Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lyckas inte öka bildfrekvensen på mina 76 Hz skärmar

Permalänk
Medlem

Lyckas inte öka bildfrekvensen på mina 76 Hz skärmar

Har precis skaffat en ny hemmabyggedator. Till denna dator skaffade jag 2 st Asus VX229-skärmar, som är 21.5" full HD med en bildfrekvens på 76 Hz.

Hursomhelst, jag får bara ut 60 Hz bild just nu...
Jag har försökt kolla hur jag kan öka bildfrekvensen till 76 Hz, och jag har med hjälp av tutorials hittat var man gör de, men grejen är att de står bara angivet till max 60 Hz? Jag kan alltså inte välja högre? Hur fixar jag detta?

Min primära bildskärm är kopplad via HDMI, och min sekundära via HDMI men med en DVI adapter i datorn då jag bara har 1 HDMI-utgång.
Har testat leta för båda skärmarna i inställningarna men båda 2 vill bara ge ut max 60 Hz
Hittar inga inställningar för bildfrekvensen bland inställningarna man har på själva bilskärmen i sej med hjälp av knapparna.

Min dator...
- Moderkort (DDR4): Asus X99-A
- CPU: Intel Core i7 5820k
- GPU: Asus Geforce GTX 970 STRIX
- RAM: Corsair Vengeance 2x 8 GB 2400 MHz (= totalt 16 GB RAM)
- SSD för system och installerade program
- SSHD för lagring
- Windows 10 Home 64-bit

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Tror inte hdmi kan ge ut mer hz än 60hz i fullHD. Koppla med displayport och DVI-D (den övre) porten från grafikkortet så ska det nog lösa sig.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Tror att man måste köra med analog VGA dvs Dsub kontakten på skärmarna för att kanske få högre än 60.

Personligen skulle jag lämna tillbaka skärmarna då det inte finns några vettiga ingångar på dessa, dvs DP och/eller DVI-D DL eller möjligen HDMI 2.0

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av steffeeh:

Har precis skaffat en ny hemmabyggedator. Till denna dator skaffade jag 2 st Asus VX229-skärmar, som är 21.5" full HD med en bildfrekvens på 76 Hz.

Min dator...
- Moderkort (DDR4): Asus X99-A
- CPU: Intel Core i7 5820k
- GPU: Asus Geforce GTX 970 STRIX
- RAM: Corsair Vengeance 2x 8 GB 2400 MHz (= totalt 16 GB RAM)
- SSD för system och installerade program
- SSHD för lagring
- Windows 10 Home 64-bit

Din fina dator är värd mycket bättre skärmar än så!

Var har du läst att de ska klara 76 Hz i 1080p? Sannolikt klarar de bara det i någon löjligt låg upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur kom det sig att du valde så små skärmar som 21.5''?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/Asus_VX229_Se...

Sista sidan beskriver stödda upplösningar/frekvenser

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kom det sig att du valde så små skärmar som 21.5''?

Högre PPI, vilket gör att bilden ser snyggare ut. Eftersom TS ska köra skärmen utanför dess specifikationerna, så vill han nog ha en hög frame rate. En högre upplösning än 1080p kan vara för krävande att driva runt.

Testa att använda VGA istället för HDMI, VGA har gott om bandbredd. Har själv kört 2032x1270 @ 90hz med VGA utan problem.

Permalänk
Medlem

Testa 75Hz. Det har fungerat med mina skärmar över HDMI.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Står ju ganska tydligt och klart i manualen som @FatherOfThree länkade att skärmen endast stöder 60 Hz i 1080p. Får gå ner till 1280x1024 eller lägre om man vill köra 75Hz, vilket såklart ser ut som skräp. Håller även med @Alling att den datorn är värd bättre skärmar, specsen på de nuvarande är ju inte någon höjdare precis...

Sedan kan ju en del skärmar köras utanför spec, men då får du väl testa göra en manuell skärmprofil och se om skärmen stöder den.

Permalänk
Medlem

blir lite irriterad över att de stod 76 Hz om man inte kan ha standard upplösning på skärmarna med den bildfrekvensen... lite falsk marknadsföring över de hela i och med att de stod den bildfrekvensen bredvid att de stod full hd...

anyway, anledningen till att jag skaffar så små skärmar är för att dom måste få plats mellan ett par studiohögtalare (dom får inte blockera ljudet, varför orkar jag inte gå in på då detta är inget studioforum). skulle kunna skaffa en enda stor skärm, men gillar o använda 2 st för arbetar mer effektivt då. skulle kunna byta ut skärmarna mot ett par 23" (24" riskerar de blocka en massa), men den lilla ökningen känns inte värt besväret att skicka tillbaka och böka en massa, stör mej inte så mycket på skärmstorleken då jag uppgraderat från en bärbar dator med 15.6" skärm, stör mej mer på bildfrekvensen då jag hade hoppats på extra bra flyt i spelandet

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Tror inte hdmi kan ge ut mer hz än 60hz i fullHD. Koppla med displayport och DVI-D (den övre) porten från grafikkortet så ska det nog lösa sig.

Jodå det går, inte officiellt men inofficiellt kan man få ut några hertz mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här specen som säger "76 Hz" och liknande missuppfattas ofta. Det handlar om maximal signal som elektroniken bakom skärmens anslutningar accepterar. Själva panelen kanske inte arbetar i mer än 60 Hz i alla fall.

Specifkationen gäller vanligtvis någon form av kompatibilitetsläge över VGA så att man kan koppla in en veterandator eller någon form av inbäddat legacy-system som kör en eller ett fåtal fördefinierade signaltyper. Du får bild, vilket är poängen.

Vad som är möjligt att överklocka över HDMI och 1920x1080 är oftast något annat. En del skärmar kan överklockas med gott resultat, men det står sällan i specen när det är möjligt. Det måste testas fram.

Väldigt många skärmar använder dock frame-skipping när de överklockas. Elektroniken i anslutningen kan synka mot en signal i 76 Hz, men panelen har fortfarande en fast gräns. Kanske 60 Hz. Kanske 63 Hz. Kanske 67 Hz. Allt ovanför detta kastas bort och bilden blir ryckig.