Medlemmarna röstar fram The Witcher 3: Wild Hunt till årets bästa datorspel

Permalänk
Skrivet av spicy_mama:

Fantastiskt spel som jag känt jag haft för lite tid för Inte kommit långt alls känns det som

Själv har jag spelet men har inte ens installerat det än eftersom jag vill hinna igenom witcher 2 först ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Ännu en gång bevisas det att folk vill ha mera singleplayer, iallafall valbart.
Så utvecklarna gör bort sig varje gång de släpper ett spel som enbart har multiplayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare bevisat att folk hellre vill ha multiplayer då det är vad som spelas mest och dom spelen säljer bäst. Singleplayer blir riktigt tråkigt efter några timmar, flera singleplayer spel som kunde varit väldigt roliga. T.ex Skyrim, hade spelet haft Co-op i alla fall så hade jag nog spelat det mer än några ynka timmar.

Permalänk
Medlem

Mycket välförtjänt, väldigt imponerad av hur mycket content de lyckats trycka in i TW3! Väldigt pepp på nästa expansion!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen så föredrar jag mmo's/multiplayer över singleplayer alla dagar i veckan just p.g.a. alla tidigare nämnda orsaker varav den sociala biten är nr.1 och kommer alltid att förbli så på gott och ont(bra personer & r-vhål kommer alltid att finnas).

Men... Witcher 3. Jag vet inte ärligt talat var jag ska börja för att sätta ord på hur jag känner för detta spel.
Atmosfären, allt från grafiken, animationer, ljud, dialoger m.m. i spelet är ju riktigt bra. Det känns verkligen som man är närvarande i en levande värld och inte en stel hjälte i en statisk produkt med dåliga one-liners.
Älskar verkligen hur sköna(med vass humor) vissa dialoger i spelet är. Ta t.ex. scenen när Geralt möter Nilfgaardian Captain Peter Saar Gwynleve.

Geralt: I'll need bait, a specific herb - Buckthorn. Scent should lure the griffin from ten miles off.
Captain Peter: Buck... buckthorn? I do not know of this. But I am not yet fluent in the common tongue.
Geralt: Mhm. Probably mastered the basics though, "hands up", "kill them"...
Captain Peter: No. First came idioms. "Don't play with fire," for example. Go to Tomira, a herbalist. She lives near the Crossroads, She will aid you.

Spelet är inte perfekt, det har sina buggar/defekter men ta mig tusan vilken grymt bra produkt CD Project ändå har släppt!

Framtida singleplayer kommer att få det tufft för Witcher3 har satt nivån rejält högt och W3 kommer att vara min referens framöver.

-God fortsättning Swec:are!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Du har spelat för mycket Mass Effect tror jag. De spel jag spelar i single player är då verkligen inte som att titta på film.

Det kan också vara så att du har spelat för lite Mass Effect.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Mycket välförtjänt seger, och CD Projekt Red har verkligen imponerat.

Witcher 3 är inte bara GOTY för min egen del, utan antagligen Game of the Decade också.

Geralt of Rivia är antagligen en av de skönaste protagonister jag någonsin spelat i ett spel också. Älskar både hans humor och hans moraliska gråzon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det kan också vara så att du har spelat för lite Mass Effect.

Nej, jag har spelat alldeles tillräckligt för att avsky skiten.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Som flera skriver, extremt välförtjänt. Ett av de bästa RPG spelen jag spelat på mycket länge.

Permalänk
Medlem

Mycket välförtjänt i mina ögon. The Witcher 3 är bland de bästa spel jag någonsin spelat, med bra story, fantastiska karaktärer, och allt satt i en stor, välfylld, fantastisk spelvärld. Ribban har satts otroligt högt och jag hoppas att alla spelmakare av liknande spel försöker nå upp till den.

Vad gäller kommentarerna om single vs multiplayer så har båda sina poänger och jag har haft mycket kul med båda typerna, men upplevelsen i ett bra single player-spel tenderar att ge en djupare spelupplevelse i mina ögon. Multiplayer kan ofta hålla längre tack vare just andra spelare, men det rör sig generellt sett om ytligare spel med en klart högre grad av repetition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så årets bästa spel är ett spel utan multiplayer, dafuck..

Multiplayer-spel saknar oftast en "story"... och fler kanske bryr sig mer om det nu.

Även om singleplayer-spelen oftast är ganska enkelspåriga så är där ju ändå mer interaktion jämfört med att endast se på en film.

För övrigt så kan jag inte sitta o glo på film... somnar oftast en liten bit in. Vi skulle se på lite star wars nu i helgen... men efter bara en halvtimme så sov jag som en stock. xD

Permalänk
Medlem

Håller absolut med om att Witcher 3 är årets bästa spel.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Grymt spel!

Det var länge sedan jag orkade spela igenom ett helt spel!

Tack The Witcher 3 för ett väldigt underhållande spel!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Phantom Pain😫

1/3 av missions är inte klara tack vara konami, ofärdiga spel ska inte få nomineringar.
it hurts but its true.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Singelplayer är ju som att titta på film. Men att man vevar lite med fingrarna också. Film kollar du väl på?

Det närmsta en film kommit ett datorspel (eller spel generellt för den delen) är dessa försök till "Interaktionsbaserade" filmer där man klickar i en ruta och får ett alternativt slut. Att spela singleplayer spel som Witcher 3 är många gånger bättre upplevelse än se en film på två timmar. Vi snackar alltså 30-40 timmar-ish mot 2 timmar. Man kan dessutom under dessa 40 timmar gå bärsärkagång i random stad. När kan du göra detta i en film?

Witcher 3 är en välförtjänt vinnare. Att ens GTA V är med på denna lista är dock ett skämt. Det är i grund och botten samma spel som släpptes till PS3 och Xbox 360 för nästan två år sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Snarare bevisat att folk hellre vill ha multiplayer då det är vad som spelas mest och dom spelen säljer bäst. Singleplayer blir riktigt tråkigt efter några timmar, flera singleplayer spel som kunde varit väldigt roliga. T.ex Skyrim, hade spelet haft Co-op i alla fall så hade jag nog spelat det mer än några ynka timmar.

Mer troligt är alternativ 3, att det finns stora marknader för båda och vad folk föredrar är personligt.

Är personligen rätt utbränd på multiplayer efter flera år med mmo spel och finner längre spelglädje i just singleplayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@backfeed: Själv tycker jag att FO4 är både överhypat och överskattat. Det ser ut som det är från 2013 och har en rätt kass story. GTAV förtjänar definitivt en andraplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Snarare bevisat att folk hellre vill ha multiplayer då det är vad som spelas mest och dom spelen säljer bäst. Singleplayer blir riktigt tråkigt efter några timmar, flera singleplayer spel som kunde varit väldigt roliga. T.ex Skyrim, hade spelet haft Co-op i alla fall så hade jag nog spelat det mer än några ynka timmar.

Var just därför jag skrev "valbart", båda 2 ska såklart finnas, men finns bara en sida av myntet så tycker jag det blir platt fall.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Mer troligt är alternativ 3, att det finns stora marknader för båda och vad folk föredrar är personligt.

Är personligen rätt utbränd på multiplayer efter flera år med mmo spel och finner längre spelglädje i just singleplayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är uppenbarligen väldigt många fler spelare i multiplayer spel än singleplayer. FPS, MMO, MOBA, Strategi, Open World (t.ex GTA V), arkadspel och simulatorer. Många har singleplayer, men den största användarbasen är multiplayer spelare. Sammanfattning: Ingen konstighet att företagen satsar på multiplayer och ibland helt och hållet skiter i singleplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Var just därför jag skrev "valbart", båda 2 ska såklart finnas, men finns bara en sida av myntet så tycker jag det blir platt fall.

Hade fler spelat singleplayer-spel så skulle det finnas fler och bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

"...ett rejält fantasyäventyr i kläderna som häxkarlen Geralt."

Tja inte alltid, if you know what I mean

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zazuki:

@backfeed: Själv tycker jag att FO4 är både överhypat och överskattat. Det ser ut som det är från 2013 och har en rätt kass story. GTAV förtjänar definitivt en andraplats.

The irony: GTA V, released on 17 September 2013. I.o.f.s. för PS3 och 360, men ändå

On-topic: tillhör också skaran som föredrar fokus på single-player. Har helt enkelt varken tid eller ork att lägga så mycket tid på ett spel så man på något sätt kan hävda sig i multiplayer.

De single-player spel jag anser lyckats bäst är de som läger krutet på en story som tar i storleksordningen 8-15 timmars speltid att klara, t.ex. Last of Us och Uncharted-serien. Blir det lägre är det väldigt svårt att inte få en urvattnad story. Att få den speltiden i riktigt hög kvalité är i min mening mer än värt de 400-600 kr ett spel kostar när man jämför med alternativa nöjesformer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Personligen...

Undertale <3 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

The irony: GTA V, released on 17 September 2013. I.o.f.s. för PS3 och 360, men ändå

On-topic: tillhör också skaran som föredrar fokus på single-player. Har helt enkelt varken tid eller ork att lägga så mycket tid på ett spel så man på något sätt kan hävda sig i multiplayer.

De single-player spel jag anser lyckats bäst är de som läger krutet på en story som tar i storleksordningen 8-15 timmars speltid att klara, t.ex. Last of Us och Uncharted-serien. Blir det lägre är det väldigt svårt att inte få en urvattnad story. Att få den speltiden i riktigt hög kvalité är i min mening mer än värt de 400-600 kr ett spel kostar när man jämför med alternativa nöjesformer.

Intressant.
Själv blir mycket arg om jag köpt ett SP spel, sätter mig ner och tänker nu fan ska det spelas.
Och så tar spelet slut första/andra dagen.
Mitt mål är närmare hundra timmar för att vara nöjd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mitt mål är närmare hundra timmar för att vara nöjd.

Då borde Witcher 3 vara något för dig.
Tror min första playtrough (expansionen ej inräknad) tog 110 timmar, och då gjorde jag ändå inte allt som går att göra.

(F.ö. så ogillar jag också när ett singelplayer-spel är klart dagen efter man började.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då borde Witcher 3 vara något för dig.
Tror min första playtrough (expansionen ej inräknad) tog 110 timmar, och då gjorde jag ändå inte allt som går att göra.

(F.ö. så ogillar jag också när ett singelplayer-spel är klart dagen efter man började.)

Köpte det på release (var också ganska aktiv i w3 tråden här på forumet i början), tog också kring 110h men jag gjorde exakt allt jag kunde hitta.
Vad jag vet finns det inte en ö som är orörd, inte ett frågetecken eller liknande kvar på hela kartan.
Körde på näst svåraste och dog nästan aldrig och hade ytterst lite dötid. Hörde all dialog, läste alla böcker osv.
Spolade t.om tillbaka till en tidigare sparning (1h~ av mainstory) för att jag gjorde ett val som jag märkte var emot hur jag ville att spelet skulle gå.

Helt klart bästa single playern sen Zelda: OoT som jag spelat.
Hoppas kunna skrapa ihop pengar och köpa expansion pass inom en snar framtid

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så årets bästa spel är ett spel utan multiplayer, dafuck..

Multiplayer varierar kraftigt tycker jag. Allt beror på kollektivets engagemang, en enda spelare kan förstöra för rätt många. MP med polare är bäst, när ingen utomstående är med.

Så, jag förstår inte ditt resonemang varför ett spel med MP skulle vara bättre än SP. I alla fall var det så jag tolkade din kommentar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Mja. Det där tycker jag nog är en sanning med modifikation. Går inte rakt av att bara säga så, tycker jag i alla fall.

Multiplayerspel t.ex. har generellt sett bättre livslängd eftersom de är designade kring multiplayer och sen är de just det. Multiplayerspel. Du kan spela dem med kompisarna och ha roligt ihop. Något Witcher 3 eller andra spel som man spelar ensam kan erbjuda.

Så det är inte svart och vitt detta område. Är nyanser av grått. Spel utan enspelarläge har sin plats, precis som spel helt utan multiplayer också har det och vissa spel lyckas faktiskt med att erbjuda båda delar, även om det sällan lyckas numera. Oftast är det antingen eller som fungerar bäst, men de finns fortfarande. Halo serien t.ex.

Singleplayer är ju najs att spela med en polare, diskutera lösningar, ge över kontrollen för att den ena kan klara en viss del bättre än den andre.
Jag kan tycka att det är najs att glo på SP medan mina polare spelar faktiskt - om spelet i sig har en bra story, som Witcher t.ex.

MP anser jag, att man BARA kan spela med polare för att det finns alldeles för många nötter som kan förstöra spelupplevelsen, t.ex. genom fusk, afk, allmänt lame och lallande och övrigt spelförstörande scenarion.

Det är ju precis detta som är så bra, tycker jag. Det finns spel för i princip ALLA och det är härligt att människor tycker olika

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ja det blir mycket pengar per spelad dag för dig. Jag håller med Yoshman, en annan som kanske inte sitter mer än 2-3h någon gång i veckan blir det betydligt mer valuta för pengarna. Många ggr har jag försökt med 100+h spel som Dagon age och liknande men berättelsen blir bara suddig efter ett tag (om man inte kan låta bli sidouppdragen). Jag bugar för spel som Uncharted, Tomb raider och The last of us. Sistnämnda är utan tvekan det bästa spelet jag spelat med Tomb raider hack i häl. Rent berättelse mässigt.@BergEr:

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

Ja det blir mycket pengar per spelad dag för dig. Jag håller med Yoshman, en annan som kanske inte sitter mer än 2-3h någon gång i veckan blir det betydligt mer valuta för pengarna. Många ggr har jag försökt med 100+h spel som Dagon age och liknande men berättelsen blir bara suddig efter ett tag (om man inte kan låta bli sidouppdragen). Jag bugar för spel som Uncharted, Tomb raider och The last of us. Sistnämnda är utan tvekan det bästa spelet jag spelat med Tomb raider hack i häl. Rent berättelse mässigt.@BergHa:

Mjo, blir dyrt om man köper många SPs som håller 1-2 dagar
Även när jag jobbade heltid och tränade så blev det 4-5h om dagen av spel och 12h~ per helgdag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Köpte det på release (var också ganska aktiv i w3 tråden här på forumet i början), tog också kring 110h men jag gjorde exakt allt jag kunde hitta.
Vad jag vet finns det inte en ö som är orörd, inte ett frågetecken eller liknande kvar på hela kartan.
Körde på näst svåraste och dog nästan aldrig och hade ytterst lite dötid. Hörde all dialog, läste alla böcker osv.
Spolade t.om tillbaka till en tidigare sparning (1h~ av mainstory) för att jag gjorde ett val som jag märkte var emot hur jag ville att spelet skulle gå.

Helt klart bästa single playern sen Zelda: OoT som jag spelat.
Hoppas kunna skrapa ihop pengar och köpa expansion pass inom en snar framtid

Jag ska också hoppa på detta och föredrar gärna singeplayerspel om det är bra gameplay och framförallt story.

Valuta för pengarna får man ju absolut, 600kr inte mycket pengar om man får 100 timmars speltid, men om du ska behöva skrapa ihop några hundra bara för att köpa expansionen, varför inte ba ladda ner spelet/expansionen för istället Eller får man nått exlusivt för att man just köper det, har jag missat nått ?