Varför rekomenderar folk så många olika lösningar för att slippa Telias router.

Permalänk
Medlem

Varför rekomenderar folk så många olika lösningar för att slippa Telias router.

Hej,

Flyttade nyligen till ett Telia fiber-anslutet hus.
Varje lgh i det huset får internet via en helt vanlig cat6e kabel från Telias switch nere i källaren.
Varje rum har 1-2 dubbeluttag.

Iaf. Efter att ha läst sjukt många trådar här så kom jag fram till följande.

Sätt bara rätt VLAN ID på de portar,wifi band som du vill ha IP-TV resp Internet på din router så funkar det.
Koppla in din switch i den porten som du har internet och koppla in resten av uttagen i KK-skåpet till den.
Om du vill ha flera TV apparater så sätt flera portar i din router som IPTV VLAN och koppla dem direkt till dem uttagen eller sätt en switch där också.

Sagt och gjort så funkade det
Dock är det så att jag endast kör med en TV och inte något IP-Telefoni, vilket underlättar något enormt.
Så jag har endast en port från routern till TV VLAN. Resten går på Internet VLAN
Jag behövde inte göra något mer .
ENDAST SKRIVA IN RÄTT VLANID på routern.
Min router är en helt vanlig Netgear R7000 med den senaste FW som kommer från Netgear.

Det svåra för mig var att få tag på rätt VLANID , men efter att läst igenom några trådar så hade jag några stycken att prova med
Vad är det som gör ovan komplicerat?
Har jag missat något? Vad har jag gjort för fel....?

Med vänlig hälsning
Rob

Permalänk
Medlem

De flesta som klagar på telias router/modem kör inte fiber.

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på Telias Fiber - men när jag bodde hos mina föräldrar hade vi Telia ADSL. Den routern var hopplös - speciellt gällande gaming. Detta löstes efter ~2 år efter att jag fick problemet för det kom en uppdatering som man kunde ringa in till Telia och be om att få.

Detta var dock den legendariska routern som hette något liknande: tg799tsvn. Googlar man blir man mörkrädd.

Om folk inte rekommenderar Telias Fiberrouter kan jag inte svara på!

Permalänk
Medlem

Mitt modem från Telia har tydligen en begränsning på 65 mbit, jag har 100mbit i lägenheten...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Njea, jag får uppfattningen att folk rekommenderar smartswitchar mm och att de skall koppla det på de mest märkliga sätten. Jag kan förstå om får in ADSL att det kanske är svårigheter där.
Men om man får in fiber eller en helt vanlig cat5/6 e kabel in i sin lgh/villa så borde man inte hålla på med sådant. Så länge man har en router som klarar av skapa VLAN samt att man vet vilka VLANID som gäller så borde det vara väldigt enkelt att lösa vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Hade otroligt många problem pga Telias router när jag hade VDSL som löste sig direkt när jag bryggade och satte Asus-router efter, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia ADSL och deras modem/router. Inga problem alls, varken vid gaming, nedladdning eller stream.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Lego Master

Bryggade min första dagen vi fick den, har haft hemska erfarenheter nere hos farsan sedan tidigare. Kör pfSense-brandvägg på en Intelmaskin och sedan en ASUS RT-AC66U bakom det som AP och gb-switch. Kanske lite overkill, får se om jag ditchar pfSensen vid något tillfälle och kör bara ASUS-routern som DHCP-server osv. Använder egentligen inte så många av funktionerna i brandväggen att det är lönt att slösa en hel dator på den. Men det är ju en diskussion för en annan dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta verkar inte orka läsa manualen eller kan inte förstå den, en del skriver saker som inte alls har nått vettigt faktainnehåll, tex citatet nedan som är tekniskt obegripligt och det vore intressant med en förklaring av vad som menas.

Skrivet av svalle:

Mitt modem från Telia har tydligen en begränsning på 65 mbit, jag har 100mbit i lägenheten...

Teliasmartarna får oerhört mycket skit de inte borde ha, själv har jag aldrig haft något problem med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svalle:

Mitt modem från Telia har tydligen en begränsning på 65 mbit, jag har 100mbit i lägenheten...

Skrivet av mrqaffe:

De flesta verkar inte orka läsa manualen eller kan inte förstå den, en del skriver saker som inte alls har nått vettigt faktainnehåll, tex citatet nedan som är tekniskt obegripligt och det vore intressant med en förklaring av vad som menas.

Teliasmartarna får oerhört mycket skit de inte borde ha, själv har jag aldrig haft något problem med dem.

Vad vederbörande pga dålig kunskap troligen syftar på (men inte själv förstår orsaken till och skyller istället på routern), är att länkhastigheten på wifi ligger på 65Mbit. Detta pga att någon utav hans egen uppkopplade utrustning (mobiltfn, laptop) inte klarar högre länkhastighet. Om länkhastigheten överstiger 56Mbit så är det en N-kompatibel router/AP och dom klarar alltid (rätta mig om jag har fel) minst 130 Mbit/s

Sedan finns det dom som inte vet hur man öppnar en port. Dom som inte förstår hur wifi fungerar/inte fungerar. Dom som inte vet att telefonlinan vid dsl-uppkoppling kan vara felorsaken. Dom som har samma förväntningar på inställningsmöjligheter/funktioner på en gratisrouter som en egenköpt router för 2000kr. m.m

Permalänk
Medlem

Har själv Telias ADSL och är grymt nöjd... efter att jag bryggat och skaffat en Netgear R7000.

Stabilare, bättre WiFi-täckning, bättre inställningsmöjligheter och inte minst lättare att placera.
Men jag måste ju tyvärr fortfarande ha kvar Telia-eländet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Har själv Telias ADSL och är grymt nöjd... efter att jag bryggat och skaffat en Netgear R7000.

Stabilare, bättre WiFi-täckning, bättre inställningsmöjligheter och inte minst lättare att placera.
Men jag måste ju tyvärr fortfarande ha kvar Telia-eländet..

Du borde i stället vara nöjd med att du sitter med ett väldigt bra modem, (Du lär inte själv kunna köpa nått som presterar bättre) det ingår dessutom och Telia byter ut det om det går sönder så se det också som ett åskskydd eftersom modemen rätt ofta agerar åskskydd pga hur de ansluts (både telenätet och elnätet i huset)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som många redan nämnt så var bryggning, med VDSL, ett måste för mig. Mycket mer användarvänligt (beroende på router såklart). Det var inte direkt upphetsande att spela vissa spel och spelet skriker "Strict NAT" och så kollar man över axeln och ser på ens teliamodem som snäser av en med "Pfft, glöm att du får spela online felfritt".

Annars överlag så tycker jag att deras smartar fungerar rätt bra. Mycket skit får de helklart. Mest pga okunniga konsumenter, men det är svårt att komma ifrån.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Med din (TS) lösning så försvinner väl många smart-TV funktioner (browser, youtube etc)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta verkar inte orka läsa manualen eller kan inte förstå den, en del skriver saker som inte alls har nått vettigt faktainnehåll, tex citatet nedan som är tekniskt obegripligt och det vore intressant med en förklaring av vad som menas.

Teliasmartarna får oerhört mycket skit de inte borde ha, själv har jag aldrig haft något problem med dem.

Teliaroutern/gateway:n från Thomson vi fick från Telia är den sämsta biten elektronik jag någonsin pillat med.
Vi gick genom tre exemplar efter otaliga problem med tappat uppkoppling, spontana omstarter och hysteriskt långa omstartstider.

Bytte till en router i det lite högre prestandasegmentet hos Asus och vips, så var alla prestanda- och tillförlitlighetsproblem borta.

Permalänk
Medlem

Har man fiber behöver man inte ens telias technicolor 799vn router som de skickar med och tar betalt för. Släng den i närmaste vattendrag då den är extremt dåligt byggd, ofattbart instabil och löjligt begränsad (100mbps trådlöst för mitt 1000/1000 abonnemang? tack telia vad omtänksamt!).

TV, telefoni och bredband är redan uppdelat direkt i fiberboxens switch på väggen. Behöver du fler portar för tv/telefoni så är det bara köpa en passande switch.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har inte koll på Telias Fiber - men när jag bodde hos mina föräldrar hade vi Telia ADSL. Den routern var hopplös - speciellt gällande gaming. Detta löstes efter ~2 år efter att jag fick problemet för det kom en uppdatering som man kunde ringa in till Telia och be om att få.

Detta var dock den legendariska routern som hette något liknande: tg799tsvn. Googlar man blir man mörkrädd.

Om folk inte rekommenderar Telias Fiberrouter kan jag inte svara på!

Hade också en skrämmande thomson modemrouter, det var nog fanimej det värsta någonsin. Ingen täckning i vissa vinklar runt routern (satt man i ena soffan 10m från routern hade man ingen täckning alls, den andra soffan hade okej täckning). Var man uppkopplad och gjorde nånting (laddade ner nåt, kollade youtube el motsv) så blev man urkickad varannan minut och kunde inte ansluta på nån minut. Ibland kunde man inte ansluta överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Teliaroutern/gateway:n från Thomson vi fick från Telia är den sämsta biten elektronik jag någonsin pillat med.
Vi gick genom tre exemplar efter otaliga problem med tappat uppkoppling, spontana omstarter och hysteriskt långa omstartstider.

Bytte till en router i det lite högre prestandasegmentet hos Asus och vips, så var alla prestanda- och tillförlitlighetsproblem borta.

Det är tekniskt omöjligt så du utelämnar något eller så har du inte läst tråden så du förstår vad den handlar om.

Skrivet av ggwp:

Har man fiber behöver man inte ens telias technicolor 799vn router som de skickar med och tar betalt för. Släng den i närmaste vattendrag då den är extremt dåligt byggd, ofattbart instabil och löjligt begränsad (100mbps trådlöst för mitt 1000/1000 abonnemang? tack telia vad omtänksamt!).

TV, telefoni och bredband är redan uppdelat direkt i fiberboxens switch på väggen. Behöver du fler portar för tv/telefoni så är det bara köpa en passande switch.

Det är tekniskt omöjligt om du har Telia som tjänsteoperatör, då matas smarten med en trunk och det finns inte heller någon modell som har en begränsning på 100Mbit på wifi, däremot har de tidigare smartarna bara en radiodel så de kan uppnå 150MBit i länkhastighet.

Skrivet av Efta:

Hade också en skrämmande thomson modemrouter, det var nog fanimej det värsta någonsin. Ingen täckning i vissa vinklar runt routern (satt man i ena soffan 10m från routern hade man ingen täckning alls, den andra soffan hade okej täckning). Var man uppkopplad och gjorde nånting (laddade ner nåt, kollade youtube el motsv) så blev man urkickad varannan minut och kunde inte ansluta på nån minut. Ibland kunde man inte ansluta överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Du klagar alltså på att du har dåliga förutsättningar för wifi och att du egentligen hade behövt montera accesspunkter.

Smarten är inte världen bästa enhet men modemet i den är nog bland det bästa som går att ffå tag på och idag har den fått 802.11ac wifi så de som inte ids lösa wifidelen i lanet bättre får bättre prestanda.

Klaga sakligt om ni ska klaga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Har man fiber behöver man inte ens telias technicolor 799vn router som de skickar med och tar betalt för. Släng den i närmaste vattendrag då den är extremt dåligt byggd, ofattbart instabil och löjligt begränsad (100mbps trådlöst för mitt 1000/1000 abonnemang? tack telia vad omtänksamt!).

TV, telefoni och bredband är redan uppdelat direkt i fiberboxens switch på väggen. Behöver du fler portar för tv/telefoni så är det bara köpa en passande switch.

Sitter själv på telias fiber med Inteno Fiber Switch ---> Asus RT-AC68U ---> TL-SG 108E Switch.

Och har aldrig ens packat upp Telias router. Man stoppar undan den helt enkelt

Man slänger den inte!!

Den dagen du flyttar, vill Telia ha tillbaka sin router. Annars får du betala ca 500Kr.

Och att köra på direkt i fiberboxens switch och sen utöka med en till eller flera switchar, då går man miste om många fina saker, som en router ändå erbjuder.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tekniskt omöjligt om du har Telia som tjänsteoperatör, då matas smarten med en trunk och det finns inte heller någon modell som har en begränsning på 100Mbit på wifi, däremot har de tidigare smartarna bara en radiodel så de kan uppnå 150MBit i länkhastighet.

Tekniskt omöjligt eller inte, hos mig är det möjligt iaf: Telia har monterat en fibersplitter på min vägg. Inuti den så kommer 4 ethernet portar. port1 för bredband, port2 för TV, port3 för telefoni. Väljer jag att köra med telias gateway (technicolor 799vn) så är deras instruktioner att koppla in gatewayn till port 1 och sedan låta denna sköta resten. Väljer jag en egen router kan jag antingen brygga bredbandsporten från gatewayn eller koppla direkt in till switchen på fibersplittern som jag gjort. Funkar strålande.

Ang begänsade hastigheten på 799vn så kom min 799vn fysisk begränsad till 150 och i firmware begränsad till 100. Oavsett om det är 100 eller 150, varför i hela välden säljer man en sådan begränsad gateway packeterad med ett 1000/1000 abonnemang?! Det är som att hyra ut en racingbana och i samma hyrpaket tvinga på ett lån av en 90 hk suzuki swift.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

Tekniskt omöjligt eller inte, hos mig är det möjligt iaf: Telia har monterat en fibersplitter på min vägg. Inuti den så kommer 4 ethernet portar. port1 för bredband, port2 för TV, port3 för telefoni. Väljer jag att köra med telias gateway (technicolor 799vn) så är deras instruktioner att koppla in gatewayn till port 1 och sedan låta denna sköta resten. Väljer jag en egen router kan jag antingen brygga bredbandsporten från gatewayn eller koppla direkt in till switchen på fibersplittern som jag gjort. Funkar strålande.

Ang begänsade hastigheten på 799vn så kom min 799vn fysisk begränsad till 150 och i firmware begränsad till 100. Oavsett om det är 100 eller 150, varför i hela välden säljer man en sådan begränsad gateway packeterad med ett 1000/1000 abonnemang?! Det är som att hyra ut en racingbana och i samma hyrpaket tvinga på ett lån av en 90 hk suzuki swift.

Och du har inte bara datatrafik utan data, tv och tele ?
De tidigare smartarna hade bara en radiodel men numera är det ac modellen och nån mjukvaruspärr till 100Mbit har jag aldrig sett eller hört talas om förut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du klagar alltså på att du har dåliga förutsättningar för wifi och att du egentligen hade behövt montera accesspunkter.

Smarten är inte världen bästa enhet men modemet i den är nog bland det bästa som går att ffå tag på och idag har den fått 802.11ac wifi så de som inte ids lösa wifidelen i lanet bättre får bättre prestanda.

Klaga sakligt om ni ska klaga.

Nu rörde det sig om en router på 2.5ghz bandet. Det rör sig knappast om dåliga förutsättningar om man kan sitta och se routern 10m bort och få två helt olika signalstyrkor. Problemet löste jag sedan med en riktigt sunkig budgetrouter som sedermera försåg hela tomten med wifi utan dessa problem. Fanns inga nämnvärda störningar och problemet kvarstod på samtliga kanaler.

Problemet kvarstod även efter jag, efter mycket käbbel med telias kundservice, fick den utbytt.

Självklart finns det vissa som inte upplever problem, men det är bara googla så för du upp drösvis med problem vilket talar för sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du har inte bara datatrafik utan data, tv och tele ?
De tidigare smartarna hade bara en radiodel men numera är det ac modellen och nån mjukvaruspärr till 100Mbit har jag aldrig sett eller hört talas om förut.

Japp - data, tv och tele helt utan gateway - rätt in i fibersplitterns switch. Jag var också förvånad när supporten sa detta till mig efter 10e gången jag ringde och klagade på att 799vn inte ens klarade av bryggan. Varför har ni inte sagt detta tidigare, var det första jag frågade. Men nu fungerar det iaf helt lysande, och jag klagar inte på Telia mer

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

Japp - data, tv och tele helt utan gateway - rätt in i fibersplitterns switch. Jag var också förvånad när supporten sa detta till mig efter 10e gången jag ringde och klagade på att 799vn inte ens klarade av bryggan. Varför har ni inte sagt detta tidigare, var det första jag frågade. Men nu fungerar det iaf helt lysande, och jag klagar inte på Telia mer

Vad har du för prylar efter tjänstefördelaren ? vilken fibernätleverantör har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för prylar efter tjänstefördelaren ? vilken fibernätleverantör har du ?

data: Ethernetkabel från tjänstefördelaren till ASUS N66U router -> utökat med ett par switchar och AP från cisco.
TV: Ethernetkabel från tjänstefördelaren till en digitaltv mottagare motorola vip1963
telefoni: Ethernetkabel från tjänstefördelaren in i tilgin hg321 "telefonadapter" (150kr från telia) som sedan går till en fast telefon och en DECT basstation.

Vilken firma som installerade här minns jag faktiskt inte. Men det var på telias bekostnad tror jag. Öppet fiber är det idag iaf.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob79:

ENDAST SKRIVA IN RÄTT VLANID på routern.
Min router är en helt vanlig Netgear R7000 med den senaste FW som kommer från Netgear.

Det svåra för mig var att få tag på rätt VLANID , men efter att läst igenom några trådar så hade jag några stycken att prova med

Du har inte lust att dela med dig dessa, så vi andra som gärna vill testa slipper gå igenom samma procedur?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joenas:

Du har inte lust att dela med dig dessa, så vi andra som gärna vill testa slipper gå igenom samma procedur?

Har du läst tråden om Telias vlan om inte gör det.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min flickvän har 100/100 från Telia och använder deras router. Den krashar ofta när man maxar hastigheten i t.ex. Bittorrent/Steam. Blir att byta ut mot något eget.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du läst tråden om Telias vlan om inte gör det.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...

Det har jag men det var ett tag sen jag testade sist.
Har exakt samma router som OP men tidigare gick det inte att sätta internet på vlan 0, enligt länken ovan.

Så frågan är, löser ny firmware till routern detta eller har OP någon annan variant som funkar?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är otroligt mycket tyckande och troende om Telias Smart och som sagt grundar sig de flesta i okunskap. Jag har/har provat flera olika lösningar hemma till min 100/10 fiber från Telia, så jag har lite att jämföra med. Jag bor i en 1½-plansvilla på 177kvm.

Det jag provat är:
- Telias Smart (obvious) - Är den lösning jag använder nu.
- Egen "tjänstefördelare" i form av flera Layer 2 switch som splittat upp VLAN och hanterat de olika VLAN'en i mitt nätverk.
- ASUS N66U med Merlins firmware för att hantera IPTV.
Dessutom har jag en Ubiquity AP som komplettering för att få bättre trådlös täckning.

Om vi börjar med trådlös täckning så märkte jag ingen större skillnad på Smart/Asus. Båda routerna och AP'n kan täcka in hela huset. Det är så klart att den mottagare som man har närmst är alltid starkast. Routern sitter nära ena kortsidan av huset och AP'n sitter i mitten. Det intressanta är att om man ska använda en enhet av Telia Smart och Ubiquity nu så föredrar jag att koppla upp mig mot Smarten. Uppkopplingen är stabilare med den. Det kan bero på vilka andra enheter som är uppkopplade osv. Men är ändå en intressant iakttagelse tycker jag.

När det gäller spel så vet jag att det finns problem, jag spelar själv. Jag har hittills inte stött på något spel som jag inte kunnat få att funka med Smarten. Dock jag tycker inte att man ska lasta routern för problemen. De som utvecklar spel bör bygga dem så att de inte stoppas av en router även om den kör strict nat. Varför ska jag behöva kompromissa med säkerheten i mitt nätverk för att de inte kan göra saker som funkar?

Till sist några ord om stabilitet. Jag bodde i USA under ett år. Under denna tid hade jag en VPN-server på mitt nätverk hemma som jag kopplade upp mig till via Telia Smart för att titta på svensk TV. Inte vid ett enda tillfälle under detta året hängde routern sig. Hade den gjort det hade jag inte haft något sätt att få igång den på igen. Jag har hjälpt många som har haft Smartar som hängt sig. I nära nog samtliga fall så har de parkerat in routern i något trångt utrymme. Konstigt nog har problemen försvunnit när vi omplacerat routern till ett luftigare ställe. Det säger väl sig själv att prylar som alstrar värme inte kan klämmas in där det inte är någon cirkulation på luften.

Den uppenbara fördelen med Telias Smart är att TV'n funkar bättre. Man behöver inte strula med någon konfigurering för att den ska rulla igång, även med flera TV-apparater. Jag bytte tillbaka till Smarten när jag ville installera en andra TV. Dessutom är det enklare för övriga familjen om något strular. Strular det med Asus-lösningen måste jag lösa det. Strular det nu kan de i värsta fall ringa till supporten och få hjälp med att starta om utrustning osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!