Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewCamps:

Det är fortfarande tids krävande och en helt onödig grej man ska sättas i, tänk om man beställer hemkörning på möbler i värde av 30 tusen kronor, då sätts man i en väldigt dålig sitts med de som leverar möblerna.

Förstår du själv hur du resonerar? Hade det varit så enkelt så hade ju folk beställt grejer för tusentals kronor varje dag i andra människors namn. Det hade varit en epidemi av bedrägeri!

En bedragare som beställer möbler för 30k i ditt namn via klarna måste fortfarande visa upp dina id handlingar + sina egna när han ska ta emot dom och leveransen kan endast ske till din folkbokförda adress. Det är inte så lätt som det låter!. Som sagt, ett personnummer räcker inte långt!

Jag har förövrigt köpt möbler med hemleverans vid 2 tillfällen förut, så jag vet hur det går till.'

Edit: Gjorde så klart en tabbe. När det gäller hemkörning så kan ingen annan ta emot möblerna såklart! Bara den med rätt personnummer kopplat till ordern kan ta emot dom med sitt legitimation. Vid vanlig postutlämning fungerar det dock.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem

Jag sökte på min egen adress och fick info om att "Vanliga intressen är styrketräning, film, spela dataspel/tv-spel."
Jag känner mig träffad. Jag lägger ofta ordrar på inet, webhallen, gymgrossisten, etc och de säljer infon vidare till marketers som sammanställer datan. Det är nog fler än jag i området med samma köpvanor men ändå...

Här är en av de bästa (mest skrämmande) föreläsningarna jag sett om den kommersiella övervakningen. 2h38min lång men väl värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

En bedragare som beställer möbler för 30k i ditt namn via klarna måste fortfarande visa upp dina id handlingar + sina egna när han ska ta emot dom och leveransen kan endast ske till din folkbokförda adress. Det är inte så lätt som det låter!. Som sagt, ett personnummer räcker inte långt!

Jag har aldrig förstått det där. Det är skitlätt att gå till skatteverket och få gjort ett ID-kort. Man hävdar att man inte har något, och inte kan styrka sin identitet med befintliga medel, och frågar hur de vill att man ska lösa det. De brukar dra till med att en arbetsgivare kan legitimera en, om man inte har familj, annars kan möjligen vänner duga. Jag tänker ju inte åka fast för urkundsförfalskning, annars hade jag erbjudit mig att ordna ett fullt officiellt ID-kort med ditt namn, förutsett att du ger mig korrekt namn & adress. Något man lätt får tag på genom att vitja en brevlåda i jakt på en räkning, om man nu vill göra det utan någons vetskap. Faktum är att det är så jävla enkelt, att jag inte fattar varför det här inte är ett större problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har aldrig förstått det där. Det är skitlätt att gå till skatteverket och få gjort ett ID-kort. Man hävdar att man inte har något, och inte kan styrka sin identitet med befintliga medel, och frågar hur de vill att man ska lösa det. De brukar dra till med att en arbetsgivare kan legitimera en, om man inte har familj, annars kan möjligen vänner duga. Jag tänker ju inte åka fast för urkundsförfalskning, annars hade jag erbjudit mig att ordna ett fullt officiellt ID-kort med ditt namn, förutsett att du ger mig korrekt namn & adress. Något man lätt får tag på genom att vitja en brevlåda i jakt på en räkning, om man nu vill göra det utan någons vetskap. Faktum är att det är så jävla enkelt, att jag inte fattar varför det här inte är ett större problem.
B!

Nej riktigt så fungerar det inte.

Skatteverket

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Skrivet av jhun104:

Nej riktigt så fungerar det inte.

Skatteverket

Personer kan inte heller vara utan en giltig adress.
Med det sagt, så känner jag en person oerhört väl, som har varit mantalskriven på en kommun i tio+ år...

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg skrämmande faktiskt :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Själv så delar jag min lägenhet med två andra personer då de har rapporterat in mitt lägenhetsnummer istället för deras riktiga. Ser lite roligt ut på Ratsit. Jag man (29) delar lägenhet med annan man (53) och tjej (23).

Detta resulterar dock i att jag ibland får deras post då brevbäraren går på lägenhetsnummer på brevlådan och brevet och inte namnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Det där påminner mig om alla avtal man går med på men aldrig läser igenom, de kan så gott som ställa helt orimliga krav/villkor som helst egentligen.

Tala för dig själv, jag läser alla avtal jag tecknar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Jag tror du trollar faktiskt.

Han skulle kunna säga exakt samma sak, eller hur. Att om och om igen antyda att någon trollar kan mycket väl va att trolla själv. Det avgörande är väl om man har uppsåt eller inte.

Gillar inte heller att folk får tag i ens personliga information så lätt. Vore skönt att slippa telefonförsäljare och liknande. (nej, nix fungerar inge bra).

Permalänk
Medlem

@hoski
Jaså de e bra då har du ditt på de torra, jag tror de flesta inte orkar läsa igenom Windows/apple användaravtal.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mnemozyne13:

Han skulle kunna säga exakt samma sak, eller hur. Att om och om igen antyda att någon trollar kan mycket väl va att trolla själv. Det avgörande är väl om man har uppsåt eller inte.

Gillar inte heller att folk får tag i ens personliga information så lätt. Vore skönt att slippa telefonförsäljare och liknande. (nej, nix fungerar inge bra).

Jag antydde att han trollade för att han började snacka om att uppgifterna på hitta,eniro osv är kränkande mot han personliga integritet. Vilket är löjligt! Dom uppgifterna har inget med våran personliga integritet att göra.

Jag lämnar diskussionen här nu!

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Nej riktigt så fungerar det inte.

Riktigt var är det du hävdar att det skiljer sig? För så vitt jag vet är det precis så det fungerar, vilket din länk även visar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Välkommen till landet där det finns offentliga uppgifter samt utgivningstillstånd och ansvariga utgivare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det som nästan är mer skrämmande när man läser vissa kommentarer här är att folk inte tycker det här är någon stor grej utan mer accepterar att bli integritetsvåldtagna.

Detta är faktiskt ingenting att skämta om eller sopa under mattan utan ett riktigt problem. Identitetsstöld någon?
Andra folk, potentiella kriminella element kan få reda på allt om mig och sedan fördärva livet för mig.

Identitetsstöld bygger väl alltid på att den kriminella övervakar ens brevlåda och fiskar upp brev.

Hur menar du att kriminella kan fördärva livet på dig med denna information?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Netforce:

Skojar du lr? Meddelade eniro vill inte vara listad.. de raderade uppgifterna dagen efter.

De har nog ändrat deras "policy" efter den nya integritetslagen som EU klubbade genom för nå år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Förstår du själv hur du resonerar? Hade det varit så enkelt så hade ju folk beställt grejer för tusentals kronor varje dag i andra människors namn. Det hade varit en epidemi av bedrägeri!

En bedragare som beställer möbler för 30k i ditt namn via klarna måste fortfarande visa upp dina id handlingar + sina egna när han ska ta emot dom och leveransen kan endast ske till din folkbokförda adress. Det är inte så lätt som det låter!. Som sagt, ett personnummer räcker inte långt!

Jag har förövrigt köpt möbler med hemleverans vid 2 tillfällen förut, så jag vet hur det går till.'

Edit: Gjorde så klart en tabbe. När det gäller hemkörning så kan ingen annan ta emot möblerna såklart! Bara den med rätt personnummer kopplat till ordern kan ta emot dom med sitt legitimation. Vid vanlig postutlämning fungerar det dock.

I majoriteten av id-kapningar beställer gärningsmannen helt enkelt ett falskt id-kort. Så slipper ni onödiga diskussioner om era egna identitetshandlingar;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

I majoriteten av id-kapningar beställer gärningsmannen helt enkelt ett falskt id-kort. Så slipper ni onödiga diskussioner om era egna identitetshandlingar;)

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde en låst och/eller i övrigt säker brevlåda vara bästa sättet att hindra kapning av ens identitet. Lite kontraproduktivt att posten nu kräver postfack då. Min hyresvärd försöker lansera detta som en förbättring av säkerheten men det är det förstås inte utan tvärtom. Dessutom är det en ganska kraftig försämring av tjänsten att få post på flera sätt, förutom säkerhetsaspekterna med att jag inte märker om någon försöker stjäla posten och att det snabbt blir uppenbart om posten inte töms regelbundet till bekvämlighetsaspekten med att man måste ta på sig och gå utanför sin bostad för att hämta sin post. Och jag undrar om portot kommer att minska kraftigt nu då när brevbärarna slipper gå i trappor och vi får en så mycket sämre tjänst, knappast. Posten kommer snarare att få minskade intäkter på grund av detta då många fler kommer att tacka nej till reklam då det inte ryms så mycket i postfacket, vilket förstås kommer att innebära ökat porto istället. Fortsätter trenden på detta vis så kommer det kosta 30:- att skicka ett brev som tar en vecka att komma fram och som levereras kastat i en vattenpöl på gatan utanför inom några år.

Jag är för ett starkt fack och finns det problem med arbetsmiljön så ska de ju lösas, men att behöva gå i trappor eller öppna brevinkast som brevbärare är inte ett arbetsmiljöproblem utan det är arbetsmiljön. Hinner de inte med så bör det anställas fler brevbärare istället för att tjänsten försämras utan att kunderna på något sätt kompenseras.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Då borde en låst och/eller i övrigt säker brevlåda vara bästa sättet att hindra kapning av ens identitet. Lite kontraproduktivt att posten nu kräver postfack då. Min hyresvärd försöker lansera detta som en förbättring av säkerheten men det är det förstås inte utan tvärtom. Dessutom är det en ganska kraftig försämring av tjänsten att få post på flera sätt, förutom säkerhetsaspekterna med att jag inte märker om någon försöker stjäla posten och att det snabbt blir uppenbart om posten inte töms regelbundet till bekvämlighetsaspekten med att man måste ta på sig och gå utanför sin bostad för att hämta sin post. Och jag undrar om portot kommer att minska kraftigt nu då när brevbärarna slipper gå i trappor och vi får en så mycket sämre tjänst, knappast. Posten kommer snarare att få minskade intäkter på grund av detta då många fler kommer att tacka nej till reklam då det inte ryms så mycket i postfacket, vilket förstås kommer att innebära ökat porto istället. Fortsätter trenden på detta vis så kommer det kosta 30:- att skicka ett brev som tar en vecka att komma fram och som levereras kastat i en vattenpöl på gatan utanför inom några år.

Jag är för ett starkt fack och finns det problem med arbetsmiljön så ska de ju lösas, men att behöva gå i trappor eller öppna brevinkast som brevbärare är inte ett arbetsmiljöproblem utan det är arbetsmiljön. Hinner de inte med så bör det anställas fler brevbärare istället för att tjänsten försämras utan att kunderna på något sätt kompenseras.

Jag skulle gärna ha postbox i stället för brevinkast. Då skulle vi slippa havet av post på golvet som man bara kan kika in på genom brevinkastet och det skulle gå att få större brev utan att gå till postombudet och hämta det. Visst det blir mindre än vår hall men så slipper vi trampa på den på vägen in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Jösses!!!
Välkommen till den digitala åldern.
Nu känner jag inte TS men har en kompis som är helt paranoid , men han lägger gärna ut allt om sig själv och sin familj på t.ex. facebook.
Äger du en smartmobil eller en dator , då vet förmodligen dom stora allt om dig.

Det är skillnad på att själv dela med sig om sin information jämfört med att andra publicerar information om dig utan ditt medgivande.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Jag skulle gärna ha postbox i stället för brevinkast. Då skulle vi slippa havet av post på golvet som man bara kan kika in på genom brevinkastet och det skulle gå att få större brev utan att gå till postombudet och hämta det. Visst det blir mindre än vår hall men så slipper vi trampa på den på vägen in.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja det har förstås sina fördelar också. Enligt pappret jag fick hem ska boxen kunna ta paket upp till 8cm i tjocklek men det ställer jag mig ytterst tveksam till då öppningen är max tre cm och hela facket knappt åtta (kanske om brevbäraren har nyckel till varje fack, men hur säkert är det liksom). Sen beror det förstås väldigt mycket på ens brevbärare, jag har många gånger fått hämta ut paket på utlämningsstället där det på utsidan står i klartext att paketet går in i alla brevlådor, -inkast och postboxar i Sverige och alltså ska delas ut.

Angående posten på hallgolvet så har jag ett tyg innanför dörren, främst för att minska ljud och vind från trapphuset, men det innebär också att det enda man ser när man tittar i mitt brevinkast är mörker. Boxen däremot sitter på utsidan av huset, så en eventuell brevtjuv kan lägga mycket tid på att bryta upp den utan att någon märker något, och den blir full ganska snabbt, när räkningarna kommer så blir den överfull på ett par dagar så då sticker posten ut och det är fritt fram att plocka den. Dessutom, eftersom boxen sitter på utsidan, så blir ofta posten blöt av regn och liknande så jag tar hellre post som jag kanske råkar trampa lite på än post som är dyngsur och sticker ut. Jag säger inte att alla håller med mig eller så, men för mig är det en ganska stor försämring av posttjänsten med fastighetsbox. Problemet är att man inte kan göra något åt det, jag kan inte byta bort posten mot ett annat företag eller få dem att göra som jag vill. Det bästa jag kan göra är att skaffa en postbox som inte är på min adress men det gör det ju bara ännu lättare och billigare för posten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Tja det har förstås sina fördelar också. Enligt pappret jag fick hem ska boxen kunna ta paket upp till 8cm i tjocklek men det ställer jag mig ytterst tveksam till då öppningen är max tre cm och hela facket knappt åtta (kanske om brevbäraren har nyckel till varje fack, men hur säkert är det liksom).

Ofta kan man väl öppna hela fronten för att smidigt kunna komma åt alla fack:

Skrivet av snajk:

Och jag undrar om portot kommer att minska kraftigt nu då när brevbärarna slipper gå i trappor och vi får en så mycket sämre tjänst, knappast. Posten kommer snarare att få minskade intäkter på grund av detta då många fler kommer att tacka nej till reklam då det inte ryms så mycket i postfacket, vilket förstås kommer att innebära ökat porto istället.

Om man vill försvara posten skulle man kanske kunna framföra någon teori om att folk skickar betydligt färre brev nu än för bara några år sedan vilket borde innebära att man antingen får höja portot eller försöka reducera distributionskostnaderna för att behålla resultatet.

Permalänk
Medlem

Det är sant att det är offentliga uppgifter men jag ifrågasätter att de skall läggas ut online för alla att se så enkelt. Det borde vara så att uppgifterna skall behövas begäras ut och hämtas ut om det finns anledning till det. Det är onödigt enkelt att skaffa denna information utan verkliga själ.

När internet startade informerades man noga att man skulle vara försiktig med personlig information, sedan kom siter som Myspace och Facebook där det första de vill är att man skall ge ut allt om sig själv.

Har provat Facebook och insåg ganska snabbt att det inte var något för mig och begärde att det lilla jag hade uppgivit raderades vilket säkert tog ett halvår men jag fick bort det.

Permalänk
Medlem

offtopic sorry

Skrivet av xcluzive:

Ja, det är verkligen skrämmande vilket storebrorssamhälle vi bor i. Rösta PP 2018 (som vanligt).

Kommer aldrig mer rösta på PP. Hörde en sak på DH summer 2015 och nu flyr jag det partiet.
det va en enkel fråga om skattepengar, de från PP sa att det finns oändligt med skattepengar, finns hur mycket som helst.
fast de kunde inte förklara anledningen till att pensionärer har det som de har, skolor ser ut som de gör, städer håller på att förfalla i hela landet. etc etc

Permalänk
Medlem

Jag håller med de inlägg som tycker det är obehagligt att dessa uppgifter är ute å vandrar i kommersiella, och andra, syften.

Det finns t.ex. en anledning till varför svenska folket klubbat igenom lagen om hemfridsbrott. Det borde finnas något liknande om uppgiftsbrott.

Hemfridsbrott:
Rätten att vara fredad i sin bostad är en djupt grundad princip. Det ses i allmänhet som en djup kränkning att exempelvis drabbas av inbrott i bostaden,– inte nog med att föremål kan ha förstörts eller stulits, utan känslan av att någon utomstående person olovligen vidrört ens saker eller bara befunnit sig i bostaden kan vara nog så illa. En person skall själv ha rätt att välja vem man vill bjuda in i sin bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Kommer aldrig mer rösta på PP. Hörde en sak på DH summer 2015 och nu flyr jag det partiet.
det va en enkel fråga om skattepengar, de från PP sa att det finns oändligt med skattepengar, finns hur mycket som helst.
fast de kunde inte förklara anledningen till att pensionärer har det som de har, skolor ser ut som de gör, städer håller på att förfalla i hela landet. etc etc

Varför skulle de kunna förklara hur andra partier distribuerar skattepengarna? Det är väl trots allt de andra partiernas fel / problem? I sak har de för övrigt rätt, det är bara att höja skatterna, så får man in mer pengar. Hur sugen är du på att betala mer skatt, så att jag får mer pengar?

Min personliga åsikt är att PP har gjort sitt sedan länge. Man breddade programmet, och dödade sig själva. Man skulle stått för att man var ett "enfrågeparti" och varit villiga att samarbeta med precis vem fan som helst. Man hade antagligen aldrig fåt tskitmycket inflytande, men man hade fått inflytande i precis de frågor man är intresserad av, och de som tyckte att de frågorna var viktiga, hade röstat på dem. Nu är det många som har vissa grundläggande "pirat-åsikter" som känner att de inte vill, eller inte kan rösta på PP eftersom det är så mycket mer än bara "pirat-åsikter". Det är som att rösta på miljöpartiet för att man tycker de har rätt ide om invandring. Det fungerar helt enkelt inte.
Tyvärr, eftersom just personlig integritet, patent, copyright, mönsterskydd osv bara blir viktigare och viktigare, våra rättigheter urholkas allt mer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Ofta kan man väl öppna hela fronten för att smidigt kunna komma åt alla fack:
http://dorrfabriken.com/wp-content/uploads/2013/06/fhb-vit.jpg

Jo så är det förstås. Och så stänger man ute konkurrenterna på samma gång. Citymail lär inte ha den nyckeln exempelvis.

Citat:

Om man vill försvara posten skulle man kanske kunna framföra någon teori om att folk skickar betydligt färre brev nu än för bara några år sedan vilket borde innebära att man antingen får höja portot eller försöka reducera distributionskostnaderna för att behålla resultatet.

Det stämmer också. Mängden brev har minskat med 40% sedan sekelskiftet utan att portot höjts nämnvärt, dock var det ganska kraftiga höjningar innan dess efter privatiseringen och så. Men servicen har också minskat ganska kraftigt, inga postkontor längre exempelvis och posten kommer allt senare då varje brevbärare har allt större distrikt. Denna minskning av mängden brev kommer också bara att fortsätta så jag vet inte vad de ska göra egentligen.

De kanske borde satsa på att få folk att skicka mer personliga brev istället för att, som nu, satsa på att få företag att skicka mer adresserad reklam. För de flesta är posten bara reklam nio dagar av tio och reklam och räkningar den tionde dagen och det gör inte att man känner för att skicka eller få fler brev direkt.

Tittar man på våra grannländer så ser det ännu mörkare ut dock. I Danmark har mängden brev minskat ännu mer och nu har de en digital portal för all kommunikation från myndigheter och liknande, likaså i Tyskland men där är tjänsten även öppen för företag (alltså typ en officiell e-brevlåda). Det kanske helt enkelt inte är rimligt att ha postutdelning varje dag i dagens samhälle. Jag hade hellre tagit post en gång i veckan i lägenheten än varje dag i en box utomhus, men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

offtopic sorry
Kommer aldrig mer rösta på PP. Hörde en sak på DH summer 2015 och nu flyr jag det partiet.
det va en enkel fråga om skattepengar, de från PP sa att det finns oändligt med skattepengar, finns hur mycket som helst.
fast de kunde inte förklara anledningen till att pensionärer har det som de har, skolor ser ut som de gör, städer håller på att förfalla i hela landet. etc etc

Det är det som är grejjen. Iprincip finns det hur mycket skattepengar som helst, självklart inte bokstavligen! Men saken är den att de lägger ner pengar på helt fel saker, det är därför skolor, pensionärer, bostadsbristen och ungdomsarbetslösheten osv. håller på att döda Sverige, men att ta in hundratusentals invandrare funkar uppenbarligen.. Nej, det gäller att ett parti som kan ta Sveriges problem på allvar och ge rimliga kortsiktiga och långsiktiga lösningar till alla problemen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Har funnits i flera år dock Men dessa tjänster är smidiga om man vill få tag i en person, nu när det inte finns telefonkataloger. Även adress kan vara smidigt, men resten är ju onödigt.

Allt detta har förr varit enkelt att få tag i, bara ett samtal till skatteverket så vet du allt förutom telefonnumret då. Nu har det gjort smidigare genom att lägga upp det på nätet.

Värre är snarare att allt på nätet lagras, vad du gör och åsikter, intressen osv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo så är det förstås. Och så stänger man ute konkurrenterna på samma gång. Citymail lär inte ha den nyckeln exempelvis.

Fastighetsägaren sätter upp Postboxen, det är upp till dem att se till att City Mail (eller Bring som de numera heter) får en nyckel till postboxen de med. Precis som de fick se till att även Bring fick en tagg till porten när vi fick porttelefon.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Det är nu 4:e januari och följande har hänt:

1. Jag har nu hemligt nummer
2. Jag är nu borttagen från Hitta.se, Eniro, 118 100 etc. etc.

Bra start på det nya året plus att det är en jäkla stor lättnad!

Jag inser att man inte kan bli borttagen helt då det finns andra register som Upplysning, Ratsit och liknande men bara detta är ett jättekliv.