Permalänk
Medlem

Datorn låter som en motor!

Hej!

Skulle nyss sätta på datorn idag. Allt fläktarna började att varva upp och allt såg bra ut. Men det var ca 2 sekunder efter att jag tryckte på starten så kom ett ljud som lät som en brummande motor eller något. Svårt att förklara. Stängde av datorn och startade igång. Jag gick in i windows och såg att hårddisken inte hade några korrupta filer. (brummade på medans)

Jag öppnade också upp famsidan av mitt h440 för att kolla om det skulle vara fläktarna där frame. Men sen då jag skulle sätta tillbaka framsidan så tog jag till lite kraft (svagt slag) och då slutade ljudet. Vet någon vad det kan ha varit? även fast ljudet är borta så betyder det ju inte att problemet inte är.

Ljudet kom lite efter att man tryckt på knappen ca 2 sec efter.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Alla fläktar är stock, Både för h440 och för cm421s. Felsökte också hårddisken med windows egna felsökare och den hittade inga fel.
Kan det bara varit en fläkt som hade en dålig dag bara? trodde ju att den skulle sprängas med det ljudet

Permalänk
Medlem

Kan vara en kabel som slog emot ett rotorblad på en fläkt. Alternativ kan det ha varit en av fläktarnas motor som håller på att gå, vissa fläktar börjar brumma lite när kullagret(eller annar glid-metod) blir sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Troligen en av fläktarna, ha datorn öppen och invänta nästa brumm.

Stoppa en fläkt i taget och hör när brummet slutar.

Det kan vara obalans i fläkten som gör att det vibrerar. Kanske pga damm?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kan vara en kabel som slog emot ett rotorblad på en fläkt. Alternativ kan det ha varit en av fläktarnas motor som håller på att gå, vissa fläktar börjar brumma lite när kullagret(eller annar glid-metod) blir sämre.

aa. Har också läst om att vissa grafikkort kan ha uppstickande kablar som slår emot fläktarna. Hur vanligt är det?

Skrivet av xfade:

Troligen en av fläktarna, ha datorn öppen och invänta nästa brumm.

Stoppa en fläkt i taget och hör när brummet slutar.

Det kan vara obalans i fläkten som gör att det vibrerar. Kanske pga damm?

Ja det var ett tag sedan jag dammade av datorn men den är bara lite dammigt. Eftersom att jag har fönster vill jag inte ha det för dammigt. Men ska försöka damma av fläktarna om problemet kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: Glömt en skiva i CD/DVD enheten? Det brukar låta förjävligt när den spinner upp

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mitt h440s främre fläktar lät skumt en dag, då var det det främre dammfiltret som låg emot. Kan det vara något?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har haft en fläkt där kullagret plötsligt gav med sig. Datorn hade väl stått på samma plats utan att flyttas i ett par-tre år och rätt vad det var så började fläkten i sidopanelen låta som en skördetröska...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: Det händer, jag har väl ingen procent att ge. Men det har hänt mig både på grafikkort och andra fläktar runt i datorn har fått en kabel som legat emot, låter som en tystare modell gräsklipparmotor, fortfarande högt nog att skrämma skiten ur en om man inte är bered men inte så högt att man få ha hörselkåpor för att jobba med datorn om vi säger så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Foxmaner: Glömt en skiva i CD/DVD enheten? Det brukar låta förjävligt när den spinner upp

Tyvärr är det så att mitt chassi någon support för dvd/cd läsare

Skrivet av Xyborg:

Mitt h440s främre fläktar lät skumt en dag, då var det det främre dammfiltret som låg emot. Kan det vara något?

Jag provade att ta bort det främre filtret och rengöra det under tiden datorn var på med ljudet. Ingen skillnad. Det var ju däremot när jag skulle slå på framplåten igen oljudet slutade.

Skrivet av Zicsoen:

Har haft en fläkt där kullagret plötsligt gav med sig. Datorn hade väl stått på samma plats utan att flyttas i ett par-tre år och rätt vad det var så började fläkten i sidopanelen låta som en skördetröska...

Just detta chassi är bara ett år så bör inte vara felet. Och då skulle den väl inte kunnat sluta låta heller?

Skrivet av Arazand:

@Foxmaner: Det händer, jag har väl ingen procent att ge. Men det har hänt mig både på grafikkort och andra fläktar runt i datorn har fått en kabel som legat emot, låter som en tystare modell gräsklipparmotor, fortfarande högt nog att skrämma skiten ur en om man inte är bered men inte så högt att man få ha hörselkåpor för att jobba med datorn om vi säger så.

Känner mig igen med det ljudet. Lite så det kännes. För att skulle försökt att lokalisera ljudet med en hoprullad pappersbit innan ljudet slutade. Men ska kolla om någon kabel ligger farligt nära någon fläkt.

Permalänk
Medlem

Har haft samma "problem" i ett par månader, fläkt som spinner upp efter att datorn startar, låter som en motor indeed och håller på i någon minut tills det varvar ner. Det är inte en kabel som ligger emot. Bästa gissning är antingen nätagget som är för dammigt, eller dvd läsaren som spinner upp. Har inte brytt mig om att fastställa det till 100% dock, men kolla upp de 2 möjligheterna om du vill.

Permalänk
Medlem

Har en på sidan om dator slm nätaggsfläkten börjar låta. Efter ett tag brukar den sluta, gissar på att den håller på att skära ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcBird:

Har haft samma "problem" i ett par månader, fläkt som spinner upp efter att datorn startar, låter som en motor indeed och håller på i någon minut tills det varvar ner. Det är inte en kabel som ligger emot. Bästa gissning är antingen nätagget som är för dammigt, eller dvd läsaren som spinner upp. Har inte brytt mig om att fastställa det till 100% dock, men kolla upp de 2 möjligheterna om du vill.

Skrivet av [Molotov]:

Har en på sidan om dator slm nätaggsfläkten börjar låta. Efter ett tag brukar den sluta, gissar på att den håller på att skära ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ju semipassiv och är bara 6 månader gammal så bör inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte samma chassi med hade ett liknande ljud i mitt Fractal Design R4, och då var det att en av fläktarna inte satt fast ordentligt. Var sjukt irriterande..

En gång var det fläktsladden som slog emot fläktarna!

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: kollat efter damm..? i nätagget alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Nu är det inte samma chassi med hade ett liknande ljud i mitt Fractal Design R4, och då var det att en av fläktarna inte satt fast ordentligt. Var sjukt irriterande..

En gång var det fläktsladden som slog emot fläktarna!

aa. Men lät inte som att dom inte satt åt bra utan som om någonting slog emot dom.

Skrivet av ArcBird:

@Foxmaner: kollat efter damm..? i nätagget alltså.

Nej. men tror inte att det kan vara problemet då fläkten aldrig är på och då kan väll inte så mycket damm dras in?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: din nätaggsfläkt är aldrig på? wut..

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat hända mer frekvent. Varje dag nu nu efter skolan så måste jag starta om datorn ca 2 gånger för att ljudet ska försvinna. Men förstår inte hur ljuder kan försvinna efter en omstart?
Ska försöka att orka öppna upp och kolla under helgen. Men känner att om det skulle varit en kabel som låg mot en fläkt skulle väll inte en omstart fixa det?

Skrivet av ArcBird:

@Foxmaner: din nätaggsfläkt är aldrig på? wut..

jag har semipassivt och det är rätt så överdimensionerat. Är 750watt och datorn drar betydligt mindre.

Permalänk

Du kan väl spela in ljudet med en hyfsad mikrofon så blir det lättare att dra en slutsats.

En omstart kan säkert påverka en fläkts varvtal nog för att få den att sluta väsnas. Jag har själv haft en fläkt som fört oljud av och till i månader men som alltid tystnade efter en välriktad lavett.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Nu har det börjat hända mer frekvent. Varje dag nu nu efter skolan så måste jag starta om datorn ca 2 gånger för att ljudet ska försvinna. Men förstår inte hur ljuder kan försvinna efter en omstart?
Ska försöka att orka öppna upp och kolla under helgen. Men känner att om det skulle varit en kabel som låg mot en fläkt skulle väll inte en omstart fixa det?

jag har semipassivt och det är rätt så överdimensionerat. Är 750watt och datorn drar betydligt mindre.

Jag skulle nog säga att det är en fläkt som håller på att ge sig, gör så att du felsöker fläktarna som man gör med RAM, koppla ut alla förutom en och fortsätt så så ser vilken det är!
Kan vara så att den låter pga att det blir fel när den snurrar upp, min toppfläkt på 200 mm lät riktigt konstigt i 2 år tills den helt plötsligt inte ville snurra längre (den gick ojämnt och jag stod ut med ljudet tills den dog)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag skulle nog säga att det är en fläkt som håller på att ge sig, gör så att du felsöker fläktarna som man gör med RAM, koppla ut alla förutom en och fortsätt så så ser vilken det är!
Kan vara så att den låter pga att det blir fel när den snurrar upp, min toppfläkt på 200 mm lät riktigt konstigt i 2 år tills den helt plötsligt inte ville snurra längre (den gick ojämnt och jag stod ut med ljudet tills den dog)

Okej. Kan förklara en del då. Men frågan är om man kan när det låter sätta fingret på fläkten så att den stannar för att se vilken det är. Eller går dom sönder då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag skulle nog säga att det är en fläkt som håller på att ge sig, gör så att du felsöker fläktarna som man gör med RAM, koppla ut alla förutom en och fortsätt så så ser vilken det är!
Kan vara så att den låter pga att det blir fel när den snurrar upp, min toppfläkt på 200 mm lät riktigt konstigt i 2 år tills den helt plötsligt inte ville snurra längre (den gick ojämnt och jag stod ut med ljudet tills den dog)

synd också för att det var inte alls länge sen jag köpte mitt chassi

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Okej. Kan förklara en del då. Men frågan är om man kan när det låter sätta fingret på fläkten så att den stannar för att se vilken det är. Eller går dom sönder då?

Skrivet av Foxmaner:

synd också för att det var inte alls länge sen jag köpte mitt chassi

Jag vågar inte svara på om man faktiskt kan förstöra något om man stannar dem med fingrarna men jag hade själv faktiskt inte gjort så (mycket möjligt det inte händer något, jag har faktiskt satt fingrarna i flertalet fläktar, på bladen ja.. ).

Skulle en fläkt vara sönder tror jag du kan få den på garantin hos dem du köpte chassit av, annars så får du skriva till tillverkaren!

Permalänk
Medlem

återupplivar tråden lite... Har tyvärr inte haft tid att kolla vad det är som låter men den fortsätter att låta som en motor vid uppstart varje gång i kanske 2 minuter efter start innan den blir tyst.

Har dock märkt att ljudet startar i samma sekund som datorn postar. Alltså först så startar jag upp och några fläktar börjar låta som vanligt. Men i samma sekund som MSI loggan börjar synas på skärmen så börjar någonting att brumma. Är det någon speciell fläkt som startar när bios läses in eller något?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

återupplivar tråden lite... Har tyvärr inte haft tid att kolla vad det är som låter men den fortsätter att låta som en motor vid uppstart varje gång i kanske 2 minuter efter start innan den blir tyst.

Har dock märkt att ljudet startar i samma sekund som datorn postar. Alltså först så startar jag upp och några fläktar börjar låta som vanligt. Men i samma sekund som MSI loggan börjar synas på skärmen så börjar någonting att brumma. Är det någon speciell fläkt som startar när bios läses in eller något?
Tacksam för svar

SKulle kunna vara grafikkortsfläkten som brummar.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara grafikkorts fläkten som brummar igång just då, hänt mig idag att det började låta hejvilt i motorn... väldigt försiktigt testade jag att långsamt stanna fläktarna så att risken för skada skulle minska avsevärt (Finns risk för skada till fläktmotorn om den inte får stanna själv, men ta det lugnt och sätt ett litet lätt finger i mitten till fläkten stannar, dock är jag inte ansvarig om något händer), och till slut var det bara fläkten till processorn och grafikkortet kvar.
Nu vet jag att det är otroligt mycket damm i min dator o den måste rengöras, har dock inge kylpasta eller luft på burk, så det får vänta tills jag skaffat det

Hoppas du fixar detta!

Permalänk
Medlem

okej. Kan ju försöka att se det snabbt igenom att dra ut alla chassi och processor fläktar och sedan kolla om det fortfarande låter. Hur snabbt skulle datorn att överhettas av det tror ni?
Är det farligt lixom? @F4rm0r @Gustav.Henrik

Permalänk
Medlem

Haha kollade nu och ser ut som att jag endast har en vecka kvar på garantin... Vilken timing!

Permalänk
Medlem

processor fläkten är den du drar ut sist, samt den första du sätter i, annars finns det en chans att det överhettas inom någon minut.
annars så borde det inte överhettas så snabbt, med tanke på att det tar ett tag för luften att värmas upp i chassit. men är du orolig kan du ha en fläkt bredvid dig som blåser in i chassit...
men kom ihåg att du skall jorda dig med chassit, typ rör i chassit hela tiden, eller ha en tråd som går mellan dig och chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F4rm0r:

processor fläkten är den du drar ut sist, samt den första du sätter i, annars finns det en chans att det överhettas inom någon minut.
annars så borde det inte överhettas så snabbt, med tanke på att det tar ett tag för luften att värmas upp i chassit. men är du orolig kan du ha en fläkt bredvid dig som blåser in i chassit...
men kom ihåg att du skall jorda dig med chassit, typ rör i chassit hela tiden, eller ha en tråd som går mellan dig och chassit.

Okej. Och jag stänger ju ändå av datorn när jag hör ljudet eller inte så den är ju bara på i typ 20 sekunder. Borde ju inte bli allt för varm på det. Är nog lite för nojig. Och brukar alltid ha ett esd armband mellan mig och chassit