Passar grafikkortet i min dator? Frågor om molex-adaptrar/PCI-e

Permalänk
Medlem

Passar grafikkortet i min dator? Frågor om molex-adaptrar/PCI-e

hej! jag har en gammal dator som behöver nytt grafikkort för att få bf4 flyta på bra har hittat ett kort som ska funka med problemet är att de nuvarande sapphire kortet går på 1 6 pins kontakt och de nya på 2 6 pin och har inga kablar kvar från nätaggregatet när jag byggde datorn har även kollat en adapter som går från 4 pin 4 pin till 6 pin men har bara 1 4 pin i datorn.
går detta att lösa eller måste nytt nätaggregat in? tack på förhand

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

Har du några molex lediga så funkar det med en sån här till mitt grafikkort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

de va min första tanke men jag har bara 1 4 pins kontakt i datorn

Permalänk
Medlem

Utan att veta vilket Nätaggregat eller grafikkort du har eller tänkt köpa, så är det kanske lika bra att köpa nytt på båda fronter, då agget rent spontant verkar av det äldre slaget om det saknar/har få kontakter.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

har själva uttagen för sladd men ingen sladd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Passar grafikkortet i min dator?

hej! har nu köpt ett asus gtx 580 kort med 2 8 oins kontakter. min nuvarnde gpu sitter på en 6 pin, min fråga är om dessa adaptrar kommer funkera? för jag har bara en 4 pin molex

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

mitt största bekymmer är om strömmen försvagas i y kopåpling och liknade
någon som vet!?

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeg:

hej! har nu köpt ett asus gtx 580 kort med 2 8 oins kontakter. min nuvarnde gpu sitter på en 6 pin, min fråga är om dessa adaptrar kommer funkera? för jag har bara en 4 pin molex

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

mitt största bekymmer är om strömmen försvagas i y kopåpling och liknade
någon som vet!?

Är jag inte helt ute är det nr2 du ska ha.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

har bara 1 4 pins kontakt

cheftech 500w

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis någon koll på vilken modell och tillverkningsår(alt. antal år i drift) det är på nätdelen? Vad har du för övriga komponenter?

Permalänk
Medlem

runt 2010
amd x2 250
sapphire 5770
asus moderkort

Permalänk
Medlem

5år+ på nätagget...jag skulle nog föreslå att det är dags att byta agget, oavsett vilken tillverkare.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeg:

runt 2010
amd x2 250
sapphire 5770
asus moderkort

Byt agg, men har du ingen 6 eller 8 pins PCIe kontakt?

Tänk på att du måste ha 2 st 8 pins PCIe kontakter för att det ska fungera.

Sen din CPU är rejält svag, försök hitta en bättre begagnad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

@luddeg *Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Se §3.1 och §3.3 i regelverket.
Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Strömtörstig CPU tillsammans med gammla GTX 580 som också drar en del, frågan är om agget ens har det som behövs på 12V linan. Oavsett kommer du belasta agget ganska hårt (60%+) under spelande och det är inget nybygge direkt. Satsa på ny nätdel som de andra säger.

Permalänk
Medlem

funkerade utmärkt med gtx 580 kortet och kablar som jag nämnde tidigare, än så länge håller nätagget för bf4

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Strömtörstig CPU tillsammans med gammla GTX 580 som också drar en del, frågan är om agget ens har det som behövs på 12V linan. Oavsett kommer du belasta agget ganska hårt (60%+) under spelande och det är inget nybygge direkt. Satsa på ny nätdel som de andra säger.

Jag säger inte emot att det är en bra idé att köpa nytt nätaggregat, men att belasta med 60% och över är bara bra. Nätaggregaten är effektivare i högre last.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag säger inte emot att det är en bra idé att köpa nytt nätaggregat, men att belasta med 60% och över är bara bra. Nätaggregaten är effektivare i högre last.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på vilket nätagg det gäller. Billigare Chieftec och även en del lite dyrare som Super Series klarade inte ens att hålla sig under rippelgränsen för ATX-standarden över 75% last som nytt och efter 5 år lär det vara konstant skadligt rippel med tanke på de usla kondensatorerna Chieftech brukade använda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det beror helt på vilket nätagg det gäller. Billigare Chieftec och även en del lite dyrare som Super Series klarade inte ens att hålla sig under rippelgränsen för ATX-standarden över 75% last som nytt och efter 5 år lär det vara konstant skadligt rippel med tanke på de usla kondensatorerna Chieftech brukade använda.

Ja.. men TS verkar vilja förstöra sina komponenter eftersom han kör vidare på detta skadliga nätaggregat, hans prylar är ju inte top-notch precis och inget är av värde i burken men visst även om allt kan paja så spelar de väl ingen större roll men det kan ju också börja brinna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Ja.. men TS verkar vilja förstöra sina komponenter eftersom han kör vidare på detta skadliga nätaggregat, hans prylar är ju inte top-notch precis och inget är av värde i burken men visst även om allt kan paja så spelar de väl ingen större roll men det kan ju också börja brinna.

2kg pulversläckare för 200kr ju ett direkt klipp ? kanske inte bästa för brand i el ?
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/smartahemtrygghet/bran...

99 pix Jordfelsbrytare
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfelsbrytare/Jordfelsbryt...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det beror helt på vilket nätagg det gäller. Billigare Chieftec och även en del lite dyrare som Super Series klarade inte ens att hålla sig under rippelgränsen för ATX-standarden över 75% last som nytt och efter 5 år lär det vara konstant skadligt rippel med tanke på de usla kondensatorerna Chieftech brukade använda.

Ajdå, bra att veta.Tack för rättelsen!

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

2kg pulversläckare för 200kr ju ett direkt klipp ? kanske inte bästa för brand i el ?
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/smartahemtrygghet/bran...

Pulver är jättebra för brand i elektronisk utrusning. Det är också den släckaren som fungerar bäst i olika material, och därför är det en bra idé att ha pulversläckare hemma. Nackdelen, som alla som har använt en pulversläckare vet, att den skitar ner något oerhört. Dock är sanering att föredra framför ett nerbrunnet hus.

Permalänk

@I_KILL_HORSES: tror ja föredrar CO2. om elektronik börjar brinna så borde väl Jordfelsbrytaren lösa ut?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@I_KILL_HORSES: tror ja föredrar CO2. om elektronik börjar brinna så borde väl Jordfelsbrytaren lösa ut?

Jag förstår att du föredrar kolsyra. Brand kan uppstå utan att jordfelsbrytaren löser. Den är inget fullgott brandskydd.

Skickades från m.sweclockers.com