Komplett hävdar skador på moderkort (DOA)

Permalänk
Medlem

Nästan dags för en egen forum sektion för böjda pins?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Köpte faktiskt det nya kortet från Inet. Trevligt gäng! Erbjöd sig att flasha om BIOS om det skulle vara några konstigheter med stöd för Broadwell.

Bara hoppas det funkar bättre utan problem med pins då för du hade fått precis samma svar från Inet om du ville lämna in ett moderkort med böjda pins på garanti där, här är ett inlägg på swec där just inet förklarar detta med böjda pins för övrigt: Inet om böjda pins

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

Nästan dags för en egen forum sektion för böjda pins?

Snarare dags för en guide för folk som inte kan stoppa i en processor utan att böja pins.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Summa sumarum, Om ni har ett ärende där moderkortet visar problem.. TA en bild med serienr på Mobo, datum på lapp vid bild, Och en ordentlig bild på CPU socket som visar klart och tydligt att det inte är några böjda pins.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

När ni bygger datorer med Intel CPU så börja alltid med att kontrollera sockeln. Om du hör av dig till säljaren dagen efter du hämtat ut moderkortet och säger till dem att du kollade socketen det första du gjorde när du packade upp moderkortet så har de inte mycket att sätta emot.

När du väl förvissat dig om att det inte är problem med några pins så vet du också om det är du som orsakat böjda pins om det sedan skulle visa sig vara problem med det.

Till sist, när du skickar in ett moderkort på RMA så ta alltid kort på socketen innan du sätter tillbaka skyddet och sedan emballerar och skickar in. På så vis kan du visa på att du inte böjt eventuella böjda pins som hittas senare.

Annars stämmer det att säljaren är ansvarig för att bevisa att du har åsamkat skadan inom de första sex månaderna, men just när det gäller pins vill man inte ha den diskussionen eftersom de flesta aktörer på marknaden inte accepterar det. Jag har själv aldrig haft detta problemet så jag har inte heller behövt ta diskussionen. Men helt klart är att oavsett vad säljaren säger så kan moderkort levereras med böjda pins. Inga test är helt idiotsäkra. Så kolla alltid så fort du packar upp ett nytt moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Bara hoppas det funkar bättre utan problem med pins då för du hade fått precis samma svar från Inet om du ville lämna in ett moderkort med böjda pins på garanti där, här är ett inlägg på swec där just inet förklarar detta med böjda pins för övrigt: Inet om böjda pins

Låt oss säga såhär istället. Om jag hade viljat lämna tillbaka kortet och Komplett skulle säga" Nej, du får inte lämna tillbaka det här, det fungerar inte då det har böjda pins", då hade jag inte skapat den här tråden. Det kan som sagt mycket väl vara så att jag har orsakat problemet med pins, även om jag har svårt att tro det. Om pins var böjda så blev de ju det med största sannolikhet vid avinstallation. Varför avinstallerades processorn? Kortet var trasigt.

Jag vet, jag kan inte skylla på dem för min eventuella klumpighet, men det känns lite som man hamnar i kläm mellan återförsäljaren och tillverkaren.

Problemet var ju att kortet var DOA från början. Det har aldrig fungerat. Nu menar Komplett att den har böjda pins så de kommer inte utreda mitt anmälda fel med kortet då Asus inte godtar kortet i det skicket. Det är vad jag stör mig på.

Vi får se vad de säger.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle inte hoppas på mycket.

När jag hade problem med moderkort från komplett så skickade de faktiskt ett ersättningskort, bara det att det var begagnat och trasigt.
Jag påpeka detta och de sa bara att jag själv orsakat felen, och så var det med det (Det var rispor på baksidan av moderkortet och de var dip switchar ändrade så att CPUn gick på max OC vid boot).

Handlar alltid över disk nuförtiden. Det är lättare för företagen att bara skylla ifrån sig på mail än att ljuga en rakt upp i ansiktet vilket de blir tvugna till att göra om man handlat över disk.

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Låt oss säga såhär istället. Om jag hade viljat lämna tillbaka kortet och Komplett skulle säga" Nej, du får inte lämna tillbaka det här, det fungerar inte då det har böjda pins", då hade jag inte skapat den här tråden. Det kan som sagt mycket väl vara så att jag har orsakat problemet med pins, även om jag har svårt att tro det. Om pins var böjda så blev de ju det med största sannolikhet vid avinstallation. Varför avinstallerades processorn? Kortet var trasigt.

Jag vet, jag kan inte skylla på dem för min eventuella klumpighet, men det känns lite som man hamnar i kläm mellan återförsäljaren och tillverkaren.

Problemet var ju att kortet var DOA från början. Det har aldrig fungerat. Nu menar Komplett att den har böjda pins så de kommer inte utreda mitt anmälda fel med kortet då Asus inte godtar kortet i det skicket. Det är vad jag stör mig på.

Vi får se vad de säger.

Har du någon update på detta? Hur har Komplett hanterat ärendet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon193054:

Problemet var ju att kortet var DOA från början. Det har aldrig fungerat. Nu menar Komplett att den har böjda pins så de kommer inte utreda mitt anmälda fel med kortet då Asus inte godtar kortet i det skicket. Det är vad jag stör mig på.

Problemet är att du inte vet när pinnarna böjdes. Det kan mycket väl ha blivit när du monterade processorn, och då var inte moderkortet DOA. Detta borde inte vara ett problem enligt KKL, eftersom Komplett i detta fallet har bevisbördan, men eftersom det alltid är diskussion i dessa ärendena så bör man kolla innan man börjar. Bottom line så är alla pinnarna till processorn viktiga. De finns där av en anledning. Och det troliga är nog att problemen du ser med moderkortet nu beror på att det finns böjda pinnar i socketen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om en pin är böjd har du böjt den. Easy as that.

Har fått samma svar från en annan butik i Sverige. Att jag hade böjt pinsen. Jag hade dock dokumenterat mitt moderkort innan jag skickade det i retur. Så nog tusan kan deras tekniker böja pinns med.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig tillverkarna asus, msi gigabyte asrock u name it inte tar emot några brädor på garanti med böjda pins på garanti där av tar heller inte butikerna emot det.

läs vad som står vad som gäller i butiksgarantin i avtalet du fick läsa och godkänna när du betalade i kassan.

*************************************************************************************************
9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

9.3 Förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och toners lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges på produktsidan.

9.4 Näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

9.5 Serienumret måste vara intakt för att garantin skall gälla.

9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.

*******************************************************************************************************

dvs de lämnas samma garanti som tillverkaren eller leverantören på sina varor och tror inte någon tillverkare godkänner garanti på böjda pinnar.

så du får kolla vad asus lämnar för garanti för komplett ska ha samma då.

Kvittar vad där står när det är lagstadgat att kring reklamationer och garantier. Det kan du som säljare inte avtala bort.

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu fått en lösning på problemet.

Blev kontaktad av Komplett under gårdagen som återigen tog en titt på kortet och försökte då laga det. Kort därefter kom ännu ett samtal där de meddelande att de nu hade lyckats lagat kortet. Hela ärendet är lite i en gråzon då båda menar att det går inte riktigt bevisa vem som har gjort vad här.

Vi pratade mycket om installationsprocessen och avinstallation på hur man bör och hur jag gått tillväga. Vi kunde inte hitta några felaktigheter där. Asus hävdar att det inte går att få böjda pinnar ur fabrik så de pekar automatiskt på konsumenten i det här läget. Kompletts ställning där kunde jag inte riktigt urläsa, men jag fick intrycket av att de inte riktigt delade den synen. Problemen som jag upplevt med kortet var borta efter hans reperationsförsök, andra PCI-expressporten funkade, åtminstone med den enklare testprocessorn som kördes. Så att böjda pinnar var boven i det hela stämmer.

Mer än jag hade väntat mig, de lyckades laga det helt och hållet och jag väntade mig ett kort tillbaka på Posten. Det var allt jag ville ha från början i December.

Komplett slutade dock inte här då de följt tråden på Sweclockers och sett att jag redan gått och köpt ett annat kort. Därför erbjöd de sig istället att ge mig en rabattkod på motsvarande summa.

Vill poängtera att detta inte var något som jag krävde utan var enbart goodwill från deras sida.

Slutligen, jag är medveten om att det kan vara mitt fel hela rasket med kortet. Det har dock aldrig hänt förr eller efter. Jag har aldrig heller haft serviceproblem hos andra återförsäljare, om något gått sönder av min hand så har det gått sönder, inte mer med det.

Komplett har dock vunnit tillbaka mig som kund. Så här bygger man långvariga kundrelationer.

Permalänk
Medlem

@anon193054: Skönt att det löste sig! Tummen upp för @komplett

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Problemet var ju att kortet var DOA från början. Det har aldrig fungerat. Nu menar Komplett att den har böjda pins så de kommer inte utreda mitt anmälda fel med kortet då Asus inte godtar kortet i det skicket. Det är vad jag stör mig på.

Vi får se vad de säger.

Det är ju för att det är praktiskt omöjligt att konstatera att kortet var DOA om det ovanpå det har böjda pins. Säger ju sig självt. Enda alternativet är som de gjort att försöka böja tillbaks pinsen och hoppas att det funkar. Skulle det inte gå att lösa felet trots tillbakaböjda pins så är det ju omöjligt att veta om det beror på pinsen eller nåt annat.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det finns ju ingen som helst anledning att inte berätta vilken butik det rör sig om? Aja

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när tråden fick ett lyckligt slut så kan jag vara öppen med vilket företag det var, det var nämligen Komplett i mitt fall också.

Grymt bra service, jag handlar enbart därifrån nuförtiden och dom har verkligen seglat upp på toppen senaste året.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED