Permalänk
Medlem

Dags att skaffa W10?

Tjena,

Ursäkta om jag är lite lat men det är så många olika bud på den här frågan så jag tänkte ifall jag kunde ställa den här!

Är det dags att uppgradera? Kör W8.1 just nu för jag läste att det va massa gnäll om W10 hela hösten.

Finns det mycket negativa aspekter med det nu? Eller är det mest positivt?

Buda!

Tack,
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Tjena,

Ursäkta om jag är lite lat men det är så många olika bud på den här frågan så jag tänkte ifall jag kunde ställa den här!

Är det dags att uppgradera? Kör W8.1 just nu för jag läste att det va massa gnäll om W10 hela hösten.

Finns det mycket negativa aspekter med det nu? Eller är det mest positivt?

Buda!

Tack,
Zoxx0

- Negativa
Du behöver foliehatt 24/7

- Positivt
Gratis!

Visa signatur

i7-13700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, min plan var att låta den stora grå köttmassan beta-testa till nästa sommar, men är lite nyfiken tidigare än så, hur är det i nuläget?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Folihatten har jag lagt av mig då det numera verkar vara samma för 7:an och 8:an. Win 10 funkar fint här...hade dock problem med äldre hårdvara, så det kan vara bra att kolla upp innan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Från 8.1 är det i min mening bara positivt. Uppgradera

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

@Aeig @Zoxx0
Uppdatera och prova, lirar de inte som ni önskar är det bara att backa tillbaka till tidigare Windows.

För min del trummar de på kalas fint, trots den lite äldre hårdvaran jag har på både Desktop & Laptop.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

- Negativa
Du behöver foliehatt 24/7

- Positivt
Gratis!

haha, ja och nej
95% av deras profilering går att stänga av (enkelt).
Sen kan du glömma att spela piratkopierade xbox spel då w10 stoppar det (om någon nu gör det).

+ Nyaste och DX12
- Gränssnittet är extremt vitt (ljust) och Aero som w7 hade kräver en mod.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avskydde Windows 8 så på min bärbara dator var det inga problem att byta för att testa och jag tycker om det väldigt mycket. 7 på min stationära blir det svårare att släppa taget om men jag gör nog det i sommar ändå. Tycker du ska göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

haha, ja och nej
95% av deras profilering går att stänga av (enkelt).
Sen kan du glömma att spela piratkopierade xbox spel då w10 stoppar det (om någon nu gör det).

+ Nyaste och DX12
- Gränssnittet är extremt vitt (ljust) och Aero som w7 hade kräver en mod.

Har du någon guide på hur man stänger av profileringen? Haha ja du, jag piratkopierar inte spel så det är lugnt.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Har du någon guide på hur man stänger av profileringen? Haha ja du, jag piratkopierar inte spel så det är lugnt.

Finns miljarder guider, här är en av dem:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

Efter allt det bör du installera Spy bot anti-beacon som förhindrar att uppdateringar från MS slår på skiten automatisk igen: https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Sen kan du använda den som vanligt.

Permalänk
Medlem

Att folk orkar hålla på.

Har man inget att dölja så är det bara att köra på. Folk är så jävla paranoida och antagande.

Tanka pron och era piratspel oavsett. Vad ska som göra?

Finns värre saker att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

@Iksu:

Jag läser inte tidningar, då kan vi väl avskaffa tryckfriheten? Jag är inte religös, avskaffa religonsfriheten också vettja.

Om du inte har något att dölja kan du väl skicka din epost och lösenord, eller varför inte visa dina familjebilder eller sms?

Det är principen som är viktig, finns fan inget värre än någon som står bakom axeln och tittar vad man gör. Att det sparas och loggas så ofantligt mycket information från våra datorer som känner oss bättre än våra närmsta vänner är jävligt skrämmande.

Sen vet jag inte varför du klagar på Windows 10, tar 10 minuter att stänga av loggnignen sedan kan du glömma bort det. Borde inte vara så jäkla ansträngande direkt.

Permalänk
Medlem

@Zoxx0:

Antingen gör man det manuelt, google är fullt av guider..
Annars har jag ett mycket smidigt program:
(Var lite försiktig och kör "recommended" om du inte vet vad du håller på med)

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

@Iksu:

Jag läser inte tidningar, då kan vi väl avskaffa tryckfriheten? Jag är inte religös, avskaffa religonsfriheten också vettja.

Om du inte har något att dölja kan du väl skicka din epost och lösenord, eller varför inte visa dina familjebilder eller sms?

Det är principen som är viktig, finns fan inget värre än någon som står bakom axeln och tittar vad man gör. Att det sparas och loggas så ofantligt mycket information från våra datorer som känner oss bättre än våra närmsta vänner är jävligt skrämmande.

Sen vet jag inte varför du klagar på Windows 10, tar 10 minuter att stänga av loggnignen sedan kan du glömma bort det. Borde inte vara så jäkla ansträngande direkt.

jo bara att stänga hmm men om det inte stängs då
vem kan säga att det är stängt bara för att det står off
själv har jag inget att dölja kör w10 men vem ger dig,dem,de att logga se vad du gör
det är det som gör mig förbannad men w10 funkar bra annars

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd

Ptja...gör som de flesta i Sverige, hata det till du älskar det..vips så har du en virtuell lycka i hjärnan

Nämen, klart, Windows 10 är bra.

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Medlem

Gör så här: tanka ner en Windows 10 ISO från MS och installera det på en virtuell maskin i t.ex. WMware, då kan du känna på Windows 10 utan att installera det över dit nuvarande operativ och gillar du det inte så kan du enkelt ta bort det då det ligger installerat på en virtuell maskin.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

@Iksu:

Jag läser inte tidningar, då kan vi väl avskaffa tryckfriheten? Jag är inte religös, avskaffa religonsfriheten också vettja.

Om du inte har något att dölja kan du väl skicka din epost och lösenord, eller varför inte visa dina familjebilder eller sms?

Det är principen som är viktig, finns fan inget värre än någon som står bakom axeln och tittar vad man gör. Att det sparas och loggas så ofantligt mycket information från våra datorer som känner oss bättre än våra närmsta vänner är jävligt skrämmande.

Sen vet jag inte varför du klagar på Windows 10, tar 10 minuter att stänga av loggnignen sedan kan du glömma bort det. Borde inte vara så jäkla ansträngande direkt.

Det är så det är nu för tiden.

Jag har inte klagat på Windows 10 och dess loggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

haha, ja och nej
95% av deras profilering går att stänga av (enkelt).
Sen kan du glömma att spela piratkopierade xbox spel då w10 stoppar det (om någon nu gör det).

+ Nyaste och DX12
- Gränssnittet är extremt vitt (ljust) och Aero som w7 hade kräver en mod.

Du behöver inte ha vita fönster. Man kan ändra färger om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt fattat vad det är att hata med Win10? Jag satt på Win7 och skippade dock Win8/8.1. Jag uppgraderade direkt, och var ett mycket bra val faktiskt. Allt smider på, har inte haft något som helst strul med något än så länge. Går snabbt att tabba ur ifrån spel. Flyter på fint och inte något att klaga på faktiskt. Tänk på att göra en ren installation dock, har hört en del som har haft några enstaka problem när dom uppgraderat ifrån något till Win10 utan en ren installation. Lycka till!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns miljarder guider, här är en av dem:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

Efter allt det bör du installera Spy bot anti-beacon som förhindrar att uppdateringar från MS slår på skiten automatisk igen: https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Sen kan du använda den som vanligt.

Den där Spy bot kommer jag titta på när jag kommer hem! Så störande att det går igång igen efter att jag både valt att den inte ska leta efter uppdateringar. Till och med sagt att mitt nätverk är långsamt osv så den inte ska leta efter nya. Tog tre dagar så var det tillbaka.

För att svara på frågan så tycker jag också att du borde testa det. Gillar du det inte gå tillbaka (Måste göras inom 30 dagar tror jag det var)

Automatiska uppdateringar är det enda (Efter att ha stängt av i princip allt annat) som är det negativa jag kan hitta. Min installation gick smidigt. Gjorde dock en ren installation(bytte main-ssd i samma veva).

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Zoxx0:

Antingen gör man det manuelt, google är fullt av guider..
Annars har jag ett mycket smidigt program:
(Var lite försiktig och kör "recommended" om du inte vet vad du håller på med)
http://i.imgur.com/1BC4w9D.png

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Vadå, vad händer om jag inte är försiktig?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Vadå, vad händer om jag inte är försiktig?

It'll explode.

Tror han tänkte på att man kan stänga av saker som gör att systemet inte fungerar som det ska

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Automatiska uppdateringar är det enda (Efter att ha stängt av i princip allt annat) som är det negativa jag kan hitta.

This. Hundra gånger. Det är det enda som jag riktigt AVSKYR med Windows 10, att inte själv kunna välja vilka uppdateringar/drivrutiner som installeras. Hade under en period problem med TDR-krasher i Witcher 3 med mitt 970 och hade hittat en stabil hotfix driver som rullade på bra, men Windows Update tvingade mig alltid att installera den senaste officiella.

Ännu mer irriterande var det när jag tillfälligt slängt in mitt 290X för att köra lite benchmarks, rensat drivrutinerna och satt tillbaka mitt 970, och Windows trodde av någon anledning att jag fortfarande hade mitt 290X installerat och tvingade mig då att installera drivrutiner till BÅDE AMD och NVIDIA-korten på samma gång

Känns som att man inte har kontroll över sin egen hårdvara längre.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Något man verkligen måste komma ihåg är att uppgraderar man så får man oftast problem. Och tyvärr är det en av grejerna som gjort att Windows 10 fått sitt oförtjänta dåliga ryckte. Windows 10 fungerar, så är det bara. Har man äldre hårdvara så förstår jag ju dock att det inte kanske rullar på till 100%, men det är ju ganska så naturligt egentligen. Men när man uppgraderar till 10 från ett tidigare OS så är det mycket skräpfiler och andra modifierade filer (i förhållande till original) som ligger kvar som gör att det krånglar. Och det de flesta då gör är att säga att Windows 10 inte fungerar, vilket inte riktigt går ihop. Självklart, själva uppgraderings-stadiet kunde Microsoft ha gjort bättre så att det skulle lira bättre, men det är ju inte Windows 10 i sig som då är problemet.

Gör man en ren installation av Windows 10 så är det inga problem. Man behöver inte heller längre uppgradera för att kunna aktivera, man kan nu använda sin befintliga nyckel från Windows 7/8/8.1 när man installerar Windows 10 till skillnad från innan när man först behövde uppgradera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag älskar Windows 10. Ungefär lika mycket som jag älskade Windows 7, eller Windows XP.

Klart det har sina brister, det har alla operativsystem, men det kommer ju knappast bli sämre (förhoppningsvis).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoxx0:

Tjena,

Ursäkta om jag är lite lat men det är så många olika bud på den här frågan så jag tänkte ifall jag kunde ställa den här!

Är det dags att uppgradera? Kör W8.1 just nu för jag läste att det va massa gnäll om W10 hela hösten.

Finns det mycket negativa aspekter med det nu? Eller är det mest positivt?

Buda!

Tack,
Zoxx0

Skrivet av Aeig:

Är i samma sits, min plan var att låta den stora grå köttmassan beta-testa till nästa sommar, men är lite nyfiken tidigare än så, hur är det i nuläget?

MVH

Jag rekommenderar att ni testar själva. Det är mycket enkelt att backa tillbaka till föregående OS utan att tappa något så det finns ingen anledning att vänta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

@strejf: OBS! Tänkt dock på att problemen man får oftast beror på att man just uppgraderat, som jag skrev i mitt inlägg ovan. Man ska alltså inte tänka "fungerar inte windows 10 så kan jag gå tillbaka".

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beyondthemind:

@strejf: OBS! Tänkt dock på att problemen man får oftast beror på att man just uppgraderat, som jag skrev i mitt inlägg ovan. Man ska alltså inte tänka "fungerar inte windows 10 så kan jag gå tillbaka".

Förstår inte vad du menar riktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förstår inte vad du menar riktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen att om uppgraderingen inte blir bra, kan man försöka sig sig på en ren installation istället. Chansen är då större att man får rätsida på det som inte blev bra vid uppgraderingen. En ren installation är alltid att föredra.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag hade vänt på frågan, snarare än att fråga varför inte uppgradera kanske du borde fråga varför skall du uppgradera?

De anledningar som ges i tråden är ju inga direkta anledningar. Ja, det är gratis(om man nu inte värderar sin integritet alls), men det är ju lika gratis att behålla vad man kör sen tidigare. Ja, det har DX12 stöd, men det finns ännu så gott som inget som utnyttjar det. Nyaste är även det relativt, det är ju långt ifrån det nyaste operativsystemet, och det kräver frågan - är det ens en fördel/något positivt?

Jag har ännu inte hittat någon anledning att köra w10 på någon maskin, någon längre tid.