Beyerdynamic DT990 Pro, integrerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT990 Pro, integrerat ljudkort?

Tjena!

Funderar på att köpa ett par nya hörlurar då mina gamla Razer Kraken Pro börjar bli utslitna, de låter helt okej men skulle vilja ha något som låter riktigt bra, samt har bra hållbarhet. Lyssnar på musik med massa bas, typ hiphop, trap, electronic, dubstep osv. Just nu sitter jag på ett ASUS Z170 Pro Gaming med SupremeFX, då Realteks ALC1150.

Har kikat lite på Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm, kommer dessa låta bättre med ett billigt ljudkort såsom ASUS Xonar DGX eller räcker det med integrerat ljudkort? Är dessa hörlurar hållbara, de kostade 2500kr för 7 år sedan, så någon kanske fortfarande använder dem? Eller har ni något annat tips på hörlurar för under 1500kr som håller bra. Viktigt för mig är passform, har glasögon och sitter i timmar med dem, så de måste vara sköna.

//John

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Du får nog bäst ljud för pengarna ifall du satsar på ett par hörlurar i tusenkronorsklassen och sedan lägger resterande femhundra på en DAC/AMP-kombo. Kolla på Audio Technica ATH-M50x och något sedan ett ljudkort. De hörlurarna (ATH-M50x) är väldigt lättdrivna, möjligt du tycker att du får ett adekvat ljud med inbyggda ljudkortet, det finns dock mer att hämta med ett bra ljudkort, oavsett vilka hörlurar du väljer.

Passformen är till stor del individuell. Har du möjlighet skulle jag åka iväg till någon butik och testa vilka hörlurar som sitter bra, man vet aldrig riktigt med glasögon.

Permalänk
Medlem

morrn morrn

jag kan varmt rekomendera DT770 PRO (typ liknanade DT990).
sitter med glasögon själv och 770 är otroligt sköna och tåls att sitta i många timmar med (6-10 timmarspass brukar inte vara några problem).
skillnaden mellan DT770 och DT990 är att 770 är helslutna medans 990 är halvslutna. absolut värt att tänka på, när man sitter i samma rum som någon annan som kanske vill ha det tyst...

DT770 PRO (i olika versioner) - ca 1.500 kr
http://www.4sound.se/search/dt770

när det gäller ljud som kommer ifrån dator rekommenderar jag ett bra ljudkort, antingen internt eller via USB / FW etc...
undvik ljudkort runt 200 - 300 kr, oftast skräp.
finns helt okej ljudkort för runt 1.000 - 1.500 kr

Steinberg UR12 - ca 1.000 kr
http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/steinberg-ur12

steinberg UR22 mkII - ca 1.500 kr
http://www.4sound.se/dator/ljudkort/steinberg-ur22-mkii

hoppas tipsen hjälper.
ha en god fortsättning
/m

Skrivet av johnbohn01:

Tjena!

Funderar på att köpa ett par nya hörlurar då mina gamla Razer Kraken Pro börjar bli utslitna, de låter helt okej men skulle vilja ha något som låter riktigt bra, samt har bra hållbarhet. Lyssnar på musik med massa bas, typ hiphop, trap, electronic, dubstep osv. Just nu sitter jag på ett ASUS Z170 Pro Gaming med SupremeFX, då Realteks ALC1150.

Har kikat lite på Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm, kommer dessa låta bättre med ett billigt ljudkort såsom ASUS Xonar DGX eller räcker det med integrerat ljudkort? Är dessa hörlurar hållbara, de kostade 2500kr för 7 år sedan, så någon kanske fortfarande använder dem? Eller har ni något annat tips på hörlurar för under 1500kr som håller bra. Viktigt för mig är passform, har glasögon och sitter i timmar med dem, så de måste vara sköna.

//John

Permalänk
Medlem

Mina DT770 Pro 250 Ohm går att driva med interna ljudkretsar, inga problem där. Gillar du att vrida upp volymen så öronen blöder kommer en hörlursförstärkare vara nödvändig, men för mig är ett vettigt ljudkort med hög ljudkvalitet allt som behövs.

Jag har haft mina lurar i två år och de har alltid legat framme, tappats i golvet, skavts mot andra saker i väskor osv, och bortsett från lite nötningar på texten på lurarnas utsidor är de i perfekt skick. Värt att ha i åtanke är att lurarna är tunga. Jag blir ofta trött i nacken och måste ta av mig lurarna efter ett tags lyssning. Velourmuffarna som ligger mot huvudet är sköna och anpassar sig lätt efter skalmarna på mina glasögon, inga problem där.

Ljudet är brett och luftigt med mycket separation mellan instrument och olika ljudlager i musiken. Basen är exakt och alltid där, men aldrig overpowering. Diskanten kan vara lite vass och är generellt oförlåtande mot inspelningar med låg kvalitet, värt att tänka på om du undrar över hur ljudsignaturen är.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tolvan:

jag kan varmt rekomendera DT770 PRO (typ liknanade DT990).
sitter med glasögon själv och 770 är otroligt sköna och tåls att sitta i många timmar med (6-10 timmarspass brukar inte vara några problem).
skillnaden mellan DT770 och DT990 är att 770 är helslutna medans 990 är halvslutna. absolut värt att tänka på, när man sitter i samma rum som någon annan som kanske vill ha det tyst...

DT990 är helt öppna, det är DT880 som är semi-open.

Har ägt DT770 Pro, DT880 Premium och DT990 Pro själv, lånat DT990 Premium och kan inte annat än att hålla med Tolvan, fungerar utmärkt med glasögon!

Permalänk
Medlem

@OsLunatum: Okej. Funderat mycket på Audio-Techica ATH-M50x, men enligt många forum osv. tycker de att de sitter lite trångt, skulle också gärna vilja ha hörlurar med sluten konstruktion då jag lyssnar mycket på basmusik. DT990/770 är ju lite dyrare, men bara med cirka 200kr.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Tolvan: Okej, jag har ingen jättestor budget så får ta och fundera på det där med ljudkort, jag har ju levt med dessa budgethörlurar ett tag, gör det verkligen så stor skillnad i ljud mellan integrerat och ett ljudkort? Skall fundera på DT770 Pro 250 Ohm, de var ju billigare och helslutna vilket jag helst vill ha. Tack!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Ekner: Okej, bra att veta att de håller länge och fungerar bra med glasögon. Kikat på recensioner på Prisjakt och de håller i cirka 5 år för vissa innan muffarna börjar bli utslitna. Glider lite åt DT770 Pro 250 Ohm nu, flera har rekommenderat detta par, de är billigare också.

Jag lyssnar ju mest på basmusik, är DT770 Pro bättre för det ändamålet än DT990 med sin helslutna konstruktion?

Tack!

/John

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Laine: Okej, så du skulle rekommendera DT770 Pro 250 Ohm för basmusik?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@JaZid: Okej, så du skulle rekommendera DT770 Pro 250 Ohm för basmusik?

Varför inte köpa DT770 Pro 32 ohm? de är lättare att driva om du vill koppla de till mobil eller något liknande.

Jag har testat DT770 32 ohm hos en kompis och det är väldigt neutralt ljud i dem. basen låter helt underbart i lurarna men jag som tycker om bas har fått skruva upp basen någon dB för annars går den för lågt enligt mig.

Kör själv DT 990 Pro 250 ohm med asus xonar essence stx (har fått skruva upp basen där med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@Ekner: Okej, bra att veta att de håller länge och fungerar bra med glasögon. Kikat på recensioner på Prisjakt och de håller i cirka 5 år för vissa innan muffarna börjar bli utslitna. Glider lite åt DT770 Pro 250 Ohm nu, flera har rekommenderat detta par, de är billigare också.

Jag lyssnar ju mest på basmusik, är DT770 Pro bättre för det ändamålet än DT990 med sin helslutna konstruktion?

Tack!

/John

Jag är ingen ljudexpert men jag kunde inte höra någon större skillnad mellan DT770 och DT 990.

Permalänk
Medlem

om du oroar dig för att dom inte ska hålla mer än 5 år...
jag har kört på 770 i ca 15 år, är inne på mitt andra par, men... det är bara för att jag gav bort mitt första par till en polare som inte hade några 770...
och ja, jag har 250 ohm versionen, låter tajt och bra i alla lägen.

hoppas du blir nöjd
/m

Permalänk
Medlem

njae, det är ju ingen större skillnad i det som kommer ifrån lurarna, men det som kommer uteifrån...
990 är mer öppna och släpper igenom mer ljud utifrån, det gör inte 770

/m

Skrivet av dksomese:

Jag är ingen ljudexpert men jag kunde inte höra någon större skillnad mellan DT770 och DT 990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbohn01:

@Ekner: Okej, bra att veta att de håller länge och fungerar bra med glasögon. Kikat på recensioner på Prisjakt och de håller i cirka 5 år för vissa innan muffarna börjar bli utslitna. Glider lite åt DT770 Pro 250 Ohm nu, flera har rekommenderat detta par, de är billigare också.

Jag lyssnar ju mest på basmusik, är DT770 Pro bättre för det ändamålet än DT990 med sin helslutna konstruktion?

Tack!

/John

Isf låter det som att DT770 är ett bättre val eftersom de är som du säger slutna. Har själv använt dessa lurar ganska mycket och de har helt ok tryck i basen, de är dock inte så överdrivet basiga som vissa lurar kan vara, imo så har de en ganska bra balans som gör att de funkar till det mesta.

Varför kör du inte bara på 32ohms versionen? Dessa driver interna ljudkretsen utan problem. Annars om du väljer 250ohms versionen så är det ju bara att prova utan hörlursförstärkare först och är du inte nöjd med volymen så är det bara att köpa till en i efterhand.

De integrerade ljudkretsarna är imo så pass bra nu för tiden (typ realtek 1150) att DAC/amp/ljudkort är onödigt så länge man inte har störningar eller problem med volymen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av johnbohn01:

@JaZid: Okej, så du skulle rekommendera DT770 Pro 250 Ohm för basmusik?

Jag finner "mer" bas i 990, mer fokus i 770. Du blir förmodligen inte missnöjd vilken du än väljer, både 80 och 250 låter bra, 32 ohm är lite all over the place.

Lurarna är allt annat än neutrala, rejäl V-kurva i karaktären. Brist på förstärkning skulle väl vara boven isåfall.

Permalänk
Medlem

@Laine: Okej, tack så mycket!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett riktigt ljudkort också, jag ger inte mycket för "SupremeFX" som även jag har på mitt moderkort. Köpte ett Creative Sound Blaster Zx och ljudet är som natt och dag. Extrem skillnad både på musik, film och spel. Så här i efterhand förstår jag inte ens hur jag någonsin kunnat använda inbyggt ljudkort på moderkortet innan ens. Skillnaden är jämförbar med att gå från HDD till SSD. Do it!

Vad gäller ljud till musik så har jag dock hört att Asus Xonar-serien är bättre så kanske det är mer för dig. Men till just spel är Z-serien från Creative välrekommenderat.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Ang. DT770 och glasögon så har jag personligen upplevt det som att det börjat göra ont vid öronen efter X antal timmar. Kan nog bero lite på vilken typ av glasögonbågar du använder, men jag får så ont att jag måste antingen ta av lurarna eller glasögonen.