Permalänk
Medlem

Feedback ang. build

Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa och bygga ihop en ny burk. Det var länge sedan jag byggde ihop något själv och har dessutom inte alls följt marknads- och produktutvecklingen de senaste fem åren. Jag är med andra ord relativt asvilsen. Datorn kommer främst att användas för spelande (hur tid nu ska kunna avsättas till detta är dock ett problem som saknar lösning för närvarande 8-)). Hur som helst, efter att ha läst lite liknande trådar plockade jag ihop denna samling av komponenter samt en 144 hz-skärm. Tänkte be om lite åsikter om vad ni skulle ha ändrat och varför

Utöver detta tänkte jag höra vad hur mycket ni skulle uppskatta att andrahandsvärdet på rubbet skulle vara om sisådär ett år?

Tack på förhand!

Permalänk

Billigare chassi, billigare PSU. Köp 500GB SSD istället (det kommer behövas).
Resten ser OK ut!

Permalänk
Medlem

@Stormtrooper: Jag tycker du borde köra på en i5 6600K. Annars ser det mycket bra ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Stormtrooper:

Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa och bygga ihop en ny burk. Det var länge sedan jag byggde ihop något själv och har dessutom inte alls följt marknads- och produktutvecklingen de senaste fem åren. Jag är med andra ord relativt asvilsen. Datorn kommer främst att användas för spelande (hur tid nu ska kunna avsättas till detta är dock ett problem som saknar lösning för närvarande 8-)). Hur som helst, efter att ha läst lite liknande trådar plockade jag ihop denna samling av komponenter samt en 144 hz-skärm. Tänkte be om lite åsikter om vad ni skulle ha ändrat och varför

Utöver detta tänkte jag höra vad hur mycket ni skulle uppskatta att andrahandsvärdet på rubbet skulle vara om sisådär ett år?

Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/9009897/2016-01-08

Välkommen till sweclockers

Jag skull nog ta K modellen av den processorn istället. Den är 400kr dyrare men går att överklocka för att få ut mycket mer prestanda! detta gör dock att du inte kan välja uppgraderingspaketet :/

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Olåst CPU, satsa på en K-CPU istället så kan du överklocka datorn vid behov.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9010001/2016-01-10

Skrivet av thankee_sai:

Billigare chassi, billigare PSU. Köp 500GB SSD istället (det kommer behövas).
Resten ser OK ut!

Finns ingen anledning att snåla in några hundralappar för att köpa budget.
SSD är lätt att köpa till större senare.

Permalänk

6600 (K) = Överklockningsbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

6600K + Z170 = överklockning.

Permalänk

@SUMITOMO ser bra ut men jag skulle bytt till denna skärm. Kostar ungefär lika mycket men man får Adaptive sync.

@Stormtrooper

Permalänk
Medlem

@MrHaggland: Egentligen hade jag väl inte tänkt att lägga ut mer än 14k med OS inräknat (så budgeten var redan sprängd med dryga 500-600 kr ). Men samtliga verkar ju eniga om att en K-variant är att föredra, så det får la bli en sådan! Tack för svar btw!

Permalänk
Medlem

Tack för samtliga svar! Mycket uppskattat!

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Olåst CPU, satsa på en K-CPU istället så kan du överklocka datorn vid behov.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9010001/2016-01-10http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9010001/2016-01-10

Finns ingen anledning att snåla in några hundralappar för att köpa budget.
SSD är lätt att köpa till större senare.

Finns ingen anledning till flådigt chassi då man aldrig behöver det och istllet köpa plats som man behöver inom kort. Köpa chassi kan man göra då man vunnit biljonvinsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thankee_sai:

Finns ingen anledning till flådigt chassi då man aldrig behöver det och istllet köpa plats som man behöver inom kort. Köpa chassi kan man göra då man vunnit biljonvinsten

Chassi är mer köparens val och smak som får bestämma.

Sen kallar jag knappast ett chassi för 819kr som "flådigt" med en budget på 15k.
Behövs inga "biljonvinster".

Billigare PSU låter ju smart.

Permalänk
Medlem

Bump!

Tycker ni hans build är bättre än denna builden? Tänker mer då på framtiden?

Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB1 st3 290:-
Samsung 850 EVO Series 250GB1 st879:-
Fractal Design Define S Black1 st819:-
Gigabyte GA-Z97-HD31 st890:-
BenQ XL2411Z1 st2 590:-
Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz1 st849:-
König CMP-MAT31 st19:-
Intel Core i7 4790K 4,0GHz1 st3 389:-
Be-Quiet Pure Rock1 st379:-
EVGA SuperNOVA 750 G21 st1 179:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCOG:

Bump!

Tycker ni hans build är bättre än denna builden? Tänker mer då på framtiden?

Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB1 st3 290:-
Samsung 850 EVO Series 250GB1 st879:-
Fractal Design Define S Black1 st819:-
Gigabyte GA-Z97-HD31 st890:-
BenQ XL2411Z1 st2 590:-
Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz1 st849:-
König CMP-MAT31 st19:-
Intel Core i7 4790K 4,0GHz1 st3 389:-
Be-Quiet Pure Rock1 st379:-
EVGA SuperNOVA 750 G21 st1 179:-

Nej, hans build är inte bättre.

Skrivet av thankee_sai:

Finns ingen anledning till flådigt chassi då man aldrig behöver det och istllet köpa plats som man behöver inom kort. Köpa chassi kan man göra då man vunnit biljonvinsten

Jasså, så ett chassi med bra luftflöde är dåligt? Det är alltså bättre att köpa ett dåligt chassi för 1/3 av vad ett bra chassi kostar för att senare köpa ett bättre? Yes. Låter definitivt grymt bra.

Dessutom är "billion" engelska och det heter miljard. Dessutom har inte sverige några miljardvinster i lotterier etc.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Nej, hans build är inte bättre.

Så det är ingen skillnad på DDR4 och DDR3? Jag har beställt de jag posta men jag har hakat upp mig något fruktansvärt på DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCOG:

Så det är ingen skillnad på DDR4 och DDR3? Jag har beställt de jag posta men jag har hakat upp mig något fruktansvärt på DDR4

Du kommer inte märka någon skillnad.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vilket hade du valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCOG:

Vilket hade du valt?

Alltså, det är ju helt upp till dig själv. Väljer du skylake så blir det mer framtidssäkert då du kommer kunna köpa olika processorer för sockeln, men sen om du nu tycker du behöver uppgradera från en i7 redan är ju en annan femma..

I mina ögon spelar det ingen roll vad du väljer och jag själv skulle stannat med det du redan köpt. Vissa kommer hålla med mig, vissa andra inte.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop