Permalänk

Ett första bygge

Tjenare!
Första tråden och allmän nab vad gäller datorbyggande.
Har sedan 2009 spelat på min macbook pro (kväljning), men nu med 6,5 år på nacken
så börjar den svika mig, och jag drömmer dagligen om att bryta skärmen av den.

Så jag har börjat kika lite på att bygga dator, är dock ganska okunnig när det kommer till sådant,
så tänkte kolla om någon har några tips på guider eller prisvärda komponenter.

Har också rätt begränsad budget, är ju ändå student, så tänkte mig kanske lägga kring 10k
på allt, inklusive skärm tangentbord mus osv.
Mycket väl medveten om att detta inte ger min något monster, men att kunna spela
någolunda nyare spel vore en fröjd.

Tack på förhand

Permalänk

Om du bygger en dator får du en riktig "gamingdator" något som jag inte vet om man kan kalla en MacBook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepontan:

Om du bygger en dator får du en riktig "gamingdator" något som jag inte vet om man kan kalla en MacBook.

Skickades från m.sweclockers.com

För 10k inklusive skärm, mus och tangentbord får man inget monster även om man bygger...

Permalänk

Ah det kan man verkligen inte, och det var väl det jag tänkte mig

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel först och främst?

Permalänk
Medlem

Borde ju räcka till en dator med i5 4460 8GB ram och 970/390 GPU. Om man inte lägger nå större pengar på tillbehören.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vad spelar du för spel först och främst?

Ah just nu är det måttligt med spel, lirar sc2 och borderlands 2/the pre-sequel, kikar ju dock kanske mest på fallout 4 och battlefront vet inte om det är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Borde ju räcka till en dator med i5 4460 8GB ram och 970/390 GPU. Om man inte lägger nå större pengar på tillbehören.

Mus+TB 800-1k minst tycker jag, skärm ska man inte snåla för mycket på heller så kanske 3k på tillbehör

Skrivet av Rabieslynx:

Ah just nu är det måttligt med spel, lirar sc2 och borderlands 2/the pre-sequel, kikar ju dock kanske mest på fallout 4 och battlefront vet inte om det är rimligt.

380X kan du få för 2500kr vilket kan köra dessa spelen på höga inställningar. Eller så kan du gå upp till 390/970 men det blir nästan 1000kr extra och ungefär halva budgeten av datorn om man räknar på att ha ca 7k över. Satsa definitivt på en bra cpu, en i5 4690K t.ex. En cpu är mer långlivad och oftast är det grafikkortet som är flaskhalsen och inte processorn.

Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8896596/2015-12-12

+

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232717-a...

Jag förutsätter att du bygger datorn själv, något annat vore galenskap med en så pressad budget.

Permalänk

Jag bygga själv tänkte jag!
Tusen tack för all hjälp! Och shysst lista!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rabieslynx:

Jag bygga själv tänkte jag!
Tusen tack för all hjälp! Och shysst lista!

Det låter bra. Råder dig att lägga några hundringar till för ett ljuddämpat chassi istället för det jag valde i kundvagnen:
http://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-sv...

Permalänk
Medlem

Med den budgeten bör du kolla begagnat här i marknaden. Om du har tur får du riktigt bra grejer för de pengarna.

Permalänk
Medlem

kolla bästa priset på det du vill ha på flera butiker och beställ det billigaste. då kan du lägga lite mer på andra komponenter.

Om du vill ha en långlivad dator skulle jag tipsa på att lägga ner lite extra på moderkortet. Anledningen är att kunna uppdatera komponenterna utan att behöva köpa en ny dator.

tips på när du bygger om du inte byggt först. LÄS INSTRUKTIONSMANUALEN!!!! då vet du hur du kopplar och gör rätt utan att förstöra komponenterna. Viktigaste manualen är chassi och moderkortet.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera följande:

- Köp en decent skärm för runt 1k (alltså inte 144Hz eller nåt sånt som bara blir fånigt med din budget).
- Köp billigt tangentbord till att börja med. Det är inte värt att köpa mekaniskt med så pressad budget, och är bara att byta ut vid senare tillfälle när du känner att du vill/behöver/har råd. Körde billigt tangentbord under hundralappen i många år innan jag investerade i ett mekaniskt, funkar alldeles utmärkt för casual gaming.
- Mus kan vara värt att lägga några hundralappar på och få en vettig mus från början (kör själv Razer Deathadder sen många år tillbaka, otroligt skön, otroligt populär, men finns massa olika för under 500).
- Fundera över om du behöver headset också (om du inte redan har det). Även här behöver man inte investera i nåt värsting till en början, utan du kan nog klämma in det i din 2k budget för tillbehör.

Nu har du en del över för datorn (runt 8k beroende på tillbehören), vilket borde vara lättare att bygga ett okej paket för.

Som ovan talare säger: Bygg även datorn på en lista på prisjakt och köp sen från de butiker som ger dig bäst pris. Här kan du spara några hundralappar vanligtvis, istället för att köpa allt från samma butik.

Slutligen: Vänta till mellandagarna och se om du hittar några fina reor på CPU-bundles/GPU, som man kan spara hundralappar på. Möss och tangentbord borde även gå att hitta nedsatt. Det är antagligen inte så stor chans att du sparar mycket, men några hundralappar extra ger dig MYCKET bättre tillbehör än du annars skulle få.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

För 10k inklusive skärm, mus och tangentbord får man inget monster även om man bygger...

Håller nog med