Behöver hjälp med ett köpval! (Systemkamera)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ett köpval! (Systemkamera)

Tjäna alla!
Jag skall snart åka ut på semester och då har jag tänkt att köpa mina allra första systemkamera som skall ta bra och fina bilder. Jag har valt ut några kameror här med olika paket och sånt. Två av förslagen är likadan kamera men med olika paket. Ni får självklart länka andra om ni har nåt intressant. Budget: 2,5-4,5k

Första: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3100-18-...

Andra: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-eos-1200d...

Tredje: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3300-18-...

Fjärde: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD33001855VR2

Tack o hej!

Permalänk
Medlem

är inte så insatt men av dom du länkar till så värkar ju denna ha fått bra kritik och den är billig ochså

https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3100-18-...

Permalänk
Hedersmedlem

@maxbylin *Bump raderade*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av maxbylin:

Bump!

!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Oj! Det visste jag ej, det skall inte hända igen.

Skrivet av Kent:

@maxbylin *Bump raderade*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

/moderator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aa, det var en av dom jag länkade. Den verkar helt ok för en nybörjare iallafall!

Skrivet av GzXboom:

är inte så insatt men av dom du länkar till så värkar ju denna ha fått bra kritik och den är billig ochså

https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3100-18-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nja, en 6 år gammal nybörjarkamera känns inte jättekul? Var finna den ens att köpa!? Jag hade nog satsat på en d3300 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Tjäna alla!
Jag skall snart åka ut på semester och då har jag tänkt att köpa mina allra första systemkamera som skall ta bra och fina bilder. Jag har valt ut några kameror här med olika paket och sånt. Två av förslagen är likadan kamera men med olika paket. Ni får självklart länka andra om ni har nåt intressant. Budget: 2,5-4,5k

Första: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3100-18-...

Andra: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-eos-1200d...

Tredje: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3300-18-...

Fjärde: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD33001855VR2

Tack o hej!

D3100 är en bra kamera, men skulle inte rekomendera att köpa den ny med tanke på åldern på modellen. D3300 paketet verkar trevligt, tips från mig är att köpa ett fast objektiv till också, t.ex ett 50mm eller 35mm!

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar. Men det finns två olika paket med. En med kamera och två objektiv (Netonnet) och så finns det den på cyberphoto med då är det bara kameran med med extra tillbehör som kameraväska m.m

Skrivet av Lunchlådan:

Nja, en 6 år gammal nybörjarkamera känns inte jättekul? Var finna den ens att köpa!? Jag hade nog satsat på en d3300 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Men vilket av paketen? Det finns det på cyberphoto för 4,1 och det på Netonnet För 4k

Skrivet av bingan:

D3100 är en bra kamera, men skulle inte rekomendera att köpa den ny med tanke på åldern på modellen. D3300 paketet verkar trevligt, tips från mig är att köpa ett fast objektiv till också, t.ex ett 50mm eller 35mm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Budget: 2,5-4,5k"
Inte för att vara den där personen men ett bra objektiv löst ligger på 10k.
Köp en Canon PowerShot G7 X istället. Den motsvarar kvaliten från en 20-30k systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Tack för svar! Men vilket av paketen? Det finns det på cyberphoto för 4,1 och det på Netonnet För 4kSkickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga paketet från Cyberphoto, då får du med minneskort och en väska också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Tack för svar! Men vilket av paketen? Det finns det på cyberphoto för 4,1 och det på Netonnet För 4kSkickades från m.sweclockers.com

Det vore bra om du länkade paketen. Om båda paketen har samma kamerahus, 18-55:an med VR och det paketet med två objektiv dessutom har en 55-200 är ju det paketet med två objektiv klart mer prisvärt med ett objektiv extra för 100kr mer, men jag hittar inte paketen du pratar om (vill inte lägga ner massa tid).

Skrivet av Spiffman:

"Budget: 2,5-4,5k"
Inte för att vara den där personen men ett bra objektiv löst ligger på 10k.
Köp en Canon PowerShot G7 X istället. Den motsvarar kvaliten från en 20-30k systemkamera.

Det där är ju kvalificerat strunt. Sigma 17-50/2.8 OS HSM är ett bra objektiv och kostar 3500kr. Kitobjektiven är bra men ljussvaga.

Inte en chans i världen att en G7X ger ens i närheten av den bildkvalitet man får ut av tex en D610 eller D750 med ett Tamron 24-70/2.8 VC USD och den ger inte i närheten av samma möjligheter.
G7X är en trevlig kamera, absolut, men man ska inte överdriva dess förträfflighet. Personligen skulle tycker jag att RX100 III är ett bättre köp än G7X, även om den är dyrare. Båda två landar ju dock utanför budget, även om G7X bara tänjer lite på den.

Permalänk
Medlem

@maxbylin: Du har länkat till priser Exkl moms hos Netonnet

Permalänk
Medlem

Jag är bara investerad för strax under 50000 så ta inte mina råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag är bara investerad för strax under 50000 så ta inte mina råd

Vad skulle detta ha för relevans menar du? Hur dyr utrustning man har säger inget om hur bra man kan sina saker.

Permalänk
Medlem

Paket fyra från cyberphoto alla dar i veckan.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@dumbo:
Bättre relevans än att ge honom tips som kostar dubbelt så mycket som hans budget.
En DSL för 3-4 är rena och skär smörja som han inte kommer kunna växa med.

Men jag låter dig driva det här, ingen fara.

Permalänk
Medlem

@maxbylin: Köp en rx100 kompaktkamera. Finns lite olika modeller, även beggade. Du får otroligt fin bild för pengarna. Kom ihåg att den bästa kameran är den som du faktiskt tar med, och Dslr tar mycket plats och är inte kul att ha dinglande runt halsen på semestern. Bara en tanke. Det är lätt att tänka att en större kamera alltid kommer att vara med en, men när den väl ligger där hemma och inte är så ny och fantastisk längre (typ efter ett par veckor), så är risken stor att den mest samlar damm.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@dumbo:
Bättre relevans än att ge honom tips som kostar dubbelt så mycket som hans budget.
En DSL för 3-4 är rena och skär smörja som han inte kommer kunna växa med.

Men jag låter dig driva det här, ingen fara.

Vad menar du att jag "driver"?

Vem i tråden har tipsat om saker som kostar dubbelt så mycket? Om du menar att jag nämnde RX100 III (den kostar ju inte dubbla budgeten) så var det ju mer en reflektion från min sida än ett tips till TS. Jag hade hellre sparat lite till och köpt en RX100 III än en G7X eftersom jag inte tycker att G7X är värd sina pengar.
Jag blev ganska entusiastisk när Canon kom med G7X, eftersom den var rätt mycket billigare än RX100 III och hade ljusstark optik, till skillnad mot de tidigare versionerna av RX100. På pappret såg den ut att döda RX100 III, men i praktiken har man gjort en kamera som är så mycket sämre på så många sätt. Den har dålig och långsam autofokus. Manuell fokus går inte att göra mjukt pga att ringen har klick. Man skulle behöva en vev för att man måste vrida så många varv när man fokuserar. Ringen går inte ens att använda för fokus när man filmar. Den har ingen sökare. Den har, trots samma antal pixlar inte lika detaljrika bilder osv osv.
I det fallet får man vad man betalar för och Canon har tyvärr en undermålig produkt i jämförelse.

Alla de saker som G7X har som designmissar (eller vad man vill kalla dem) har inte heller D3300.

Att ge tips på en kompaktkamera när det är en systemkamera som efterfrågas är ju inte så relevant. En kompaktkamera är ju just en kompaktkamera och ingår inte i något system och man förlorar då hela poängen med systemkameran.

Jag vet mycket väl vad instegkamerorna klarar och inte. Jag började själv med en D70 när det begav sig och dagens instegkameror är betydligt mer kompetenta. Ändå gav D70:n mig möjlighet utvecklas och "växa" i 4 år innan jag bytte upp mig.

Skulle jag välja mellan en D3300 med kitobjektiv och en G7X som enda kamera skulle jag välja D3300 utan att blinka. Att den råkar skickas med ett ljussvagare objektiv som gör den mer jämförbar med G7X än att nyttja dess fulla potential vad gäller ljusstyrka är ingen anledning att undvika den. Objektiv kan man ju byta/uppgradera/skaffa fler. Det är ju en systemkamera.

Ska man kunna ta dina argument på allvar behöver de nog vara lite mer väl underbyggda än att du råkar ha pengar att köpa dyr utrustning.

Permalänk
Medlem

Shit, tack allihopa för svar! Alla har olika åsikter så det är inget att bråka om. Jag skall kolla upp det nu sagt så kan jag se vad jag slutar med.
Jag vet också att jag kanske inte får det bästa för 2,5-4,5k, men jag är nybörjare och det räcker för mig att börja med en "bra" kamera och sen köpa mig en bättre efter tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD33001855VR2

https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3300-18-...

Skrivet av dumbo:

Det vore bra om du länkade paketen. Om båda paketen har samma kamerahus, 18-55:an med VR och det paketet med två objektiv dessutom har en 55-200 är ju det paketet med två objektiv klart mer prisvärt med ett objektiv extra för 100kr mer, men jag hittar inte paketen du pratar om (vill inte lägga ner massa tid).

Det där är ju kvalificerat strunt. Sigma 17-50/2.8 OS HSM är ett bra objektiv och kostar 3500kr. Kitobjektiven är bra men ljussvaga.

Inte en chans i världen att en G7X ger ens i närheten av den bildkvalitet man får ut av tex en D610 eller D750 med ett Tamron 24-70/2.8 VC USD och den ger inte i närheten av samma möjligheter.
G7X är en trevlig kamera, absolut, men man ska inte överdriva dess förträfflighet. Personligen skulle tycker jag att RX100 III är ett bättre köp än G7X, även om den är dyrare. Båda två landar ju dock utanför budget, även om G7X bara tänjer lite på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att köpa begagnat, så kolla in den här:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=254272

Canons första M-modell (spegelfri systemkamera) som har oerhört bra kvalitet i förhållande till priset, milsvid från det du länkar. 22mm objektivet som följer med är riktigt vass. En mycket bra nybörjarsystemkamera, med enda nackdelen att objektiven bara fungerar på M-serien och inte övriga Canonkameror.

Permalänk
Medlem

Paketet från Netonnet innehåller objektiv som inte har bildstabilisering medan objektivet i paketet från Cyberphoto har stabilisering.

Bildstabilisering är ju inget nödvändigt, men i en del situationer är det trevligt att ha, särskilt på lite längre brännvidder som på 55-200:at i netonnet-paketet. Det ger möjlighet att handhålla ca 2-4ggr (beror på objektiv) längre slutartider, vilket gör att man kan hålla ISO-talet lägre med statiska motiv.

Jag hade nog tagit paketet med bara 18-55:an med stabilisering. Visserligen skaffar de flesta en telezoom så småningom och det är bra att ha en, men användbarheten på en ljussvagare telezoom som 55-200:an ökar en hel del med stabilisering så jag tycker det är vettigt att köpa med bara en normalzoom nu och sedan isf komplettera med ett 55-200 som har stabilisering istället. De kostar inte SÅ farligt mycket. Just nu ligger den på ca 2000kr och ibland brukar den gå ner mot 1500kr.

Vet du att du behöver/vill ha en telezoom med en gång så blir det ju billigare med paketet från netonnet dock.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar ännu en gång! Det kanske blir den på cyberphoto men jag ska kolla på de andra ni har länkat också. Trevlig helg

Skrivet av dumbo:

Paketet från Netonnet innehåller objektiv som inte har bildstabilisering medan objektivet i paketet från Cyberphoto har stabilisering.

Bildstabilisering är ju inget nödvändigt, men i en del situationer är det trevligt att ha, särskilt på lite längre brännvidder som på 55-200:at i netonnet-paketet. Det ger möjlighet att handhålla ca 2-4ggr (beror på objektiv) längre slutartider, vilket gör att man kan hålla ISO-talet lägre med statiska motiv.

Jag hade nog tagit paketet med bara 18-55:an med stabilisering. Visserligen skaffar de flesta en telezoom så småningom och det är bra att ha en, men användbarheten på en ljussvagare telezoom som 55-200:an ökar en hel del med stabilisering så jag tycker det är vettigt att köpa med bara en normalzoom nu och sedan isf komplettera med ett 55-200 som har stabilisering istället. De kostar inte SÅ farligt mycket. Just nu ligger den på ca 2000kr och ibland brukar den gå ner mot 1500kr.

Vet du att du behöver/vill ha en telezoom med en gång så blir det ju billigare med paketet från netonnet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skall kolla upp detta!

Skrivet av AsusN71:

Kan du tänka dig att köpa begagnat, så kolla in den här:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=254272

Canons första M-modell (spegelfri systemkamera) som har oerhört bra kvalitet i förhållande till priset, milsvid från det du länkar. 22mm objektivet som följer med är riktigt vass. En mycket bra nybörjarsystemkamera, med enda nackdelen att objektiven bara fungerar på M-serien och inte övriga Canonkameror.

Skickades från m.sweclockers.com