Chromebook får datortillverkare att lämna budgetmarknaden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Väntar bara på att Microsoft blir avundsjuka och gör Edgebook, eller något knäppt.

Dessa maskiner passar inte mig, då de är för begränsade. Men med det sagt så är det väldigt många som inte vill ha mycket mer än just facebook, web och kanske nån app och de är prisvärda då du inte måste ha svindyr Intel CPU med X86.

@anders190 problemet är att datorn du beskriver är inte budget, den är mellanklass eller bättre. Och mobiltelefoner med bra skärmar kostar 3000-5000+ kr för en liten skärm, litet batteri, klen CPU och en bråkdel av vad en dators övriga delar kostar + OS (om det är Windows). Det kostar rätt mycket mer att göra 15" skärm än 5-10", oavsett upplösning. 1366x768 är billig för den är vanlig redan. Så jag ser aldrig detta ske.. tyvärr. Man väljer att lägga ner det istället då exakt den datorn du vill ha inte lönar sig att sälja till det priset du vill betala.

En stor anledning till att just de lågupplösta skärmarna är ju för att de kan masstillverkas då de används i så pass mycket. Men frågan är hur mycket dyrare en 1600x900 eller kanske 1920x1080-skärm skulle vara, dock fortfarande TN-panel. 1366x768 är en rätt tight upplösning i dagsläget och jag tycker personligen att det är dags att gå iallafall ett steg uppåt.

Att jag blandade in mobila enheter var mer för att peka på hur upplösningen drar iväg och det faktum att typ allt använder IPS idag. Som du säger är nog samma sak inte möjlig på budgetPC's men jag ser gärna att man försöker komma någon vart även med dessa billiga laptops. Bör ge en konkurrensfördel men samtidigt... vore det möjligt att göra utan att det påverkar kostnaden för systemet så hade det ju redan gjorts.

Mest ett önskemål jag själv har. Om nu Chromebook skulle vara ett så stort hot som det framställs så måste de företag som är i denna bransch och fortfarande vill kunna sälja system anpassa sig och sina produkter för hotet.

Samtidigt måste jag nog säga att det ändå är bra om Chromebook faktiskt kan börja konkurrera, både mot Microsoft men också mot laptopmarknaden. Förhoppningsvis kommer vi konsumenter kunna tjäna på detta.

Skrivet av Gahu:

"En Chromebook är snudd på värdelös då operativsystemet är så pass låst på dessa, väldigt få scenarion där dessa kan anses vara relevanta."
Må stämma för privatkonsumenter, men inte alls för företag, administration och skolor!
Vet du hur enkelt det är att supporta Chromebooks? Du slipper ActiveDirectory, Exchange, loginscripts, skrivarinstallationer, wifi-lösenord...
Du kan sätta upp så att allt i princip sköts automatiskt för alla Chromebooks som är anslutna till enheten.
Nytt wifi-lösenord? No problem, lägg in det i adminpanelen så uppdaterar den inställningarna på alla chrombooks automatiskt. Ny skrivare eller ny personal som vill ansluta till skrivaren? Samma sak där.
Pajar den är det bara att beställa en ny, logga in på sitt skol/företags-konto och wips så har du allting precis som på din gamla chromebook, alla appar, alla dokument, alla inställningar, alla sparade lösenord ect ect.

En person skulle kunna klara av att supporta ca 100-150 chromebooks.

För extremt simpla behov duger de säkert, men jag har svårt att se att en dator som begränsas av Chrome OS skulle bli ett speciellt flexibelt arbetsredskap. Sedan är väl frågan hur den täta kopplingen mellan det som görs på datorn och det faktum att detta lär sparas på Googles servrar utanför Sverige gillas av Svensk lagstiftning med.

Men visst, för rätt behov så duger den säkert. Priset är ju inte direkt högt heller.
Jag står dock kvar vid min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bara Google kan få tummen ur och mergea Android och ChromeOS till nånting liknande Remix OS så kanske det faktiskt kan bli användbart. Ett Android med fönsterhantering och möjlighet att köra Office och en uppsjö av andra program/services från andra tillverkare än Google kan bara vara en bra sak, både för Google och användare. Google kan pracka på sin skit som standard precis som på Android-telefoner men det kommer definitivt öppna upp för en större marknad och ett reellt alternativ för fler. Förstår inte riktigt meningen med att hålla Android och Chrome OS som två separata OS.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad man ska ha ett chromeoperativsystem ser ingen nytta med det alls men bra att det finns billiga alternativ för telefonnördar som vill ha ännu större skärm.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att det inte går att installera windowsprogram kan ju vara en fördel i en skolmiljö också. Mindre risk för malware och mindre risk att eleverna sitter och spelar hela lektionerna. Vet att min syster var rätt trött på sina elevers eviga spelande på sina Ipadar.

Precis! För skolarbetet som eleverna gör räcker Google Apps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Precis! För skolarbetet som eleverna gör räcker Google Apps.

För grundskola/gymnasie, men som tur så har webben utvecklats och gjort att man har Latex via online editors mm då Google Docs är helt värdelös på att skriva något större.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Chromebooken i sign. fungerar fantastiskt för sitt pris, dock körs ju Linux på en 120gb mydigital SSD. ChromeOS var för begränsat helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

För grundskola/gymnasie, men som tur så har webben utvecklats och gjort att man har Latex via online editors mm då Google Docs är helt värdelös på att skriva något större.

Jag har skrivit examensarbete på 75+ sidor i Google Docs vilket fungerade bra. Större arbeten än så har jag inte erfarenhet av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har skrivit examensarbete på 75+ sidor i Google Docs vilket fungerade bra. Större arbeten än så har jag inte erfarenhet av.

Skrev en uppsats i docs en gång men fick dra ner det till Libreoffice för att fixa till en bra förstasida, index mm. Sitter nu på Latex för examensarbetet skulle nog inte klara inlämningen med bara docs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Konsolgrävare

Verkar som inte många här på Swec gillar chromebooks, jag älskar dock min Pixel LS! I mina ögon är den värd varenda krona speciellt med Crouton!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Verkar som inte många här på Swec gillar chromebooks, jag älskar dock min Pixel LS! I mina ögon är den värd varenda krona speciellt med Crouton!

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen för att merparten av Sweclockers är "Kör den crysis", "Windows av senaste version", "preorder vad är det".

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tycker att det är helt idiotiskt att inte skeppa datorerna med Ubuntu istället. Kan någon förklara varför ingen tillverkare gör det?

Är själv Windowsanvändare men hade valt Ubuntu eller någon annan Linuxdistribution framför Chrome OS alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är en van Ubuntu användare ingen stor gamer men lirar mycket L 4 D 2 , Sonic , streetfigheter väntar tills v släpps kör mina spel på steam när jag inte gör det minar jag.

Jag tror som någon annan sa att man inte vågar sattsa på ubuntu typ inet.

Jag tror att användaren är för van vid att dubbel klicka och inte vågar/orkar skriva sudo apt-get install

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Förmodligen för att merparten av Sweclockers är "Kör den crysis", "Windows av senaste version", "preorder vad är det".

Generellt bland nyhetsflödena kan jag hålla med dig.
Men Chromebook är en extrem dator som är svår att arbeta med, medan en android maskin finns det mängder av RDP applikationer så att man kan fjärrstyra vad tusan man vill.

Med en Chromebook så är man begränsad till googles utbud av programvaror, vilket för de flesta på ett datorforum ej räcker och för många av oss duger inte ens googles officesvite. För min del är problemet total avsaknad av office automation och jag nästa lika väl använda ett kollegieblock som googles kalkylprogram.

Nej android datorer i samma storlek, då gärna 2 in 1 med läsplatta tror jag mer på.

Jag är dock nyfiken på någon som professionellt jobbar med en chromebook och styr andra maskiner etc, men jag tror inte jag kan få en bra motivering till valet av dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Generellt bland nyhetsflödena kan jag hålla med dig.
Men Chromebook är en extrem dator som är svår att arbeta med, medan en android maskin finns det mängder av RDP applikationer så att man kan fjärrstyra vad tusan man vill.

Med en Chromebook så är man begränsad till googles utbud av programvaror, vilket för de flesta på ett datorforum ej räcker och för många av oss duger inte ens googles officesvite. För min del är problemet total avsaknad av office automation och jag nästa lika väl använda ett kollegieblock som googles kalkylprogram.

Nej android datorer i samma storlek, då gärna 2 in 1 med läsplatta tror jag mer på.

Jag är dock nyfiken på någon som professionellt jobbar med en chromebook och styr andra maskiner etc, men jag tror inte jag kan få en bra motivering till valet av dator.

Fast du har fjärrstyrning via chrome, och kör man Linux servrar/maskiner så har du ju SSH, ingen kör RDP förutom på Windows maskiner vilket är lite konstigt att klaga på dåligt stöd då det är Microsoft som stängt RDP protokollet bakom galler och murar.

Office automation har jag ingen aning om vad du menar. Du kan köra Android applikationer på Linux med mindre pill och har för mig att det är lättare på Chrome datorn.

Men slutklämmen är att Chrome datorn inte riktar sig mot avancerade användare helt enkelt, lika bra köra Linux eller om man nu vill Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är en Chromebook begränsad, men skulle ändå säga att för typiskt kontorsarbete är en Ipad mer begränsad.

Kopplar du in ett tangentbord till din iPad, Android eller Windowsplatta så skulle jag påstå tvärt om.

De är samtliga betydligt mindre begränsade än en Chromebook (om du som sagt inte slänger in en egen Linxdist, men det räknar jag inte in här då det som sagt nog är få som gör så).

Både i antalet tillgängliga applikationer, bättre offline-möjligheter och till möjligheten att inte vara låst till Googles tjänsteutbud.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

$$$ is king!
Det finns aktörer som har sålt maskiner på Ubuntu men de har ej varit populära, dessutom så kostar Windows inte så mycket för en tillverkare.
T.ex en helt vanlig student som råkade köpa en Ubuntu laptopp istället för Windows och det blev lite problem: https://www.youtube.com/watch?v=5Qj8p-PEwbI

Annars jag tycker tanken med Chromebooks är bra, man skaffar sig en rejäl server hemma som man fjärrstyr ifrån sin billiga laptop och man kan köra program så att det ser ut som att de i verkligheten körs på laptopen.
Frågan är bara varför ska man välja CromeOS istället för Android eller iOs för detta ändamål?

Fattar jag inte fel, fattas drivers till nätverkskortet? Låter rätt märkligt på en fabriksinstallerad dator. CD kan jag förstå, men mycket annat som antydes i videon går att görs på ubuntu.

Finns ju andra program än word som fungerar bra. Vist designern kan vara lite ålderdomlig, men gör sitt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Kopplar du in ett tangentbord till din iPad, Android eller Windowsplatta så skulle jag påstå tvärt om.

De är samtliga betydligt mindre begränsade än en Chromebook (om du som sagt inte slänger in en egen Linxdist, men det räknar jag inte in här då det som sagt nog är få som gör så).

Både i antalet tillgängliga applikationer, bättre offline-möjligheter och till möjligheten att inte vara låst till Googles tjänsteutbud.

Fast när du väl lagt till ett tangentbord till din Ipad är du ju uppe i samma pengar som en enklare laptop som är ännu mer flexibel än en Ipad. Så vad är poängen med att använda en surfplatta som arbetsredskap då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@NoNamesWayne: Budgetmedvetna konsumenter och studenter uppges vara utgöra en stor del av skaran som köper Chromebooks. Med tanke på att bärbara Windows-pc:s i prisklassen 3000-4000 kr tenderar att vara tämligen usla är det inte så konstigt att Chromebooks har blivit mer populära. De må vara begränsade, men det de stöder gör de bra till skillnad från de flesta budget-pc:s i samma prisklass.

Jag tycker inte att alla PC i 3000-4000 kr klassen automatiskt behöver vara "usla". Det beror på helt vad man skall använda dom till.

Visst, jag personligen skulle inte ha de till att köra Lightroom, PhotoShop, Ableton Live, Traktor, etc (de har jag min MacBook Pro till), eller spela tunga spel på (kräver ju bättre grafik), men.... det klarar ju ändå inte Chromebook av heller; så vad är det som är specifikt sämre?

Nu gillar jag (och har råd med) relativt bra prylar, men för rätt användningsområde och med rätt förväntningar så behöver det inte alltid vara fel med billigare och enklare PC.

Exempel; köpte en Intel ComputeStick för 890 pix som gör ett alldeles utmärkt job som streamingdator till TV:n (SVT Play, YouTube, Cmore Play, Spotify) och Plexklient.

Varför är det fel på den, och vad skulle jag vinna på att köra en motsvarande sticka med ChromeOS?

Förstår inte alls det resonemanget.

Kan köpa att en del inte var komplexiteten hos ett avancerat fullt OS som Windows, Linux eller OS X, och att Chrome OS kan innebära mindre jobb att underhålla, men å andra sidan får du ju samma fördelar med iOS eller Android, och då kan du ju ändå köra en massa mer applikationer (om du vill, annars så är de ju inte sämre).

Själv så förstår jag inte varför Google har skapat två olika OS i form av först Android och sedan Chrome OS. Idiotiskt IMHO. Hade jag varit dem så hade jag lagt till det som är bra i Chrome OS (vad det nu kan vara, som jag faktiskt inte förstått och ingen kunnat konkret förklara för mig) till Android, och sedan bara kört på ett gemensamt Android på alla enheter.

Sedan, men tanke på att Windows Phone, som är en extremt liten spelare på telefonmarknaden, har ändå högre marknadsandel än vad Chrome OS har, så kan man ju knappast kalla Chrome OS för framgångsrikt hur man än vänder eller vrider på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast när du väl lagt till ett tangentbord till din Ipad är du ju uppe i samma pengar som en enklare laptop som är ännu mer flexibel än en Ipad. Så vad är poängen med att använda en surfplatta som arbetsredskap då?

Du kan fortfarande använda den som surfplatta (om du skippar tangentbordet när du inte behöver det).

Du vinner då på att kostnaden för surfplatta + tangentbord är mindre än surfplatta + dator, eller surfplatta + chromebook.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Bara Google kan få tummen ur och mergea Android och ChromeOS till nånting liknande Remix OS så kanske det faktiskt kan bli användbart. Ett Android med fönsterhantering och möjlighet att köra Office och en uppsjö av andra program/services från andra tillverkare än Google kan bara vara en bra sak, både för Google och användare. Google kan pracka på sin skit som standard precis som på Android-telefoner men det kommer definitivt öppna upp för en större marknad och ett reellt alternativ för fler. Förstår inte riktigt meningen med att hålla Android och Chrome OS som två separata OS.

Jag håller med dig här, Android anpassad för dator vore en klar förbättring mot Chrome OS och hade gjort Chromebook klart intressantare. Ännu bättre om möjligheten fanns att installera Windows på dessa för att få full kompatibilitet med den mjukvara många nog vill kunna använda.

Skrivet av tyvar1:

Verkar som inte många här på Swec gillar chromebooks, jag älskar dock min Pixel LS! I mina ögon är den värd varenda krona speciellt med Crouton!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Pixel är ju samtidigt klart rejälare dator än de billiga Chromebooks nyhetsartikeln nämner. Jag antar att du inte hade varit lika nöjd med exempelvis en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3402911

Att köra en Linux-dist lär förbättra användarupplevelsen med förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att skriva i google documents passar ju bra för grupparbeten och liknande i skolan eftersom fler personer samtidigt kan redigera samma dokument från olika platser i världen. Rätt fräckt när man ser textstycken ploppa in som andra skriver samtidigt som man själv jobbar i dokumentet. Tror absolut att chromebook är något som fler skolor borde satsa på istället för dessa iPads som de kör med.

Så du menar att Google Documents är begränsat till enbart att köras på Chrome OS?

Jag ser det tvärt om; med Chromebook/Chrome OS så är du begränsad till Googles tjänster, men med iOS, Android, Windows, Linux och OS X så kan du köra massor av olika versioner av Office, eller Google Docs (om du föredrar det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Du kan fortfarande använda den som surfplatta (om du skippar tangentbordet när du inte behöver det).

Du vinner då på att kostnaden för surfplatta + tangentbord är mindre än surfplatta + dator, eller surfplatta + chromebook.

Fast en surfplatta plus tangentbord är sämre än en laptop på alla de kriterier du precis listade som en stor fördel mot en Chromebook. Så vad är då poängen? Om tanken var att köra något mer öppet och flexibelt som ersättare till en Chromebook så är det ju väldigt skumt att ersätta en laptop med en annan stängd plattform som inte är en laptop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att det inte går att installera windowsprogram kan ju vara en fördel i en skolmiljö också. Mindre risk för malware och mindre risk att eleverna sitter och spelar hela lektionerna. Vet att min syster var rätt trött på sina elevers eviga spelande på sina Ipadar.

https://chrome.google.com/webstore/category/app/3-games?hl=sv

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Fattar jag inte fel, fattas drivers till nätverkskortet? Låter rätt märkligt på en fabriksinstallerad dator. CD kan jag förstå, men mycket annat som antydes i videon går att görs på ubuntu.

Finns ju andra program än word som fungerar bra. Vist designern kan vara lite ålderdomlig, men gör sitt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

I detta fall var det fel på användaren och denna bör bytas ut så kommer datorn att fungera lika bra som en windowsdator.

Skrivet av Commander:

Office automation har jag ingen aning om vad du menar. Du kan köra Android applikationer på Linux med mindre pill och har för mig att det är lättare på Chrome datorn.

Förenklart programmera och det finns mängder utav sätt att göra det i riktiga office, vba, activex, vsto etc. Även om stödet hade funnits i Googles, så kostar det x-antal timmar att göra om det vilket man ej har tid att göra.

Skrivet av martinot:

Kopplar du in ett tangentbord till din iPad, Android eller Windowsplatta så skulle jag påstå tvärt om.

Instämmer helt, jag själv kör med en iPad air 2 och gör nästan vad som helst på den. Det enda är att den är lite slö, men 3an kommer snart.
Med allt, så arbetar jag i autocad, photoshop, office, visualstudio etc.. (där applikationerna körs på en server med dual xeon på bara för mig)

Skrivet av Zotamedu:

Fast när du väl lagt till ett tangentbord till din Ipad är du ju uppe i samma pengar som en enklare laptop som är ännu mer flexibel än en Ipad. Så vad är poängen med att använda en surfplatta som arbetsredskap då?

Apple är dyra och man betalar extra för vissa saker som märke, kvalité, låg vikt, bra skärm etc.
I iPadens fall så är den himla lätt, jag kan stå upp i 16 bussen med fult med folk och göra arbete på en server, likaså gäller arbete i sängen. Att däremot använda en iPad att skriva med är inget för mig, nu har jag dock heller än testat de bättre tangentborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag förstår inte att så många klankar ner på Chromebooks? Pröva att använda en Windows laptop för 3000 spänn så tröttnar ni nog snabbt på den. Däremot kan man inte förstå nu när Chromebooks visat sig vara populära att man inte testar att sälja laptops med Ubuntu eller annan större Linux distribution på.

Är då en Chromebook för 3000 spänn, eller lägre, något under av fantastisk upplevelse? (inte vad jag sett iaf)

Någonstans så får du ändå den hårdvara du betalar för (oavsett vilket OS du föredrar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa maskiner passar inte mig, då de är för begränsade. Men med det sagt så är det väldigt många som inte vill ha mycket mer än just facebook, web och kanske nån app och de är prisvärda då du inte måste ha svindyr Intel CPU med X86.

Frågan är; är en modern Atom-processor verkligen så mycket dyrare/prestanda än vad en ARM-processor är?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så du menar att Google Documents är begränsat till enbart att köras på Chrome OS?

Jag ser det tvärt om; med Chromebook/Chrome OS så är du begränsad till Googles tjänster, men med iOS, Android, Windows, Linux och OS X så kan du köra massor av olika versioner av Office, eller Google Docs (om du föredrar det).

Nej då google document funkar ju på allt som har webbläsare så det blir väl alla OS. Menade bara att det räcker långt för skoldatorer och liknande, särskilt på grundskolenivå. Personligen kör jag hellre Linux men många skulle klara sig med Chrome OS.

Permalänk
Medlem

Sedan jag köpte min Toshiba Chromebook 2 är det nästan den dator jag använder uteslutande varje dag. Den gör allt jag behöver göra från dag till dag. Behöver jag mer avancerade funktioner så får jag använda min Windows dator eller OSX.

Men för vanliga vardagliga saker som att skriva dokument, mail, chat och så fungerar det felfritt!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

En bärbar man behöver vara uppkopplad med? Nej tack.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Frågan är; är en modern Atom-processor verkligen så mycket dyrare/prestanda än vad en ARM-processor är?

ARM är licensfritt har öppen licensering, har konkurrens och finns i allt från budget till prestanda designer. De har bra perf/watt och ändå mer än nog med kraft för att göra enklare uppgifter på en dator.

Försök göra detta med en Windows x86 maskin: (Och det finns naturligtvis bättre sådana)
http://www.sweclockers.com/nyhet/21361-raspberry-pi-lanserar-...
Närmaste är väl Intel Compute Stick som är Intel själv som gör (mao inte ens mellanhänder), har gratis Windows OS (via Microsofts subventionering) och ändå.... kostar typ 1000kr.
Raspberry pi 2 får du för <500kr, inkl liten låda och strömenhet. Tom surfplattor för 1000kr kan du relativt enkelt få, där dessa har både skärm, batteri och allt vs x86 variant. Chromebooks får du hela vägen ner till strax över 2000kr, och då är det laptop-klass batteri med 13 timmars drift, <1kg vikt, 2GB RAM och 16GB SSD, tangentbord mm, precis allt dessa surfmaskiner behöver.

Intel subventionerar Atom så in i bomben för att man ska välja tillbaka från ARM, men detta kan de inte fortsätta med i all evighet.

Kort sagt, ARM är en enklare design, billigare att bygga och du slipper bakåtkompatibiliteten så priset på kretsen kommer redan där bli lägre. Lägg till att du har konkurrens från olika leverantörer så pressas priset ännu mer. Om inte Intel vill släppa x86, och vi dessutom ska börja banta lite i dens kompatibilitet så går detta inte riktigt att komma i från.

Det Intel saknade då var perf/Watt, något de har fixat på senaste åren (och därför har typ övergett oss prestanda "geeks"), men eftersom Windows i sig själv behöver betydligt mer resurser än ett enkelt linux/Chrome OS så får man ändå bättre prestanda med klenare hårdvara.

Som sagt, för mig är de för begränsade, men det betyder inte att de är dåliga, utan endast att de inte är för mig, precis som Apple hårdvara är för mig också.

@IceDread det är en surf maskin.... brukar du surfa utan internet tillgång ofta?
Var och vartannat cafe, byggnad och kontor har ju Wifi nu för tiden dessutom.

Rättat fel val av ord
Permalänk
Medlem

@Paddanx:

ARM är dock inte licensfritt.