Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att köpa rc-bil, men är helt vilsen om vad jag bör köpa för märke & modell?
Jag vill gärna ha något som går relativt fort, som man kan köra med i lite terräng och det får gärna vara en batteridriven variant.. Gärna någon som är billig i underhåll och håller skapligt.
Vad rekommenderar ni till en vilsen nybörjare? Får kosta några tusenlappar.. ^^

Någon monstertruckhybrid, vad kallas såna? (Jag har inte riktigt orkar läsa igenom hela tråden.. )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju inte alls särskilt inkörd på bilar, men några i klubben (flyg) har denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13449__1_16_Brushl...

Den verkar prisvärd, men tillgången på reservdelar verkar vara "sådär", eller åtminstone har de lång leveranstid. Sen är det klart att detta är ju inte ett färdigt paket, vilket har både för och nackdelar. MAn kan ju då själv välja radio och man får välja/köpa batterier och laddare separat. Du lär dock kunna komma under "några tusenlappar".

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12181__HK_310_3_Ch...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F6478%5F%5FIMAX...
(och så batteri dårå)

Det finns ju en del kompletta paket på Hobbex, tex, från traxxas osv, men de "lite billigare" paketen har i regel 27MHz radiostyrning och borstade motorer. Räkna åxå med att du kommer vilja köpa till extra batterier och kanske en laddare som kan ladda lite fortare åxå.

Permalänk

Hej, håller på med ett litet bygge där jag behöver ett servo som kan röra sig minst 270° och ha en stoppunkt (dvs. ett kontrollerbart servo) jag har kollat in ett segelservo som drar runt 3,5 varv som verkade vara perfekt för mitt ändamål dock så är den allsdeles för långsam.

Nu till en mer direkt fråga, skulle man på ett väldigt enkelt sätt kunna koppla detta RX-24F Dynamixel servo till en "standard" radiomottagare?

Eller har ni någon bätttre lösning? Som sagt behöver inte servot snurra 3+ varv utan minst 270° och hastigheten menar jag för hela utslaget. (Inte per 60° som man kan läsa sig till på affärer)

Tack på förhand

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Säsongen glider sakta men säkert in för mig och min Kyosho!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Inhandlade denna skönhet för någon dag sen, testade första gången idag och den flyger som en dröm!

Kanske lite overkill flygplan som första, men nånstans måste man börja.
Hade dock lite otur och träffade en sten vid landningen, inget allvarligt men störande.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

oh.. en Fårmössa.
har haft en sådan, flyger riktigt fint.

minns dock inte hur min slutade sitt liv. haha

har skaffat en Blade mQX nu, sjukt kul liten micro-quadrokopter!
sen på med minikameran och filma överallt

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har själv ett par mini-zor
mr01 2 st mina
monster
Hbx buggy 1:10 utan elektronik
Hbx minimonster 1:20

uppdaterar lite hxb buggyn ligger i en låda efter att elen pajade jag har nu en e-firestorm borstlös med 3300 kv
(riktigt skoj och köra runt med och har även en swift helikopter som jag köpte för 150 kr av brorsan då han tröttnade på den och dessutom inte fick tid o flyga runt med den har dock inte flugit så mkt med den då en lillebror provade den utan att veta att man inte behöver gasa fullgas det första man gör på ett fulladdat batteri det var inte så trevligt och se när man kom hem själv så var jag och spelade blackops och testade zombiemode för första gången hos en kompis)

helikoptern kommer snart vara hel igen och då kommer jag såklart flyga runt lite inne i rummet när man väntar på något på datorn väntar mat eller när man är ute på kvällen runt 10 11 tiden och flyger utomhus lite med den
(går inte alltid jättebra på sommarkvällarna då den har irsändare vilket är lite trökigt då delar av solens strålar innehåller ir strålning så man kan se hur helikoptern stiger så högt den kan säkert fyra fem meter för att sedan inte svara på ca 10 sekunder så den landar platt i gräset eller vinglar enormt mycket när den reagerar på dosan men den är för övrigt kul och flyga runt med den tycker jag och så himla mycket enklare istället för silverlits helikoptrar två utav dem jag köpte var det mindre fel på ena var det bakre motorn som var dåligt lödd mot kretskortet så den glappade som jag själv fick fixa iordning istället för att ha den i paketet i en vecka för att kunna byta ut den mot en annan som kanske inte funkar heller den andra var en tre kanalig atlas/uranus den hade problem med att när man väl använde framåtknappen så kunde den svinga tillbaks en bit i en stor cirkel och man fick hela tiden korrigera vart den flög så den inte skulle vingla runt överallt i rummet körde man åt vänster så började den ibland åka bakåt i valfri riktning men åt höger flög den fint i en cirkel eller åt höger att flyga åt framåt och styra åt vänster var inte kul och göra i ett trångt kök slutade med att den flög full fart in i diskstället )

finns förresten ett par fina erbjudanden på hobbex just nu och endast idag om någon ska ha en liten nine eagles solo pro för knappt 400 kr ^^
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kul-utomhus/jul-i-afton/inde...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Bidrar väl med en bild på min visp också då

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Återupplivar väl denna tråden då, blev att jag köpte en sån här på Hobbyking: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16657__EPO_182_With_LE...

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk

Fixade lite på TT01an idag, rengjorde och satte LEDarna på plats

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Tjusigt, vad för led lampor använde du och var köpte du dem?

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt!!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Skrivet av Quart:

Tjusigt, vad för led lampor använde du och var köpte du dem?

Använde de som kom med modellen, dvs Tamiyas egna.
Vet tyvärr inte var de säljs i Sverige.

Skrivet av ¤Reason¤:

riktigt snyggt!!

Tackar, idag ska den ut i snön och hårdtestas inför våren

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Får man fresta med lite bilder på mina vintage-bilar? Kyosho Optima FTW

Turbo Optima

Optima Mid

Turbo Optima Mid

Turbo Optima Mid SE

Optima Mid Custom

Optima Mid Custom Special

Turbo Optima Mid Special

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Något som kan rekommendera bra forum för drönare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsLunatum:

Något som kan rekommendera bra forum för drönare?

Svensk forum http://www.rcflyg.se/
Annars http://www.rcgroups.com/multirotor-talk-659/
men det forumet är så stort så kan nog kännas aningen rörigt om man inte vet exakt vad man är ute efter.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Svensk forum http://www.rcflyg.se/
Annars http://www.rcgroups.com/multirotor-talk-659/
men det forumet är så stort så kan nog kännas aningen rörigt om man inte vet exakt vad man är ute efter.

Tack! Ser ut att vara intressanta forum båda två.

Permalänk
Medlem

Någon här som är lite av en Axial fan? Kan knappt bärga mig, väntar på en kit version av Bomber!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsLunatum:

Något som kan rekommendera bra forum för drönare?

Om du har någon av DJI:s drönare så finns det specifika forum för dessa..

http://forum.dji.com/

http://www.phantompilots.com/
http://www.inspirepilots.com/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

jisses.. inte varit här inne på år och dar. haha

@Haziza: jag köpte min Axial i nov, blev en Dingo.
Blev Axial då man får bygga allt själv, mycket najs. (Y)
Är paniknöjd med bilen också.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

man kanske skulle börja dra igång sina RC bilar igen? hade 2 stycken hobao hyper 8.5 som jag har i förrådet någonstans, eller ska man sälja dem kanske?

var köper man delar idag till sådana?

Permalänk
Medlem

Hm. bra fråga ve som har Hobao nu mer, kika med Hobby Equipment, ReservdelsRc med flera.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Inget liv i denna tråden längre?

Finns det inga SweClockers som kör bana eller tävlar med RC bil?
Om inte så rekommenderar jag det, bashing är så tråkigt i jämförelse 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var ute och körde lite idag. Var ett tag sedan. Är det någon som leker med sådant här längre? Har även ansökt om att få handla RC bränsle då det tydligen är förbjudet om det överstiger 12 volym procent eller vad det nu var.

Gillar att köra när det är torrt då den blir så skitig när det är vått som ni ser. Dessutom var den RIKTIGT grinig, troligtvis PGA att det är lite kallt nu. När den äntligen hoppade igång efter ett glödstifts byte gick det bra.

Fick även testa min halvt hemma gjorda "glödare".

har ni bra tips på billiga affärer för stift och annat är jag idel öra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har legat lågt med hobbyn pga att man har jobbat med det i nästan 10år.. så man tappar intresset helt klart.
Men nu har man bytt karriär och börjar återfå intresset.

Var ut till vårat fält/bana igår när vi var på en premiärtur med mc, var ett gäng som körde div slash/rustler/axial på banan och några som flög.
Stannade även till ute på Västerås MFK, där var det full fart på pensinärsgänget med. hehe

Har du kollat Action Hobby i Hammarbysjöstad, tror dom är i samma lokaler som...hm.. ja vad hete dom nu igen, ReservdelsRc(?) låg i.
Annars Barkarby Hobby har du Björn och co som är riktigt trevliga.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Har legat lågt med hobbyn pga att man har jobbat med det i nästan 10år.. så man tappar intresset helt klart.
Men nu har man bytt karriär och börjar återfå intresset.

Var ut till vårat fält/bana igår när vi var på en premiärtur med mc, var ett gäng som körde div slash/rustler/axial på banan och några som flög.
Stannade även till ute på Västerås MFK, där var det full fart på pensinärsgänget med. hehe

Har du kollat Action Hobby i Hammarbysjöstad, tror dom är i samma lokaler som...hm.. ja vad hete dom nu igen, ReservdelsRc(?) låg i.
Annars Barkarby Hobby har du Björn och co som är riktigt trevliga.

har faktiskt varit i kontakt med dessa och ett par till som jag hittade. Väntar på mitt intyg så jag får köpa mer bensin bara.

Ja många som "förstör" sina hobbys genom att arbeta med det. Min bror va bilmeck för han älskade att mecka med bilar, men det förstörde den hobbyn. först nu efter ett karriär byte så står han gärna under lyften och skruvar med sin jänkare, eller skruvar med andra bilar med för den delen.

Jag bor nära gamla flygbasen i tullinge som numer är ett blivande bostadsområde(dom bygger som fan men ingen tänker på nya vägar, köer överallt).
Där långt bort på en av de gamla startbanorna står ett ruckligt lite skjul där det är lite äldre herrar som ofta flyger plan och helikoptrar. har testat både helikopter och flygplan. båda resulterade i crasher men jag får kanske ta tag i det igen snart

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Jag rotade lite i förrådet härom dagen och hittade min gamla metanolbil så jag tog med den upp för att försöka veta mer om vad jag har, jag kommer inte ihåg alls var eller exakt när jag köpte den men det borde ha varit nån gång på 90-talet. Bilen är en Kyosho i alla fall, så mycket kunde jag se. Motorn har modellnummer GS11x och fjärren (?) har namnet Graupner C4-X SSM40 (bilder nedan). Startbatteriet vid namn Graupner är på 2V och håller fortfarande laddning efter alla dessa år, men jag mätte det till bara 0,96V ungefär och jag har inget som kan ladda det. De fyra AA-batterier som satt i bilen (under styrgrejen till båda servos) fungerade också märkte jag när jag fyllde fjärren med nya batterier och slog på bilen, servosarna rörde sig som de skulle.

Är det någon expert här som kan säga vad jag har exakt på bara bilderna? Allt original så som det borde ha kommit från butiken (fråga inte mig vilken) för så mycket kommer jag ihåg som att jag inte moddade den någonting utan köpte och körde ett tiotal gånger innan jag lade i den i en låda och glömde bort den. Smutsig av oljigt damm/sand/jord var den så jag har rengjort den lite nu.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag behöver lite hjälp åt en vän som har en gammal (typ 80talet eller så) Kyosho scorpion. Det är så att de kuggljulet som sitter på motorn har gått sönder (plast) och nu letar vi efter ett nytt, men vi kan inte hitta något som passar och informationen är knapphändig.

I beskrivningen heter delen: 87.7.10160 växelhusets ingående drev m axel 48, 49 .

Den har 10 tänder, 12 - 13mm i ytterdiamer ungefär och ca 4 - 5mm i inerdiametern.

Vi hittade ett som såg låvande ut i metall, men inerdiametern var för liten (3mm) och när vi försökte borra upp de så sprack de tyvärr. Vi ska beställa några nya och försöka igen.
Men det hadde varit super om vi hittade ett i metall som passa direkt.

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@tintinj

Jag hade den där modellen när jag var grabb, en Kyosho SandMaster MK2 tror jag det är.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramdac:

@tintinj

Jag hade den där modellen när jag var grabb, en Kyosho SandMaster MK2 tror jag det är.

Haha, klippte gräsmattor och sparade pengar i typ 2 år innan jag kunde köpa en sån där på Hobbex, sen crasha jag dne första dagen

Så troligtvis köpt på Hobbex, som det mesta roligt på 90-talet