Permalänk
Medlem

Problem med åtkomst till internet

Jag har ett nätverk i vår lgh som består av

Router Asus RT-56U, en NAS kopplad med tråd till routern.

Ca 10 klienter(windowsburkar (win7), Mac-datorx2, Apple-Tv, Iphone x3)

Samtliga utom windowsburken kan komma åt internet.

Från win-burken kan jag pinga routern och andra datorer i nätverket, komma åt innerhållet på NASen samt bilr tilldelad IP-nummer av router.

Dock kan jag ej komma ut på internet eller komma åt routern på 192.168.1.1 (vilket går från de andra datorerna). Jag kan inte heller komma åt NASens egna sida 192.168.1.235 vilket går fint från Mac-datorerna.

Jag har både startat om datorn, deaktiverat nätverkskortet och aktiverat det. Routern är resetad en gång.

Exakt samma fenomen på både tråd och trådlöst-anslutning till datorn.

Datorn är inställd på automatisk DHCP från routern samma med DNS.

Jag har helt enkelt slut på idéer på vad det kan vara för fel. Någon som har något tips på var jag kan börja nysta ?

Permalänk
Medlem

Anar du har testat allt från commandopromten "ipconfig -release" och "ipconfig -renew"?
vad händer om du sätter en annan statisk IP på samma subnät?

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen förändring när jag provade de tipsen.

Fortfarande så får jag bara ERR_Network_access_Denied. Jag förstår dock inte om det är i Routern det blir "denied" eller om det är i Winburken.

Permalänk
Medlem

Då har jag kommit lite längre. När jag helt stänger av windows-brandväggen så kommer jag åt internet.

Dock så vill jag ju använda brandväggen. Någon som har något tips på hur jag ska ställa in den så att brandväggen släpper igenom internettrafiken ?

Permalänk
Medlem

Om du återstället brandväggen, fungerar det då?

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Restore-Windows-F...

Permalänk
Medlem

Ut på internet ska du alltid komma med Windowsbrandväggen på. Verkar märkligt. Det första jag tänkte var någon form av ip-konflikt, men nu tror jag inte på den tanken.

Har du själv ändrat i Windows brandvägg och råkat göra fel?

Gäller det alla Windowsburkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ut på internet ska du alltid komma med Windowsbrandväggen på. Verkar märkligt. Det första jag tänkte var någon form av ip-konflikt, men nu tror jag inte på den tanken.

Har du själv ändrat i Windows brandvägg och råkat göra fel?

Gäller det alla Windowsburkar?

Jag har ej varit in och pillat i windowsbrandväggen. Burken har fungerat under ca 6 månader utan problem fram till idag.

När jag nu stängt av windowsbrandväggen helt så funkar internet igen om det är tänkt.
Tyvärr har jag bara en windowsburk vilket gör att jag inte kan testa det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigetl:

Jag har ej varit in och pillat i windowsbrandväggen. Burken har fungerat under ca 6 månader utan problem fram till idag.

När jag nu stängt av windowsbrandväggen helt så funkar internet igen om det är tänkt.
Tyvärr har jag bara en windowsburk vilket gör att jag inte kan testa det sista.

Aha, ok. Du skrev i plural i första inlägget så trodde du hade flera. Jag skulle återställt windowsbrandväggen till fabrik