Läcka: Zen får en FPU/core - "a comeback in Intel style, in full force"

Permalänk
Medlem

Läcka: Zen får en FPU/core - "a comeback in Intel style, in full force"

Länk: http://wccftech.com/amd-one-fpu-per-core-design-zen-processor...

Enligt en läcka så kommer AMDs nya Zen-arkitektur ha en FPU per kärna, så de nya processorerna skall vara "äkta" octacores. De skall även ha mycket bättre single thread/single core performance.

Om det här stämmer - vilket jag hoppas - kan vi kanske hoppas på att få se Intel och AMD pressa varandra rejält, som de gjorde förr i tiden. Lyckas Zen komma i närheten av Skylake men hålla ett betydligt lägre pris så tror jag det sätter press på Intel att ta ett stort steg framåt. Det har ju inte hänt mycket på fyra år.

Citat:

The shared FPU design was one of the most debated things about the architecture of previous AMD processors. Basically, whenever the FPU was in use by a core, the other core had to wait till the FPU finished its current task – acting as a bottleneck and leading to accusations of the flagship processor not being a “true” 8 core.

[...]

That’s not it either, Zen will be using a scheduling model that is similar to Intel’s and it will use specific hardware and simulation to define any needed scheduling or NUMA changes. It will also be ISA compatible with Haswell/Broadwell style of compute.

[...]

Since Zen also forgoes the double decoder style of Excavator architecture, featuring the single decoder approach, the single thread – single core performance of Zen should be significantly higher than anything we have seen from AMD before. All these seeming minor changes are shaping up to be one giant performance (and IPC ) upgrade and I for one can’t wait to test the architecture when it launches.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Bumpar denna gamla tråd för att höra om det kommit någon ny information om detta?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att ZEN kommer att vara bättre/effektivare än Intels motsvardighet.
Intel har haft många, många¨år på sig att finsluta sin "i"-arkitektur.

Jag tror att ZEN kommer att placera sig knappt en "Intel generation" efter.
Jag ser iofs inte detta som ett problem, väldigt lite mjukvara klarar av att utnyttja en modern CPU.
Själv använder jag en 2500K i stock, när den blir trött kommer jag att stoppa in en 3770, sen blir det ZEN för mig!

Jag hoppas däremot att AMD inte stoppar in en iGPU och har vett att nyttja detta prismässigt.
Tänk en ZEN CPU med 6700-prestanda fast med en 6600s pris!

Permalänk
Avstängd

Blir en Zen här också, hoppas på AM4 får ITX format och feta mosfet kylare på moderkortet.

8 kärnig CPU med 40W, presterar som I5-Skylake, men kostar hälften så lite, både moderkorten och CPU'erna kan man få för runt 2500:-, Saphire kommer in på moderkorts marknaden igen och släpper riktigt stilrena moderkort med ''armor'' och de kommer i utbytbara färger.

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blindtarmen:

Blir en Zen här också, hoppas på AM4 får ITX format och feta mosfet kylare på moderkortet.

8 kärnig CPU med 40W, presterar som I5-Skylake, men kostar hälften så lite, både moderkorten och CPU'erna kan man få för runt 2500:-, Saphire kommer in på moderkorts marknaden igen och släpper riktigt stilrena moderkort med ''armor'' och de kommer i utbytbara färger.

Nu har jag inte läst så mycket om prissättningen, men vet vi att det kommer bli så mycket billigare?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu har jag inte läst så mycket om prissättningen, men vet vi att det kommer bli så mycket billigare?

Drömmar

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan de börja fightas med intel i mellanklassen. Själv hoppas jag på APUerna. De fulländade Zen varianterna i 2017. Hoppas att de inte blir en till kaveri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.