Taurus eller låta inet bygga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Säger mig inte så mycket (förlåt). Vilken är att föredra? I min kundvagn ligger det ju en i7 4790k vilken ingår i ett paket med asus moderkortet

Skylake och Devil´s Canyon är namnet på processorarkitektur:en. 4460/4690/4790 är en Devil´s Canyon processor, 6100-6700 är Skylake.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Kan visserligen förstå det men å andra sidan så kan jag inte tänka mig att spela exempelvis dota på en sådan skärm Och då är möjligtvis även 27" ganska stort. Köper väl inte en ny skärm och dator för att kunna lira dota, men det är ändå ett spel jag lirar till och från. Sedan så passar ju större skärm möjligen andra spel jag lirar, men jag vet inte riktigt. Den kommer inte att användas som en tv i alla fall så 24-27 borde vara tillräckligt för mina behov.

Annars fixar du dig en billigare 24-27" monitor, som du använder till specifika delar så som dota.
Sedan lägger du mer krut på en större maskin.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@Friterad:
Tycker personligen att det är jättebra att alla engagerar sig i mitt val av dator och jag har även lärt mig mycket. Hade innan skapandet av denna tråd varit väldigt mycket ute och cykla om jag skulle försöka plocka ihop några delar själv. Lite tråkigt att det ska behöva bli bråk i tråden, men det visar i alla fall att ni brinner för era åsikter

Som jag sa tidigare så är jag inte sugen på att byta ut mitt grafikkort och därmed lutar det kanske ändå mot en 980ti. Är i och för sig medveten om att jag ändå kan klara mig på 390/390x en lång tid framöver. Är inte speciellt kräsen av mig, dock så vill jag gärna ha det bästa när jag väl köper nytt, då jag lägger ut en hel del pengar (även om dessa bra delar inte får utnyttjas till fullo initialt). Sedan kommer jag köra på den datorn tills dess att jag inser att datorn inte längre hänger med. (3000kr mer för ett grafikkort som håller högre standard, vilket gör att jag kan ha den i några år till är för mig en värd peng).

Och tack för det svaret angående 27", då det är ett spel jag lirar rätt ofta så är jag lite rädd för att 27" kan bli för stort, speciellt när en sådan skärm går på 3k extra.

Har nu en hel del material att gå på när jag ska plocka ihop en dator. Har pratat med inet och det rean är tänkt att börja någon gång under den 25e (trodde de). Får sitta och uppdatera sidan under denna dag och så fort jag blir medveten om existerande rabatter, trycka upp ett förslag för att då höra av med er.

ang processorn. Vad skiljer i7 6700K och i7 4790k?

Du får vara väldigt snabb bara om du ser bra kampanjer på gång osv, missade 2st i rad förra året på 970 när jag kunde fått det för 2500kr, fick det för 2800kr istället vilket inte är så dåligt heller. I alla fall så är skillnaden på 6700K och 4790K prestandamässigt inte enorm, handlar om någon enstaka fps oftast. Fördelen med 6700K är att du då kan köra DDR4 minnen men vi lär inte se någon större nytta för det för spel förrän om ett bra tag. Man kan ju satsa på 6700K om man känner att man vill ha ett system för en väldigt lång tid framöver, senast är ju alltid bäst när man ska göra så

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter och annat trams (plus ett par halvvettiga svar) för att förhindra urspårning, vänligen hjälp TS istället för att tjafsa.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du får vara väldigt snabb bara om du ser bra kampanjer på gång osv, missade 2st i rad förra året på 970 när jag kunde fått det för 2500kr, fick det för 2800kr istället vilket inte är så dåligt heller. I alla fall så är skillnaden på 6700K och 4790K prestandamässigt inte enorm, handlar om någon enstaka fps oftast. Fördelen med 6700K är att du då kan köra DDR4 minnen men vi lär inte se någon större nytta för det för spel förrän om ett bra tag. Man kan ju satsa på 6700K om man känner att man vill ha ett system för en väldigt lång tid framöver, senast är ju alltid bäst när man ska göra så

@Friterad: I see! Problemet för mig att vara snabb är väl att jag har lite problem att veta om jag bygger "rätt". Det är därför jag försöker fråga så mycket som möjligt så att jag kan agera på egen hand när rean väl drar igång. Det känns mer värt att vara anpassningsbar, än att på förhand bestämma ett fast paket och hoppas på det bästa

Har nu i alla fall en grundstomme. För att strukturera mina frågor.

1. Som jag förstått det kan jag byta grafikkortet hejvilt. Antingen någon 980ti med bäst rea eller 390/390x.

2. När det kommer till ssd är samsung givna valet?

3. Moderkortet är jag lite ute och cyklar med, därav känns det säkrast att ta paketet med i7an som ligger i den senaste varukorgen. (blir det rea på 6700k vilka moderkort rekommenderas då?).

4. PSU blir nog EVGA Supernova G2 750W (är det extra bra med grafikkortet i varukorgen som är EVGA?)

5. Processorkylning blir be quiet pure rock, verkar vara populär? Funkar med allt?

6. RAM blir crucial 16GB (2x8) DDR3. Fick tidigare reda på att jag skulle ha denna för att vara kompatibelt med någon övrig del. Hur ska jag tänka där? Är jag i princip tvungen att ta den även om andra märken reas ut?

7. Hur tänker ang mekaniska hårddisken? kan jag välja fritt? bör jag undvika något?

8. Sedan känns Fractal design chassit som ett bra val, om det är rea eller ej kommer nog inte påverka mig så mycket

9. Missat något?

bild på nuvarande varukorg. NOTERA VAL AV GPU ÄR EJ BESTÄMT

Dold text

Förstår att det är många frågor, men jag är väldigt villig att lära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@Friterad: I see! Problemet för mig att vara snabb är väl att jag har lite problem att veta om jag bygger "rätt". Det är därför jag försöker fråga så mycket som möjligt så att jag kan agera på egen hand när rean väl drar igång. Det känns mer värt att vara anpassningsbar, än att på förhand bestämma ett fast paket och hoppas på det bästa

Har nu i alla fall en grundstomme. För att strukturera mina frågor.

1. Som jag förstått det kan jag byta grafikkortet hejvilt. Antingen någon 980ti med bäst rea eller 390/390x.

2. När det kommer till ssd är samsung givna valet?

3. Moderkortet är jag lite ute och cyklar med, därav känns det säkrast att ta paketet med i7an som ligger i den senaste varukorgen. (blir det rea på 6700k vilka moderkort rekommenderas då?).

4. PSU blir nog EVGA Supernova G2 750W (är det extra bra med grafikkortet i varukorgen som är EVGA?)

5. Processorkylning blir be quiet pure rock, verkar vara populär? Funkar med allt?

6. RAM blir crucial 16GB (2x8) DDR3. Fick tidigare reda på att jag skulle ha denna för att vara kompatibelt med någon övrig del. Hur ska jag tänka där? Är jag i princip tvungen att ta den även om andra märken reas ut?

7. Hur tänker ang mekaniska hårddisken? kan jag välja fritt? bör jag undvika något?

8. Sedan känns Fractal design chassit som ett bra val, om det är rea eller ej kommer nog inte påverka mig så mycket

9. Missat något?

bild på nuvarande varukorg. NOTERA VAL AV GPU ÄR EJ BESTÄMT

Förstår att det är många frågor, men jag är väldigt villig att lära mig

Ja du kan välja vilket grafikkort som helst, alla har samma standard precis som RAM och funkar alltså på alla vanliga konsument moderkort.

Du kan välja andra märken än Samsung, t.ex Intel, men Samsung vet jag är bra och har bra pris/GB. Blir det 6700K så finns det en del bra moderkort t.ex: http://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming#/sp...

Att det är samma märken på komponenterna spelar ingen roll. Bara det är kvalité du köper ska det inte vara några som helst problem. Be Quiet Pure Rock fungerar inte med i7 4790K eller 6700K vad jag kan se enligt Inets hemsida. 212 EVO är dock en välkänd cpu kylare som är billig och kyler bra, tror det är den mest rekommenderade här på SweC faktiskt!

Samma här egentligen, skall inte spela någon roll om det inte är samma märke på RAM och t.ex moderkort osv. Har för mig att Ballistix är dom billigaste just nu på Inet (kör själv med dom). Med mekanisk disk så kan du köra på Seagate, använder deras hårddiskar i alla mina datorer i princip, billiga och bra. En del kanske inte kommer hålla med nu och påstå att dom inte är bra kvalité, men detta har mer att göra med om man ska ha en server eller liknande där disken arbetar konstant 24/7, då behövs dyrare diskar med högre kvalité.

När du bygger så tänk på bl.a att sätta fast alla moderkortsdistanser först så inte moderkortet får direkt kontakt med chassit. Glöm inte heller att koppla in kabeln som är till ström för cpu'n. Glömde det förra gången och då ville ju inte datorn starta (ingenting som gick sönder som tur var)

PS: Ställ alla frågor du kan komma på

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ja du kan välja vilket grafikkort som helst, alla har samma standard precis som RAM och funkar alltså på alla vanliga konsument moderkort.

Du kan välja andra märken än Samsung, t.ex Intel, men Samsung vet jag är bra och har bra pris/GB. Blir det 6700K så finns det en del bra moderkort t.ex: http://www.inet.se/produkt/1902900/msi-z170a-krait-gaming#/sp...

Att det är samma märken på komponenterna spelar ingen roll. Bara det är kvalité du köper ska det inte vara några som helst problem. Be Quiet Pure Rock fungerar inte med i7 4790K eller 6700K vad jag kan se enligt Inets hemsida. 212 EVO är dock en välkänd cpu kylare som är billig och kyler bra, tror det är den mest rekommenderade här på SweC faktiskt!

Samma här egentligen, skall inte spela någon roll om det inte är samma märke på RAM och t.ex moderkort osv. Har för mig att Ballistix är dom billigaste just nu på Inet (kör själv med dom). Med mekanisk disk så kan du köra på Seagate, använder deras hårddiskar i alla mina datorer i princip, billiga och bra. En del kanske inte kommer hålla med nu och påstå att dom inte är bra kvalité, men detta har mer att göra med om man ska ha en server eller liknande där disken arbetar konstant 24/7, då behövs dyrare diskar med högre kvalité.

När du bygger så tänk på bl.a att sätta fast alla moderkortsdistanser först så inte moderkortet får direkt kontakt med chassit. Glöm inte heller att koppla in kabeln som är till ström för cpu'n. Glömde det förra gången och då ville ju inte datorn starta (ingenting som gick sönder som tur var)

PS: Ställ alla frågor du kan komma på

Okej okej, då är jag med på den fronten. Samsung känns och låter säkert så spikar nog den i min varukorg. Gällande be quiet pure rock så har i princip samtliga rekommenderat en varukorg med den och i7 4790k. Så det lät konstigt? Någon mer som kan bekräfta att det inte går?

Bra tips gällande hårddisken. Får helt enkelt kolla igenom vilken mekanisk hårddisk som eventuellt har rabatt (och bra betyg skadar ju inte heller)

Bygga låter jag inet göra.

Tack så mycket! Kommer nog att dyka upp en hel del innan mellandagarna kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Okej okej, då är jag med på den fronten. Samsung känns och låter säkert så spikar nog den i min varukorg. Gällande be quiet pure rock så har i princip samtliga rekommenderat en varukorg med den och i7 4790k. Så det lät konstigt? Någon mer som kan bekräfta att det inte går?

Bra tips gällande hårddisken. Får helt enkelt kolla igenom vilken mekanisk hårddisk som eventuellt har rabatt (och bra betyg skadar ju inte heller)

Bygga låter jag inet göra.

Tack så mycket! Kommer nog att dyka upp en hel del innan mellandagarna kommer

Sökte efter Be Quiet Pure Rock och då stod inte 4790K eller 6700Ks socketar med (1150 och 1151). Men det är också möjligt att Inet inte skrivit med alla socketar som stödjs. I alla fall är som sagt 212 EVO riktigt bra. Bygger Inet åt dig är det ju inget att oroa sig för då

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sökte efter Be Quiet Pure Rock och då stod inte 4790K eller 6700Ks socketar med (1150 och 1151). Men det är också möjligt att Inet inte skrivit med alla socketar som stödjs. I alla fall är som sagt 212 EVO riktigt bra. Bygger Inet åt dig är det ju inget att oroa sig för då

Väldigt tacksam för att det kom upp! Annars kanske det inte hade gått ^^ Visserligen hör väl inet av sig om det är några konstigheter? Och det borde väl vara ganska smidigt att byta ut någon del i varukorgen, även om jag redan betalat, utifall någon komponent inte synkar med övriga? Byter kylare på varukorgen då

Permalänk

@Friterad:

Juste! En fråga till dök upp! Såg att inet reade ut en PSU med högre watt än den jag har i varukorgen, till ett billigare pris. Borde jag som det ser ut nu byta till denna? Det blir ju trots allt billigare som det ser ut i dagsläget? (kan ju ändras under mellandagarna). Eller är det onödigt samt påverkar det mina övriga komponenter i datorn?

Syftar på denna: Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@Friterad:

Juste! En fråga till dök upp! Såg att inet reade ut en PSU med högre watt än den jag har i varukorgen, till ett billigare pris. Borde jag som det ser ut nu byta till denna? Det blir ju trots allt billigare som det ser ut i dagsläget? (kan ju ändras under mellandagarna). Eller är det onödigt samt påverkar det mina övriga komponenter i datorn?

Syftar på denna: Fractal Design Newton R3 1000W

Nej. 1kW är betydligt mer än vad du behöver, med ett nätaggregat ur premiumklassen skulle 550w räcka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Nej. 1kW är betydligt mer än vad du behöver, med ett nätaggregat ur premiumklassen skulle 550w räcka.

Att det är mer än jag behöver förstår jag, men nu är ju denna PSU billigare i och med 600kr rabatt. Är det mer värt att köpa EVGA Supernova G2 750W som är dyrare?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sökte efter Be Quiet Pure Rock och då stod inte 4790K eller 6700Ks socketar med (1150 och 1151). Men det är också möjligt att Inet inte skrivit med alla socketar som stödjs. I alla fall är som sagt 212 EVO riktigt bra. Bygger Inet åt dig är det ju inget att oroa sig för då

Och.. @Peppar2014: Visste du om detta? Vill gärna ha fler proffs som kan konfirmera det Dvs Be quiet pure rock som övervägande delen har rekommenderat, inte går ihop med mitt val av processor? 212 EVO har ju samma pris och är mer omtalad, så har visserligen inga större problem att byta till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Att det är mer än jag behöver förstår jag, men nu är ju denna PSU billigare i och med 600kr rabatt. Är det mer värt att köpa EVGA Supernova G2 750W som är dyrare?

Ja, FD Newton serien är nedlagd och har blivit ersatt utav Edison M serien.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Och.. @Peppar2014: Visste du om detta? Vill gärna ha fler proffs som kan konfirmera det Dvs Be quiet pure rock som övervägande delen har rekommenderat, inte går ihop med mitt val av processor? 212 EVO har ju samma pris och är mer omtalad, så har visserligen inga större problem att byta till den.

Alla kylare som är kompatibla med Intel sockeln fungera, oavsett moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014:
Vad bra, tack!! För att underlätta mitt datorköp under mellandagsrean så spikar jag då den.

Dvs. Produkter som jag bestämt delar till (i princip oavsett reor) är

Chassi, SSD, PSU, kylare och RAM.

Återstående komponenter väljs efter aktuella reor (om det inte är några blir det troligtvis dem i senaste varukorgen, om möjligt annars 390/390x.

Om du snabbt kikar på senaste varukorgen, där då kylaren nu är bytt till 212 evo. Känns de bestämde komponenterna bra?

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Alla kylare som är kompatibla med Intel sockeln fungera, oavsett moderkort.

jasså? Då både kostar lika mycket kan jag välja den billigaste under mellandagsrean? Vilken kylare är att föredra enligt dig? Be quiet pure rock eller 212 EVO?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

jasså? Då både kostar lika mycket kan jag välja den billigaste under mellandagsrean? Vilken kylare är att föredra enligt dig? Be quiet pure rock eller 212 EVO?

I ärlighetens namn ingen utav dom, skulle hellre valt en Noctua NH-U12P. Noctua har 6års garanti på sina kylare, mot konkurrenternas 1-3år.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

I ärlighetens namn ingen utav dom, skulle hellre valt en Noctua NH-U12P. Noctua har 6års garanti på sina kylare, mot konkurrenternas 1-3år.

Det blir bara svårare och svårare att bestämma sig Men rean får avgöra en del grejer som sagt. Möjligt att jag investerar i en Noctua, annars kan det blir EVO212.

Så här ser det ut nu (med 3 kylare hehe, kryssar bort 2 när jag bestämt mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Alla kylare som är kompatibla med Intel sockeln fungera, oavsett moderkort.

Kylaren funkar med 1150 och 1151 nu när jag googlade närmare på kylaren, antar att dom inte hade skrivit med all info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Det blir bara svårare och svårare att bestämma sig Men rean får avgöra en del grejer som sagt. Möjligt att jag investerar i en Noctua, annars kan det blir EVO212.

Kylningen kommer fortfarande vara riktigt bra på dom billigare, är nog mer garantin som kan vara ett övertag. Tänk även på att Inet har en begränsad vikt på processorkylare då det kan bli fraktskador (750g och uppåt monterar dom inte) och den Noctuan väger väl 900g+?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Kylaren funkar med 1150 och 1151 nu när jag googlade närmare på kylaren, antar att dom inte hade skrivit med all info

Väldigt tacksam att du granskade det så hårt Tror det lutar mot 212 EVO för att vara på säkra sidan. Men det kan bli noctua också.

Förresten ang skärm har jag pratat med några kompisar och kanske kommit till insikt med att 27" kan funka... mycket att fundera över

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Kylningen kommer fortfarande vara riktigt bra på dom billigare, är nog mer garantin som kan vara ett övertag. Tänk även på att Inet har en begränsad vikt på processorkylare då det kan bli fraktskador (750g och uppåt monterar dom inte) och den Noctuan väger väl 900g+?

Yes det gjorde den ^^ Där rök noctua! Tack

Nu blir det till största sannolikhet 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@Friterad:

Juste! En fråga till dök upp! Såg att inet reade ut en PSU med högre watt än den jag har i varukorgen, till ett billigare pris. Borde jag som det ser ut nu byta till denna? Det blir ju trots allt billigare som det ser ut i dagsläget? (kan ju ändras under mellandagarna). Eller är det onödigt samt påverkar det mina övriga komponenter i datorn?

Syftar på denna: Fractal Design Newton R3 1000W

Köp den stora nätdelen, den är superb och det är bra med ett kraftfullt nätagg. Effektiviteten är som högst med ca 50% last och då är det perfekt, dessutom slipper du någonsin uppgradera. Enheter med 500-600W är för svaga om du någonsin vill köra flera grafikkort eller dylikt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Köp den stora nätdelen, den är superb och det är bra med ett kraftfullt nätagg. Effektiviteten är som högst med ca 50% last och då är det perfekt, dessutom slipper du någonsin uppgradera. Enheter med 500-600W är för svaga om du någonsin vill köra flera grafikkort eller dylikt.

Mvh

Hmm i see. @Peppar2014 tyckte jag skulle välja den andra då newton är en "utgången" modell och att det är mer än jag behöver. Jag tänker inte köra flera grafikkort utan det blir 980ti eller 390/390x. Men tycker du fortfarande att jag ska köra på den? Främst för att den är billigare och ändå bättre/lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Hmm i see. @Peppar2014 tyckte jag skulle välja den andra då newton är en "utgången" modell och att det är mer än jag behöver. Jag tänker inte köra flera grafikkort utan det blir 980ti eller 390/390x. Men tycker du fortfarande att jag ska köra på den? Främst för att den är billigare och ändå bättre/lika bra?

Alltså att den är utgående saknar betydelse, den håller hög kvalité, nätdelar är inte som bilar, det nyaste är inte alltid bättre. Jag tar hellre en tre år gammal seasonic modell än en ny från ex FSP.

Du kan inte ha för mycket kräm, nätaggregatet går svalt och tyst och du har alla framtida expansionmöjligheter du kan tänkas behöva. Jag hade valt det utan att blinka.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Alltså att den är utgående saknar betydelse, den håller hög kvalité, nätdelar är inte som bilar, det nyaste är inte alltid bättre. Jag tar hellre en tre år gammal seasonic modell än en ny från ex FSP.

Du kan inte ha för mycket kräm, nätaggregatet går svalt och tyst och du har alla framtida expansionmöjligheter du kan tänkas behöva. Jag hade valt det utan att blinka.

@Aeig:
Tack för det! Får se lite hur rean på PSU blir. Om prisskillnaden fortfarande existerar så blir det möjligtvis den. Uppskattar att du kom in med ett annat perspektiv. Vad tycker du förövrigt om mina komponenter? (nu ligger fractal design nätdelen inne, och inte den andra).

kundvagn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Yes det gjorde den ^^ Där rök noctua! Tack

Nu blir det till största sannolikhet 212 EVO

Hämta dator i butik så är det ingen fara.

Skrivet av Alfonsåbeerg:

Hmm i see. @Peppar2014 tyckte jag skulle välja den andra då newton är en "utgången" modell och att det är mer än jag behöver. Jag tänker inte köra flera grafikkort utan det blir 980ti eller 390/390x. Men tycker du fortfarande att jag ska köra på den? Främst för att den är billigare och ändå bättre/lika bra?

Nej, jag skulle inte valt någon annan nätdel än EVGA Supernova G2/P2. Dumt att spara in ~200kr på något som inte tillverkas längre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Hämta dator i butik så är det ingen fara.

Nej, jag skulle inte valt någon annan nätdel än EVGA Supernova G2/P2. Dumt att spara in ~200kr på något som inte tillverkas längre.

Blir nog EVGA då, känns som att den faktiskt reas ut av en anledning. Borde jag spika EVGA som nätagg, eller finns det eventuell någon annan utifall något sänks till samma nivå? (behöver ju vara snabb när jag agerar, så måste vara med på alla senarion).

Och jahaa!! smart! Hade tänkt hämta den i butik faktiskt, då jag då har full koll över leveransen Men hur agerar jag då? plockar jag ihop den och checkar ut och därefter mailar inet ang uthämning? (om du nu vet, annars får jag skicka in ett meddelande dit)

Permalänk

@Peppar2014:
Om reorna är passande för mitt bygge blir det troligtvis noctua. Kanske i annat fall också, onödigt att spara in på kylningen när man lägger ner mycket pengar på andra komponenter. Men vi får se lite

Ska hålla koll på 27" skärmar. Möjligt att det kan bli en sådan om allt går min väg