Gott om effekter i Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Melding Plague

Gott om effekter i Rise of the Tomb Raider

Nedräkningen till omtalade Rise of the Tomb Raider på PC pågår för fullt. Under CES 2016 skvallrar tillverkaren EVGA om vilka inställningar och effekter som finns för datorversionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande taggad!

Permalänk
Medlem

"SweClockers redaktion passar givetvis på att knäppa lite bilder av spelets menyer".

We love you <3

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Den inbyggda Windows 10 butiken. Tror inte någon kommer köpa det därifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

"Titeln kommer finnas tillgänglig via bland annat Steam och den inbyggda Windows 10-butiken."

Stort! Det är början på slutet för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

<3 R.I.P. MSAA <3

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Titeln kommer finnas tillgänglig via bland annat Steam och den inbyggda Windows 10-butiken."

Stort! Det är början på slutet för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo dröm du på...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

vad är grejen med att MSAA försvinner och ersätts med FXAA? FXAA är ju suddigt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Msaa är ett tungt och klumpigt sätt att förbättra kvaliteten. Dagens nya titlar visar ju att även "slarviga" och enkla kantutjämnare (FXAA) gör ett lika bra jobb med högre kvalitet på texturerna ifrån början.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Oj oj, undra om man kommer kunna maxa det mesta på ett 980. Får nog dra ner på lite skuggor och andra saker för att hålla 60 fps i 1440.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Varför insisterar alla på FXAA? SMAA är väldigt lätt att driva och allt blir inte suddigt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Titeln kommer finnas tillgänglig via bland annat Steam och den inbyggda Windows 10-butiken."

Stort! Det är början på slutet för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Min reaktion på den.

Permalänk

EVGA Gör kylarlösningar till Nvidia... eller hur?
Purehair är en vidareutvecklad version av AMD TressFX...
Vem blir det då som har sin "stämpel" på spelet? AMD eller Nvidia?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Msaa är ett tungt och klumpigt sätt att förbättra kvaliteten. Dagens nya titlar visar ju att även "slarviga" och enkla kantutjämnare (FXAA) gör ett lika bra jobb med högre kvalitet på texturerna ifrån början.

Det beror ju helt på hur man ser det. (eller vad man inte ser med fxaa) Hade hellre sett att de använt SMAA än FXAA. Bättre resultat men inte nämnvärt tyngre.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Titeln kommer finnas tillgänglig via bland annat Steam och den inbyggda Windows 10-butiken."

Stort! Det är början på slutet för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tvivlar på att de kan erbjuda spelet till ett mycket lägre pris. Men gör de det så har de iallafall en liten chans att få över kunder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Brightsin:

EVGA Gör kylarlösningar till Nvidia... eller hur?
Purehair är en vidareutvecklad version av AMD TressFX...
Vem blir det då som har sin "stämpel" på spelet? AMD eller Nvidia?

Microsoft.

Varför FXAA? man kan ju köpa Vaselin som man smetar på skärmen i stället.

Undrar om det är DX12?

Kan gott tänka mig att köpa även från Windowsbutiken, har redan Steam Origin och GOG.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad är grejen med att MSAA försvinner och ersätts med FXAA? FXAA är ju suddigt...

beror på spelet, om texturerna är skarpa från början så fungerar FXAA bättre än MSAA, men t.ex. WoW som har slitna gamla texturer är MSAA ett måste i prinicp

FXAA ser inte heller särskilt fint ut i GTA V men där har vi heller inga särskilt högupplösta texturer, om du däremot laddar ner mods med högre upplösta texturer är FXAA ett bättre alternativ

Själv föredrar jag SMAA och CMAA bland de "enklare" alternativen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Det beror ju helt på hur man ser det. (eller vad man inte ser med fxaa) Hade hellre sett att de använt SMAA än FXAA. Bättre resultat men inte nämnvärt tyngre.

Fast att säga att det inte är nämnvärt tyngre är väl ändå helt fel.
Ta BF4 som expempel, FXAA tar i snitt 2fps, medans MSAA tar 16fps alltså runt åtta gånger tyngre i just den titeln.
( http://forum.symthic.com/battlefield-4-general-discussion/568... )

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Titeln kommer finnas tillgänglig via bland annat Steam och den inbyggda Windows 10-butiken."

Stort! Det är början på slutet för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda sättet är att dom har lägre pris än steam. Sen måste ju gemers vilja använda butiken och ha förtroende för MS.

Även om MS kör lägre pris/prisdumpning bilr store för populärt är inte MS dummare än har liknande pris som steam= bättre och köpa det på skiva eller vanlig webbutik där du får nerladdningskod i stället.

Men det sistnämnda kan vara hotat och tar MS över försvinner troligen den möjligheten att skriva in en kod för ladda hem spel.

Så nej kommer inte bil bättre, utan lika illa. Tror tyvärr inte vi kan ha två DRM som slåss utan en kommer vara domderande (kunder vill ju inte ha massa olika program som gör samma sak).

Skrivet av Brightsin:

EVGA Gör kylarlösningar till Nvidia... eller hur?
Purehair är en vidareutvecklad version av AMD TressFX...
Vem blir det då som har sin "stämpel" på spelet? AMD eller Nvidia?

ja jag blev förvånad med, AMD eller någon partner till AMD bör ju ha demo på spelet också. Annars blir det lite märkligt, hur som funkar ju TressFX lika bra oavsett leverantör av grafikkort (även ironiskt nog lite bättre på Nvidia).

Skrivet av Kaine_Uro:

Jag tvivlar på att de kan erbjuda spelet till ett mycket lägre pris. Men gör de det så har de iallafall en liten chans att få över kunder.

Precis, problemet är MS kan ju köra lägre pris för att få över kunder (en typ av prisdumpning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

EVGA Gör kylarlösningar till Nvidia... eller hur?
Purehair är en vidareutvecklad version av AMD TressFX...
Vem blir det då som har sin "stämpel" på spelet? AMD eller Nvidia?

Det känns som att Square Enix gör allt för att sälja sig till andra för att få in mer pengar...
Först lät de Microsoft sätta en Xboxstämpel på spelet, med en omdebatterad exklusivitet, som dock bara visade sig vara i ca två och en halv månad.
Nu låter de, något överraskande, Nvidia stämpla spelet som TWIMTBP och lansera VXAO, för att följa med vid köp av vissa grafikkort mellan 7/1-23/2, dvs ca en och en halv månad (det är väl fö någon gång då (februari/mars) som allt extra innehåll till spelet ska ha kommit ut, dvs spelets "Season pass"?)
Efter den 23/2 kanske det kan bli AMD:s tur att stämpla det med Gaming Evolved? Det är nog inte omöjligt om Square Enix får pengar i fickan.

Spel har hoppat mellan olika tillverkare förr, om jag minns rätt var t ex både Far Cry 2 och S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky Nvidiastämplade från början, men fick AMD-stämpel när de gick över till DirectX 10.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast att säga att det inte är nämnvärt tyngre är väl ändå helt fel.
Ta BF4 som expempel, FXAA tar i snitt 2fps, medans MSAA tar 16fps alltså runt åtta gånger tyngre i just den titeln.
( http://forum.symthic.com/battlefield-4-general-discussion/568... )

Men nu jämförde ju jag med SMAA inte MSAA.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Men nu jämförde ju jag med SMAA inte MSAA.

My bad, läste MSAA så tyckte det var aningen konstigt argument

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bopp:

Det känns som att Square Enix gör allt för att sälja sig till andra för att få in mer pengar...
Först lät de Microsoft sätta en Xboxstämpel på spelet, med en omdebatterad exklusivitet, som dock bara visade sig vara i ca två och en halv månad.
Nu låter de, något överraskande, Nvidia stämpla spelet som TWIMTBP och lansera VXAO, för att följa med vid köp av vissa grafikkort mellan 7/1-23/2, dvs ca en och en halv månad (det är väl fö någon gång då (februari/mars) som allt extra innehåll till spelet ska ha kommit ut, dvs spelets "Season pass"?)
Efter den 23/2 kanske det kan bli AMD:s tur att stämpla det med Gaming Evolved? Det är nog inte omöjligt om Square Enix får pengar i fickan.

Spel har hoppat mellan olika tillverkare förr, om jag minns rätt var t ex både Far Cry 2 och S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky Nvidiastämplade från början, men fick AMD-stämpel när de gick över till DirectX 10.1.

***bort/moderator***
Lie oroad över TWIMTBP stämpeln, dessa stämplar har ju inte borgat för någon högre kvalité på senare, risken är också stor att vi inte får DX12 till spelet.
Nu är det kanske mest att kunna bundla spelet med korten utan att påverka utvecklingen , jag hoppas på detta, men något köp blir det inte innan spelet testats till PC.

Ovårdat språk /moderator
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ni som gnäller över FXAA... Varför inte torka tårarna och använda SweetFX och aktivera SMAA själva?
Jag använder SweetFX till nästan alla spel jag kör. LumaSharpen och SMAA är guld värda. Det är väldigt sällan jag använder mig av MSAA, och det är bara vi de tillfällen jag har lite prestandautrymme för supersampling, då SSAA inte funkar om inte vanlig MSAA är aktiverat.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad är grejen med att MSAA försvinner och ersätts med FXAA? FXAA är ju suddigt...

Personligen tror jag faktiskt att vi ser denna trend i spel som är rätt grafiktunga pga att många har väldigt dålig koll på AA som inte riktigt förstår hur prestandakrävande det är med msaa/ssaa. Känner många som köpt ny relativt dyr dator som klagar över dåligt flyt och när man kollar deras inställningar så kör de 4x msaa utan att ens veta vad AA är samtidigt dom de är sura över prestandan. Tror faktiskt denna inställning tas bort för att "skydda" mindre kunniga användare. Har sett ett flertal gånger folk som klagar på att de inte kan maxa gamla spel som typ crysis, Witcher 2 och metro där ssaa går att slå igång. Hur många gamers vet igentligen vad ssaa är och att det i princip halverar fps:n rakt av. Enligt mina erfarenheter så verkar folk tro att bara för att de har en dator för över 10k så ska det gå att ställa alla reglar på max å sen ska det flyta ändå för man har ju köpt en dyr Gaming-pc...

Benchmarks görs ju också nästan alltid på max inställningar och erbjuds väldigt krävande AA så kan titeln framstå som ooptimerad.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Personligen tror jag faktiskt att vi ser denna trend i spel som är rätt grafiktunga pga att många har väldigt dålig koll på AA som inte riktigt förstår hur prestandakrävande det är med msaa/ssaa. Känner många som köpt ny relativt dyr dator som klagar över dåligt flyt och när man kollar deras inställningar så kör de 4x msaa utan att ens veta vad AA är samtidigt dom de är sura över prestandan. Tror faktiskt denna inställning tas bort för att "skydda" mindre kunniga användare. Har sett ett flertal gånger folk som klagar på att de inte kan maxa gamla spel som typ crysis, Witcher 2 och metro där ssaa går att slå igång. Hur många gamers vet igentligen vad ssaa är och att det i princip halverar fps:n rakt av. Enligt mina erfarenheter så verkar folk tro att bara för att de har en dator för över 10k så ska det gå att ställa alla reglar på max å sen ska det flyta ändå för man har ju köpt en dyr Gaming-pc...

Benchmarks görs ju också nästan alltid på max inställningar och erbjuds väldigt krävande AA så kan titeln framstå som ooptimerad.
Skickades från m.sweclockers.com

tycker det låter lite konstigt att det skulle vara skälet, isåfall skulle de ju lätt kunna lägga in alla AA alternativ under en egen rubrik eller också ta bort alla AA alternativ som är kopplade till förkonfade inställingar osv , så att High Extreme inte har någon AA själv utan man alltid får sätta denna själv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ni som gnäller över FXAA... Varför inte torka tårarna och använda SweetFX och aktivera SMAA själva?
Jag använder SweetFX till nästan alla spel jag kör. LumaSharpen och SMAA är guld värda. Det är väldigt sällan jag använder mig av MSAA, och det är bara vi de tillfällen jag har lite prestandautrymme för supersampling, då SSAA inte funkar om inte vanlig MSAA är aktiverat.

För att det finns alternativ som är bättre än FXAA som man kunde implementerat från början. Ogillar starkt att använda tredjepartsmjukvara då det är förenat med viss risk i onlinespel till.ex.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tycker det låter lite konstigt att det skulle vara skälet, isåfall skulle de ju lätt kunna lägga in alla AA alternativ under en egen rubrik eller också ta bort alla AA alternativ som är kopplade till förkonfade inställingar osv , så att High Extreme inte har någon AA själv utan man alltid får sätta denna själv.

Håller med helt. Men ja, kan låta lite larvigt från vårt perspektiv men har svårt att komma på någon annan logisk förklaring. Förra spelet med samma motor hade ju ändå ssaa så det är ju något de faktiskt plockat bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Folk betalar fan pengar för få glasögon och se skarpt. FXAA kan man inte ens gilla om man lider utav synproblem. Man ser ju fan spelet som en synnedsatt människa. Förstår inte hur folk kan lägga så mycket pengar på hårdvara för att sedan smeta skärmen full av skit.

Det måste vara mycket pengar bakom kulisserna för att få utvecklare att försämra bildkvaliteten med FXAA .

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

ja jag blev förvånad med, AMD eller någon partner till AMD bör ju ha demo på spelet också. Annars blir det lite märkligt, hur som funkar ju TressFX lika bra oavsett leverantör av grafikkort (även ironiskt nog lite bättre på Nvidia).

Skrivet av bopp:

Det känns som att Square Enix gör allt för att sälja sig till andra för att få in mer pengar...
Först lät de Microsoft sätta en Xboxstämpel på spelet, med en omdebatterad exklusivitet, som dock bara visade sig vara i ca två och en halv månad.
Nu låter de, något överraskande, Nvidia stämpla spelet som TWIMTBP och lansera VXAO, för att följa med vid köp av vissa grafikkort mellan 7/1-23/2, dvs ca en och en halv månad (det är väl fö någon gång då (februari/mars) som allt extra innehåll till spelet ska ha kommit ut, dvs spelets "Season pass"?)
Efter den 23/2 kanske det kan bli AMD:s tur att stämpla det med Gaming Evolved? Det är nog inte omöjligt om Square Enix får pengar i fickan.

Spel har hoppat mellan olika tillverkare förr, om jag minns rätt var t ex både Far Cry 2 och S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky Nvidiastämplade från början, men fick AMD-stämpel när de gick över till DirectX 10.1.

Jaha... Får se hur det blir med spelet sen när det har släppts...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D