tripple monitor (1920*1080) + tvskärm singel r9 280x eller crossifre?

Permalänk

tripple monitor (1920*1080) + tvskärm singel r9 280x eller crossifre?

Planen är att köpa 3x Asus VN247h + 1x XFX Triple Monitor Stand och använda för spelande, filmtittande och programmering.
Använder även min 42tums tv ibland när jag tittar på film m.m. och den drivs också via grafikkortet. Edit: kollade upp tvn och den kör 1360x768 ifall det skulle spela någon roll.

Grafikkort idag är ett PowerColor TurboDuo R9 280X 3GB och frågan är kort och gott om det lämpligen bör kunna driva alla tre skärmarna i rimlig upplösning och fps eller om jag bör leta efter ett till för att köra crossfire.

Datorns relevanta hårdvara i övrigt:
Asus Z170-A
i7 6700k
4*8GB corsair vengeance
Corsair CX850M 850W

Spelar först och främst:
Empire total war
Rome total war 2
Civilization V
Sniper elite V2 + 3
League of Legends
Assassin's creed syndicate
Left 4 dead 2
CS: GO

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Avstängd

Ska du spela bör du ha minst ett 980. Helst två.

Visa signatur

///M4

Permalänk

@hoski: Menar du "vanliga" gtx 980 eller gtx 980 ti?

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

Planen är att köpa 3x Asus VN247h + 1x XFX Triple Monitor Stand och använda för spelande, filmtittande och programmering.
Använder även min 42tums tv ibland när jag tittar på film m.m. och den drivs också via grafikkortet. Edit: kollade upp tvn och den kör 1360x768 ifall det skulle spela någon roll.

Grafikkort idag är ett PowerColor TurboDuo R9 280X 3GB och frågan är kort och gott om det lämpligen bör kunna driva alla tre skärmarna i rimlig upplösning och fps eller om jag bör leta efter ett till för att köra crossfire.

Datorns relevanta hårdvara i övrigt:
Asus Z170-A
i7 6700k
4*8GB corsair vengeance
Corsair CX850M 850W

Spelar först och främst:
Empire total war
Rome total war 2
Civilization V
Sniper elite V2 + 3
League of Legends
Assassin's creed syndicate
Left 4 dead 2
CS: GO

Ska du köra 3 skärmar med bra fps då får du nog satsa på minst 2 GTX 980ti

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är klart att du kommer kunna spela med ett 280 men inte på höga inställningar.
Allt beror på dina krav på FPS och kvalitet.
Rent generellt tycker jag nog inte att 280 är något att utgå ifrån. Jag skulle sålt det och bytt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk

Merparten av de spel du spelar är skapligt "lättdrivna" och bör således gå alldeles utmärkt att spela på medium med bara ett 280X. Jag har kört tripple surround med 680 SLI och (iaf innan jag bytte till 1440p) det som satte stopp för högre inställningar var 2GB minne, kraften finns. Då 280X här både kraftfullare och har mer minne så testa! Med bara ett 680 kunde jag köra BF3 i 3900x1920 (portrait) på medium/high och hålla mig runt 60fps. Med två kort så kunde jag inte höja kvalitén något men fick högre fps, minnet tog slut. Ska du spela med allt på max så behöver du byta grafikkort. Kolla då på hur korten presterar i 4k så har du en bra fingervisning.

Vill dock vara jobbig och säga, det är ett jäkla gissel att lira med mer än en skärm. Ska du dra igång ett spel som inte har stöd för flera skärmar så är det första du måste göra är in o pilla i .cfg filer o dylikt...
Det bästa jag gjort för min spelupplevelse var att sälja två av tre skärmar och köpa en 32" 1440p skärm och ha den sista 24" stående bredvid. Inget krångel och fortfarande alla fördela med mer än en skärm. Idag finns det jättefina koreaskärmar som är 40" och 4k upplösning som skalar rätt av till 1080p (perfekt vid spel som är tungdrivna) för 5000kr. Riktigt sugen på en sån men måste köpa nya grafikkort då :/

Missförstå mig inte, det är ascoolt och riktigt användbart med tre skärmar, men för mig var det för mycket jobb. Vi är en för liten klick användare för att få fullt stöd av utvecklare och får förlita oss på egen kunskap och moddar.

Mina två cent,
/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Configen du vill köra klara nästan vilket kort som helst om det gäller vanligt surfande. Men spel och sådant så gtx 980 eller ännu bättre gtx 980ti i sli är att föredra. Jag själv har gtx 980ti i sli och spelar typ BF4/BFH på tre skärmar 24" ultra ligger jag på mella 85-135fps.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag kom på att jag kan varit lite otydlig då jag i trådstarten bara skrev "rimlig upplösning och fps"
Med rimlig upplösning tänker jag high settings eller bättre och att fps håller sig omkring 50-60, skärmarna är trots allt bara 60hz.

@GTXOla: Antar jag får lägga till ett grafikkort med på inköpslistan. Kan ju alltid börja där och utvärdera om jag kan nöja mig med den kraften.
I första hand behöver jag mer skärmyta när jag programmerar vilket jag gör ca 30 timmar i veckan men känns onödigt att inte passa på att spela i surround när man har skärmarna för det
Men skrivit ner lite mer konkret nu vad jag menade med "rimlig upplösning och fps" och då jag redan har segt när jag lirar visa strider i rome total war 2 på max settings så borde jag nog definitivt se över att skaffa ett gtx 980 ti minst.
Stadsbelägring med 2 försvarande arméer +jag som anfaller så går fps ner till max 10 under de första ~20 minuterna tills jag slaktat mer än hälften av fienderna.

@Saandberg: Jo, borde nog kolla på vad korten presterar i 4k då jag kommer köra landscape på 5760*1080 + tvn. Har inte köpt skärmarna ännu men dessvärre rymmer inte mitt skrivbord mer än ca 27tum skärm på höjden då jag har en hylla ovanför skärmen/skärmarna, som jag inte vill montera ner, så korea 4k tv på 30+ tum är dessvärre inte möjligt.
Sen är första målet egentligen att få mer skärmyta för alla fönster jag har uppe när jag programmerar, svårt att pressa in 4-5 olika fönster på en enda skärm på 24 tum och samtidigt ha allt läsligt
Vet inte hur standardiserat det är men lite övning med att trixa med cfg filer i ett par spel så bör man väl bli relativt snabb på det i övriga spel med, sen behöver jag inte lira alla spelen i surrond. Civilization och league of legends räcker 1 skärm men fps och total war spelen skulle vara maffigt i surrond. Kör några enstaka racing spel med och inte heller helt fel med surrond då.

@Gunner357: Så mina spel jag nämnt på high till ultra med mål på 50-60 fps bör inte vara några problem med 980 ti i sli

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Jag kom på att jag kan varit lite otydlig då jag i trådstarten bara skrev "rimlig upplösning och fps"
Med rimlig upplösning tänker jag high settings eller bättre och att fps håller sig omkring 50-60, skärmarna är trots allt bara 60hz.

@OliZ: Antar jag får lägga till ett grafikkort med på inköpslistan. Kan ju alltid börja där och utvärdera om jag kan nöja mig med den kraften.
I första hand behöver jag mer skärmyta när jag programmerar vilket jag gör ca 30 timmar i veckan men känns onödigt att inte passa på att spela i surround när man har skärmarna för det
Men skrivit ner lite mer konkret nu vad jag menade med "rimlig upplösning och fps" och då jag redan har segt när jag lirar visa strider i rome total war 2 på max settings så borde jag nog definitivt se över att skaffa ett gtx 980 ti minst.
Stadsbelägring med 2 försvarande arméer +jag som anfaller så går fps ner till max 10 under de första ~20 minuterna tills jag slaktat mer än hälften av fienderna.

@Saandberg: Jo, borde nog kolla på vad korten presterar i 4k då jag kommer köra landscape på 5760*1080 + tvn. Har inte köpt skärmarna ännu men dessvärre rymmer inte mitt skrivbord mer än ca 27tum skärm på höjden då jag har en hylla ovanför skärmen/skärmarna, som jag inte vill montera ner, så korea 4k tv på 30+ tum är dessvärre inte möjligt.
Sen är första målet egentligen att få mer skärmyta för alla fönster jag har uppe när jag programmerar, svårt att pressa in 4-5 olika fönster på en enda skärm på 24 tum och samtidigt ha allt läsligt
Vet inte hur standardiserat det är men lite övning med att trixa med cfg filer i ett par spel så bör man väl bli relativt snabb på det i övriga spel med, sen behöver jag inte lira alla spelen i surrond. Civilization och league of legends räcker 1 skärm men fps och total war spelen skulle vara maffigt i surrond. Kör några enstaka racing spel med och inte heller helt fel med surrond då.

@Gunner357: Så mina spel jag nämnt på high till ultra med mål på 50-60 fps bör inte vara några problem med 980 ti i sli

Du kan börja med att köpa ett 980ti och se om det duger åt dig om inte köp ett till.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Har stött på lite problem nu när jag införskaffat allt vet inte om det är grafikkortet som bråkar, jag som missat någon inställning eller vad som händer så hoppas på hjälp ifrån er:

Kör mittenskärmen via dvi till hdmi som medföljde skärmen
Högra skärmen via mini-displayport till hdmi
Vänstra skärmen också via mini-displayport till hdmi.
Så fort jag kopplar in vänstra skärmen så slocknar den högra, har dubbelkollat och båda displayportarna fungerar så länge jag endast använder en utav de.

Grafikkortet ska ju klara av 4 skärmar utan problem?
edit: öppnar jag upp amd eyefinity så identifierar den skärmarna med bild till skärm 1 och 3, ingen av skärmarna får id nr 2.
Hade planer på att vänta på GP100/GP104 men kanske får se över möjligheten att köpa något begagnat kort typ 280x/290x så länge, pascal lanserings datum är ju dessvärre inte ännu officiellt satt mer än Q3/Q4 2016
edit 2: läste på lite mer ordentligt angående amd eyefinity och såg då att tredje skärmen kräver aktiv DisplayPort adapter och adaptern jag blev rådgiven av butiken att köpa med skärmarna är passiv.

Finns det inga aktiva mini displayport till hdmi adapters i sverige? Dustin hade men endast på sin företagssida, inte privat person. Snälla hjälp mig hitta rätt adapter

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

Har en fråga relaterat till min triple monitor setup så tänkte kör vidare i samma tråd istället för skapa en ny:
Windows(?) har ju funktion så man kan dra fönster till olika kanter på skärmen och på så sätt fylla 1/4, 1/2 eller hela. Går det att behålla den funktionaliteten fastän jag kör eyefinity?
Drar jag t.ex Spotify till valfri kortsida så vill den fylla "halva" skärmen vilket är 1,5 skärmar men vill bara ha den på hälften utav en av skärmarna.
Vet inte riktigt vad jag ska söka på heller :/

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skånsksnapphane:

Har en fråga relaterat till min triple monitor setup så tänkte kör vidare i samma tråd istället för skapa en ny:
Windows(?) har ju funktion så man kan dra fönster till olika kanter på skärmen och på så sätt fylla 1/4, 1/2 eller hela. Går det att behålla den funktionaliteten fastän jag kör eyefinity?
Drar jag t.ex Spotify till valfri kortsida så vill den fylla "halva" skärmen vilket är 1,5 skärmar men vill bara ha den på hälften utav en av skärmarna.
Vet inte riktigt vad jag ska söka på heller :/

Hydragrid men vet dock ej hur stödet är idag för den mjukvaran

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/HYDRAVISION-Fo...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera DisplayFusion. Där kan du enkelt göra det mesta så som ställa in vilken skärm som är vilken och bakgrundsbilder sen binda short-keys till att flytta fönster till nästa skärm osv. Läs lite om det eller bara testa. Finns full version som är att rekommendera då du kan göra så mycket mer än free (Finns trial till pro som du kan börja med)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Hydragrid men vet dock ej hur stödet är idag för den mjukvaran

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/HYDRAVISION-Fo...

Hydragrid är inte längre aktiv produkt, AMD kör med eyefinity som dess ersättare.

Skrivet av ghollghost:

Jag skulle rekommendera DisplayFusion. Där kan du enkelt göra det mesta så som ställa in vilken skärm som är vilken och bakgrundsbilder sen binda short-keys till att flytta fönster till nästa skärm osv. Läs lite om det eller bara testa. Finns full version som är att rekommendera då du kan göra så mycket mer än free (Finns trial till pro som du kan börja med)

Har testat det programmet lite grann och lekt runt lite (med trial versionen).
Virtuellt delade upp skärmarna men får ändå inte till att fästa de olika fönstrena som jag vill. Går bra när jag vill köra "helskärm" och fylla en hel skärm men ingen skillnad mot förut när jag drar fönsterna mot kanten på skärmen. Den fyller ändå 1½ skärm istället för ½.

Någon som vet ifall nvidia surrond har samma "problem"? Har tänkt gå över till det gröna laget i samband med pascal men kanske värt att ordna ett billigt gtx 9XX/8XX tills vidare.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är amd som är problemet. Jag hade inget problem med det(Har dock nvidia), har tyvärr bara en skärm så kan inte testa igen. Men när jag hade två så var det inga problem att lägga ett program på halva fönstret. Spelade ingen roll vilken sida. Du kan inte leta upp någon guide om programmet? Eller typ tips&tricks

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.