Permalänk

Asus DSL-N55U hittar inte telekabeln

Tjenare! God jul på er alla!

Har haft väldiga problem med Telias medföljande router så nu fick det bli en ny. Problemet är att jag inte lyckas få routern att hitta en anslutning. Har googlat en del mellan varven här idag, och hittat en del trådar men inget som löst mitt problem.

Allt är kopplat rätt, 100%. Ringde telia och hörde med dom, signalen ser bra ut hit när deras router är inkopplad men dom såg ingen anslutning alls när jag kopplade in Asusen.

Har kört Asus "snabbsetup" ett flertals gånger, har även kört olika varianter när det kommer till inkopplingen. T.ex telekabeln rakt in i routern utan några filter och utan telefon påkopplad på jacket.

Som sagt, har försökt med det mesta som andra har skrivit men det vill inte igång.. Så tänkte att någon här kanske kan ta steget längre och lista ut vad jag ska göra?

Tack på förhand!
/Niklas

Permalänk
Medlem

Det låter lite som om det blivit fel för just DSL-delen i routern och där är det en del saker du ska fylla i manuellt.

VPI/VCI exempelvis tror jag inte dyker upp utan att du anger det.

Här är en tråd som du kan kolla i lite först:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1269136-asus-dsl-n55u-t...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det låter lite som om det blivit fel för just DSL-delen i routern och där är det en del saker du ska fylla i manuellt.

VPI/VCI exempelvis tror jag inte dyker upp utan att du anger det.

Här är en tråd som du kan kolla i lite först:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1269136-asus-dsl-n55u-t...

Tjenare! Tack för svar!

De värdena för VPI/VCI är korrekta, dom sattes automatiskt faktiskt.

Men kan det vara så ens att man måste göra någon typ av inställning för att modemet ska hitta signalen från telejacket?

Permalänk
Medlem

@x_dogge_x:
Antingen ange telia i menyerna och vänta en stund eller köra detta:

WAN-anslutningstyp: MER
- VPI: 8
- VCI: 35
- Inkapsligsläge: LLC
- Tjänstekatekori: UBR without PCR
- Aktivera WAN: Ja
- Aktivera NAT: Ja
- Aktivera UPnP: Ja
- Hämta WAN-IP automatiskt: Ja
- Ansluta till DNS-servern automatiskt: Ja

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du bara har vdsl-kraft hem till dig, vilket telias klarar medan din asus inte gör det

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det är inte så att du bara har vdsl-kraft hem till dig, vilket telias klarar medan din asus inte gör det

Har vdls ut från telejacket ja, men på det medföljande filtret från ASUSen står det "vdsl".

Har fortfarande inte lyckas få nätkontakt... så segt för Teliarouteren håller inte... så fort någon använder det trådlösa här hemma så tappar jag anslutning till steam/skype titt som tätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Tjenare! God jul på er alla!
Har haft väldiga problem med Telias medföljande router så nu fick det bli en ny.

Skrivet av x_dogge_x:

Har vdls ut från telejacket ja,

Kan faktiskt inte lite bli att fnittra lite... Tycker du att du har mindre problem med dina nya fina ASUS?

Ditt nya modem stödjer inte VDSL - den klarar bara adsl.
Så du har två val:

  • koppla in ett modem som stödjer VDSL

  • be telia att nedgradera din förbindelse till adsl.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är jättelätt att ordna, om du är missnöjd med wifi skaffa accesspunkter, eller om du är missnöjd med smartens routerdel be Telia brygga den och anslut sen vad du själv vill efter den, men som modem är smarten tekniskt bra och det blir bara sämre att byta ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Kan faktiskt inte lite bli att fnittra lite... Tycker du att du har mindre problem med dina nya fina ASUS?

Ditt nya modem stödjer inte VDSL - den klarar bara adsl.
Så du har två val:

  • koppla in ett modem som stödjer VDSL

  • be telia att nedgradera din förbindelse till adsl.

Vet inte om det är så speciellt roligt. Men som jag skrev nyligen så står det VDSL på filtret som kom med ASUS modemet, skriver dom det på skoj då bara eller?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är jättelätt att ordna, om du är missnöjd med wifi skaffa accesspunkter, eller om du är missnöjd med smartens routerdel be Telia brygga den och anslut sen vad du själv vill efter den, men som modem är smarten tekniskt bra och det blir bara sämre att byta ut den.

Aa var inne på detta först, men ville ha en helt ny modem-router. Denna Asusen ska tydligen vara rätt bra så.. Är sjukt missnöjd eftersom att det räcker att min syster kollar instagram så tappar jag anslutning i CS/Skype/TS osv.. Skypar hon så har jag skyhög ping och det är knappt spelbart, eftersom CS verkligen inte får lagga det minsta. Men tack för svaret, ska nog köra på din idé där med att brygga.

/Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Vet inte om det är så speciellt roligt. Men som jag skrev nyligen så står det VDSL på filtret som kom med ASUS modemet, skriver dom det på skoj då bara eller?

Filtret klarar väl VDSL men modemet gör det inte. Modemet är endast för ADSL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tobberman:

Filtret klarar väl VDSL men modemet gör det inte. Modemet är endast för ADSL.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det lurade mig lite.. Men då var problemet löst! Tack till alla som svarat:)