Permalänk
Avstängd

Byte av moderkort

Hej !

Köpte ett moderkort asus x99-a vilket har krånglat från dag ett, nu lägger USB portarna av efter 5 min så går inte använda skiten.

Tänkte ringa och byta till en annan modell. Så frågan är vilket moderkort skulle ni tipsa om.
Orkar inte bry mig om priset nu. Har kämpat som en galning att få detta att fungera att jag
Inte bryr mig. Vill bara det ska fungera så vilket kort ska jag satsa på som är bra och stabilt

Mvh

Permalänk
Medlem

Kanske detta ASRock X99 Extreme4

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

nVidia GTX 980 titanium (Strix) l i5-4670k l NZXT X41 Kraken l Asus Z97I-plus l Corsair Dominator Platinum 16 GB DDR 3 l Samsung 850 Pro 256 GB SSD l ADATA Premier Pro SP900 128 GB SSD l EVGA Supernova G2 750 gold l Evolv mitx window l

ASUS VG248QE 144 HZ l Sennheiser PC 360 G4ME l Mionix Avior 8200 l Corsair Strafe RBG

Permalänk
Avstängd

Tack mi får gärna tipsa om fler för dessa är också nått x99 kort som jag har och just nu spyr jag bara jag ser detta x99 fast dessa andra kanske är bättre.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ASRock X99m Extreme 4 (mATX) och X99e ITX. Har det första i en beräkningsdator med en Xeon e5-2697v3 och det senare i en server. Båda fungerar klockrent och är smidiga att ha att göra med.

Permalänk
Avstängd

Du har inga USB problem med det då ?

På mitt när jag satta in det fungerade inte USB-portarna.
Förts när jag uppdaterade bios fungerade USB-portarna så tangentbord
Och mus fungerade och jag kunde installera Windows. Men nu fungerar
De bara i 5 min innan de lägger av helt värdelöst

Permalänk
Medlem

Nej inga USB problem. Båda har tickat på ett tag. Konstigt fel du råkat ut för!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spektaklet:

Tack mi får gärna tipsa om fler för dessa är också nått x99 kort som jag har och just nu spyr jag bara jag ser detta x99 fast dessa andra kanske är bättre.

Din processor funkar bara med X99-moderkort.

Permalänk
Avstängd

Aha jag förstår trodde det fanns andra moderkort med men klart nått av dessa eller annat x99 lär väl förhoppningsvis fungera. Var bara så trött för kämpat att försöka lista ut vad som är fel. Men hur mycket man jobbat så är det nått strul med det,

Permalänk

Asus

Asus generellt tycker jag funkar galant!

Permalänk
Medlem

HJÄLP

Hej..ska uppgradera en Acer predator G3100...nytt moderkort (Asus z 170 pro gaming)...ny processor (intel core i5)...nytt ramminne (Corsair vengeance lpx).

Problemet är att nya moderkortet är större än det gamla, vilket gör att det inte får plats. Fläkten sitter i vägen och uttagen/kontakterna på baksidan hamnar annorlunda. Har NI någon ide om hur det går att lösa..

Måste jag byta moderkort eller går det att möblera om fläkten.

/Peter
Vasastan

Permalänk
Skrivet av petobl:

Hej..ska uppgradera en Acer predator G3100...nytt moderkort (Asus z 170 pro gaming)...ny processor (intel core i5)...nytt ramminne (Corsair vengeance lpx).

Problemet är att nya moderkortet är större än det gamla, vilket gör att det inte får plats. Fläkten sitter i vägen och uttagen/kontakterna på baksidan hamnar annorlunda. Har NI någon ide om hur det går att lösa..

Måste jag byta moderkort eller går det att möblera om fläkten.

/Peter
Vasastan

Det mest troliga är att du får skaffa ett mATX moderkort. Det du har köpt är ett ATX moderkort och verkar inte få plats i ditt chassi. Det är klart att du kan försöka att montera ner fläkten och försöka montera på moderkortet , men jag tror inte det är en bra lösning. Fläkten sitter där den sitter för bästa möjliga kylnings skull. Antagligen som ett utblås utav varm luft. Tror inte heller att det finns distanser att fästa moderkortet i chassit på till ett ATX, däremot till ett mATX.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s2552076...

Asus Z170M-Plus

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av petobl:

Hej..ska uppgradera en Acer predator G3100...nytt moderkort (Asus z 170 pro gaming)...ny processor (intel core i5)...nytt ramminne (Corsair vengeance lpx).

Problemet är att nya moderkortet är större än det gamla, vilket gör att det inte får plats. Fläkten sitter i vägen och uttagen/kontakterna på baksidan hamnar annorlunda. Har NI någon ide om hur det går att lösa..

Måste jag byta moderkort eller går det att möblera om fläkten.

/Peter
Vasastan

Rätt lösning är ju självklart att skaffa ett annat chassi, föröka uppgradera med ett märkeschassi som grund kommer bara leda till återvändsgränder hela tiden.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Rätt lösning är ju självklart att skaffa ett annat chassi, föröka uppgradera med ett märkeschassi som grund kommer bara leda till återvändsgränder hela tiden.....

Ja. Håller med om den lösningen. Att skaffa ett annat chassi är det bästa. Kan man plocka komponenter ur den dator/det man redan har och använda sig utav är det bara ett stort plus.

Här är ett som verkar bra och omtyck för priset just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350063

Finns billigare så klart: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

uppgradering

@septembro:

Tittar man på uttagen på chassit du föreslår..ser det ut som kontakterna sitter för lågt i förhållande till det nyinköpta moderkortet asus z170 pro gaming. Är det nåt man kan justera om..??

Vet du/ni nån som kan hjälpa till med installationen om jag köper nytt chassi.

/Peter
Vasastan

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation.

@ggustavsson:

Vet du någon person/firma som kan hjälpa till med installation av komponenterna i Sthlm ?

Känner att det blir än mer ogörligt att fixa det själv om jag dessutom ska byta chassi.

Har endast bytt grafikkort tidigare.

/Peter
Vasastan

Permalänk
Avstängd

Ett gigabyte x99 ud5 eller något , inga MSI kort då det brukar vara fel på dom har haft st msi x99 kort som bara dött men alldrig problem med ett enda gigabyte kort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2777277

eller ett riktigt bra kort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2777281

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

MSI och Gigabyte gör dom bästa korten för X99, MSI har lyckats framförallt!

MSI X99 Raider eller Krait är säkra kort att köpa, fungerar mycket bra.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED