använda)

Här kommer lite bilder på vad som gjordes innan DH.

Monteringsguide av vattenblocket.

Alla bitar till blocket.

Börja med att lägga i 5 skruv i olika hål. De kommer senare dra fast backplaten.

Lägg dit kopparbasen medan de 5 skruven fortfarande är där och skruva åt skruvarna till kopparbasen.

Lägg dit backplaten och dra åt de 5 skruvarna genom hålen i kopparbasen.

Montera I/O plåten, och dra åt 3st M3 skruv som går genom kopparbasen till backplaten.

Lägg 6-pinnarn på plats.

Montera POM toppen.

Montera kopparbryggan med de resterande 4 skruven som går genom hela blocket.

Klart!

Några bilder jag tog när datorn blev "klar" dagen innan Dreamhack.

Just nu håller jag på att rita på kylflänsar för minnena, planen är att köra klart de till helgen.

Permalänk
Medlem

Grymt fint hantverk! väl värd vinsten på Dh. en liten fråga bara, passerar ena kopplingen bara grafikkortsblocket och går vidare till processorn eller har det någon funktion att ha fyra in/ut gångar på blocket?

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Jorvin:

Grymt fint hantverk! väl värd vinsten på Dh. en liten fråga bara, passerar ena kopplingen bara grafikkortsblocket och går vidare till processorn eller har det någon funktion att ha fyra in/ut gångar på blocket?

Endast för snyggare/bättre rördragning. Sen eftersom det sitter 4 rör istället för 2 i graffet hjälper det till att staga upp den mer.

Permalänk

Ang Weldon

Tycker ni dissar weldon utan grund lite nu

Det är ju inte så att man litar 100% på att en 8mm pinnfräs är just 8mm, utan är det noga så kör man ju ett mätskär och mäter in det, och då spelar det ingen roll om den kastar någon hundradel.

Dessutom så har vi dom billigaste weldonhållarna som Hoffman kan leverera, tror dom kostar typ ~300kr, och dom slår inte mer än en hundradel, även dom riktigt långa. En ER-hållare (eller hylschuck) funkar säkert jättebra när den är ny. Men minsta skada på hylsan och det kan vara kört.

Hydraulchuckar är onekligen bra, men en hylsa till en sådan kostar (iaf varianterna vi har) tre gånger mer än en weldonhållare.

Borrchuckar ska vi inte ens prata om, dom duger ju inte att kasta på folk ens

Nä, weldon for life!

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Jag håller med dig helt! Det är byggnationen som är det roliga. Jag har byggt saker förut bara för byggnationens skull, när den sen är klar använder jag den aldrig...(Det gäller ju dock inte datorn, den kommer jag använda)

Här kommer lite bilder på vad som gjordes innan DH.

Monteringsguide av vattenblocket.

http://i.imgur.com/F9A7GLf.jpg

Alla bitar till blocket.

http://i.imgur.com/ClzihVg.jpg

Börja med att lägga i 5 skruv i olika hål. De kommer senare dra fast backplaten.

http://i.imgur.com/7H2j2Y7.jpg

Lägg dit kopparbasen medan de 5 skruven fortfarande är där och skruva åt skruvarna till kopparbasen.

http://i.imgur.com/khSLViu.jpg

Lägg dit backplaten och dra åt de 5 skruvarna genom hålen i kopparbasen.

http://i.imgur.com/eVKfjKZ.jpg

Montera I/O plåten, och dra åt 3st M3 skruv som går genom kopparbasen till backplaten.

http://i.imgur.com/aAVmXHo.jpg

Lägg 6-pinnarn på plats.

http://i.imgur.com/p5lTRqY.jpg

Montera POM toppen.

http://i.imgur.com/sW98ttj.jpg

http://i.imgur.com/6wZJgdR.jpg

Montera kopparbryggan med de resterande 4 skruven som går genom hela blocket.

Klart!

http://i.imgur.com/4yZfGkG.jpg

http://i.imgur.com/BewgmLb.jpg

http://i.imgur.com/hB4KPa1.jpg

http://i.imgur.com/6x0TsKH.jpg

Några bilder jag tog när datorn blev "klar" dagen innan Dreamhack.

Just nu håller jag på att rita på kylflänsar för minnena, planen är att köra klart de till helgen.

Den där 6-pinnarn på graffet är det något du själv har lödt på för att anpassa till blocket? Ser inte original ut nämligen.

Förbannat tjusigt block! Väldigt beundransvärt hantverk.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Den där 6-pinnarn på graffet är det något du själv har lödt på för att anpassa till blocket? Ser inte original ut nämligen.

Förbannat tjusigt block! Väldigt beundransvärt hantverk.

Tror inte det är original Men snyggt gjort i alla fall, dock borde han kunna gjort en snyggare lösning än kablar (men troligen smidigaste lösningen och han hade ju tidspress också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av darkstrom:

Tycker ni dissar weldon utan grund lite nu

Det är ju inte så att man litar 100% på att en 8mm pinnfräs är just 8mm, utan är det noga så kör man ju ett mätskär och mäter in det, och då spelar det ingen roll om den kastar någon hundradel.

Dessutom så har vi dom billigaste weldonhållarna som Hoffman kan leverera, tror dom kostar typ ~300kr, och dom slår inte mer än en hundradel, även dom riktigt långa. En ER-hållare (eller hylschuck) funkar säkert jättebra när den är ny. Men minsta skada på hylsan och det kan vara kört.

Hydraulchuckar är onekligen bra, men en hylsa till en sådan kostar (iaf varianterna vi har) tre gånger mer än en weldonhållare.

Borrchuckar ska vi inte ens prata om, dom duger ju inte att kasta på folk ens

Nä, weldon for life!

Jag har inget emot Weldon, men det ska användas till rätt verktygstyper. Såsom korthåls och gängtappar.

Ang. kastet, jag köper inte riktigt din anledning med att kast på en fräs är skitsamma. Om du har en flerskärig fräs och ett kast på den så får du ju olika tandmatningar på vardera tand på fräsen, det skapar vibratopner och skapar dålig yta. Men visst, en hundradel är ju skitsamma.

Det jag inte gillar att ha fräsar i weldon är att det bara är en skruv från sidan som håller den. Det blir med andra ord väldigt ojämn spännkraft kontra en ER-chuck, där du har en jämn och fin kraft från alla håll.

Men jag håller med dig, får man ett slag på hylsan är det bara att kasta. Det är även fler komponenter det kan bli fel på än en weldon. Konan i chucken måste vara bra, hylsan måste vara bra och muttern måste vara bra. Medan weldon måste bara hålet i chucken vara bra.

Skrivet av biorrith:

Den där 6-pinnarn på graffet är det något du själv har lödt på för att anpassa till blocket? Ser inte original ut nämligen.

Förbannat tjusigt block! Väldigt beundransvärt hantverk.

Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte det är original Men snyggt gjort i alla fall, dock borde han kunna gjort en snyggare lösning än kablar (men troligen smidigaste lösningen och han hade ju tidspress också).

Där har ni onekligen fel. Eftersom kylaren är mycket längre än PCBn så var de tvugna att förlänga 6-pinnarn med kablar. Jag försökte löda på en "riktig" kontakt som sitter direkt på PCBt, men jag lyckades aldrig smälta tennet med min lödkolv på 30w. Fick improvisera och dra fast den i vattenblocket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Tycker ni dissar weldon utan grund lite nu

Det är ju inte så att man litar 100% på att en 8mm pinnfräs är just 8mm, utan är det noga så kör man ju ett mätskär och mäter in det, och då spelar det ingen roll om den kastar någon hundradel.

Dessutom så har vi dom billigaste weldonhållarna som Hoffman kan leverera, tror dom kostar typ ~300kr, och dom slår inte mer än en hundradel, även dom riktigt långa. En ER-hållare (eller hylschuck) funkar säkert jättebra när den är ny. Men minsta skada på hylsan och det kan vara kört.

Hydraulchuckar är onekligen bra, men en hylsa till en sådan kostar (iaf varianterna vi har) tre gånger mer än en weldonhållare.

Borrchuckar ska vi inte ens prata om, dom duger ju inte att kasta på folk ens

Nä, weldon for life!

Kör du med hela fräsens skärlängd och med rätt höga skärdata i hårda material är krympchuck (där du får värma med induktion) enda alternativet eller special hydralchuck för annars kryper den ur när du börjar fräsa. Då spiralen på fräsen blir som en hänga på på en skruv som drar ur fräsen. Rätt vanligt när man börjar använda dynamisk fräsning (mastercam) och volymill (gibbscam).

Ett kast på verktyget gör att skären blir utsatta för ojämnt mycke kraft, vilket kan förkorta livslängden till typ hälften.

Weldon kräver att man har verktyg förberedda för weldon också, och du vill helst inte ha sånna verktyg i något annat än weldon-hållare då alla andra hållare bygger på friktion och urtaget för weldon minkar anläggningsytan. Så nja, weldon fungerar hos typ verktygsmakare och små-verkstäder som tycker det är för dyrt med andra hållare och som inte kräver spara in så extremt på bearbetningstiden och kan köra rätt lungt.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel hälare vs hållare
Permalänk

Vi kör endast prototyptillverkning, dvs inga serier, så vi har inga enorma krav på hållfasthet. Men jag vidhåller att kastmässigt så är iaf
våra weldonhållare minst lika bra som dom andra hållarna.

Och ang dynamisk fräsning, så är weldonhållare dom enda som faktiskt hållt kvar verktygen för mig iaf.(nu har vi bara weldon, hylschuckar och hydrauliska) Hylschuckar är helt odugliga i det anseendet.

Men visst, kör man långa serier där verktygslivslängd är allt, så är det en annan femma

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte speciellt kunnig inom området, men detta var tamejfan det bästa datorbygge jag sett. Jag fick omvärdera mitt 5-stjärnor betyg och kan inte längre sätta samma betyg på andra byggen, för det vore att nedvärdera detta.

Något jag speciellt gillar är hur du förklarar varje liten del i byggloggen så otroligt bra, så att till och med en ofrälse som jag förstår det (någorlunda)! Detta projekt skulle behöva en sjätte stjärna, då det är en klass i sig själv.

Otroligt imponerande!

Permalänk
Casemod-mästare

Har varit fullt upp på jobbet de senaste veckorna, därför jag inte har uppdaterat.

Jag har fått kört ett par kylflänsar till minnena, blev rätt nöjd med koppar toppen, passar bra in med den resterande kopparn.

Förra helgen tog jag lite bilder på datorn för att medverka i SMPC. Jag blev rätt nöjd med de bilderna så slänger upp de här med.

Nästa grej till projektet blir troligen en kylare till Intel 750 SSDn. Får se vad jag gör/hinner med i mellandagarna.

Permalänk
Medlem

Okej dom egengjorda kylflänsarna till dina minnen är så ¤&"# tummen upp.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

Instämmer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

De där minnesflänsarna är helt otroligt sexiga!