Permalänk
Skrivet av anon259415:

Om du köper 390 rekommenderar jag denna skärm: MG279Q.
Du kan köpa en mindre skärm, det är helt upp till dig. Skulle åtminstone satsa på en skärm med FreeSync eller G-Sync beroende på vilket grafikkort du köper Kolla runt lite på Inet. 27" kan kännas väldigt stort ja, jag själv sitter på en 34" 3440x1440p så jag är nog inte rätt person att fråga om det

@anon259415 : hollyyy.. När det kommer till tv-apparater så är störst bäst, men vid en datorskärm så tror jag nog absolut som störst 27". Tror dock att 24" räcker gott och väl, har ändå en 21,5" just nu. Vad innebär freeSync eller G-sync. Skärmen jag tidigare tittat på Asus 24"
har det inte. Verkar som att det inte är så många "mindre" skärmar som har den funktionen. Skulle i så fall vara denna : Acer 24". Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@chokladtomte : hollyyy.. När det kommer till tv-apparater så är störst bäst, men vid en datorskärm så tror jag nog absolut som störst 27". Tror dock att 24" räcker gott och väl, har ändå en 21,5" just nu. Vad innebär freeSync eller G-sync. Skärmen jag tidigare tittat på Asus 24"
har det inte. Verkar som att det inte är så många "mindre" skärmar som har den funktionen. Skulle i så fall vara denna : Acer 24". Vad tror du?

Tro mig, storlek är något man knarkar så fort man har bytt ut sin 18-22"
Sitter själv på 42" nu och skall när ekonomin tillåter, betydligt högre upp.
Jag kör dock apparaten även som TV.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@chokladtomte : hollyyy.. När det kommer till tv-apparater så är störst bäst, men vid en datorskärm så tror jag nog absolut som störst 27". Tror dock att 24" räcker gott och väl, har ändå en 21,5" just nu. Vad innebär freeSync eller G-sync. Skärmen jag tidigare tittat på Asus 24"
har det inte. Verkar som att det inte är så många "mindre" skärmar som har den funktionen. Skulle i så fall vara denna : Acer 24". Vad tror du?

Det motverkar tearing och stuttering i spel och du kommer uppleva ett mycket finare och konsistent flyt. XF240H tycker jag verkar vettig, men skulle nog hellre kikat på denna som SweClockers nyligen testade:
http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Tro mig, storlek är något man knarkar så fort man har bytt ut sin 18-22"
Sitter själv på 42" nu och skall när ekonomin tillåter, betydligt högre upp.
Jag kör dock apparaten även som TV.
/Lifooz

Kan visserligen förstå det men å andra sidan så kan jag inte tänka mig att spela exempelvis dota på en sådan skärm Och då är möjligtvis även 27" ganska stort. Köper väl inte en ny skärm och dator för att kunna lira dota, men det är ändå ett spel jag lirar till och från. Sedan så passar ju större skärm möjligen andra spel jag lirar, men jag vet inte riktigt. Den kommer inte att användas som en tv i alla fall så 24-27 borde vara tillräckligt för mina behov.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Det motverkar tearing och stuttering i spel och du kommer uppleva ett mycket finare och konsistent flyt. XF240H tycker jag verkar vettig, men skulle nog hellre kikat på denna som SweClockers nyligen testade:
http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

@anon259415:

Lät lite jobbigt med att man behöver ställa in den. Å andra sidan kanske jag klarar av det efter lite googlande. Men tack! Ska kolla vidare lite, har 5-6 dagar att bestämma mig på

Permalänk

@anon259415:
och en grej till... Hur mycket spelar svarstiden roll? Ser att de större skärmarna, som förståeligt har högre responstid. Märker man skillnad på 24" 1ms och exempelvis 27" med några ms till? Den skärm jag har nu 22,5" har 2ms.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@chokladtomte:
och en grej till... Hur mycket spelar svarstiden roll? Ser att de större skärmarna, som förståeligt har högre responstid. Märker man skillnad på 24" 1ms och exempelvis 27" med några ms till? Den skärm jag har nu 22,5" har 2ms.

Inget det mänskliga ögat kan se. Visst, spelar man typ CS på proffsnivå kanske det har betydelse men annars inte.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Inget det mänskliga ögat kan se. Visst, spelar man typ CS på proffsnivå kanske det har betydelse men annars inte.

Okejokej! Bra att veta, har tidigare framförallt kollat på 144Hz med 1ms responstid. Men kanske kan sträcka mig till någon ms till då

Permalänk
Medlem

Låst CPU och ett budgetagg för 15k, nej det är inte optimalt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8907881/2015-12-18 bättre?

Skrivet av SUMITOMO:

Låst CPU och ett budgetagg för 15k, nej det är inte optimalt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8907927/2015-12-18

Permalänk

@Lurben , @SUMITOMO

Det är väl i princip ganska likt min nuvarande kundvagn som är

dvs bortsett från gpun? Möjligen att 2TB skulle komma till pass, eventuellt om man ska köra på 500gb ssd.
Tanken är väl att det blir vid denna tidpunkt som jag köper nytt, vilket jag räknar med kunna överleva minst ett par år. Därför söker jag varor för sisådär 15-17k (efter mellandagsrean och vill gärna ha det bästa jag kan få för pengarna. Dvs datorn kan landa på 18k nu, och med ev erbjudande av gratis montering kommer ner till runt de priser jag letar. (är dock inte garanterat såklart)

Funderar på gpu valet, och är det ingen bra rea så kör jag möjligen på den du länkade. Som jag förstått ska det ändå duga rätt bra. Lurbens kundvagn slutade nu på ~15k och sumitomos på ~14k. Vad hade ni lagt till om ni haft sisådär 3k extra att lägga?

Permalänk
Medlem

Hade gått på @SUMITOMO kundvagn, om jag skulle lägga pengar på något mer i den vagnen så skulle det vara på ett värre grafikkort, eller kanske en trevlig 144hz skärm om man spelar mycket fps. @Alfonsåbeerg:

Permalänk
Skrivet av Lurben:

Hade gått på @SUMITOMO kundvagn, om jag skulle lägga pengar på något mer i den vagnen så skulle det vara på ett värre grafikkort, eller kanske en trevlig 144hz skärm om man spelar mycket fps. @Alfonsåbeerg:

@Lurben: Med andra ord exakt den jag länkade, dock med en större och annan mekanisk hårddisk?
Och grafikkortet dvs. Jag ska införskaffa mig en 144hz skärm, men den ingår inte i budgeten, då detta kommer att vara en julklapp

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Alfonsåbeerg: Tycker du att 144 mhz är viktigare än bildstorlek så antar jag det ja. Jag skulle nog valt en fetare skärm och ett sämre grafikkort men det är ett val man gör. Spelen kommer ju att flyta iaf. Sen kan du köpa 2 likadana skärmar till! JAAA!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@Lurben:

Ser bra ut! Ska ta mig en funderare ang val av gpu. Får se lite hur reorna blir. Finns det en mysig rea på 980ti kommer jag få svårt att hålla mig. Förresten, vad är de stora skillnaderna mellan i7orna? Ser att det finns olika

Permalänk
Skrivet av heatm:

@Alfonsåbeerg: Tycker du att 144 mhz är viktigare än bildstorlek så antar jag det ja. Jag skulle nog valt en fetare skärm och ett sämre grafikkort men det är ett val man gör. Spelen kommer ju att flyta iaf. Sen kan du köpa 2 likadana skärmar sen! JAAA!

@heatm: Haha vilken jobbig beslutsångest allt blir Hade troligtvis kunnat köpa taurusen för 15k och 24"asus skärmen och varit nöjd... men man är ju greedy och vill ha bäst möjliga i alla fall jättetacksam för all hjälp. Med en fetare skärm pratar du då om en 27" för runt 6k?
Kommer att få en skärm för runt 3k. Men jag kan ta en billigare gpu och lägga de sparade pengarna där på en dyrare skärm. DOCK... är det väldigt oklart om 27" inte blir lite för stort för min smak ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@heatm: Haha vilken jobbig beslutsångest allt blir Hade troligtvis kunnat köpa taurusen för 15k och 24"asus skärmen och varit nöjd... men man är ju greedy och vill ha bäst möjliga i alla fall jättetacksam för all hjälp. Med en fetare skärm pratar du då om en 27" för runt 6k?
Kommer att få en skärm för runt 3k. Men jag kan ta en billigare gpu och lägga de sparade pengarna där på en dyrare skärm. DOCK... är det väldigt oklart om 27" inte blir lite för stort för min smak ^^

Det är såklart lite av en smaksak. Jag själv har en 24 tum men 16:10, 1920x1200, samt en extra 24" brevid för att sitta och skriva sånt här. Tycker det är ok och så länge jag inte har en värre dator så är det perfekt. Men med ett 980Ti så har du ju kraft att driva lite mer pixlar.

Problemt är ju att man måste upp i lite under 7000 kr innan man får en 27-tummare med g-sync och 2560x1440. Det är ju inte direkt lite pengar.

Men är det så att du inte kommer hitta ett 980Ti så gråt inte... det finns andra kort som kommer smiska rejält också!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Här är en dator med dubbla prestandan mot Tarusen för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är såklart lite av en smaksak. Jag själv har en 24 tum men 16:10, 1920x1200, samt en extra 24" brevid för att sitta och skriva sånt här. Tycker det är ok och så länge jag inte har en värre dator så är det perfekt. Men med ett 980Ti så har du ju kraft att driva lite mer pixlar.

Problemt är ju att man måste upp i lite under 7000 kr innan man får en 27-tummare med g-sync och 2560x1440. Det är ju inte direkt lite pengar.

Men är det så att du inte kommer hitta ett 980Ti så gråt inte... det finns andra kort som kommer smiska rejält också!

1440p kan vara något men 4K är ju tyvärr rätt så segt oavsett vilket kort man har, man begränsas ju inte av VRAM idag utan det är annat, man får köra i SLI/CF för att man ska få ut hög fps i 4K och då blir det en del pengar. Kan man tänka sig SLI i framtiden så går det ju alltid att skaffa 980Ti och senare när man kan få ett till för bra pris köra SLI. Men är man ute efter 4K så hade jag personligen i alla fall väntat på nästa gen, förhoppningsvis så klarar dom 4K utan problem

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Min 2500K i 4,7 GHz har samma cinebench score som en 6600K stock. Så snart är den omsprungen av oklockade cpu:er i samma klass. Men än så länge klarar den livhanken!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@chokladtomte:
och en grej till... Hur mycket spelar svarstiden roll? Ser att de större skärmarna, som förståeligt har högre responstid. Märker man skillnad på 24" 1ms och exempelvis 27" med några ms till? Den skärm jag har nu 22,5" har 2ms.

Hur känns delayen mellan din dator och servern när du spelar på en server med 30 ping? Praktiskt taget inte alls, eller hur? Tänkt dig 34 ping istället. Skillnad? Inte direkt va.

Skillnaden mellan 1ms skärm och 5ms skärm kommer vara ungefär lika stor skillnad som mellan 30 och 34 ms ping server, fast delayen är mellan mus/tangentbord och skärm, inte dator och server. Ett par ms hit eller dit är som att bry sig om en extra fps när man redan har 100 st. Finns ingen vits med det om man inte spelar professionellt.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Det är såklart lite av en smaksak. Jag själv har en 24 tum men 16:10, 1920x1200, samt en extra 24" brevid för att sitta och skriva sånt här. Tycker det är ok och så länge jag inte har en värre dator så är det perfekt. Men med ett 980Ti så har du ju kraft att driva lite mer pixlar.

Problemt är ju att man måste upp i lite under 7000 kr innan man får en 27-tummare med g-sync och 2560x1440. Det är ju inte direkt lite pengar.

Men är det så att du inte kommer hitta ett 980Ti så gråt inte... det finns andra kort som kommer smiska rejält också!

@heatm: Förstår hur du menar! Får hålla tummarna för fin rabatt på GPU, men oavsett om det blir 980ti eller 390 kommer jag nog bli nöjd. Är det bra rea på mina komponenter och på 980ti så ska jag överväga en bättre skärm. Men ni som har erfarenhet av 27", blir det för stort när man lirar exempelvis dota? Och hur är det med andra spel samt övrigt normalt bruk?

Permalänk

@anon259415:

Om vi är nära ett generationsskifte gällande gpu kanske det blir fina reor nu då Får som jag tidigare sagt ta mig en rejäl funderare ang skärm.. kommer inte att kunna eller vilja byta ut grakfikkoftet, utan det sker nog i samband när den dator jag köper nu inte hänger med längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Om vi är nära ett generationsskifte gällande gpu kanske det blir fina reor nu då

Butikerna säljer ut de befintliga korten till ordinarie pris. När lagren börjar sina hos distributören, startar försäljningen av nästa generationens grafikkort.

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@heatm: Förstår hur du menar! Får hålla tummarna för fin rabatt på GPU, men oavsett om det blir 980ti eller 390 kommer jag nog bli nöjd. Är det bra rea på mina komponenter och på 980ti så ska jag överväga en bättre skärm. Men ni som har erfarenhet av 27", blir det för stort när man lirar exempelvis dota? Och hur är det med andra spel samt övrigt normalt bruk?

Har inte en 27" själv men en vän till mig har det, och spelar Dota. Har prövat lira på hans dator och 27" är en väldigt nice storlek. Du kan ju också gå till en butik och titta lite. Mycket beror ju på avståndet med.

Permalänk

@Friterad:
Tycker personligen att det är jättebra att alla engagerar sig i mitt val av dator och jag har även lärt mig mycket. Hade innan skapandet av denna tråd varit väldigt mycket ute och cykla om jag skulle försöka plocka ihop några delar själv. Lite tråkigt att det ska behöva bli bråk i tråden, men det visar i alla fall att ni brinner för era åsikter

Som jag sa tidigare så är jag inte sugen på att byta ut mitt grafikkort och därmed lutar det kanske ändå mot en 980ti. Är i och för sig medveten om att jag ändå kan klara mig på 390/390x en lång tid framöver. Är inte speciellt kräsen av mig, dock så vill jag gärna ha det bästa när jag väl köper nytt, då jag lägger ut en hel del pengar (även om dessa bra delar inte får utnyttjas till fullo initialt). Sedan kommer jag köra på den datorn tills dess att jag inser att datorn inte längre hänger med. (3000kr mer för ett grafikkort som håller högre standard, vilket gör att jag kan ha den i några år till är för mig en värd peng).

Och tack för det svaret angående 27", då det är ett spel jag lirar rätt ofta så är jag lite rädd för att 27" kan bli för stort, speciellt när en sådan skärm går på 3k extra.

Har nu en hel del material att gå på när jag ska plocka ihop en dator. Har pratat med inet och det rean är tänkt att börja någon gång under den 25e (trodde de). Får sitta och uppdatera sidan under denna dag och så fort jag blir medveten om existerande rabatter, trycka upp ett förslag för att då höra av med er.

ang processorn. Vad skiljer i7 6700K och i7 4790k?

Tagit bort citat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

ang processorn. Vad skiljer i7 6700K och i7 4790k?

Ena är en Skylake den andra är en Devil´s Canyon?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ena är en Skylake den andra är en Devil´s Canyon?

Säger mig inte så mycket (förlåt). Vilken är att föredra? I min kundvagn ligger det ju en i7 4790k vilken ingår i ett paket med asus moderkortet