EVGA filar på ljudkort för audiofiler

Permalänk
Melding Plague

EVGA filar på ljudkort för audiofiler

Amerikanska EVGA letar vägar för att bredda sortimentet. Ett nytt produktområde på företagets radar är ljud, men med en ovanlig infallsvinkel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att göra ett ljudkort för de som vill ha (riktigt)bra ljud borde inte vara en ovanlig infallsvinkel kan man tycka Men i praktiken så stämmer det nog att det tyvärr är relativt ovanligt.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Låter spännande. Tycker det är lite synd att den marknaden verkar helt död idag. Finns bara typ fem år gamla kort från Asus eller Creative att välja på numera. Vore kul med lite nya grejor, hoppas ni kan testa detta när det väl kommer.

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas på att dem struntar i alla drakar och demoner med massa namn som börjar på "gaming", på själva korten.

Permalänk
Medlem

Och jag bara undrar vad det är för himla knasig vattenflaska som står på bordet!

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/39878?l=eyJyZXNvdXJjZ...

Permalänk
Medlem

Om man vill ha objektivt bra ljud till ett vettigt pris så är odac och O2 det bästa valet inom ljud.
Båda har öppna ritningar och går att bygga ihop själv.

Jag hoppas att evga satsar på objektivt bra ljud och inte satsar på dyra komponenter som sägs vara subjektivt bra av diverse audiofiler.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrM3:

Låter spännande. Tycker det är lite synd att den marknaden verkar helt död idag. Finns bara typ fem år gamla kort från Asus eller Creative att välja på numera. Vore kul med lite nya grejor, hoppas ni kan testa detta när det väl kommer.

De som prioriterar ljud köper en DAC och där finns ungefär hur mycket som helst att välja mellan. De enklaste börjar på några hundra och fortsätter upp till hundratals tusen och vill du kan du lägga över en miljon också. Sen kan man såklart lägga till en hörlursförstärkare till det som ligger i ungefär samma prisklasser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrM3:

Låter spännande. Tycker det är lite synd att den marknaden verkar helt död idag. Finns bara typ fem år gamla kort från Asus eller Creative att välja på numera. Vore kul med lite nya grejor, hoppas ni kan testa detta när det väl kommer.

Sluta nu

När jag började med datorer fanns bara Creative (knappt det ens). Idag har vi massor att välja på.

Creative
Asus
Auzentech
M-Audio
Powercolor
Turtle Beach
Razer
Och måååånga fler....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Låter spännande. Tycker det är lite synd att den marknaden verkar helt död idag. Finns bara typ fem år gamla kort från Asus eller Creative att välja på numera. Vore kul med lite nya grejor, hoppas ni kan testa detta när det väl kommer.

Om man inte behöver fler kanaler än stereo finns det hur mycket som helst att välja på, bara det de inte marknadsförs som ljudkort utan extern DAC alernativt hörlursförstärkare med inbyggd DAC.
I praktiken är de externa ljudkort med eller utan hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Ljud som ljud, headset som headset

Permalänk
Medlem

140db?? A tjena... har de glömt bort det där med Termiskt brus? Spelar ingen roll hur bra precis allting man har så hoppar vissa elektroner lite so de vill ändå och genererar därmed brus. 140db är i praktiken en omöjlighet, och människan kan ändå inte uppfatta dynamiskt omfång som överstiger ca 120db.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Evga verkar gå ut hårt i år mycket nytt från dem. Hoppas det blir bra produkter och inte bara många produkter som med deras grafikkort, tio modeler av "samma" kort.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Man får ju hoppas på att dem struntar i alla drakar och demoner med massa namn som börjar på "gaming", på själva korten.

Tack och lov så brukar EVGA inte ha sånt trams på sina grejer

Permalänk

för alla som vill ha ett seriöst ljud så finns det ju dacar att välja över i drösar. jag har testat kring 5 st från kina. men ingen var någon hit. så drog till med nad' d3020 så fall alla bitar på plats. kombinerade mina rätt tungdrivna dali golvare och en sub. så nu kan jag sitta i mitt nirvana.

ser det lite svårt att en audiofil som jag själv skulle tänka på en dator tillverkare när jag letar efter bra ljud.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Jag som ska inom kort köpa nästa ljudkort med hörlurar samt studiomikrofon, detta var intressant kanske blir det här från EVGA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Sluta nu

När jag började med datorer fanns bara Creative (knappt det ens). Idag har vi massor att välja på.

Creative
Asus
Auzentech
M-Audio
Powercolor
Turtle Beach
Razer
Och måååånga fler....

Nu kanske du är oändligt gammal, men typ Turtle beach har väl funnes i 20år i alla fall.

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

för alla som vill ha ett seriöst ljud så finns det ju dacar att välja över i drösar. jag har testat kring 5 st från kina. men ingen var någon hit. så drog till med nad' d3020 så fall alla bitar på plats. kombinerade mina rätt tungdrivna dali golvare och en sub. så nu kan jag sitta i mitt nirvana.

ser det lite svårt att en audiofil som jag själv skulle tänka på en dator tillverkare när jag letar efter bra ljud.

Vilka har du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

140db?? A tjena... har de glömt bort det där med Termiskt brus? Spelar ingen roll hur bra precis allting man har så hoppar vissa elektroner lite so de vill ändå och genererar därmed brus. 140db är i praktiken en omöjlighet, och människan kan ändå inte uppfatta dynamiskt omfång som överstiger ca 120db.

Människans förmåga att uppfatta grejer har väl aldrig stoppat diverse ljudtillverkare från att skapa prylar som överstiger vår förmåga.. Sennheiser Orpheus ska ju klara ett frekvensomfång på 5Hz-100KHz.. Nog för att de låga frekvenserna ger dig vibrationer och djup i ljudet trots att du inte kan höra dem.. Men 100KHz är ganska jävla onödigt

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Man får ju hoppas på att dem struntar i alla drakar och demoner med massa namn som börjar på "gaming", på själva korten.

...för det är ju EVGA kända för att ha på sina saker menar du?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med lite ny pci-e ljudkorts alternativ. Både SoundBlaster ZxR och ASUS Essence STX II sitter på min bokhylla och föredrar inbyggda Realtek 1150 på mitt ASRock Z87 moderkort för gaming.

OBS! Märk för gaming endast och det är ju det jag använder datorns ljud för. Varför kanske ni undrar? För jag tycker Realtek ger den mest naturliga surround omfånget så länge 5.1 speakers används när jag använder mina hörlurar. STX II och ZxR låter mera "stereo", instängt i huvudet och ZxR's och ASUS kortens mjukvaru surround funktioner igen låter inte lika naturligt och när man stänger av allt sånt och kör bara med 5.1 speaker inställning så blir det helt enkelt inte lika bra resultat med de korten som med Realtek av nån anledning. Måste vara någon liten "HRTF"-grej som Realtek gör annorlunda i sina drivisar jämfört med de övriga som fungerar iallafall bättre för mina öron.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Låter spännande, är väldigt nöjd med mitt Asus U7 men kanske är dags att uppgradera snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle vara kul med lite ny pci-e ljudkorts alternativ. Både SoundBlaster ZxR och ASUS Essence STX II sitter på min bokhylla och föredrar inbyggda Realtek 1150 på mitt ASRock Z87 moderkort för gaming.

OBS! Märk för gaming endast och det är ju det jag använder datorns ljud för. Varför kanske ni undrar? För jag tycker Realtek ger den mest naturliga surround omfånget så länge 5.1 speakers används när jag använder mina hörlurar. STX II och ZxR låter mera "stereo", instängt i huvudet och ZxR's och ASUS kortens mjukvaru surround funktioner igen låter inte lika naturligt och när man stänger av allt sånt och kör bara med 5.1 speaker inställning så blir det helt enkelt inte lika bra resultat med de korten som med Realtek av nån anledning. Måste vara någon liten "HRTF"-grej som Realtek gör annorlunda i sina drivisar jämfört med de övriga som fungerar iallafall bättre för mina öron.

ZxR kortet har ju väldigt mycket ljudeffekter man kan pilla med i creative panelen. Har du prövat att ändra alla dom? Eller kanske till och med stängt av effekterna? Visst är onboard ofta bra men lite konstigt låter det ju att det skulle klå både ZxR och STXII? Säker på att det inte är placebo bara?

Permalänk
Medlem

Detta var oväntat. Men trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

ZxR kortet har ju väldigt mycket ljudeffekter man kan pilla med i creative panelen. Har du prövat att ändra alla dom? Eller kanske till och med stängt av effekterna? Visst är onboard ofta bra men lite konstigt låter det ju att det skulle klå både ZxR och STXII? Säker på att det inte är placebo bara?

Har nog testat flera ggr med båda korten och alltid kommit till samma sammanfattning. Visst är det svårt att tro det själv men jag är också den typen som inte faller för bias att bara för att en produkt är dyrare behöver det inte betyda att jag gillar det bättre, jag låter mina sinnen avgöra vad som funkar bättre.

Det som tycks göra att det blir bättre surround omfång med Realtek för mig tycks vara denna lilla grej, när man drar ner på "front" speaker från 100 till typ 96-97 eller så, så blir det liksom mindre centrerat / "in-your-face" och mera tillbakadraget och expansiv soundstage. Det låter ganska lika som ZxR och STX II om jag har det på 100 och det finns inte motsvarande möjlighet att tweaka "front" speaker volym i STX II och ZxR.

Jag är nog den personen som pillar på alla möjliga inställningar så det finns alltid risk jag hittar sånahär "specialfall".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:

Jag har själv ett ZxR. Kör bara stereo men jag hittade den här lilla knappen. Är det den inställningen du menar? Minska på centervolymen?

Permalänk
Medlem

Inte så farligt pris om de lyckas leverera. Prototypen var väl inte så mycket att titta på, men jag antar att de kör "billig utsida, påkostad insida"-konceptet?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle vara kul med lite ny pci-e ljudkorts alternativ. Både SoundBlaster ZxR och ASUS Essence STX II sitter på min bokhylla och föredrar inbyggda Realtek 1150 på mitt ASRock Z87 moderkort för gaming.

Förstår knappt varför någon vill ha PCIe-ljudkort hellre än externt. Det dödar ju om inte annat väldigt effektivt möjligheten att bygga en liten dator, det är betydligt jobbigare att flytta mellan datorer och det går inte att koppla till en laptop alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@RPGWiZaRD:

Jag har själv ett ZxR. Kör bara stereo men jag hittade den här lilla knappen. Är det den inställningen du menar? Minska på centervolymen

Problemet är när man kör med hörlurar och har kopplat in den i hörlursjacketen så är man tvungen att köra med "Hörlur" läge i Creatives drivrutiner för att få ljud medans denna inställning med front, center osv volym justering dyker upp endast med högtalar läge.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Förstår knappt varför någon vill ha PCIe-ljudkort hellre än externt. Det dödar ju om inte annat väldigt effektivt möjligheten att bygga en liten dator, det är betydligt jobbigare att flytta mellan datorer och det går inte att koppla till en laptop alls.

Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva flytta runt ljudkortet mellan olika datorer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle vara kul med lite ny pci-e ljudkorts alternativ. Både SoundBlaster ZxR och ASUS Essence STX II sitter på min bokhylla och föredrar inbyggda Realtek 1150 på mitt ASRock Z87 moderkort för gaming.

OBS! Märk för gaming endast och det är ju det jag använder datorns ljud för. Varför kanske ni undrar? För jag tycker Realtek ger den mest naturliga surround omfånget så länge 5.1 speakers används när jag använder mina hörlurar. STX II och ZxR låter mera "stereo", instängt i huvudet och ZxR's och ASUS kortens mjukvaru surround funktioner igen låter inte lika naturligt och när man stänger av allt sånt och kör bara med 5.1 speaker inställning så blir det helt enkelt inte lika bra resultat med de korten som med Realtek av nån anledning. Måste vara någon liten "HRTF"-grej som Realtek gör annorlunda i sina drivisar jämfört med de övriga som fungerar iallafall bättre för mina öron.

Håller med här.