Tesla anställer CPU-legendaren Jim Keller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Oh, vad kul med en nyhet som berör bilspel/simulatorer trodde jag men så var det ju inte rikigt

Eldrivna autopilotbilar är framtiden, min enda dröm är att min bil hämtar mig efter barrundan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@huxflux:

finns dock ett dilemma som är extremt svårt att lösa innan detta kan bli realitet även om tekniken skulle finnas.

Ponera följande:

Du sitter i din autopilotbil och plötsligt uppstår ett hinder på vägen i form av en grupp skolbarn.
Hur ska då bilen agera givet att den inte hinner bromsa i tid?

1: köra på skolbarnen med eventuellt många dödsfall som följd men du som "förare" klarar dig troligtvis oskadd
2: köra av vägen avsiktligt med risk för att du som "förare" dör men att skolbarnen klarar sig enligt principen offra en för att rädda många.

av ren självbevarelsedrift vill givetvis ingen köpa och åka i en bil som potentiellt dödar dig utan att du eller den egentligen gjort något fel eller brutit mot några trafikregler då skolbarnen i ovan exempel inte har något på vägen att göra men samtidigt är det samhällsekonomisk bästa att offra dig som enskild individ för att den stora gruppen barn skall överleva.

När detta och många andra liknande dillemman som tillkommer när man lämnar ifrån sig beslutsfattandet till AI är lösta kan denna typen av teknik börja slå på allvar. inte tidigare, tror jag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Elbilar är framtiden.
Kommer aldrig mer att köpa en ICE-bil (Förbränningsmotor) igen.

Teslas autopilot är redan ett mycket bra komplement till farthållaren. Man är mycket mer avslappnad när man kör på motorväg och håller bättre koll på trafiken runt omkring sig. Trodde det skulle vara väldigt läskigt första gångerna, men den fungerar över förväntan.

Om man vill veta mer om Tesla och även övriga elbilar finns det mycket info på teslaclubsweden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ökenräfven:

Ahh om man inte har koll varför slänga ur sig saker så här....

En tesla går betydligt mer än 10 mil. Jag kör lätt 35 mil på 90% laddning.

Om man inte kan läsa, varför slänga ur sig saker så här....

Citatet rörde elbilar generellt, inte tesla specifikt

Elbilar generellt behöver laddas ungefär var 10 mil om du tittar på de flesta modeller. Tesla är något av ett undantag här.

Två av de mest sålda elbilarna i EU:
"The BMW i3's official range is 130 to 160 km"
"official range for the 2016 model year Leaf with the 30 kWh battery is 172 km (107 miles) on a full battery charge, while the trim with the smaller 24 kWh battery is 135 km"

Skrivet av Paddanx:

Tror du bör titta på hur lång körsträcka Tesla har på sina bilar...

Citatet handlade som sagt om elbilar generellt, och mitt svar därför också om hur ofta man behöver ladda batteriet på elbilar generellt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av backfeed:

Sen undrar jag om processorarkitektur verkligen ligger särskilt nära autopilotsystem, men det är väl antagligen optimerad hårdvara han ska stå för, inte algoritmerna.

De två områdena ligger väldigt nära varandra och är tätt sammanknutna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Citatet handlade som sagt om elbilar generellt, och mitt svar därför också om hur ofta man behöver ladda batteriet på elbilar generellt.

Så du citerade och jämförde allmänna skit budget El-bilar i en tråd gällande Tesla och deras el-bilar... anser det fortfarande vara en dum kommentar. Ska jag då säga att "alla bensin/dieselbilar dricker 1 liter per mil", vilket är precis lika idiotiskt då det självklart varierar på bilen och tekniken.

Tesla är den enda tillverkaren idag som faktiskt gör en el-bil värt att kalla ersättare till besinbilar. Se om några andra skit tillverkare, ja... tex BMW är skit på el-bilar, inte kan göra bilar med vettig räckvidd betyder inte att "el-bilar" inte kan köra längre. Detta görs för att BMW hellre vill att du ska köpa deras stora fina bränsleslukare. Så de gör en skit el-bil för de vill inte ha generationsskifte. Oljebolagen har ett satans grepp om bilindustrin, vilket måste ändras.

Innan Tesla kom och vände på marknaden så fanns det många med just din kommentar, pga det var vad man trodde gick att göra. Vi får se om hans vision om el-bilar i alla prisklasser blir standard nu när han pressar både utvecklingen och kostnaderna med hur många bilar han planerar sälja inom de närmaste 5 åren. Oavsett så när man börjar gå mot 30-40 mil i faktiskt räckvidd så räcker detta mer än väl för de flestas behov då du inte tankar på en station, utan hemma när du sover. Kan de lyckas nå 50mil+ i denna räckvidd så räcker det mer än nog för att ställa de flesta bensin/diesel bilar, för majoriteten av oss kör sällan mer än 40-50 mil per dag ändå, iaf privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du citerade och jämförde allmänna skit budget El-bilar i en tråd gällande Tesla och deras el-bilar...

Nej tråden handlar inte om Teslas el-bilar. Den handlar om att Tesla har anställt en hårdvaru-expert.

Sedan när är föresten en BMW i3 en "skit budget El-Bil"???

Billigaste modellen av den kostar ju en bit över en ny Standard Volvo (S60/V60)!!!

Är märket BMW något du förknippar med "skit budget bilar" generellt? Det gör iaf inte jag.

Jag citerade följande:

Skrivet av xobust:

Elbilar har endast ett fåtal rörliga delar vilket gör dem mycket hållbara. Om något så behöver batterierna bytas ca 10e år

Märk väl hur det står Elbilar och inte Tesla eller något annat specifikt märke.

Skrivet av Paddanx:

Ska jag då säga att "alla bensin/dieselbilar dricker 1 liter per mil", vilket är precis lika idiotiskt då det självklart varierar på bilen och tekniken.

Det kan du gärna säga. Men det är inte alls samma sak eftersom snitt räckvidden innan du bör ladda om du jämför de 20-tal elbilar som finns på marknaden ligger på ungefär 10 mil, medans snitt förbrukningen för "alla bensin/dieselbilar" ligger långt långt under 1 liter per mil.

Varför tycker du det är idiotiskt att ange snittet eller gå efter majoriteten när man pratar svepande om en stor grupp produkter?

Är jag "idiotisk" om jag även säger att datorer generellt inte klarar av att köra Star Citizens eller Oculus Rifts systemkrav bara för att din dator kanske råkar ha ett Grafikkort för 5000 SEK som klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej tråden handlar inte om Teslas el-bilar. Den handlar om att Tesla har anställt en hårdvaru-expert.

.. för att utveckla ett system till deras... el-bilar.

Skrivet av Ixos:

Sedan när är föresten en BMW i3 en "skit budget El-Bil"???

Billigaste modellen av den kostar ju en bit över en ny Standard Volvo (S60/V60)!!!

Är märket BMW något du förknippar med "skit budget bilar" generellt? Det gör iaf inte jag.

Och här är problemet... ja.. BMW är skit, på el-bilar!
De har gjort en liten mini bil, dyr, kort räckvidd och inte direkt säker.
Det är en skit bil som gjorts för att det ska se ut som att man har en miljöbil.

Med tanke på att det tom finns andra med alternativ:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150112/chevro...
Så vidhåller jag exakt samma sak som ovan... det är en överprisat skit bil.

Förlåt om jag sårade dina BMW fanboy känslor... men så är det.

Skrivet av Ixos:

Jag citerade följande:

Märk väl hur det står Elbilar och inte Tesla eller något annat specifikt märke.

Yes.
Märk väl hur jag sa:

Skrivet av Paddanx:

Tror du bör titta på hur lång körsträcka Tesla har på sina bilar... vi pratar iaf ca 40mil på en tank enligt tester (inte teoretiskt)... https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/driving-range-model-s-...

Inte... "att du har fel angående alla el-bilar."

Jag dock förklarade också varför den åsikten inte direkt är anpassat på "el-bilar", utan endast på de sämsta bilarna, och därför bör man inte dra alla över samma "generella drag".
Sen kan du kanske läsa på att det kommer även till den BMWn ett bättre batteri, även om den fortfarande är skrämmande kort, så blir det iaf mer än 10 mil, ändå. Så det verkar som att du ändå var lite lågt räknat.

Sen att BMW tar premium pris för detta är en helt annan sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sen undrar jag om processorarkitektur verkligen ligger särskilt nära autopilotsystem, men det är väl antagligen optimerad hårdvara han ska stå för, inte algoritmerna.

Ja, med tanke på förvärvet är nog sannolikheten rätt stor att Tesla redan utvecklat ett autopilotsystem som av en eller annan anledning är "opraktiskt" att köra på vanlig hårdvara. Så Keller kommer in för att utveckla en Asic eller SOC på eget kisel som kan köra alla beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förutom motorn är de ju byggda ungefär samma vis som vanliga bilar och motorn är ju inte det som är problemet i de flesta bilar som sköts.

Håller med. Så länge det inte är en VW, Audi eller BMW så går motorn sällan sönder.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

@huxflux:

finns dock ett dilemma som är extremt svårt att lösa innan detta kan bli realitet även om tekniken skulle finnas.

Ponera följande:

Du sitter i din autopilotbil och plötsligt uppstår ett hinder på vägen i form av en grupp skolbarn.
Hur ska då bilen agera givet att den inte hinner bromsa i tid?

1: köra på skolbarnen med eventuellt många dödsfall som följd men du som "förare" klarar dig troligtvis oskadd
2: köra av vägen avsiktligt med risk för att du som "förare" dör men att skolbarnen klarar sig enligt principen offra en för att rädda många.

av ren självbevarelsedrift vill givetvis ingen köpa och åka i en bil som potentiellt dödar dig utan att du eller den egentligen gjort något fel eller brutit mot några trafikregler då skolbarnen i ovan exempel inte har något på vägen att göra men samtidigt är det samhällsekonomisk bästa att offra dig som enskild individ för att den stora gruppen barn skall överleva.

När detta och många andra liknande dillemman som tillkommer när man lämnar ifrån sig beslutsfattandet till AI är lösta kan denna typen av teknik börja slå på allvar. inte tidigare, tror jag.

Vet inte varför datorn skulle missa ett gäng skolbarn från första början... lär bli betydligt större risk att en mänsklig förare gör det.
Men annars tillämpar man väl bara de vanliga riktlinjerna till att börja med... bromsa så hårt det går men stanna kvar i den egna filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förutom motorn är de ju byggda ungefär samma vis som vanliga bilar och motorn är ju inte det som är problemet i de flesta bilar som sköts.

Växellåda oxå iofs. Och de krånglar ibland.
Gav upp min förra bil då kopplingen krascha.

Men ja, ofta brukar det ju vara annat än dessa två som krånglar; hjulupphängning, AC, elfel osv. Och där är ju ingen skillnad.

Permalänk

En elbil är mycket enklare konstruerad än en ICE(internal combustion engine). Färre rörliga delar, ingen motorolja som behöver bytas, ingen växellåda som krånglar, ingen kamrem som skall bytas mm.

Gillar inte BMW i3. Inte vacker direkt och litet batteri där man i princip måste välja till en bensindriven räckviddsförlängare.

Tesla är vad jag kan komma på den enda elbilen som är byggd från grunden som en ren elbil. Batteriet är en del av en bärande konstruktion i chassiet exempelvis.

Skrivet av ipac:

Växellåda oxå iofs. Och de krånglar ibland.
Gav upp min förra bil då kopplingen krascha.

Men ja, ofta brukar det ju vara annat än dessa två som krånglar; hjulupphängning, AC, elfel osv. Och där är ju ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk

@htbtoma: Jag är så jäkla trött på det här "dilemmat" varje gång det dras upp i sådana här sammanhang. De enda som kan tro på sådana här semi intellektuella motargument är folk som aldrig kört en bil i hela sitt liv.

1. Eftersom bilen troligtvis kommer följa lagen så kommer det första alternativet aldrig väljas. Det är aldrig tillåtet att meja ner en grupp med fotgängare som bilist.
För att citera trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken." Källa Kap 2, Paragraf 1 :https://lagen.nu/1998:1276#K2P1S1

2. Reaktionstiden bilen har är rätt så jäkla imponerande om man jämför med en människa. Innan en vanlig förare ens har märkt att det är barn på väge så har bile börjat bromsa. Bilen har också sensorer som känner av väglaget och vet det optimala "sättet" att bromsa på, medans en förare vanligtvis panikbromsar och svänger åt sidan, vilket om man har kört en bil inte alltid slutar så lyckligt.

3. Självkörande bilar kommer förmodligen kräva en ratt och pedaler etc och att en människa kan göra en "override" och ta över ratten. Den kan ju även prompta, tex "Det är ett skolområde där det är vanligt att småbarn vistas, vänligen ta ratten och kör under denna sträcka"

Sen, apropå skolområden: Om man kör i 30 km/h (vilket man ska göra i de allra flesta områden där det finns lekande barn, men vilket många bilister verkar glömma bort) och sen har superreflexer, så är inte bromssträckan speciellt lång.

Och yea, sensorerna på bilen kommer känna igen "varning för barn etc etc" skyltar samt kommer även köra lagenligt, tex i tätbebyggt område.

Sen även så är just inte trafik i tätbebyggda områden de mest intressanta med självkörande bilar. Att köra bil i städer etc är valigtvis rätt kul.
Det är när man inte är i städer som det blir absurt tråkigt och det som förmodligen kommer vara den stora grejen med självkörande bilar nu i början. Att slippa köra och stirra på en motorväg i flera timmar och istället glo på en film/spela/jobba och sedan ta över kontrollen när man kommer till tätbebyggt område är värt rätt mycket för folk som kör mycket.

Så, kan folk snälla sluta ta upp detta "dilemma" nu och fokusera på något viktigare i sina liv?

TL;DR: Det är drösvis med väldigt högutbildade och intelligenta individer som jobbar med detta. Ta inte upp idiotiska "dilemman" som motargument utan läs på om ämnet och förstå vart de verkliga problemen finns. Den sista meningen gäller förövrigt om det mesta här i livet.

Ännu kortare TL;DR: Nej, bara nej.

Permalänk

Känns som nivån på swec forum har sjunkit. Eller så har jag blivit gammal. Men det är nytt för mig att man utan minsta kunskap slänger ur sig saker som om man hade koll. Det gör forumet mindre användbart som kunskapskälla. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Badministrator:

@htbtoma: Jag är så jäkla trött på det här "dilemmat" varje gång det dras upp i sådana här sammanhang. De enda som kan tro på sådana här semi intellektuella motargument är folk som aldrig kört en bil i hela sitt liv.

1. Eftersom bilen troligtvis kommer följa lagen så kommer det första alternativet aldrig väljas. Det är aldrig tillåtet att meja ner en grupp med fotgängare som bilist.
För att citera trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken." Källa Kap 2, Paragraf 1 :https://lagen.nu/1998:1276#K2P1S1

2. Reaktionstiden bilen har är rätt så jäkla imponerande om man jämför med en människa. Innan en vanlig förare ens har märkt att det är barn på väge så har bile börjat bromsa. Bilen har också sensorer som känner av väglaget och vet det optimala "sättet" att bromsa på, medans en förare vanligtvis panikbromsar och svänger åt sidan, vilket om man har kört en bil inte alltid slutar så lyckligt.

3. Självkörande bilar kommer förmodligen kräva en ratt och pedaler etc och att en människa kan göra en "override" och ta över ratten. Den kan ju även prompta, tex "Det är ett skolområde där det är vanligt att småbarn vistas, vänligen ta ratten och kör under denna sträcka"

Sen, apropå skolområden: Om man kör i 30 km/h (vilket man ska göra i de allra flesta områden där det finns lekande barn, men vilket många bilister verkar glömma bort) och sen har superreflexer, så är inte bromssträckan speciellt lång.

Och yea, sensorerna på bilen kommer känna igen "varning för barn etc etc" skyltar samt kommer även köra lagenligt, tex i tätbebyggt område.

Sen även så är just inte trafik i tätbebyggda områden de mest intressanta med självkörande bilar. Att köra bil i städer etc är valigtvis rätt kul.
Det är när man inte är i städer som det blir absurt tråkigt och det som förmodligen kommer vara den stora grejen med självkörande bilar nu i början. Att slippa köra och stirra på en motorväg i flera timmar och istället glo på en film/spela/jobba och sedan ta över kontrollen när man kommer till tätbebyggt område är värt rätt mycket för folk som kör mycket.

Så, kan folk snälla sluta ta upp detta "dilemma" nu och fokusera på något viktigare i sina liv?

TL;DR: Det är drösvis med väldigt högutbildade och intelligenta individer som jobbar med detta. Ta inte upp idiotiska "dilemman" som motargument utan läs på om ämnet och förstå vart de verkliga problemen finns. Den sista meningen gäller förövrigt om det mesta här i livet.

Ännu kortare TL;DR: Nej, bara nej.

Fast du trivialiserar en intressant problematik. Det kommer ske olyckor med självkörande bilar även om det troligtvis blir färre. Det intressanta är dock vem som bär skulden till olyckan. Är det föraren eller är det de som designade styrsystemet? Det är mänskligt att vilja hitta en skyldig i varje situation. Får se vad som händer med lagrummet framöver.

En annan intressant fråga är vad bilen gör när den måste välja om den ska köra på en person på vägen eller om den ska köra av vägen och ha ihjäl passagerarna. Ska bilen minimera den totala skadan och hur bedömer man det? Frågar man folk brukar de säga att det är bäst att så få som möjligt dör så i vissa lägen ska alltså bilen offra sig själv och sin förare/passagerare. I alla fall fram tills frågeställningen ändras och man frågar om personen själv vill offra sig och sin bil istället för några barn som leker på landsvägen. Då är man helt plötsligt inte så sugen på att dö. Det ligger i människans natur att föredra att andra offrar sig. Det kan vara lite tungt att sälja in till folk också. Åk i den självkörande bilen men den kan välja att ha ihjäl dig om det skiter sig. Någonstans kommer man behöva lägga in någon sorts moral i bilens styrsystem. Exakt hur det ska fungera är oklart.

Den tekniska biten är relativt enkel och den är i stort redan klar. Nu kommer den stora och svåra biten med juridiken och etiken. Ska bli intressant att se hur det löser sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Han kostar säkert en slant och alla kostnader hamnar förr eller senare på prislappen. Strunt i det där självkörande eländet och bygg enkla bilar som folk vill ha till ett vettigt pris istället.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badministrator:

@htbtoma: Jag är så jäkla trött på det här "dilemmat" varje gång det dras upp i sådana här sammanhang. De enda som kan tro på sådana här semi intellektuella motargument är folk som aldrig kört en bil i hela sitt liv.

1. Eftersom bilen troligtvis kommer följa lagen så kommer det första alternativet aldrig väljas. Det är aldrig tillåtet att meja ner en grupp med fotgängare som bilist.
För att citera trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken." Källa Kap 2, Paragraf 1 :https://lagen.nu/1998:1276#K2P1S1

2. Reaktionstiden bilen har är rätt så jäkla imponerande om man jämför med en människa. Innan en vanlig förare ens har märkt att det är barn på väge så har bile börjat bromsa. Bilen har också sensorer som känner av väglaget och vet det optimala "sättet" att bromsa på, medans en förare vanligtvis panikbromsar och svänger åt sidan, vilket om man har kört en bil inte alltid slutar så lyckligt.

3. Självkörande bilar kommer förmodligen kräva en ratt och pedaler etc och att en människa kan göra en "override" och ta över ratten. Den kan ju även prompta, tex "Det är ett skolområde där det är vanligt att småbarn vistas, vänligen ta ratten och kör under denna sträcka"

Sen, apropå skolområden: Om man kör i 30 km/h (vilket man ska göra i de allra flesta områden där det finns lekande barn, men vilket många bilister verkar glömma bort) och sen har superreflexer, så är inte bromssträckan speciellt lång.

Och yea, sensorerna på bilen kommer känna igen "varning för barn etc etc" skyltar samt kommer även köra lagenligt, tex i tätbebyggt område.

Sen även så är just inte trafik i tätbebyggda områden de mest intressanta med självkörande bilar. Att köra bil i städer etc är valigtvis rätt kul.
Det är när man inte är i städer som det blir absurt tråkigt och det som förmodligen kommer vara den stora grejen med självkörande bilar nu i början. Att slippa köra och stirra på en motorväg i flera timmar och istället glo på en film/spela/jobba och sedan ta över kontrollen när man kommer till tätbebyggt område är värt rätt mycket för folk som kör mycket.

Så, kan folk snälla sluta ta upp detta "dilemma" nu och fokusera på något viktigare i sina liv?

TL;DR: Det är drösvis med väldigt högutbildade och intelligenta individer som jobbar med detta. Ta inte upp idiotiska "dilemman" som motargument utan läs på om ämnet och förstå vart de verkliga problemen finns. Den sista meningen gäller förövrigt om det mesta här i livet.

Ännu kortare TL;DR: Nej, bara nej.

Ööööh... om nu bilen har så mycket snabbare reaktion än en människa: Varför skall människan då promptas ta över i ett skolområde?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Tror det är en bit kvar att utveckla vad gäller tekniken men det är nog inte så långt kvar innan en autopilot kör säkrare än en människa.

Absolut så måste lagar och regler anpassas. Idag är det stor skillnad i vad tesla garanterar i sin autopilot och exempelvis Volvos kommande. Tesla släpper glatt en beta utan att garantera någonting medans Volvo tar ansvar för autopiloten fullt ut.

Iofs har vi inte sett nåt konkret från Volvo än...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem

Självkörande sportbil ?
Ska Tesla satsa på att göra den tråkroligaste bilen på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Självkörande sportbil ?
Ska Tesla satsa på att göra den tråkroligaste bilen på marknaden?

Det är enkelt att köra Tesla – man behöver bara gasa och bromsa och Autopilot-funktionen lämpar sig inte för stadskörning, utan är tänkt för långa sträckor på motorväg eller landsväg.

Bilen har en radar under registreringsskylten som läser av trafiken långt framåt – bilen framför syns också på en display ovanför ratten.

Modellen är också utrustad med radar och en kamera vid backspegeln samt 12 ultraljudssensorer – 6 fram och 6 bak, vilket bildar en "osynlig cirkel" på nära 5 meter runt bilen. Det är allt detta som får hjärtat i Autopilot att ticka.

Men det är dock först när tre villkor uppfylls som Autopilot kan aktiveras – vägfilens linjer på displayen blir blå och samma sak gäller en symbol med streck och en ratt.
Det känns som att bilen ska glida över i en annan fil när man låter den ta över styrningen, men det gör den såklart inte och det gäller även när vägen svänger rejält.

Autopilot är visserligen färdigt som system, men Tesla uppgraderar det kontinuerligt via 3G-nätet för att förbättra det ytterligare– systemet kan exempelvis ha svårt vid hårt regn eller mörker eftersom ljuset reflekteras mot vägen och kan göra kameran osäker på hur bilen ska förhålla sig till mittlinjen.

Men så fort Autopilot inte är möjligt plingar det till så att föraren vet att det är dags att ta över ratten – displayen har också en text som med jämna mellanrum påminner om vikten av att hålla händerna vid ratten.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@huxflux:

finns dock ett dilemma som är extremt svårt att lösa innan detta kan bli realitet även om tekniken skulle finnas.

Ponera följande:

Du sitter i din autopilotbil och plötsligt uppstår ett hinder på vägen i form av en grupp skolbarn.
Hur ska då bilen agera givet att den inte hinner bromsa i tid?

1: köra på skolbarnen med eventuellt många dödsfall som följd men du som "förare" klarar dig troligtvis oskadd
2: köra av vägen avsiktligt med risk för att du som "förare" dör men att skolbarnen klarar sig enligt principen offra en för att rädda många.

av ren självbevarelsedrift vill givetvis ingen köpa och åka i en bil som potentiellt dödar dig utan att du eller den egentligen gjort något fel eller brutit mot några trafikregler då skolbarnen i ovan exempel inte har något på vägen att göra men samtidigt är det samhällsekonomisk bästa att offra dig som enskild individ för att den stora gruppen barn skall överleva.

När detta och många andra liknande dillemman som tillkommer när man lämnar ifrån sig beslutsfattandet till AI är lösta kan denna typen av teknik börja slå på allvar. inte tidigare, tror jag.

Skrivet av Zotamedu:

Fast du trivialiserar en intressant problematik. Det kommer ske olyckor med självkörande bilar även om det troligtvis blir färre. Det intressanta är dock vem som bär skulden till olyckan. Är det föraren eller är det de som designade styrsystemet? Det är mänskligt att vilja hitta en skyldig i varje situation. Får se vad som händer med lagrummet framöver.

En annan intressant fråga är vad bilen gör när den måste välja om den ska köra på en person på vägen eller om den ska köra av vägen och ha ihjäl passagerarna. Ska bilen minimera den totala skadan och hur bedömer man det? Frågar man folk brukar de säga att det är bäst att så få som möjligt dör så i vissa lägen ska alltså bilen offra sig själv och sin förare/passagerare. I alla fall fram tills frågeställningen ändras och man frågar om personen själv vill offra sig och sin bil istället för några barn som leker på landsvägen. Då är man helt plötsligt inte så sugen på att dö. Det ligger i människans natur att föredra att andra offrar sig. Det kan vara lite tungt att sälja in till folk också. Åk i den självkörande bilen men den kan välja att ha ihjäl dig om det skiter sig. Någonstans kommer man behöva lägga in någon sorts moral i bilens styrsystem. Exakt hur det ska fungera är oklart.

Den tekniska biten är relativt enkel och den är i stort redan klar. Nu kommer den stora och svåra biten med juridiken och etiken. Ska bli intressant att se hur det löser sig.

Har ni sett volvos stop test? det är imponerande, du kan köra i 50 km/h och det kommer en fotgängare runt ett hörn som en normal person hade aldrig lyckas stanna.

Så jag tror snarare vi når 0 visionen som det prats om i flera år, men just självstyrande bilar. En bil ska ju i första läget inte ens sätta sig själv i situationer som riskerar en olycka (som vi vanliga dödliga gör medvetet och omedvetet).

Sen när/om självstyrande bilar tar över till 80/90% så är det inte dumt om bilarna pratar med varandra (t.ex ett system dom har i flygplan för att undvika krock i luften, även data för vilt på vägen och halka t.ex eller att det finns människor på vägen).

Inget system är perfekt, men så länge det fungerar, gör den jobbet bättre än människor (skulle ett system lägga av bör den bara nödstoppa bilen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

precis, bra skrivet.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mest de tidigare modellerna som hade barnsjukdomar, de som görs idag ska vara rejäla bilar

Fast iom att de fortfarande saknar möjlighet att ha dragkrok så är det inga "rejäla" bilar.
När man inför den möjligheten så kommer jag omvärda Tesla som tillverkare (ja jag vet att man testar just nu och att model S och X kan komma att få drag).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast iom att de fortfarande saknar möjlighet att ha dragkrok så är det ingen "rejäl" bil.
När man inför den möjligheten så kommer jag omvärda Tesla som tillverkare (ja jag vet att man testar just nu och att model S och X kan komma att få drag).

jo valmöjligheterna till dem är inte de bästa precis, men bilarna är ju byggda för att GT cruisers för att pendla långa sträckor vilket är lite ironi när de har en max räckvidd på cirka 40 mil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det är enkelt att köra Tesla – man behöver bara gasa och bromsa och Autopilot-funktionen lämpar sig inte för stadskörning, utan är tänkt för långa sträckor på motorväg eller landsväg.

Bilen har en radar under registreringsskylten som läser av trafiken långt framåt – bilen framför syns också på en display ovanför ratten.

Modellen är också utrustad med radar och en kamera vid backspegeln samt 12 ultraljudssensorer – 6 fram och 6 bak, vilket bildar en "osynlig cirkel" på nära 5 meter runt bilen. Det är allt detta som får hjärtat i Autopilot att ticka.

Men det är dock först när tre villkor uppfylls som Autopilot kan aktiveras – vägfilens linjer på displayen blir blå och samma sak gäller en symbol med streck och en ratt.
Det känns som att bilen ska glida över i en annan fil när man låter den ta över styrningen, men det gör den såklart inte och det gäller även när vägen svänger rejält.

Autopilot är visserligen färdigt som system, men Tesla uppgraderar det kontinuerligt via 3G-nätet för att förbättra det ytterligare– systemet kan exempelvis ha svårt vid hårt regn eller mörker eftersom ljuset reflekteras mot vägen och kan göra kameran osäker på hur bilen ska förhålla sig till mittlinjen.

Men så fort Autopilot inte är möjligt plingar det till så att föraren vet att det är dags att ta över ratten – displayen har också en text som med jämna mellanrum påminner om vikten av att hålla händerna vid ratten.

Autopiloten fungerar faktiskt bättre i mörker inte sämre. Detta pga större kontrast på sidlinjerna.

Sen är den inte färdigutvecklad precis som du säger. Elon har sagt att det behövs till exempel trippelredundanta system i bilen något som saknas idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk

@SweMerlin: För att det förmodligen kommer krävas. Det kommer vara rätt mycket pushback på detta från människor i allmänhet tex: "Jag vill inte att de där robot bilarna ska köra där mitt barn går i skolan och leker". Mycket enklare då att kringgå denna problematik med att bilen kräver en mänsklig förare vid tätbebyggda områden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Badministrator:

@htbtoma: Jag är så jäkla trött på det här "dilemmat" varje gång det dras upp i sådana här sammanhang. De enda som kan tro på sådana här semi intellektuella motargument är folk som aldrig kört en bil i hela sitt liv.

1. Eftersom bilen troligtvis kommer följa lagen så kommer det första alternativet aldrig väljas. Det är aldrig tillåtet att meja ner en grupp med fotgängare som bilist.
För att citera trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken." Källa Kap 2, Paragraf 1 :https://lagen.nu/1998:1276#K2P1S1

2. Reaktionstiden bilen har är rätt så jäkla imponerande om man jämför med en människa. Innan en vanlig förare ens har märkt att det är barn på väge så har bile börjat bromsa. Bilen har också sensorer som känner av väglaget och vet det optimala "sättet" att bromsa på, medans en förare vanligtvis panikbromsar och svänger åt sidan, vilket om man har kört en bil inte alltid slutar så lyckligt.

3. Självkörande bilar kommer förmodligen kräva en ratt och pedaler etc och att en människa kan göra en "override" och ta över ratten. Den kan ju även prompta, tex "Det är ett skolområde där det är vanligt att småbarn vistas, vänligen ta ratten och kör under denna sträcka"

Sen, apropå skolområden: Om man kör i 30 km/h (vilket man ska göra i de allra flesta områden där det finns lekande barn, men vilket många bilister verkar glömma bort) och sen har superreflexer, så är inte bromssträckan speciellt lång.

Och yea, sensorerna på bilen kommer känna igen "varning för barn etc etc" skyltar samt kommer även köra lagenligt, tex i tätbebyggt område.

Sen även så är just inte trafik i tätbebyggda områden de mest intressanta med självkörande bilar. Att köra bil i städer etc är valigtvis rätt kul.
Det är när man inte är i städer som det blir absurt tråkigt och det som förmodligen kommer vara den stora grejen med självkörande bilar nu i början. Att slippa köra och stirra på en motorväg i flera timmar och istället glo på en film/spela/jobba och sedan ta över kontrollen när man kommer till tätbebyggt område är värt rätt mycket för folk som kör mycket.

Så, kan folk snälla sluta ta upp detta "dilemma" nu och fokusera på något viktigare i sina liv?

TL;DR: Det är drösvis med väldigt högutbildade och intelligenta individer som jobbar med detta. Ta inte upp idiotiska "dilemman" som motargument utan läs på om ämnet och förstå vart de verkliga problemen finns. Den sista meningen gäller förövrigt om det mesta här i livet.

Ännu kortare TL;DR: Nej, bara nej.

Tack så mycket, jag skulle precis svara på "dilemmat" men nu slipper jag.

Permalänk

@Zotamedu: Vem som bär skulden? Förmodligen ägaren av bilen/ bilisten som sitter i förarsätet, precis som det är i nuläget. Man kommer troligtvis behöva skriva på ett sådant kontrakt när man köper den. Iaf som privatperson. Då man mest troligt kommer räknas som bilist för att man sitter i förarsätet.

Och jag tror fortfarande att bilen kommer följa lagen, där man som bilist endast har skyldigheter, du har ingen jävla rättighet att köra på en fotgängare då du sitter i en bil och har bra mycket större chans att klara dig.

Alltså, om jag kör i en modern bil, väjer undan för en fotgängare, åker av vägen, voltar (väldigt otroligt men ok) , kör in i ett träd, så har jag fotfarande bra mycket större chans att överleva än fotgängaren som jag skulle kört på.

Bilen kommer förövrigt nog veta exakt hur den ska krocka, tex utnyttja brytpunkterna i karossen bra mycket bättre än vad en människa skulle kunna göra.

Det enda skulle vara om jag skulle köra ner för ett stup om jag skulle veja, men då det oftast finns två sidor av en väg så är det relativ otroligt att det är stup på båda sidorna eller om jag kanske skulle köra i 100 knyck och sedan köra in i en bergvägg så skulle jag förmodligen dö ja, men fortfarande så ger inte det mig rätt att köra på fotgängaren. Sen kan man ju diskutera hur den hanterar djur istället, tex vilket djur ska man kör på, vilket ska man veja för etc, det är en mycket mer intressant punkt än människa vs människa.

Svårt att sälja in? Absolut, men det är ju inte som att de siktar på att byta ut varenda bil tills 2025, snarare så kommer detta ske gradvis.

Om endast en promille av alla som innehar en bil skulle köpa en självkörande bil så skulle de vara en skaplig succe till en början. Det kommer förmodligen vara främst företag som köper dessa först, tex självkörande lastbilar etc. Privatpersons marknaden kommer nog senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badministrator:

@SweMerlin: För att det förmodligen kommer krävas. Det kommer vara rätt mycket pushback på detta från människor i allmänhet tex: "Jag vill inte att de där robot bilarna ska köra där mitt barn går i skolan och leker". Mycket enklare då att kringgå denna problematik med att bilen kräver en mänsklig förare vid tätbebyggda områden.

Det kommer inte dröja länge innan privatpersoner skiter i det, så troligen blir gnället verkningslöst på sikt. Ingen skaffar sig en självkörande bil om man inte får köra den på samma vägar som vanlig bil.

Jag tar heller en självstyrande bil, än en granne som tar bilen dagen efter grillfesten/partyt (jag vet vilken som är farligast för mina barn och mig själv). Är bara teknikrädda som får hybris.

Är som när föräldrar skjutsar barnen till skolan, för det är mycket trafik utanför skolan (gissa vilka som skapar trafiken).

Skrivet av Badministrator:

@Zotamedu: Vem som bär skulden? Förmodligen ägaren av bilen/ bilisten som sitter i förarsätet, precis som det är i nuläget. Man kommer troligtvis behöva skriva på ett sådant kontrakt när man köper den. Iaf som privatperson. Då man mest troligt kommer räknas som bilist för att man sitter i förarsätet.

Och jag tror fortfarande att bilen kommer följa lagen, där man som bilist endast har skyldigheter, du har ingen jävla rättighet att köra på en fotgängare då du sitter i en bil och har bra mycket större chans att klara dig.

Alltså, om jag kör i en modern bil, väjer undan för en fotgängare, åker av vägen, voltar (väldigt otroligt men ok) , kör in i ett träd, så har jag fotfarande bra mycket större chans att överleva än fotgängaren som jag skulle kört på.

Bilen kommer förövrigt nog veta exakt hur den ska krocka, tex utnyttja brytpunkterna i karossen bra mycket bättre än vad en människa skulle kunna göra.

Det enda skulle vara om jag skulle köra ner för ett stup om jag skulle veja, men då det oftast finns två sidor av en väg så är det relativ otroligt att det är stup på båda sidorna eller om jag kanske skulle köra i 100 knyck och sedan köra in i en bergvägg så skulle jag förmodligen dö ja, men fortfarande så ger inte det mig rätt att köra på fotgängaren. Sen kan man ju diskutera hur den hanterar djur istället, tex vilket djur ska man kör på, vilket ska man veja för etc, det är en mycket mer intressant punkt än människa vs människa.

Svårt att sälja in? Absolut, men det är ju inte som att de siktar på att byta ut varenda bil tills 2025, snarare så kommer detta ske gradvis.

Om endast en promille av alla som innehar en bil skulle köpa en självkörande bil så skulle de vara en skaplig succe till en början. Det kommer förmodligen vara främst företag som köper dessa först, tex självkörande lastbilar etc. Privatpersons marknaden kommer nog senare.

Om det inte sitter någon i förarsätet då? eller föräldrar som inte får ihop livspusslet när dom måste skjutsa barnen på aktivitet (låter bilen göra jobbet i stället), vem tar ansvaret då?

Volvo själva säger att dom tar fullt ansvar om en olycka händer med deras självstyrande bilar (även om det idag troligen inte har laga kraft, så tror dom på sina bilar i alla fall). Både volvo och tesla verkar vänta på lagändring, men kommer bli mycket säkrare i trafiken när väl dessa kommer på bred front.

Frågan är inte om, utan när. Är spännande diskussionsämne helt klart, även om det går åt moral/filosofi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar