Permalänk
Medlem

Datorn "rycker".

Hejsan!

Dammade av min gamla stationära burk och återvänder till stationärt helt och hållet. Bärbart orkar man ju ändå aldrig bära med sig då man ändå har både smartphone och surfplatta och gud vet vad...

Testade att slänga över min nyinstallerade SSD från laptopen till stationära och dundrade igång. Under tiden som jag dammsög så uppdaterade windows drivrutiner för allt och allt verkade fungera fint. Men så har det dykt upp ett mycket störande problem.

Chrome och Firefox laggar/rycker då man scrollar, då man skriver eller då man tittar på film. Alltså, verkar som att hela programmet rycker. Nu pratar vi om ett ganska långt ryck, ungefär var annan/var tredje sekund men jag får ingen load på processorn, minne, hårddisk då det rycker till. En problemlösare, inledningsivs, var en reboot - Då fungerade allt fint en stund, tills det började igen. Emellertid upplever jag inga ryckningar då jag spelar eller använder mig av Microsoft Edge? Varför? Jag blir smått galen snart.

Om det nu underlättar för någon så sitter jag med en Core i7 2600 3.4GHz, Asus P8P67, 8 GB ram, SSD-disk och ett ASUS Geforce GTX 560 DirectCU-nånting-nånting.
Har dundrat in senaste BIOS/UEFI'n samt senaste ROM'n till grafikkortet - Gjorde ingen skillnad, what so ever.
Idéer på hur detta problem kan lösas? Sitter och halvklurar på om det är grafikkortet som gör det?

Har en teori, bytte kylare på processorn då jag tyckte att intels stock-kylare bara förde en massa oväsen och inte kylde speciellt bra - Då märkte jag hur torr kylpastan som fanns där var.
Torr pasta kan aldrig vara bra pasta. Så min teori:
Kan det vara så att grafikkortet sitter och underklockar sig i 2D-läge för kortet får för dålig kylning pga av att originalpastan torkat och att saker och ting rycker till då klockfrekvensen ändras...?
Fast då borde jag känna rycken även då jag spelar, kan man tycka...?

Idéer?
Tacksam för ev. hjälp!
/Edward.

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig återanvända gammal kylpasta... punkt.

Själv är jag av den sorten som hellre installerar om och får en ren och snygg OS-installation, än att uppdatera en gammal med massa andra drivrutiner och bröte i bakgrunden.. som kan ställa till det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inte återanvänt, utan jag beskrev bara hur pastan låg där var, som intels boxed-kylare redan har applicerad på sig. Hur som, så kan det nog ligga lite vett i det du skriver om att en ren installation hade varit bäst. Även om jag är ganska så självsäker på att problemet fortf. är kvar efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooleys:

Jag har inte återanvänt, utan jag beskrev bara hur pastan låg där var, som intels boxed-kylare redan har applicerad på sig. Hur som, så kan det nog ligga lite vett i det du skriver om att en ren installation hade varit bäst. Även om jag är ganska så självsäker på att problemet fortf. är kvar efteråt.

Jag vågar säga att de nog är mer troligt att de löser sig än att det inte löser sig. Blås rent helt istället för att uppdatera. Värt ett försök helt klart

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Sötast

Installerade du windows på laptopen och sedan satte i den i stationära och körde där?

Installera om Windows för varje maskin.

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller struntar i problemen så bruka den vara seg/långsammare än vad den borde vara tills man installerat om. Det gör man EFTER att man byggt datorn och flyttat över disken.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det ser ut som det ser ut är för att laptopen blev jag leds på att använda av flera anledningar. En av anledningarna är strulade ACPI, hur jag kommit fram till det orkar jag inte beskriva, men long story short så har ACPI'n hårdvarufel i sig på något vis och som det nu råkar vara så hade jag precis just installerat om laptopen med windows 10 och då jag har ett jobb som tar mycket tid i anspråk så brydde jag mig aldrig om att installera om windows utan chansade på att jag kunde få windows att rulla ändå.

Det är alltså inte ett medvetet val att installera på laptopen och sedan flytta över disken, utan det var mer som det föll sig i situationen.

Är någon nyfiken på mina ACPI-problem så: laptopen laddar inte, ACPI rapportera batteriet som tomt och kan dessutom råka rapportera att den är "on battery", vilket gör att windows automatiskt tycker att 0% batteri inte är okej och stänger således av sig eller försätter sig i Sleep mode, vilket jag iofs kan ställa in själv.
Linux kernel-output gnäller om "Hardware malfunction" och stundtals har jag även fått Kernel Panic och burken har hängt sig. Men det hör inte riktigt till ämnet. Själv hade jag mest en tanke om att någon varit med om samma problem just runt att mjukvaran rycker och få ett enkelt svar.