Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Min erfarenhet är att jag brukar höra det här höga ljuden när andra inte gör det, precis som dig. Köpte ett Logitech Z-5500 ljudsystem för ett år sedan (begagnat) och det hade ett svagt svagt pys som ingen förutom jag hörde. Efter en vecka sålde jag det igen och köpte ett annat system. Men precis som du säger så oavsett hur det ligger till så har du ju ett problem som kan vara väldigt störande. Vänta och se se så löser nog fractal det åt dig.

Jag har ägt 10 fläktar som kommit utspridda över 3 olika chassin(2 i varje) samt köpt 4 vid sidan av för ett annat projekt där jag ville ha billiga men tysta fläktar.

Då vet du, de kan vara jobbigt ibland att ha bra hörsel :P. Fast i det här fallet är det ju inte höga toner från fläktarna, det är hörbart tickande ljud liksom. Bygger man en dator med fokus på tystnad, så sticker detta i öronen. Har inte alltför höga förhoppningar att de skulle göra något åt saken, de verkar inte vara den typen av företag. Funderar på investera i en ordentlig Noctua fläkt istället, där vet man att top kvalité är garanterad i alla aspekter.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Node 804 begagnat, som är i fantastiskt skick förutom att ett fläktfilter i fronten saknas. Går det att köpa den typen av reservdelar någonstans?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en Node 304 där fläktcontrollern är trasig. Själva "kortet" sitter kvar och är faskskruvat i chassit, men kabeln som går från det och delas upp i 1 molex & 3 3-pin är borta. Kvar på kortet sitter en kontakt som är 10-pin. Kan man få hem en ny controller på något vis, eller går det att koppla någon sladd till kontakten? Känner dock inte till några kontakter av det formatet..

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kronvrak:

Hej har HTPC:n i ett Node 605 chassi i TV-bänken.
Mitt problem är att SD kort läsarna inte fungerar.
Moderkortet är ett AsRock meden AMD A-10-5700 proc./grafik

Vare sig microSD eller SD platsen kan läsa SD, SDHC eller SDXC kort, får bara upp att en USB-enhet inte känns igen.

Kan Fractal Design hjälpa?

Kortläsaren ska fungera automatiskt i Windows utan särskilda drivrutiner. Kolla under enhetshanteraren och kör dess automatiska funktion för att söka efter drivrutiner på okända enheter.

Fungerar det inte ändå är det fullt möjligt att du fått en trasig kortläsare, kontakta då supporten på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Skrivet av Valonen:

Lagt en support-ticket hos er men inget svar efter snart 7 dagar. Funderar på om jag la den på någon gammal sajt eller varför är det helt stendött på supp sidan? Ha det gött.

Vi ber om ursäkt! Supporten har tyvärr legat efter i Januari då en av killarna slutade, men förstärkningar är på väg.

Skrivet av iben301:

Hej jag har ett Fractal Design Define S med en Corsair Hydro H110i GTX. Jag har problem med stänga luckan där uppe och få in USB i frontpanel känns inte som det klickar. För övrigt är jag riktigt nöjd. Skönt att slippa CD-läsare.
http://imgur.com/uHNcrSE.jpg
http://imgur.com/hpQEOLP.jpg

Tack för bilderna, det där borde vi definivt ändra framöver.

Två möjliga vägar att gå runt problemet skulle kunna vara att byta plats på radiator och fläktar (fläktarna överst), alternativt bryta av det hörnets pigg på täckplattan, den borde hålla sig platt ändå.

Vi ber om ursäkt för besväret, självklart borde detta fungerat från start.

Skrivet av jsahlen:

Jag köpte en Node 804 begagnat, som är i fantastiskt skick förutom att ett fläktfilter i fronten saknas. Går det att köpa den typen av reservdelar någonstans?

Det finns tillgängligt på vår tyska reservdelssida, http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=474

Skrivet av mefi:

Hej!

Har en Node 304 där fläktcontrollern är trasig. Själva "kortet" sitter kvar och är faskskruvat i chassit, men kabeln som går från det och delas upp i 1 molex & 3 3-pin är borta. Kvar på kortet sitter en kontakt som är 10-pin. Kan man få hem en ny controller på något vis, eller går det att koppla någon sladd till kontakten? Känner dock inte till några kontakter av det formatet..

Det är inte någon standardkabel utan en specialvariant som ingår med fläktkontrollern. Om du fick lådan utan kabel så hör av dig till supporten, http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=213

Du kan även köpa en hel fläktkontroller på http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det finns tillgängligt på vår tyska reservdelssida, http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=474

Finns det verkligen inga svenska återförsäljare av reservdelar? 17,90€ i fraktkostnad är lite mastigt.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av jsahlen:

Finns det verkligen inga svenska återförsäljare av reservdelar? 17,90€ i fraktkostnad är lite mastigt.

Tyvärr inte. Vi arbetar på att få till fraktavtal för rimligare fraktkostnader, men i nuläget är det här tyvärr det enda alternativet vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Två möjliga vägar att gå runt problemet skulle kunna vara att byta plats på radiator och fläktar (fläktarna överst), alternativt bryta av det hörnets pigg på täckplattan, den borde hålla sig platt ändå.

Tack för svar. Men låter det vara som det är för lat för fixa. Men min frontpanel USB fungerar inte klicka ner vanliga USB kontankter dom åker inte ner ända ner?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Varför har ni inte enbart frontlucka till R5 att köpa , känns ju onödigt att behöva köpa en helt ny frontpanel för att kunna få lite ombyte om lusten faller på !

Permalänk
Medlem

Hej!

Riktigt sugen på nya Define Nano S. Har dock en fundering kring ModuVent:en på toppen av lådan. Finns det någon möjlighet att köpa en ModuVent som täcker cirka halva öppningen istället för hela? (Såsom några av de andra chassina i serien har upp till tre luckor som kan läggas till och tas bort efter behov.) Det vore ju toppen att kunna köra med t.ex. en 120-fläkt/radiator i toppen och sedan stänga till resten för att undvika att damm och liknande tar sig in.

Är det något som finns eller är på gång?

Tack på förhand!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av iben301:

Tack för svar. Men låter det vara som det är för lat för fixa. Men min frontpanel USB fungerar inte klicka ner vanliga USB kontankter dom åker inte ner ända ner?

Registreras enheterna korrekt av datorn?

Att lite av metallen syns på en USB-kontakt är normalt, så om enheterna fungerar så är troligen allt normalt. Om enheterna du kopplar in framtill inte fungerar (men samma enheter fungerar baktill) så har du nog tyvärr fått en defekt front-USB, registrera då en ticket på vår supportsida så skickar de ut en ny till dig.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Skrivet av DWDW:

Varför har ni inte enbart frontlucka till R5 att köpa , känns ju onödigt att behöva köpa en helt ny frontpanel för att kunna få lite ombyte om lusten faller på !

Bra idé!

Skrivet av MrOrsh:

Hej!

Riktigt sugen på nya Define Nano S. Har dock en fundering kring ModuVent:en på toppen av lådan. Finns det någon möjlighet att köpa en ModuVent som täcker cirka halva öppningen istället för hela? (Såsom några av de andra chassina i serien har upp till tre luckor som kan läggas till och tas bort efter behov.) Det vore ju toppen att kunna köra med t.ex. en 120-fläkt/radiator i toppen och sedan stänga till resten för att undvika att damm och liknande tar sig in.

Är det något som finns eller är på gång?

Tack på förhand!

Vi har i nuläget ingen lösning för det, utan rekommenderar att du istället sätter radiatorn antingen i bakplåten eller framtill. Moduvent:en från de större lådorna passar tyvärr inte då Nano-chassit är avsevärt smalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi har i nuläget ingen lösning för det, utan rekommenderar att du istället sätter radiatorn antingen i bakplåten eller framtill. Moduvent:en från de större lådorna passar tyvärr inte då Nano-chassit är avsevärt smalare.

Ah ok. Tanken var att eventuellt köra ett 980ti Hybrid (med just radiator-kylaren) och fästa den i toppen) för att sedan luftkyla processorn och dra ut den varmluften genom bakplåtens utblås.

Får se om det går att lösa på något annat sätt Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ni planer på att lansera Define Nano S i flera färger? Ett vitt vore inte alls dumt

Sen är jag nyfiken på om man får plats med ett 180 mm djupt nätagg trots att ni skriver 160 mm som max. Jag såg en video där man har ett på 160 mm, men det ser ut som om att det finns lite utrymme kvar ändå.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MrOrsh:

Ah ok. Tanken var att eventuellt köra ett 980ti Hybrid (med just radiator-kylaren) och fästa den i toppen) för att sedan luftkyla processorn och dra ut den varmluften genom bakplåtens utblås.

Får se om det går att lösa på något annat sätt Tack för svaret!

Det går nog fint, får den inte plats där bak tillsammans med CPU-tornet så bör den gå att sätta antingen fram eller i botten.

Skrivet av drwlz:

Hej,

Har ni planer på att lansera Define Nano S i flera färger? Ett vitt vore inte alls dumt

Sen är jag nyfiken på om man får plats med ett 180 mm djupt nätagg trots att ni skriver 160 mm som max. Jag såg en video där man har ett på 160 mm, men det ser ut som om att det finns lite utrymme kvar ändå.

Det är inte omöjligt att det kommer fler färger, ifall den säljer bra. Vår erfarenhet är att den svarta modellen alltid säljer bäst.

Det går att klämma in c:a 170, men då är hela genomförningshålet täckt och kabeldragning får bli på framsidan. 180 kommer slå i moderkortsplåtens knäck.

För att dra nytta av kabeldragningen rekommenderar vi max 160, men 140 är egentligen att föredra för enklast möjliga bygge.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design .. Jag hade en liten incident med en dammsugare och en stycket powerknapp på mitt svarta Define S .. Kanhända att ni har några extra i lager? Ett hål behöver fyllas..
http://i.imgur.com/uUffUZ9.jpg

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av devhdc:

Hej Fractal Design .. Jag hade en liten incident med en dammsugare och en stycket powerknapp på mitt svarta Define S .. Kanhända att ni har några extra i lager? Ett hål behöver fyllas..
http://i.imgur.com/uUffUZ9.jpg

Det ska vi nog kunna ordna! Skapa en ticket på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det ska vi nog kunna ordna! Skapa en ticket på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Gjorde det, angav namn och adress osv .. Tack!
Ticket är #28523

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Registreras enheterna korrekt av datorn?

Att lite av metallen syns på en USB-kontakt är normalt, så om enheterna fungerar så är troligen allt normalt. Om enheterna du kopplar in framtill inte fungerar (men samma enheter fungerar baktill) så har du nog tyvärr fått en defekt front-USB, registrera då en ticket på vår supportsida så skickar de ut en ny till dig.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Nej lyckas inte få i dom överhuvudtaget

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det går nog fint, får den inte plats där bak tillsammans med CPU-tornet så bör den gå att sätta antingen fram eller i botten.

Det är inte omöjligt att det kommer fler färger, ifall den säljer bra. Vår erfarenhet är att den svarta modellen alltid säljer bäst.

Det går att klämma in c:a 170, men då är hela genomförningshålet täckt och kabeldragning får bli på framsidan. 180 kommer slå i moderkortsplåtens knäck.

För att dra nytta av kabeldragningen rekommenderar vi max 160, men 140 är egentligen att föredra för enklast möjliga bygge.

Tack för infon!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Hej! Väntar på svar på ett trasigt nätagg. Snart en veckas väntetid på svar. Bör ni inte ta bort svar inom 48 timmar? Är supportsituationen/rekryteringen snart klar? Vad Kan vi kunder förvänta oss för svarstider?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

Dom säger visa kvitto på supporten när jag bifogade det redan. Typiskt att det alltid ska vara samma problem med support när dom stress läser ärenden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Dom säger visa kvitto på supporten när jag bifogade det redan. Typiskt att det alltid ska vara samma problem med support när dom stress läser ärenden

Ugh tragiskt. Jag bifogade också kvitto, men detta verkar bli en utdragen historia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

En fot har gått av på mitt define r3 och försvunnit.
Hur fixar jag/skaffar en till?
Såg att man kan använda fötterna från anti vibration kit men den verkar ha utgått överallt

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

En fot har gått av på mitt define r3 och försvunnit.
Hur fixar jag/skaffar en till?
Såg att man kan använda fötterna från anti vibration kit men den verkar ha utgått överallt

Skulle önska att det fanns hjul och hjulfästen som tillval på Fractal Design chassin, iallafall till de större modellerna.
Ett betydligt mer värdefullt tillval, än fönstersidor.
Mig veterligen är det inga chassi-tillverkare som erbjuder detta.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Hej!

Skickade en förfrågan till reservdelslagret att lägga upp högra sidopanelen till Define S, jag gjorde det tidigit i januari och fick då svaret:

"The Define S Right Side Panel is currently unavailable.

We'll add this panel to the shop as soon as possible."

Kan ni knuffa lite på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Funderar på investera i en ordentlig Noctua fläkt istället, där vet man att top kvalité är garanterad i alla aspekter.

hmm, vet inte om jag haft otur med Noctua, men bytte ganska snabbt ut medföljande 120mm på två processorkylare till vettigare Scythe Gentle Typhoon, och i slutändan har jag ungefär samma felprocent på irriterande ljud, där Noctua gett lite dovare vibration, och Fractal mer av tickande högfrekvent. Ingen fläkt är ju helt tyst, men GT Scythe har mer av ett väldigt högfrekvent ljud, som aldrig tar sig ur lådan, och inte ger någon resonans i chassiet
Senaste hatobjektet är ett EVGA g2 750 vars fläkt låter alldeles för mycket när den går på lägsta i min värld..
blir nog ett återlämnande, segt att förstöra 10års garanti på att byta ut fläkten.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hmm, vet inte om jag haft otur med Noctua, men bytte ganska snabbt ut medföljande 120mm på två processorkylare till vettigare Scythe Gentle Typhoon, och i slutändan har jag ungefär samma felprocent på irriterande ljud, där Noctua gett lite dovare vibration, och Fractal mer av tickande högfrekvent. Ingen fläkt är ju helt tyst, men GT Scythe har mer av ett väldigt högfrekvent ljud, som aldrig tar sig ur lådan, och inte ger någon resonans i chassiet
Senaste hatobjektet är ett EVGA g2 750 vars fläkt låter alldeles för mycket när den går på lägsta i min värld..
blir nog ett återlämnande, segt att förstöra 10års garanti på att byta ut fläkten.

Det är mycket möjligt att du haft otur och fått en defekt fläkt. Har aldrig hört deras 120mm fläktar så kan verkligen inte yttra mig om det. Men jag kan säga såhär i mitt system med EVGA 750 SuperNova G2, fractals fläktar, och Amd R9 390, Noctua fläkten är de absoluta tystaste i hela systemet både i load och idle.

Har bytt ut en av fractal chassifläktarna till en Noctua NH-A14FLX, och där upplever jag som du säger "dovare vibration", inget tickande eller så, det konstiga är att detta fenomen sker ibland vid olika RPM. Kan vara att vid 600RPM så är den tyst, sedan kommer detta ljud runt 650RPM, vid 700RPM slutar den sen kanske runt 900RPM kommer den igen. Vilket får mig att misstänka att den inte verkar gilla vissa värden på Voltskalan 5-12V.

Ang EVGA g2 750, visst låter fläkten en del när den är på. Men du har ju eko mode, kör på det. Om det inte vore säkert med att köra på eko så hade dom ju inte haft den funktionen samt get 10års garanti. Annars är detta ju en top nätagg som jag planerar att uttnytja verkligen 10 år minst, om inget annat sker så att den blir inkompatibel med nästkommande generation av moderkort.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Det har blivit rätt mycket damm i mitt Fractal Design Define S. Frågan är om jag kan öppna upp det i frontpanelen?
EDIT: det var bara att dra. Löste det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Något som vet om det går att köpa dammfilter här i Sverige till toppen av ett FD S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattryxzin:

Något som vet om det går att köpa dammfilter här i Sverige till toppen av ett FD S?

Är det typ 3:e parts filter du åsyftar, så säljer Clas Ohlson dessa:

Luftfilter för vädringsluckor

De 160mm breda så det passar för både 120 och 140 fläktplatser.
Man kan fästa dom med lim eller tejp med det fungerar utmärkt tillsammans med de grovkorniga fläktfilter som dessa från Inet.

.
Dessa har hål för gummistroppar/skruvar och några modeller har till och med magneter ingjutna i plasten.

Att tänka på att vid insug-fläktar bör "Luftfilter för vädringsluckor" monteras utsidan och för utsug-fläktar på insidan, bara för att filtret ska tryckas an mot chassit utan springor.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som klagar på att era tickande Dynamic GP-fläktar, är det ett problem ni är medvetna om och försöker få bort eller vad tänker ni om det här problemet?