Om anime i nytt avsnitt av Fulkultur

Permalänk
Medlem

o hur kunde jag glömma space battleship yamato

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

uj uj...hur kan ni nämna svenska dubbar och äldre anime utan att ens ta upp Silver Fang? Rai Grottpojken? Ulysses 31? nej nej, det där var dåligt ^^

Men ska ni glo FLÄSKIG serie så kolla in Ginga Eiyuu Densetsu. Den är suverän, 110 episoder utav kärlek ^^

Förresten..till folk här.

Jag tycker typ 99% av all anime som gjorts det senaste decenniet suger så jävla hårt. Det är inte ett skämt, så trött på majoriteten utav vad jag råkat kolla in. Dessa är undantagen.
One Punch Man
Gangsta
Sengoko Basara
Yatterman
Steins;Gate
Sharabako
Baccano!
Free!!
Tengen Toppa Gurren Lagann
Black Lagoon
är typ do enda som inte varit dåligt dom senaste 10 åren.
Jaja, överdrivet skitsnack, jag vet eftersom jag inte sett all anime dom senaste 10 åren så om ni har några förslag på riktigt bra serier som inte bara är fanservice så ge mig ett förslag ^^ Btw har inget emot fanservice men blir det bara det så är det tråkigt.

Tittar på dina serier och verkar som du vill ha lite mer seriösa serier fighting serier. Du har rätt om menar att det blivit mindre sådana serier under de senaste 10 åren.

Men eftersom Steins:Gate är på listan så får jag tipsa om Shinsekai Yori. Thriller mysterium. Men ungefär där slutar likheterna egentligen. Shinsekai Yori är dock inget att fnyssa åt. Du kommer ha svårt att hitta en serie som är så komplett och med ett ordentligt slut som den.

Andra tips... hmmm. Dimension W som går just kanske är något du skulle gilla.
Noragami kan kanske funka också. De bra bitarna där är väldigt bra. Men tyvärr är det mycket fluff runt om.
Owari no Seraph är också ett wildcard jag tror skulle kunna passa dig.

Visa signatur
Permalänk

Om man inte sett anime förut kanske inte det första man ska göra att sätta sig med en 25+ TV serie, hur bra den än är. Här är några filmer som jag kan rekommendera.

Perfect Blure (typ inspiration till Black Swan phsykologic/thriller stuk)
Garden of Words, snyggaste anime filmen jag sett - väldigt välproducerad, kort men bra innehåll.
The Tale of Princess Kaguya, japansk folksaga - handritad stil.
The Girl Who Leapt through Time, tror den är en av de mer populära filmerna även i "väst".
Wolf Children, är nog min favoritfilm. Typ familjefilm i handling o publik.

Finns såklart många fler men dessa är mina highlights.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Några serier som måste nämnas är:
One Piece
Dragon ball Z

Permalänk
Medlem

Lyssnade på podden nu, ni pratar om hur man kan få tag på / titta på anime, Netflix skulle jag inte rekommendera. Däremot Crunchyroll och Funimation om man ska ge sig in på Anime, börja där.

När det gäller lite mörkare serier, rekommenderar jag Another, Deadman Wonderland och Elfen Lied!!

Vill också gärna veta vad Emil kan tänkas tycka om Anime, något ni får komma tillbaka till.
Oerhört bra pod!

Permalänk
Medlem

Bästa animekaraktär: Takamura i Hajime No Ippo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skillnaden är väl att Death Note är 37 avsnitt totalt till skillnad från Lost (121), Arkiv X (208) och Dallas (357). Avsnitten är dessutom bara typ 20 minuter långa till skillnad från Lost och Arkiv X som är 45. Det motsvarar alltså ungefär en säsong av Lost eller Arkiv X i längd och det kan man ju tycka att de borde kunna hålla ordning på utan att manusförfattarna ger upp i slutet. Speciellt när de hade en färdig manga för ovanlighetens skull.

Evangelion som du nämnde är ju också ett bra exempel på en animeserie som flippar totalt i slutet. De två sista avsnitten är ju helt obegripliga. Så obegripliga att de var tvungna att göra en film som ersatte slutet.

jo, men nu spårade ju inte någon av dem ur först i slutet så att det skulle halta jämförelsen ser jag inte riktigt, tvärtom. Lost och Arkiv X särskilt havererade ju praktiskt taget i slutet av varje säsong just för att manusavdelningen fick direktiv om att dra ut på det en till. och detta pågår fram till det riktiga slutet måste infinna sig för att tittarna sviker, av just den anledningen. då först kommer ett nödslut som knappt fungerar alls efter härvan de tidigare kaoset byggt på med. Evengelion däremot hade ju högst sannolikt inte fått ett uppskjutningsslut för att den var tokpopulär eller ett panikskrivet slut för att ingen tittade vid del 20 eller så. och slutet är ganska finit minst sagt.

att du och säkert många andra, fullt begripligt, inte gillade "Dogville"-finalen är en sak. men att likställa det flippa ur tycker jag inte håller alls, det är ju faktiskt en fullt rimlig riktning sett från resten av uppbyggnad och handling. alltså inte som Arkiv X eller Losts "häpp, nu byter vi ut hela konspirationen mot en annan och glömmer de här trådarna de tre senaste säsongerna huvudsakligen handlade om"

men, allt kan inte vara för alla givetvis:

Skrivet av MugiMugi:

EN film? Du vet att de har gjort flera filmer som alla har försökt att göra om slutet, inte en gång utan ett par ggr, Alla är fortfarande lika dåliga.

Personligen har jag aldrig gillat NGE, tyckte den började riktigt bra men sedan bara spårade ut med rejält irriterande karaktärer o.s.v, dock med det sagt så vet jag hur många som börjat se anime på grund av den, något jag dock aldrig kommer förstå själv.

precis. det ursprungliga slutet anser jag smått genialt, alla mer traditionella men mer spektakulära alternativ tog bara bort från originalet. utan den avslutningen hade det antagligen inte blivit den serie som nästan definierade genren under ett par decennier.

ja tramset kunde bli mycket ibland, men kanske gjorde det polariseringen med det som kommer senare mer påtaglig. för det är alltid svårt att peta på vad som i efterhand byggde en upplevelse eller inte.

Skrivet av Zotamedu:

Den börjar ju bra så antar att folk fastnar för konceptet genom de första avsnitten. Sen blir de inte tillräckligt avskräckta av det katastrofala slutet. Det var evigheter sen jag såg den men jag minns den fortfarande som bra. Tror det var den andra animen jag såg efter FMA. Min absoluta favorit är nog Ghost in the Shell. Både filmer och serier. Har inte sett den nya än dock.

det är också en grej med versioner. som Mugi nämner har det gjorts många omtolkningar eller bara andra slut, så är det med det mesta populärt. GItS är även den intressant där, serien, TV-serien och filmen skiljer sig alla åt så enormt att det förutom ramen knappt kan kallas samma universum eller personer i det.

så kanske fiinns det någon version av Evangelion du gillar bättre också.

Skrivet av 99Jakob:

Beror väl lite på vad vi vill lägga in i begreppet mecha, men Neon Genesis Evangelion borde väl räknas, även om de är cyborger? Åtminstone genremässigt vill jag placera in serien i mecha-facket.

Angående Robotech så är förklaringen jag hört att praxis för syndikering på amerikansk tv är 65 avsnitt, vilket gör att en serie kan sändas varje vardag i 13 veckor (3 månader). Det är därför så många amerikanska tecknade serier består av 65 avsnitt, typ Bumbibjörnarna och Räddningspatrullen. Carl Macek ville ta serien Super Dimension Fortress Macross till USA, men fick fylla ut det hela med serierna Super Dimension Cavalry Southern Cross och Genesis Climber MOSPEADA.

Jag vet inte om Robotech klipptes om något för att få det hela att passa bättre ihop, eller om de bara sände de tre serierna efter varandra som lösa "säsonger".

nävisst, är det bara för genreinpassningen så kan det nog vara praktiskt att lägga det så. en underavdelning för spoiler spoiler, vad de nu är skulle göra genrer rätt överflödigt då de skulle bli för mycket avdelningar. ungefär som musik där det snart är så mycket att inte ens de intresserade av sin lilla tårtbit är helt säkra på om de ska leta i ambient jazz rock fusion eller electro acid metal trance.

aha, kände till uppdelningen men inte anledningen. antog de bara ville dra ut på det som funkade som vanligt.

nä som jag var inne på lite så är inte, början (Macross) iaf, så mycket omgjord. det är mest tempoklippning och sånt, och skillnaderna utgörs mest av dubbens ändringar. kan tänka mig en del romantik och överdrivet "inter racial" skildringar från originalet tonats ner också.

Skrivet av 99Jakob:

Bert-Åke var ju överallt på den tiden! Även Tintin och Asterix

Transformers är väl lite av ett gränsfall egentligen. Jag skulle säga nej, eftersom tv-serien skrevs och rösterna spelades in i USA (även om animationen lades ut på koreanska och japanska studior). Men jag tror ändå det får räknas som en amerikansk produktion (dock är det fråga om "amerikaniserade" leksaker som bygger på de japanska leksakslinjerna Diaclone och Microman från Takara).

Så.. amerikanskt men med lite japanska rötter? Sub-anime?

Sen gick vad jag vet Transformers-serien även i Japan, under namnet Super Robot Life-Form, och fick också en unik fortsättning har jag för mig.

åttiotalets Niclas Whalgren.

utlokaliserad animation gör inte saker ändrar inte kulturellt ursprung, Simpsons blir inte direkt mer koreanskt i komisk tajming för att det animeras där gissar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja om ni gillar Science fiction så mycket så skulle jag vilja rekommendera ett par serier jag med.

Planetes Om ni frågar mig, den absolut bästa Scifi animen som har gjorts, konstigt att ni inte tog upp denna då den är riktigt känd. Också en anime som passar de som normalt inte gillar anime troops.

Last Exile Också riktigt bra, denna har faktiskt även sänds på svensk TV, det sagt (Det finns ingen S2!)

Now and Then, Here and There bra skildring på hur grymt krig faktiskt är.

Ginga Eiyuu Densetsu Om man gillar Space Opera så är nog denna det bästa du kan hitta i anime väg, för de som gillar att läsa samma tema så släpps novellerna för första gången på engelska från och med nästa vecka.

Space Brothers Vill man dock se Hard scifi så är denna lätt värd att se.

Kaiba En Filosofisk anime som baserar sig på vad man 'är', också väldigt abstrakt.

Sedan lite diverse serier som är alla sevärda: Shinsekai yori, Terra e... ,Dennou Coil, Moonlight Mile, Stellvia ,Fantastic Children, Aldnoah.Zero, Psycho-Pass, The Third, Solty Rei o.s.v.

Personligen har man sett alldeles för mycket anime, speciellt inom scifi grenen så finns tyvärr inte mycket mer att se för mig, så länge inte nya serier dyker upp

--

Ni som gillar Higurashi så rekomenderar jag Visual novel serien 1000 ggr över Anime serierna, dock föredrar jag Umineko mer ( kommer snart till Steam med ), dock se absolut inte animen, horribelt dålig.

Du räknar upp alla dom där men glömmer en av dom mest välproducerade serierna i samma genre ;P Sekai no senki

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Top 10:
1- Samurai champloo
2- Berserk(inte golden age)
3- Cowboy bebop
4- Attack on titan
5- Black lagoon
6- FMA och FMA brotherhood( kan inte bestämma mig om vilken som e bäst)
7- Gungrave
8- Trigun
9- Elfen Lied
10- Space dandy

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99Jakob:

Beror väl lite på vad vi vill lägga in i begreppet mecha, men Neon Genesis Evangelion borde väl räknas, även om de är cyborger? Åtminstone genremässigt vill jag placera in serien i mecha-facket.

Angående Robotech så är förklaringen jag hört att praxis för syndikering på amerikansk tv är 65 avsnitt, vilket gör att en serie kan sändas varje vardag i 13 veckor (3 månader). Det är därför så många amerikanska tecknade serier består av 65 avsnitt, typ Bumbibjörnarna och Räddningspatrullen. Carl Macek ville ta serien Super Dimension Fortress Macross till USA, men fick fylla ut det hela med serierna Super Dimension Cavalry Southern Cross och Genesis Climber MOSPEADA.

Jag vet inte om Robotech klipptes om något för att få det hela att passa bättre ihop, eller om de bara sände de tre serierna efter varandra som lösa "säsonger".

Super Dimension Fortress Macross (orginal serien till Robotech). Är både mörkare och mer komplett än vad Robotech är.
Trots det enorma Macross fanet man är så vet inte heller jag vad orsaken till det hela är, men resultatet är att Robotech är en mer barnvänlig serie än vad just Super Dimension Fortress Macross är.
Det är massor av saker som är bortklippt ur Macross och serierna är verkligen inte samma sak, då man mer kan räkna Robotech som baserad på Macross och absolut inte bara "rebranding".

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som har nämnt Gundam Seed och Gundam Seed Destiny?

100 avsnitt av meningslöst krig mellan vanliga människor och genetiskt förbättrade, död och sorg?
Jag ska erkänna att jag grät vid flera av de sorgligare scenerna.
Mycket bra intro/extro-musik också.

Aldnoah Zero, två säsonger, totalt 24 avsnitt.
Människor upptäckte främmande teknologi på Mars, och en hel del människor emigrerade dit.
De gjorde många nya framsteg, och folket på Mars utropade sig till ett eget imperium med feudala adelsherrar och en kejsare.
Kriget om jordens resurser resulterade i månens delvis förstörelse, och fredsförhandlingar ska äga rum när serien börjar...

Angel Beats, en serie som får mig att gråta varje gång, en av de första jag såg.
Handlar om unga människor som efter döden vägrar gå vidare, av olika personliga anledningar, och väljer att slåss mot "naturens gång" genom att just vägra gå vidare. Och eftersom alla redan är döda försöker man komma på sätt att trotsa gud.

Clannad och Clannad After Story är två serier som låter oss följa två huvudpersoner genom deras skolår och därefter vuxenliv.
Mycket "slice of Life" och romantik och ledsamma scener, lämnar ingen oberörd.

Kanon är en serie som också är ganska sorgsen i sin natur, också mycket "slice of Life", dvs att följa karaktärerna i deras skolliv. En ung kille som flyttar tillbaka till den staden där han växte upp för att fortsätta gå i skolan, och många barndomshändelser hinner ifatt honom.

Log Horizon, två säsonger, liknar Sword Art Online till att börja med, men är lite olika storylines.
Människor som spelar ett VR-spel och upptäcker att de är fast i spelet efter en ny expansion släppts och kommer inte därifrån.

Yahari Ore no Seishun Love Come wa Machigatteiru är två säsonger om en kille med fruktansvärt dålig attityd och personlighet. Han blir tvingad att delta i en klubb i skolan för att tillsammans med ett par andra personer lösa problem, som andra människor kommer och ber om hjälp med.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Oj intressant! Ska lyssna på detta!
Rejält intresserad i anime som man är.

Kan själv tipsa om Spice and Wolf.
Min absoluta favorit.

Din avatar säger allt. Kan inget annat än hålla med. Ge mig säsong 3! T_T

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Danmachi (Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka)

Den var faktiskt riktigt bra!

Lite andra serier som jag gillar:

Magi: The Labyrinth of Magic
Claymore är riktigt bra.
Blue Exorcist (Ao no Exorcist) är riktigt bra.
Overlord om en snubbe som blir fast i ett dataspel.

Dragon Ball / Dragon Ball Z kanske mest för att det var det första anime jag började titta på.

Princess Mononoke är en riktigt bra anime film.

Finns mera bra men inte som jag kommer på just nu, sitter på jobbet och väntar på att få åka hem

Permalänk
Medlem

Ingen svensk anime lista är komplett utan dessa två:

Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin) - Svensk dubbad i Sverige.
Naruto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Varför är det ingen som har nämnt Gundam Seed och Gundam Seed Destiny?

Kira böl Yamato

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ingen svensk anime lista är komplett utan dessa två:

Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin)

Instämmer verkligen, en solklar shounen klassiker.
Introt ger mig fortfarande gåshud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Om man inte sett anime förut kanske inte det första man ska göra att sätta sig med en 25+ TV serie, hur bra den än är. Här är några filmer som jag kan rekommendera.

Perfect Blure (typ inspiration till Black Swan phsykologic/thriller stuk)
Garden of Words, snyggaste anime filmen jag sett - väldigt välproducerad, kort men bra innehåll.
The Tale of Princess Kaguya, japansk folksaga - handritad stil.
The Girl Who Leapt through Time, tror den är en av de mer populära filmerna även i "väst".
Wolf Children, är nog min favoritfilm. Typ familjefilm i handling o publik.

Finns såklart många fler men dessa är mina highlights.

För att det helt enkelt inte finns så många korta som är riktigt riktigt bra.
Anime handlar ofta om karaktärs utvecklingen och story i dom riktigt bra, undantag finns dock så som:
Ai mai me! Strawberry egg
Hellsing
Ah! My goddess
Cyber City Oedo 808
Golden boy
Gravitation (yaoi/gay)
Hand maid may
He is my master
Ikkitousen
Mahoromatic
Nightwalker
Sekai no Senki (följt av senki 2 och monsho)

Alla på 13 ep eller under i lite olika genrer.
Ofta gäller dock samma princip som i vanliga serier.
Dom bra blir lång körare tills dom spårar ut fullständigt och förlorar publik.

Skrivet av mintti:

Bästa animekaraktär: Takamura i Hajime No Ippo

Hajime - Rorounin Kenshin

Skrivet av muSashi:

Ingen svensk anime lista är komplett utan dessa två:

Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin) - Svensk dubbad i Sverige.
Naruto.

Och efter man sett den så ser man orginalet som inte är sönderklippt och som tyvärr bara verkar finnas som subbad från Jap.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk

Asså man kollar inte på Eva om man är mecha fan haha. Eva är psychological. Btw jag vet inte ens varför jag har en Saber avatar. Visst Fate serien är grym men Saber är så inte best girl ens.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tittar på dina serier och verkar som du vill ha lite mer seriösa serier fighting serier. Du har rätt om menar att det blivit mindre sådana serier under de senaste 10 åren.

Men eftersom Steins:Gate är på listan så får jag tipsa om Shinsekai Yori. Thriller mysterium. Men ungefär där slutar likheterna egentligen. Shinsekai Yori är dock inget att fnyssa åt. Du kommer ha svårt att hitta en serie som är så komplett och med ett ordentligt slut som den.

Andra tips... hmmm. Dimension W som går just kanske är något du skulle gilla.
Noragami kan kanske funka också. De bra bitarna där är väldigt bra. Men tyvärr är det mycket fluff runt om.
Owari no Seraph är också ett wildcard jag tror skulle kunna passa dig.

Japp, seriösa är väl vad jag föredrar om sanningen ska fram. Rurouni Kenshin - Trust and betrayal är en av favoriterna...men sen så springer vi till andra sidan spektrumet och en annan favorit är Lupin III: Part 2 och Castle of Cagliostro Helskotta har även en hel del Josei/Shoujo/Seinen som jag gillar. Tyvärr inte speciellt många av dom nya då tydligen så ska män vara skitstövlar? sigh, Nodame Cantabile är suverän. Maison Ikkoku är ganska nice med. Trots att jag vart tokig på Godai och kände att jag för en gångs skull ville sätta eld på en fiktiv karaktär.
Iaf kollade ett par avsnitt av Shinseki Yori, början är bra faktiskt, inte dålig kvalitet och atmosfären har potential så tackar för den. Kommer se klart det om det fortsätter såhär.
Får låna hem ett par episoder, från internet, Owari no Seraph och Deimension W innan jag köper det då det är Funi och dom streamar inte hit till Europa som jag fattar det och att köpa rakt av är inget för mig

Skrivet av Jocke83:

Och efter man sett den så ser man orginalet som inte är sönderklippt och som tyvärr bara verkar finnas som subbad från Jap.

Jao som jag fattade så hade inte samma pull här i Sverige och det var bara Finland som fick den oklippta versionen dubbad.

Permalänk
Medlem

Ni behöver alla professionell hjälp.

RCAnime
Digibro
Glass Reflection suger

Dold text
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ni behöver alla professionell hjälp.

RCAnime
Digibro
Glass Reflection suger

Dold text

Japp glass reflection suger. Men det var inte därför jag länka den videon.

Visa signatur
Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av AndreaX:

nävisst, är det bara för genreinpassningen så kan det nog vara praktiskt att lägga det så. en underavdelning för spoiler spoiler, vad de nu är skulle göra genrer rätt överflödigt då de skulle bli för mycket avdelningar. ungefär som musik där det snart är så mycket att inte ens de intresserade av sin lilla tårtbit är helt säkra på om de ska leta i ambient jazz rock fusion eller electro acid metal trance.

aha, kände till uppdelningen men inte anledningen. antog de bara ville dra ut på det som funkade som vanligt.

nä som jag var inne på lite så är inte, början (Macross) iaf, så mycket omgjord. det är mest tempoklippning och sånt, och skillnaderna utgörs mest av dubbens ändringar. kan tänka mig en del romantik och överdrivet "inter racial" skildringar från originalet tonats ner också.

åttiotalets Niclas Whalgren.

utlokaliserad animation gör inte saker ändrar inte kulturellt ursprung, Simpsons blir inte direkt mer koreanskt i komisk tajming för att det animeras där gissar jag.

Har ju själv inte haft nöjet att kolla Neon Genesis, men det ska bli av efter detta helt klart!

Vi är då överens om Transformers - inte anime! Den unika fortsättningen däremot (Headmasters) bör falla in under anime på samma grunder som mumintrollen. Utländskt källmaterial, japansk produktion.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Fist of the North Star

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tycker Death Note, likt många andra anime, tappar tråden och flippar ur totalt mot slutet.

Håller med. Attack on titan är lite samma sak. Sen har vi ju dom som aldrig kommer ta slut typ naruto, bleach, onepiece...

Skulle jag rekommendera någon så blir det nog Full metal alchemist brotherhood. Brotherhood-versionen baseras på mangan och är den enda sevärda versionen. Annars tyckte jag knight of sidonia och paracyte var rätt bra, och de är inte aslånga heller.

Attack on titan tappar momentum efter första säsongen enligt mig, och den har lite för skum story för min smak. GATE lider lite av samma symptom, kul i början men sen tappar även den momentum.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med. Attack on titan är lite samma sak. Sen har vi ju dom som aldrig kommer ta slut typ naruto, bleach, onepiece...

Skulle jag rekommendera någon så blir det nog Full metal alchemist brotherhood. Brotherhood-versionen baseras på mangan och är den enda sevärda versionen. Annars tyckte jag knight of sidonia och paracyte var rätt bra, och de är inte aslånga heller.

Attack on titan tappar momentum efter första säsongen enligt mig, och den har lite för skum story för min smak. GATE lider lite av samma symptom, kul i början men sen tappar även den momentum.

Måste tyvärr meddela dig att Naruto tog slut för snart 1.5 år sedan.
här har du dem 3 sista.
http://www.mangapanda.com/naruto/698/4

Och så måste jag också tyvärr meddela att Bleach har ungefär 50 kapitel kvar.

mvh
Nörd

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kan nämna något ni inte nämnde. Att det faktiskt finns en anime-serie baserad på en Astrid Lindgren bok.

Ronja Rövardotter eller Sanzoku no Musume Ronja som den heter på japanska.

Har inte sett den, men blir väl att kolla upp någon dag.

Permalänk
Skrivet av plexorg:

Måste tyvärr meddela dig att Naruto tog slut för snart 1.5 år sedan.
här har du dem 3 sista.
http://www.mangapanda.com/naruto/698/4

Och så måste jag också tyvärr meddela att Bleach har ungefär 50 kapitel kvar.

mvh
Nörd

Stämmer väl inte? Det är animen vi pratar om.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Stämmer väl inte? Det är animen vi pratar om.

Vet inte hur det är med Naruto animen men Bleach animen tog slut för snart 4 år sen.

Källa: http://myanimelist.net/anime/269/Bleach

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Vet inte hur det är med Naruto animen men Bleach animen tog slut för snart 4 år sen.

Källa: http://myanimelist.net/anime/269/Bleach

du menar att naruto fortfarande inte är slut och att de valde att inte göra fler bleach avsnitt trots mangan fortsatte?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Jag är lite rädd att Boku dake ska spåra ut också. Risken är stor, dessutom är manga som serien följer inte färdig så om de inte producerar ett helt nytt slut till animen kommer det sluta på en cliffhanger...

On a side note; håller på att se om Shinsekai Yori tillsamman med min sambo... hon har fastnat lite för den. ^^ *lycklig nörd*

Jag håller hoppet uppe faktiskt angående Boku Dake, hoppas verkligen att dem droppar oss på en cliffhanger då det bara är 3avsnitt kvar. Jag har inte sett ep9 än men på i slutet av ep8 så var dem på chapter23, sida29