Permalänk

krympa os partion | dual boot

Laptopen sitter med en 120GB ssd som os disk med över 40GB ledigt så hade tänkt försöka krympa ner den med ca 20 GB och använda de för dual boot med Linux os, kräver 10GB men tänkte ha lite marginaler. Vid behov så kommer jag installera programmen på vanliga hdd.
Men fastän det står att jag kan minska disken med 48GB (48034MB) och bara försöker minska med 20GB till 28034MB så säger den att det inte finns tillräckligt med ledigt utrymme för det?

Någon som har förslag på lösning?
Eller blir det smidigare att köra virtual box och dual boot den vägen kanske?
Är mest tänkt att lära känna Linux lite bättre innan kurs i unix programmering kommer igång senare i år

Inte hunnit kolla ännu om hårddisken vill krympa för partition till Linux os men önskar ha båda på ssden, saker kan aldrig bli tillräckligt snabba

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att det är filer ivägen? Defrag:at?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Var en av de första sakerna jag testade, även om det inte är rekommenderat på ssd diskar, men ädnå funkar det inte :/

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Inaktiv

Testa krympa med ett annat verktyg, te.x gparted (finns some live version också).