Net1 börjar med obegränsad datamängd

Permalänk
Skrivet av tian:

Jag har själv Net1 obegränsat , fungerar klockrent ! Streamar Netflix nästan hela dagarna utan problem Snittar ca 15-20mbit helt okej tycker jag. Hade förut Tele2 50mbit och det var snabbare helt klart, men begränsningen på 100gb är ju absurd ! Så jag är nöjd med Net1 !!!

Hur mycket använder du totalt under en månad? Har du gått över 100GB någon gång?

Ser man Netflix i vettig kvalla (typ 720) så borde det ta ca 3GB / timme, eller om man ser storleksordningen två långfilmer en kväll ungefär 9-10GB per dag. Visserligen ser väl ingen två filmer per kväll hela månaden, men jag tycker ändå att det borde kunna hända att man slår i 100GB-taket om man räknar in övrig surf, kanske lite hemma-jobbande osv. Vore kul att veta hur mycket som går åt i praktiken.

Permalänk
Medlem

Pratade med kundtjänst idag igen och nu fick jag reda på att masterna runt uppsala inte är uppgraderade till 4G ännu. Hur kan då en annan människa på säljsidan sitta och lova att 5-25mbit inte skall vara några problem där jag bor. Troligtvis runt årsskiftet skall detta vara klart här. Nu sitter man med 0,02 till 0,9 mbit/s. Alltså mobilt smalband. Tack så mycket...

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

@Crym: Signal Strength (RSRP): -79 dBm
RSRQ: -9 dB
SINR: 22 dB

Visa signatur

Signatur raderad. Max 3 rader i upplösningen 1024*768 /Najk

Permalänk
Medlem

@stingray454: Gick alltid över 100gb på mitt gamla Tele2 abonnemang, det gör jag lätt nu med utan problem....

Kollade upp, har gjort av med 931,32 GB sedan 26/10 i år när jag började med abonnemanget !

Visa signatur

Signatur raderad. Max 3 rader i upplösningen 1024*768 /Najk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stingray454:

Hur mycket använder du totalt under en månad? Har du gått över 100GB någon gång?

Ser man Netflix i vettig kvalla (typ 720) så borde det ta ca 3GB / timme, eller om man ser storleksordningen två långfilmer en kväll ungefär 9-10GB per dag. Visserligen ser väl ingen två filmer per kväll hela månaden, men jag tycker ändå att det borde kunna hända att man slår i 100GB-taket om man räknar in övrig surf, kanske lite hemma-jobbande osv. Vore kul att veta hur mycket som går åt i praktiken.

Då får du mäta så får du veta i stället för att gissa
https://www.softperfect.com/products/networx/
100Gbyte är inte mycket om man strömmar lite video, det är ju bara en dryg timme per dag så har man 100Gbyte /månad, anständig video tar ungefär 2 Gbyte/timme eller mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Pratade med kundtjänst idag igen och nu fick jag reda på att masterna runt uppsala inte är uppgraderade till 4G ännu. Hur kan då en annan människa på säljsidan sitta och lova att 5-25mbit inte skall vara några problem där jag bor. Troligtvis runt årsskiftet skall detta vara klart här. Nu sitter man med 0,02 till 0,9 mbit/s. Alltså mobilt smalband. Tack så mycket...

Kundtjänst sa exakt samma till mig, 5-25Mbit/s är garanterat. Själv sitter man och snittar 3Mbit/s men en jävla dålig svarstid istället.. har dessutom en antennförstärkare på taket så jag får full täckning. Första veckan i november skulle de ha uppgraderat mjukvaran i samtliga stationer och att det skulle bli bättre då, men det har istället blivit sämre och sämre... Att ladda ner på det obegränsade är att glömma, 3Mbit/s är otroligt segt när jag kan använda ett 100GB/mån abonnemang som ger åtminstone 25-40Mbit/s.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Hur mycket använder du totalt under en månad? Har du gått över 100GB någon gång?

Ser man Netflix i vettig kvalla (typ 720) så borde det ta ca 3GB / timme, eller om man ser storleksordningen två långfilmer en kväll ungefär 9-10GB per dag. Visserligen ser väl ingen två filmer per kväll hela månaden, men jag tycker ändå att det borde kunna hända att man slår i 100GB-taket om man räknar in övrig surf, kanske lite hemma-jobbande osv. Vore kul att veta hur mycket som går åt i praktiken.

Har 2st Tele2 100GB abonnemang och dem räcker knappt. 100GB försvinner otroligt snabbt när du räknar in övrig surf, youtube klipp, netflix filmer, uppdateringar i windows/spel m.m.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Pratade med kundtjänst idag igen och nu fick jag reda på att masterna runt uppsala inte är uppgraderade till 4G ännu. Hur kan då en annan människa på säljsidan sitta och lova att 5-25mbit inte skall vara några problem där jag bor. Troligtvis runt årsskiftet skall detta vara klart här. Nu sitter man med 0,02 till 0,9 mbit/s. Alltså mobilt smalband. Tack så mycket...

Uppgraderingen till 4G är inte bara mjukvara, utan hårdvaran vid masterna byts ut. Det man kör på innan uppgradering är CDMA450 som knappt når upp till det som vi i Sverige kallar för 3G generation 1. Så efter uppgradering till 4G, LTE så kan man ju vänta sig de höga hastigheterna.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har testat denna aktör? Ska flytta till landet och kommer inte ha någon annan vettig möjlighet till uppkoppling.

Har dammsugit nätet efter information ifrån andra, men det skadar inte att fråga här också!

Mvh,

Permalänk
Avstängd

Hej
Jag och sambon fick hem raoutern för några timmar sen, den fungerar bra och ger en hastighet emellan 15-25 Mbit ner och 3 Mbit upp så helt okej, värt att nämna är att den värkar vara väldigt känslig för placering och att datorn som sitter i andra sidan av lägenhet får väldigt dålig hastighet (WiFi), men det är ett ganska så kasst wifi kort i den med. På det hela taget väldigt nöjd. PM:a vid frågor

Permalänk
Medlem

Inte nöjd. Varning!

Fick typ 1-2 mb hastighet, jämfört med min befintliga 4g uppkoppling som ger 40-60 mbit.

När jag försöker kontakta Net1 för att utnyttja min lagstadgade ångerrätt så går det inte. Dom svarar inte på mail, deras formulär på hemsidan fungerar inte och telefonkundtjänsten har horribla köer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

För alla som saknar tillgång till fastbredband finns nu abonemang hos Net1 med obegränsad datamängd.
Äntligen!

Net1

Det är bra om det kommer flatrate till mobiltbredband också.

Kanske skulle läst nedåt i tråden, om det är som Stingray beskriver så känns det ju menlöst.

Skrivet av stingray454:

Ja deras användarvillkor var ju sjukt konstiga. "Helt obegränsat, inget tak! Så länge du håller dig till vad en medelsvensson i 50-års-åldern utan datorvana förbrukar". Verkar bara vara att glömma och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

"Vad innebär er upplevelsegaranti?

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i nätet – och bara om det finns kapacitet. Vi äger hela vårt nät och använder det exklusivt för bredbandsuppkoppling. Vi är ensamma om att begränsa antalet kunder per mast och område. Det gör att du får en bra användarupplevelse. Är det fullt i masten där du bor får du därför vänta tills det blir ledigt. Vi har också slopat bindningstiden på denna uppkoppling. Allt för att du ska vara nöjd!"

Saxat från hemsidan.

Fint att sitta i kö o vänta att få använda nätet. Känns lite f-kassan över det hela xD

Jag är en av net1:s kunder och deras sk upplevelsegaranti låter bra på papperet men i verkligheten är den inte värd mkt. De påstår att de bara släpper ett antal kunder på varje mast så att man inte skall överbelasta masterna så att vi kunder får en sämre upplevelse, alltså om du inte skaffar abonnemang i tid så kan det hända att just den mast som är närmast dig blir full och då kan du inte teckna ett abonnemang förrns det blir ledigt med kapacitet i den masten, tex om en annan kund säger upp sitt abbonemang.

Men tillbaka till net1 och deras hastigheter. Jag bor i På Hisingen / Göteborg och jag har haft väldigt mkt problem med att få acceptabla och framförallt stabila hastigheter med net1 från dag1, har varit kund i snart 3 månader. I början kunden hastigheterna variera mellan 0,2 Mbit till 1 Mbit trots att jag har bra signalstyrka med 4 staplar på modemet. Jag har ringt och felanmält flera gånger och får höra varje gång "ja vi haft mkt problem i Göteborg med masterna" när jag frågar när det skall fixas så kan de bara säga att det skall vara fixat innan årsskiftet... När jag försöker få mer detaljerad information vad felet är så går det inte att säga.. Den senaste veckan har det blivit bättre med hastigheter mellan 3-7 Mbit. Svårt att kalla för bra men i net1:s värd så får det anses vara väldigt bra! oftast sämre kapacitet på dagarna än på nätterna, vilket stärker att deras upplevelsegaranti inte är så mkt värt i verkligheten. Nätet är överbelastat eller så har de alldeles för klen upplänk på masten. Jag kommer fortsätta klaga tills de fixat så att de levererar stabilt 5mbit minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Har haft Net1 obegränsat i någon månad nu och har använt ca 150GB än så länge i december och inte blivit strypt än så länge.

På dagarna när folk använder nätet får jag bara ut ca 3 Mb/s medan jag får ut ca 15Mb/s på nätterna i nedladdning och alltid runt 5Mb/s uppladdning (ping ligger stabilt på 30-40ms till det mesta), men jag är mycket nöjdare med detta än det abonnemanget jag hade hos 3 innan (på 100GB) som tog slut efter halva månaden ibland (så jag blev låst till typ 0,03 Mb/s som inte gick att använda alls om man inte gillar att kolla på när hemsidor laddar hela dagarna).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av Snövit:

"Vad innebär er upplevelsegaranti?

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i nätet – och bara om det finns kapacitet. Vi äger hela vårt nät och använder det exklusivt för bredbandsuppkoppling. Vi är ensamma om att begränsa antalet kunder per mast och område. Det gör att du får en bra användarupplevelse. Är det fullt i masten där du bor får du därför vänta tills det blir ledigt. Vi har också slopat bindningstiden på denna uppkoppling. Allt för att du ska vara nöjd!"

Saxat från hemsidan.

Fint att sitta i kö o vänta att få använda nätet. Känns lite f-kassan över det hela xD

Intressant upplägg. Så är man egentligen knuten till en viss mast med mobilt bredband? Så vilken är ens egen mast i så fall?
Eller är det ett begränsat antal användare per mast? Ooops ikväll är det fullt, ta en kölapp....
Att ta med det mobila bredbandet till någon annan plats, är det ens möjligt?

Hur som helst, låter som rena skräpet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Intressant upplägg. Så är man egentligen knuten till en viss mast med mobilt bredband? Så vilken är ens egen mast i så fall?
Eller är det ett begränsat antal användare per mast? Ooops ikväll är det fullt, ta en kölapp....
Att ta med det mobila bredbandet till någon annan plats, är det ens möjligt?

Hur som helst, låter som rena skräpet...

Man får en reserverad plats i masten närmast den adress man tecknar abonnemanget på så man aldrig behöver vänta om man ska ansluta till den.

Om masten närmast är full kan man behöva vänta tills de har utökat nätet eller någon har lämnat innan man kan teckna ett abonnemang.

Och man ska tydligen kunna använda det på andra master men bara att man blir lägre prioriterad (har själv aldrig testat):

Citat:

3.3
Du är inte förhindrad att använda Uppkoppling Obegränsad Datamängd även på andra platser än din Primära Användningsadress, men du kan då uppleva att Tjänsten fungerar sämre eftersom särskild trafikhantering kan förekomma, se punkt 2.2(b) ovan.

Källa: http://net1.se/globalassets/villkor/net1---sarskilda-villkor-...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Har haft Net1 obegränsat i någon månad nu och har använt ca 150GB än så länge i december och inte blivit strypt än så länge.

På dagarna när folk använder nätet får jag bara ut ca 3 Mb/s medan jag får ut ca 15Mb/s på nätterna i nedladdning och alltid runt 5Mb/s uppladdning (ping ligger stabilt på 30-40ms till det mesta), men jag är mycket nöjdare med detta än det abonnemanget jag hade hos 3 innan (på 100GB) som tog slut efter halva månaden ibland (så jag blev låst till typ 0,03 Mb/s som inte gick att använda alls om man inte gillar att kolla på när hemsidor laddar hela dagarna).

Grattis att det fungerar så bra hos dig, vilken stad bor du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@BergHa: En bekant använder det i Jämtland. Noll täckning med 3G och liknande, fungerar perfekt med net1. Nu har du hört om en.

Håller med. Ute vid höga kusten funkar inget heller förutom Net1. Hette ICEnet förr. Använder sig av gamla NMT nätet om jag inte vet fel. Fungerar men inte direkt Youtube hastighet.

Permalänk
Medlem

@Crym:

"Eftersom användare i samma område delar på samma kapacitet kan det dock även i vårt nät hända att höganvändare kan påverka upplevelsen negativt för alla andra. Det kan också vara så att en viss typ av applikation är mer känslig för störningar än andra typer av applikationer. I dessa situationer försöker vi göra det bästa för alla användare med hjälp av så kallad trafikhantering. Det innebär att vi reglerar trafiken så att alla får en så bra upplevelse som möjligt. Vid extrem användning kan vi även behöva vidta andra åtgärder för att se till att andra kunder inte störs, men det påverkar en mycket liten del av våra kunder."

Med andra ord så stryper dom din trafik när du använder för "mycket".
BTW, orkade inte läsa alla inlägg så någon kan ha skrivit detta tidigare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Får mellan 0.5-3mbps enligt bredbandskollen jämfört med runt 6 på telefonens 4g genom Telia.

Verkar inte vara stabilt och extremt oklart hur man ställer routern för bästa prestanda.

Söker tips på förbättringar
! Nån som byggt en egen parabol i petflaskor och aluiminium folie? Nån som har lyckats koppla på en extra antenn? Någon som dubblat hastigheterna genom att sätta routern utomhus?

Jag är i akut behov av något trådlöst utan längre kontrakt så tar gärna emot alternativa lösningar typ andra mobila bredband.

Permalänk
Medlem

@MorteM: Hur ser din täckning ut där du är? Har du mätt din signalstyrka? Hur många staplar har du? Du får nog delge lite mer information.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@MorteM: Hur ser din täckning ut där du är? Har du mätt din signalstyrka? Hur många staplar har du? Du får nog delge lite mer information.

Hur mäter jag signalstyrka?

Min högst vetenskapliga mätning har gått ut på att springa runt med laptop i ena handen och router med lång skarvsladd i den andra. Den pendlar mellan 3-4 staplar sålänge jag tittar ut mot orten där masten ligger.

Eftersom den pendlar så mycket så undrar jag inte om detta kan fixas med en bättre antenn. Någon som har lyckats göra det utan att det krävs en ingenjör?

Bor på ett område som ser ut att vara hyffast enligt deras täckningskarta.

Permalänk
Medlem

@MorteM: Behöver inte vara mer vetenskapligt än att du just springer runt med laptop i högsta hugg. Men 3-4 staplar brukar vara kring 80% i signalstyrka, dvs du har ganska god signalstyrka mot masten. Men sen spelar väggar och andra signaler givetvis roll.

Angående att koppla på extern antenn så kanske det kan vara en god idé, men det kräver att ditt modem eller router har möjlighet att ansluta en extern antenn. Min far har extern antenn på sitt sommarhus och får märkbart bättre mottagning än tidigare då routern stod i sommarhuset. Med antenn på taket så blev det faktiskt en riktigt trevlig upplevelse att streama svtplay bland annat. Märk dock väl att upplevelsen han fick inte nödvändigtvis betyder att alla får samma trevliga sjuss.

Det finns lite olika antenner, den här antennen i kombination med en router använde vi på sommarhuset: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Den här är snäppet billigare: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Täckningskartan har inget med din hastighet eller mottagning att göra så länge du inte står under bar himmel. Den tar inte hänsyn till väggar, signaler i området eller liknande.

Hoppas att någon annan kan svara på hur det är att eventuellt modda deras modem då jag tyvärr saknar kunskap om deras modell.

All lycka!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Göteborg Uselt resultat

Jag har varit användare av Net1 mitt inne i Göteborg nu i ca 3 månader och mer än besviken. Trots full signalstyrka droppar nätet och har extremt låga hastigheter. Lockades av obegränsad datamängd och att de skulle "portionera" ut bandbredd. Detta känns orimligt efter att ha använt deras uppkoppling.

- Hastigheterna beror extremt på antal användare online, fredag - söndag och kvällar efter 18 är de ju kört om man vill läsa mailen. Hastigheter från 0,4 mbit/s - 80 mbit/s.. (inte kul med flux när man spelar)
- Stabil signalstyrka men droppar ändå.
- Pratade med support innan jul och klagade på hastigheterna. De svarade att de hade problem med masten. Fick ett mail att det var fixat, problemen kvarstår. Långa kötider hos support. Pratade med supporten i veckan och fick svar att de håller på att fixa GBG zonen, jag frågade när de kan tänkas vara klart då de bad mig vänta. Fick inget svar alls.

+Obegränsat (vad de nu innebär i deras mått)
+Rimligt pris för tjänst
+Verkar fungera bättre för de som bor på landet.

Mycket besviken och tråkig kommunikation med supporten, korta svar utan bakgrund. Han lät varken förvånad eller försökte hitta en annan lösning när jag sa att jag ville säga upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Skaffade Net1 i väntan på fiber som kommer till mitt hus till våren, ville inte binda upp något ruttet adsl så "Obegränsad 4G utan bindningstid" lät ju toppen.

Kollade på deras hemsida och jojomen, det fanns det kapacitet kvar vid min närmaste mast.

När routern kom placerade jag den, glad i hågen, i högsta fönstret i riktning mot masten, fram med speedtest och...... 1-1,5Mbps.....
Detta var ca 17:00 på kvällen, vid ca 20:00 hade jag 0-0.1 Mbps, eller man kanske ska säga 100kbps....

Efter samtal med kundtjänst, som utan någon som helt tvekan eller empati konstaterade att masten är totalt överbelastad mellan 20-22:00, ville jag säga upp det och skicka tillbaka skiten.
Då ville de att jag skulle köpa en riktmast och prova med den för att få stabilare uppkoppling, jag svarade frågande vad det spelar för roll hur stabil signal jag har om masten är totalt överbelastat, och att jag inte hade något intresse av att köpa en mast för 700, ge mig upp på mitt halkiga tak för att få samma sketna resultat.
Det hela slutade med att killen på Net1 skickade masten gratis (bra där) och att jag riktade antennen mot "näst bästa" mast, nu får jag upp till 5Mbps på förmiddagen och 1Mbps på kvällen.

Har inte bestämt hur jag ska göra än, men att flytta från lägenhet med 500Mbps till det här har varit en pers minst sagt....

Edit: Jag vill tillägga att jag bor i en blå fläck på täckningskartan, alltså "Mycket god täckning" Jodråsåatteee...

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem

Har efter några veckor ligger det runt 1.5mbit/s och ganska ostabilt. Kvällstid 18:00-22:00 är det nästan alltid oanvändbart för annat än att surfa forum. Enstaka gånger har jag kommit upp i 6-700kb/s på steam, men bara på nätter och första veckan.

Kan inte rekommendera det för någon annan om det inte är sista alternativet.

Av någon anledning skickade dom faktura för två månader direkt, värt att tänka på om någon vill testa det.

Skrivet av xtQ:

@MorteM: Behöver inte vara mer vetenskapligt än att du just springer runt med laptop i högsta hugg. Men 3-4 staplar brukar vara kring 80% i signalstyrka, dvs du har ganska god signalstyrka mot masten. Men sen spelar väggar och andra signaler givetvis roll.
..
All lycka!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med låg och ibland ingen uppkoppling alls trots att routern visar 4/5 pinnar och connection (uppkopplad mot Vedyxamasten utanför Uppsala). Skickade idag iväg ett mail och får se vad svaret blir denna gång, om det kommer något vill säga.

Hej. Kl 22:50. Jag kan inte längre komma ut på nätet. Blir nätverksfel och jag startar om routern. Efter ett tag lyckas jag ladda bredbandtestet och får då 0,03 Mbit/s en kort stund och sen blir det server not found. Har fyra pinna på routern. Innan var hastigheten svindlande 1,3Mbit/s. Vet inte längre om jag ska skratta eller gråta åt erat såkallade 4G mobilt bredband. Vad är problemet nu då? För många kunder uppkopplade samtidigt? Masten inte uppgraderad? Väntar spänt på ett svar. MVH En mycket nöjd kund!

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Jag har haft problem med låg och ibland ingen uppkoppling alls trots att routern visar 4/5 pinnar och connection (uppkopplad mot Vedyxamasten utanför Uppsala). Skickade idag iväg ett mail och får se vad svaret blir denna gång, om det kommer något vill säga.

Hej. Kl 22:50. Jag kan inte längre komma ut på nätet. Blir nätverksfel och jag startar om routern. Efter ett tag lyckas jag ladda bredbandtestet och får då 0,03 Mbit/s en kort stund och sen blir det server not found. Har fyra pinna på routern. Innan var hastigheten svindlande 1,3Mbit/s. Vet inte längre om jag ska skratta eller gråta åt erat såkallade 4G mobilt bredband. Vad är problemet nu då? För många kunder uppkopplade samtidigt? Masten inte uppgraderad? Väntar spänt på ett svar. MVH En mycket nöjd kund!

Fick du svar på detta? Samma sak verkar ha hänt mig. Hastigeten har krympt tills ikväll då det slutade fungera helt och hållet, speciellt surt eftersom jag betalt för februari redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MorteM:

Svaret blev ring upp så felsöker vi. Har pratat med supporten 5 gånger nu....
Kollade routern och den har följande värden:
RSRP -93 dBm
RSRQ -10 dB
RSSI -75 dBm
SINR 6 dB
Tx Power 17.0 dBm

Vad får du?

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Net1 lovade så mycket.. men kunde inte hålla mer än att vi skulle få täckning.
Efter många samtal så blir det ingen skillnad, utrustningen ser bra ut, inställningarna är OK och med max signalstyrka så är det inte heller det som är felet.
Blev lovad att det skulle bli bättre, om och om igen - utan skillnad. "Första veckan i november ska det vara åtgärdat, då kommer ni få ut full hastighet!" - 0-2Mbit/s.
Ringer igen, "Första veckan i december ska det vara åtgärdat, då kommer ni få ut full hastighet!" - samma där.
Nu är det tydligen i mars som det ska vara fixat, tycker det låter lite som när Rockstar lanserade GTA 5... "Det kommer släppas nu! Oj nej vänta.."

Net1 vägrar ta emot kritiken, de tar bort flertalet kommentarer från sin facebook sida som säger hur det faktiskt är. Förstår inte hur det fungerar.. de varken håller det de lovar eller vad man nu ska få ut som minimum. 5-25Mbit/s är vad jag alltid fått höra, det låter som ett VÄLDIGT långsamt 4G nät med tanke på att jag får ut 40+ från Tele2, nu är det förvisso en helt annan mast och teknologi som ligger bakom det, men fortfarande 4G.
Och inte ens detta får jag ut, knappt så jag ens kommer upp i 3Mbit/s längre.

Sen med 30minuter på plats 1 i kön, men 35-40 på plats 3 känns också väldigt märkligt. Detta är varje gång jag ringer in.

Det är för bra för att vara sant helt enkelt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB