Sapphire R9 390 nitro 8gb problem

Permalänk

Sapphire R9 390 nitro 8gb problem

Tjenare! Fick just hem mitt 390 som jag genast stoppade in i datan, hade ett gtx 760 innan och efter jag tagit bort drivrutiner och installerat amds så började hela datan att gå segt. Firefox gick segt och hade c.a 50 fps i spel. Ominstallerade hela datan och installerade alla drivrutiner igen och datan var fortfarande seg och laggade, använder win 10. Har någon av er stött på detta tidigare eller vet vad som gör att hela datan laggar?

Permalänk
Medlem

@Lildjymmy:
Testat att uppdatera bios för moderkortet?

Permalänk

@jonathanknet
Ne men förstår inte varför den ska börja äckla sig när jag böt graffekort. Allt funkade ju med 760in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan Lildjymmy,

Vad har du för moderkort?
Vilken BIOSversion kör du med?
Får du några konstiga larm i Eventloggen?

Permalänk

@ThomasLidstrom: problemet löst, Ladda ner cpuid hwmonitor för att kolla så inte graffekortet gick varmt, så såg jag att processorn min var på 100*C, så öppnade burken och såg att processor fläkten hade dött, Tack ändå

Permalänk
Medlem

Hejsan Lildjymmy,

Skrivet av Lildjymmy:

@ThomasLidstrom: problemet löst, Ladda ner cpuid hwmonitor för att kolla så inte graffekortet gick varmt, så såg jag att processorn min var på 100*C, så öppnade burken och såg att processor fläkten hade dött, Tack ändå

Bra att det löste sig!
Felorsaken visar sig ibland vara någon helt annanstans än var man trodde:)

Permalänk
Medlem

@Lildjymmy:

En fråga relaterad till grafikkortet i sig: Låter det något under last? D.v.s. hör du någon whine eller elektriskt ljud som verkar följa belastningen på kortet?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

@Lildjymmy:

En fråga relaterad till grafikkortet i sig: Låter det något under last? D.v.s. hör du någon whine eller elektriskt ljud som verkar följa belastningen på kortet?

Själv hade jag ett 390 just samma modell som TS och jag hörde varken coilwhine eller något liknande. Bytte dock till ett 970 av andra orsaker.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Själv hade jag ett 390 just samma modell som TS och jag hörde varken coilwhine eller något liknande. Bytte dock till ett 970 av andra orsaker.

Inte ens ett tyst knatter? Här är en länk till ljudet jag upplever att mitt kort har. Man ser att när Unigine Heaven börjar rulla så knastrar kortet på rätt friskt. Jag valde klippet för att illustrera ljudkaraktären, kortet jag har är ett R9 390 Nitro och mitt exemplar låter betydligt mindre, men tillräckligt för att man ska höra det genom lådan och mina öppna hörlurar. Däremot drunkar ljudet när väl fläktarna kommer igång, men det är där.

Jag har köpt det rätt nyligen så jag undrar om detta är något man bara bör acceptera med dagens grafikkort? Inte haft en speldator på bra länge. Om man kollar runt i den youtubekanalen t.ex. så verkar i princip varje kort mer eller mindre buzza under last. Eftersom jag inte upplever att mitt låter så mycket undrar jag om jag bör snarare tacka elektronikgudarna än störa mig på det och fundera på ett utbyte?

edit: Här är en länk till ett Sapphire R9 390 på den kanalen. Den är nästan identisk till hur jag upplever mitt ex. Vid 3:10 när testet stängs av och en stillbild dyker upp tjuter det dessutom, precis som mitt ex.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

@Lildjymmy:

En fråga relaterad till grafikkortet i sig: Låter det något under last? D.v.s. hör du någon whine eller elektriskt ljud som verkar följa belastningen på kortet?

Hör inget ljud från grafikkortet utöver att fläktarna låter lite. Men inga sånna ljud som i klippen du länka

Permalänk
Medlem

@Lildjymmy:

Ok, bra att veta, grattis till dig i varje fall!:) Vilket PSU använder du?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Inte ens ett tyst knatter? Här är en länk till ljudet jag upplever att mitt kort har. Man ser att när Unigine Heaven börjar rulla så knastrar kortet på rätt friskt. Jag valde klippet för att illustrera ljudkaraktären, kortet jag har är ett R9 390 Nitro och mitt exemplar låter betydligt mindre, men tillräckligt för att man ska höra det genom lådan och mina öppna hörlurar. Däremot drunkar ljudet när väl fläktarna kommer igång, men det är där.

Jag har köpt det rätt nyligen så jag undrar om detta är något man bara bör acceptera med dagens grafikkort? Inte haft en speldator på bra länge. Om man kollar runt i den youtubekanalen t.ex. så verkar i princip varje kort mer eller mindre buzza under last. Eftersom jag inte upplever att mitt låter så mycket undrar jag om jag bör snarare tacka elektronikgudarna än störa mig på det och fundera på ett utbyte?

edit: Här är en länk till ett Sapphire R9 390 på den kanalen. Den är nästan identisk till hur jag upplever mitt ex. Vid 3:10 när testet stängs av och en stillbild dyker upp tjuter det dessutom, precis som mitt ex.

Nope hade inget problem med det. Inte det minsta. Men ja vissa grafikkort kan få lite coilwhine. Ta bara nvidias 900-serie som exempel det är jätte många som gnällt om att korten från den serien ger ifrån sig coilwhine medans jag själv inte upplevt någonting förutom vid groteskt hög FPS typ 500+, men det gör ju nästan vilket grafikkort som helst. Så ja det är ett rent lotteri. Sen kan det bero på ditt nätagg också. Vilken modell har du på den?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av jetblack:

@Lildjymmy:

Ok, bra att veta, grattis till dig i varje fall!:) Vilket PSU använder du?

Har ett "Fractal design Tesla 650W 80plus" Ett sånt här http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/dis...

Permalänk

Har ingen aning om det är bra eller inte, Fick det av farsgubben för massa några år sedan

Permalänk
Medlem

@warmerspy:

Jag har ett EVGA GQ 650W. Tänkte ursprungligen ha ett EVGA G2 750W men var lite orolig över att djupet inte skulle få plats i lådan jag beställt så blev ett grundare agg. Det har fått helt ok betyg på johnnyguru varför jag körde på det. Nu läser jag dock att det skulle gå att få in ett 180mm-agg i mitt chassi (Phanteks Evolv), så jag funderar på det. Jag tänker mig dock att det inte är så enkelt att bara byte ett agg som verkar fungera som det ska...

Kan instämma att ljudet är värre vid höga FPS, till den punkt att det blir ett tjut om man är inne i en meny. Jag har däremot satt ett tak på 90 FPS för mina spel och i dessa hastigheter låter det mest som ett elektriskt knaster. Tyvärr hör jag det, vilket är synd för systemet i övrigt är tystare än jag förväntade mig.

Delarna är köpta på Inet rätt nyligen, funderar på om jag ska försöka få till ett byte av någon av dem.

Visa signatur

Allan, please add signature