Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag har lätt att förstå varför hon trodde att det skulle funka ändå. Telefonen funkar ju, synd bara att modemet behöver extern kraft. Varför finns inga modem som drivs av strömmen från teleledningen? Drar de för mycket ström? Någon kunnig?

Drar för mycket ström ja. Telefonen funkade inte då den gick genom routern, voip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Jag har lätt att förstå varför hon trodde att det skulle funka ändå. Telefonen funkar ju, synd bara att modemet behöver extern kraft. Varför finns inga modem som drivs av strömmen från teleledningen? Drar de för mycket ström? Någon kunnig?

Det finns ju PoE (alltså Power over Ethernet) men det kräver förstås normalt väldigt mycket mer än vad man får via gamla telefonledningar. Men rent teoretiskt skulle man kunna köra PoE från exempelvis källaren i ett flerfamiljshus eller så, och då kanske ha fungerade nät vid (väldigt lokalt) strömavbrott. Dock springer förstås kostnaden för nätverksprylar iväg en del om de ska stöda PoE.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror detta är lite märkes paranoia.
Skillnaden är väl (rätta mig om jag har fel) att Moccamaster faktiskt brygger i exakt rätt temp (94 grader), har hållbara maskiner med både reservdelar och allt tillgängligt.

Om ett annat märke bara gör detta rätt, håller så är det nog bara placebo effekt med märket. Dock finns det mycket skit kokare som "kokar" kaffet", vilket gör att folk troligen köper just Mocca för att de vet att "alla deras är bra".

Det har inte enbart med bryggtemperaturen att göra. Det har även med filtertrattens konstruktion att göra. Det handlar om rätt dropphastighet och vinklar på tratten samt räfflorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Det har inte enbart med bryggtemperaturen att göra. Det har även med filtertrattens konstruktion att göra. Det handlar om rätt dropphastighet och vinklar på tratten samt räfflorna.

Fast mest handlar det nog om temperatur förstås. Lagom mängd vatten per tidsenhet är förstås också viktigt, men jag kan inte säga att det är någon direkt skillnad på kaffet om jag använder en annan tratt än medföljande. En annan stor fördel med moccamaster är ju att de är väldigt snabba att få upp vattnet i rätt temperatur. Det finns säkert andra apparater som är lika bra men det finns inte andra märken som alltid är bra utan då måste man göra en massa research, som man slipper om man tar en moccamaster för de håller en väldigt hög lägstanivå.

Kaffe är ju lite roligt för man kan snobba ner sig väldigt mycket men ändå tycka helt tvärtom andra lika snobbiga kaffedrickare. Trenden nu har ju gått bort från avancerat kaffe i några år nu och bryggkaffet har blivit trendigt igen istället. Om ett tag lär det bli kokkaffe som gäller; ännu mer tillbaka till rötterna. Fortfarande gäller dock att det är väldigt viktigt att ha relativt nyrostade bönor och helst nymalda om man ska få ut så mycket god smak som möjligt. Men samtidigt väger det förstås inte upp en dålig bryggare. Många kaffemaskiner på arbetsplatser och så brygger ju på hela bönor (malda vid bryggning) nu exempelvis, men de är sällan i samma klass som vanligt bryggkaffe ändå även om det skulle vara bryggt på typ ett paket Zoegas som öppnades för en månad sedan.

Jag jobbade ett tag med en riktig kaffesnobb som rostade bönor på morgonen för att ta med ut när vi jobbade. Han malde bönorna på plats för annars är de ju inte färskmalda, och bryggde dem i en fransk press (typ Bodum). För mig är det verkligen att ta det för långt, även om det förstås var väldigt gott kaffe. För mig är det inte värt att först rosta bönorna på morgonen och sen släpa med mig kvarn, fransk press, mjölk och mjölkskummare som han gjorde, och sen dessutom lägga typ en kvart på förberedelser varje gång jag ska ta en kaffe.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fast mest handlar det nog om temperatur förstås. Lagom mängd vatten per tidsenhet är förstås också viktigt, men jag kan inte säga att det är någon direkt skillnad på kaffet om jag använder en annan tratt än medföljande. En annan stor fördel med moccamaster är ju att de är väldigt snabba att få upp vattnet i rätt temperatur. Det finns säkert andra apparater som är lika bra men det finns inte andra märken som alltid är bra utan då måste man göra en massa research, som man slipper om man tar en moccamaster för de håller en väldigt hög lägstanivå.

Kaffe är ju lite roligt för man kan snobba ner sig väldigt mycket men ändå tycka helt tvärtom andra lika snobbiga kaffedrickare. Trenden nu har ju gått bort från avancerat kaffe i några år nu och bryggkaffet har blivit trendigt igen istället. Om ett tag lär det bli kokkaffe som gäller; ännu mer tillbaka till rötterna. Fortfarande gäller dock att det är väldigt viktigt att ha relativt nyrostade bönor och helst nymalda om man ska få ut så mycket god smak som möjligt. Men samtidigt väger det förstås inte upp en dålig bryggare. Många kaffemaskiner på arbetsplatser och så brygger ju på hela bönor (malda vid bryggning) nu exempelvis, men de är sällan i samma klass som vanligt bryggkaffe ändå även om det skulle vara bryggt på typ ett paket Zoegas som öppnades för en månad sedan.

Jag jobbade ett tag med en riktig kaffesnobb som rostade bönor på morgonen för att ta med ut när vi jobbade. Han malde bönorna på plats för annars är de ju inte färskmalda, och bryggde dem i en fransk press (typ Bodum). För mig är det verkligen att ta det för långt, även om det förstås var väldigt gott kaffe. För mig är det inte värt att först rosta bönorna på morgonen och sen släpa med mig kvarn, fransk press, mjölk och mjölkskummare som han gjorde, och sen dessutom lägga typ en kvart på förberedelser varje gång jag ska ta en kaffe.

Din vän kaffesnobben måste ha varit en populär vän när det vankades kaffe
Vi har både Moccamaster samt en kaffemaskin som maler bönorna. Jag själv tycker båda ger gott kaffe, men fördelen med bönmaskinen är ju att det aldrig blir nåt spill, dvs vill man ha en kopp så gör man en kopp. En kaffebryggare tillåter sällan mininivån vara mindre än 3 koppar.

Sen så är det förbaskat smidigt att bara trycka på en knapp på bönmaskinen, så har man sin kopp.
Jag såg faktiskt ett test på kaffebryggare och tratten är oerhört viktig att den är konstruerad på ett korrekt sätt. Detta med bryggtemperaturen är AO för aromen.

Ibland när man intar kaffe på bortaplan så kan det smaka förjävligt rent ut sagt. Dålig maskin samt för starkt kaffe. Tungan rullar ihop sig och ansiktet grimaserar. Har dock inte kommit på nåt sätt att dölja mina ansiktstryck på än ha ha ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Din vän kaffesnobben måste ha varit en populär vän när det vankades kaffe

Jo, i början i alla fall. Han var lite väl petig med diverse saker, inte bara kafferelaterade, så en del kunde bli ganska irriterade på honom.

Citat:

Vi har både Moccamaster samt en kaffemaskin som maler bönorna. Jag själv tycker båda ger gott kaffe, men fördelen med bönmaskinen är ju att det aldrig blir nåt spill, dvs vill man ha en kopp så gör man en kopp. En kaffebryggare tillåter sällan mininivån vara mindre än 3 koppar.

Absolut. Hemma gör jag kaffe på ett väldigt basic sätt mycket på grund av att jag vill ha en kopp färskbryggt och vill jag ha mer senare så gör jag det då: Jag tar vatten i muggen jag ska använda (så att jag inte kokar upp mer än nödvändigt) och kokar det i vattenkokaren, medan det kokar upp så gör jag i ordning en tratt med filter och kaffe och sen häller jag på vattnet långsamt och i intervaller efter att det har slutat koka (100-gradigt vatten är för varmt). Ganska omständligt, men jag tycker det kaffet blir väldigt gott, godare än Moccamasterns till och med. Och tiden det tar är ganska behaglig på morgonen, först så är jag tvungen att ta det lugnt tills dess att jag hällt på allt vatten, sen har jag ett par minuter då kaffet står och droppar färdigt. Men det hade förstås aldrig funkat på jobbet exempelvis.

Citat:

Sen så är det förbaskat smidigt att bara trycka på en knapp på bönmaskinen, så har man sin kopp.

Jo, absolut. Ibland väger bekvämligheten tyngre än kvaliteten. Sen kan det förstås finnas bra (mer eller mindre) helautomatiska bryggare, men jag har aldrig stött på någon som kan mäta sig med en Moccamaster eller vanligt droppkaffe av bra kvalitet.

Det sagt så tycker jag nog att en bra espresso eller americano slår det mesta man kan få ut från en bryggare. Men då räcker inte en hemma-maskin riktigt i mina ögon utan det krävs högt tryck och så.

Citat:

Jag såg faktiskt ett test på kaffebryggare och tratten är oerhört viktig att den är konstruerad på ett korrekt sätt. Detta med bryggtemperaturen är AO för aromen.

Jo, allt påverkar förstås. Men som sagt så kan jag ärligt inte känna någon skillnad på kaffet om jag använder den medföljande tratten eller någon annan jag råkar ha liggandes. Däremot om man använder de trattarna som är populära nu av porslin, de kyler kaffet/vattnet lite för mycket och för snabbt för min smak.

Citat:

Ibland när man intar kaffe på bortaplan så kan det smaka förjävligt rent ut sagt. Dålig maskin samt för starkt kaffe. Tungan rullar ihop sig och ansiktet grimaserar. Har dock inte kommit på nåt sätt att dölja mina ansiktstryck på än ha ha ha

Jo absolut. En del har bara inte samma smak som en själv...

Permalänk
Avstängd

Min mormor som för många år sedan var hemma hos oss och föräldrarna var borta. Hon lagade mat.
Då värmde jag något i mikron. Hon hade ingen mikro och visste inget om dem.
När jag var klar så satte hon in något som skulle tinas i mikron. Jag frågade då varför?

- Jag tinar på eftervärmen.
- Det finns ingen värme i en mikro.
- Inte? Vad lustigt. Vilken lustig ugn ni har.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat en del onödiga otrevligheter från flera håll.
Diskutera gärna men låt inte diskussionen slå över till personangrepp och andra tramsigheter. Slå gärna ett extra öga på §1 och §5

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

en kund tror att datorn har virus för att den gör säkerhetsuppdateringar...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vet ej om det skrivits tidigare i tråden men "SSD-disk" hör och läser jag ofta.
Lite of-topic men "salsa-sås" är ju ett liknande fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pixzie:

Vet ej om det skrivits tidigare i tråden men "SSD-disk" hör och läser jag ofta.
Lite of-topic men "salsa-sås" är ju ett liknande fall.

LCD-Display...

Permalänk

En kund som tror att man behöver byta ut baksidan på iphone 5/5s 6/6s om glaset är krossat..
min moraliska kompass säger mig att man kan säga till kund att ett litet märke på sidan går att räta ut,
ska man vara riktig "säljare" så ska Följdfrågan bli, vill du att vi byter ut den?
och först om dom frågar om det behövs så ska man säga, nej det går att fixa till så nya skärmen går ner..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Finns ju många en klassiker var då jag skulle guida en kund. Sa åt henne att berätta villka ikoner hon hade på skivbordet, efter det hörde jag en massa pappersprassel och sedan sa hon att hon inte hittade några ikoner.

Eller en annan klassiker min kompis sålde sin gamla dator till en av sina bekanta. Något år senare ringde han villa ha hjälp med datorn då alla program bara hade försvunnet. Efter en massa snack på telefonen visade det sig att han hade fått en ny "hårddisk" från sitt företag och efter att han hade bytt ut den gamla mot den nya hade programmen bara försvunnit från "datorn"

Edit:
På 90-talet då det var vanligt med modem och att de kopplade ner sig. Telia hade som standardsvar "Lör en fulständig scandisk och defrag och om problemet inte löst sig återkom."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

USB minne är lurig, det är den enda tresidiga kontakten jag känner till...
Försöker plugga in minne, går inte, vänder, går inte, vänder igen, fungerar, blir aldrig klok på detta fenomen

Tur att hon inte tog i i alla fall. Har flera ggr hört. "Musen sitter i men det fungerar inte i alla fall."
Då har de tagit i så mycket att de fått in den uppochner och brutit av plast pinnen i minnet.

Brukar skämta om att det är 50%/50% så är det 100% chans att det blir fel.
Har iofs läst någon stans att som i fallet med usb minnen så är det inte 50/50 för det förutsätter att man inte tänker något als då man sätter in minnet. Så fort man gör det förstörs ekvationen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pixzie:

Vet ej om det skrivits tidigare i tråden men "SSD-disk" hör och läser jag ofta.
Lite of-topic men "salsa-sås" är ju ett liknande fall.

Skrivet av snajk:

LCD-Display...

Det där kallas för "RAS-syndrom" som givetvis utläses "Redundant Acronym Syndrome"-Syndrome.

Och det är faktiskt inte fel. Språket blir konstigt om man inte gör dessa suffix till akronymer. Speciellt problematiskt blir det när en och samma förkortning betyder helt olika saker i olika sammanhang samtidigt sammanhanget är oklart eller ännu ej bestämt.

RAM = "Random Access Memory" eller "Root Apical Meristem" (en växtfysiologisk term).
ARP = "Absolute Refractory Period" (en cellbiologisk term ofta använd inom neurologi) eller "Address Resolution Protocol".
ATP = "Adenosin triphosphate" eller "Allmän tjänstepension"
LCD = "Liquid Crystal Display" eller "Least Common Denominator" (minsta gemensamma nämnare).

Vissa saker betyder olika även inom närliggande teknikområden, som HDD = "Hard Disk Drive" eller "Head-Down Display" (relaterat till HUD, Head-Up Display) eller IP = "Internet Protocol" eller "Instruction Pointer". Andra exempel är "TCA" som betyder olika saker inom biokemi, bl.a "Tricyclic Antidepressant" eller citronsyracykeln (det kan då utläsas antingen som "Tricarboxylic Acid Cycle" eller "The Citric Acid cycle"). Då är det inte så konstigt om man behöver säga HDD-disk eller TCA-cykel.

Således är "SSD-disk" och "LCD-display" och liknande inte alls "roliga saker vi hört från okunniga om teknik" utan något som ger språket flyt och sammanhang.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Brukar skämta om att det är 50%/50% så är det 100% chans att det blir fel.
Har iofs läst någon stans att som i fallet med usb minnen så är det inte 50/50 för det förutsätter att man inte tänker något als då man sätter in minnet. Så fort man gör det förstörs ekvationen.

Tittar man hur kontakten ser ut går det givetvis att få det rätt. Men bara provar man ett USB minne är säkert minst 50% chans att man får hålla på och vända och prova fram o tillbaka.

Permalänk

Försöker hjälpa mamma över telefonen med att få igång TV-dekodern.
Mamma: Kan det vara strömsladden som inte sitter i ordentligt?
Jag: Lyser dekodern?
Mamma: Ja

Farmor tittar på HDTV-reklam på sin gamla tjock-TV –”Gud vilken fin bild det är på de där HD-apparaterna!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Det där kallas för "RAS-syndrom" som givetvis utläses "Redundant Acronym Syndrome"-Syndrome.

Och det är faktiskt inte fel. Språket blir konstigt om man inte gör dessa suffix till akronymer. Speciellt problematiskt blir det när en och samma förkortning betyder helt olika saker i olika sammanhang samtidigt sammanhanget är oklart eller ännu ej bestämt.

RAM = "Random Access Memory" eller "Root Apical Meristem" (en växtfysiologisk term).
ARP = "Absolute Refractory Period" (en cellbiologisk term ofta använd inom neurologi) eller "Address Resolution Protocol".
ATP = "Adenosin triphosphate" eller "Allmän tjänstepension"
LCD = "Liquid Crystal Display" eller "Least Common Denominator" (minsta gemensamma nämnare).

Vissa saker betyder olika även inom närliggande teknikområden, som HDD = "Hard Disk Drive" eller "Head-Down Display" (relaterat till HUD, Head-Up Display) eller IP = "Internet Protocol" eller "Instruction Pointer". Andra exempel är "TCA" som betyder olika saker inom biokemi, bl.a "Tricyclic Antidepressant" eller citronsyracykeln (det kan då utläsas antingen som "Tricarboxylic Acid Cycle" eller "The Citric Acid cycle"). Då är det inte så konstigt om man behöver säga HDD-disk eller TCA-cykel.

Således är "SSD-disk" och "LCD-display" och liknande inte alls "roliga saker vi hört från okunniga om teknik" utan något som ger språket flyt och sammanhang.

Jo självklart. Just för SSD känns det som man kan (och brukar) skippa förtydligandet men exempelvis LCD eller RAM används mest med och låter konstigt utan. HDD används väl inte riktigt i talspråk och jag har aldrig hört det förtydligas som en HDD-disk kanske mycket för att Hårddisk fungerar bra och är lättare att uttala både på svenska och engelska. Lite samma med IP, IP-adress är vanligt men IP-protokoll inte så mycket. Och ska man vara petig så är det inte suffix eller ändelser utan förtydliganden, och akronymer är de väl oavsett förtydligande eller ej? (Alltid roligt med diskussioner om semantik...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo självklart. Just för SSD känns det som man kan (och brukar) skippa förtydligandet men exempelvis LCD eller RAM används mest med och låter konstigt utan. HDD används väl inte riktigt i talspråk och jag har aldrig hört det förtydligas som en HDD-disk kanske mycket för att Hårddisk fungerar bra och är lättare att uttala både på svenska och engelska. Lite samma med IP, IP-adress är vanligt men IP-protokoll inte så mycket. Och ska man vara petig så är det inte suffix eller ändelser utan förtydliganden, och akronymer är de väl oavsett förtydligande eller ej? (Alltid roligt med diskussioner om semantik...)

Ja, men det kan ju bero på att SSD inte förefaller vara någon akronym med annan betydelse av vikt. Det är ju hur ordet ligger i munnen som avgör egentligen, och jag håller med om att SSD klarar sig bättre än LCD och RAM. Poängen är att man inte kan förutsätta att detta tillägg beror på okunskap. De flesta säger nog LCD-display eller RAM-minne trots allt. Möjligt att vissa vaktar tungan noga för att undvika RAS-syndrom i tron att det vore "fel" eller "förkastligt".

Det sista förstod jag inte riktigt. Klart att de fortfarande är akronymer, hur mycket man än hänger på i slutet. Jag sade inte heller att ändelsen är ett suffix, utan att man skapar suffix till akronymen. Apropå semantik. Men å andra sidan, det är ju ett betydelsebärande tillägg, så varför inte kalla den för ett suffix även om det vare sig är en böjning eller derivation? Men, det är komplett oviktigt vad man kallar det. Poängen är att det inte är fel med RAS och behovet kan vara på ett kontinuum av "helt onödigt" till "viktigt" helt beroende på akronym och sammanhang. Som nu, t.ex., tyckte jag att "RAS" ensamt passade bättre än "RAS-syndrom". I andra sammanhang faller sig "-syndrom" kanske mer naturligt. En lingvist kanske kan förstå logiken bakom, men jag går bara på språkkänsla och en sådan har vi alla.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

(Alltid roligt med diskussioner om semantik...)

Skrivet av MBY:

[...] Apropå semantik. [...]

Apropå semantik: är det inte snarare grammatik ni diskuterar?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av MBY:

Det där kallas för "RAS-syndrom" som givetvis utläses "Redundant Acronym Syndrome"-Syndrome.

Och det är faktiskt inte fel.

RAS faller under det språkvetenskapliga fenomenet tautologi som alltså går ut på att ett enligt språkkänslan otydligt uttryck förstärks med ett tillägg vars betydelse redan finns inbakat i det otydliga ordet eller förkortningen. Kaka på kaka med andra ord och just som du säger så är det inget konstigt eller språkligt fel utan helt naturligt i alla kända språk.

”Husrannsakan” är ett exempel på ett gammalt tautologiskt uttryck. ”Rann” är ett gammalt ord för ”hus” men vars betydelse fallit i glömska i Skandinavien. Så husrannsakan betyder historiskt sett hus-husundersökning.
Helt genomskinliga och ”onödiga” tautologiska ord och uttryck i engelskan är ex.vis ”hot water heater”, ”to over-exaggerate”, ”evening sunset”, ”frozen ice”, ”dark twilight”, ”added bonus” m.fl. ”En ogift ungkarl” är ett exempel på ett svenskt genomskinligt och ”onödigt” sådant uttryck.
Många av de i svenskan förekommande orden finns även i engelska: HIV virus, GPS system, DVD disk, RAM memory m.fl.

I svenska så är teknologiska förkortningar ofta tagna ur engelska och man funderar inte närmare på vad de är sammansatta av. Förkortningen ses kort och gott som ett ord som då tas över av den svenska språkkänslan och därmed kan byggas vidare på liksom vilket annat ord som helst. Så på svenska talar man ofta om CD-skivor, RAM-minne, TV-/teve-apparater osv.
Omvänt benämner engelsktalande skandinaviska fenomen med sina egna tautologiska uttryck så som ”umeå river” och smorgasbord table helt enkelt för att ordens uppbyggnad och betydelse är otydliga för dem.

Tautologi är till och med del av grammatiken i många språk även fast det funktionsmässigt sett är fullkomligt onödigt. Skandinaviskans och andra indoeuropeiska språks kongruensböjning är ett sådant exempel: ”ett litet barn” men däremot ”det lilla barnet” där det bestämda förhållandet markeras inte mindre än tre gånger! Många språk har tautologisk verbböjning (personböjning): Tyskans ”Ich bin” men ”du bist”; fornsvenskans ”iak äm” men ”thu äst” m.fl. Fornsvenska ”äm” betyder bokstavligen ”jag är” så varför sätta ordet ”jag” framför det?

Så länge tautologiska ord och uttryck uppfattas på samma sätt av alla och i bästa fall fungerar förtydligande så är det funktionsberikande för språket och talarna som helhet. I värsta fall så är ingen skada skedd. Denna utveckling styrs av den gemensamma språkkänslan och det är först och främst den som avgör vad som är ”rätt eller fel” språkvetenskapligt sett. Inom språkvetenskapen så benämns motstånd till detta och andra naturliga språkfenomen för preskriptiv lingvistik och räknas överhuvudtaget inte till språkvetenskapen. Preskriptiv lingvistik är alltså den språkvetenskapliga benämningen på ”språkpolisen” och de som utövar det har allt som oftast dålig koll på både språkvetenskap liksom hur världens språk i själva verket fungerar och beter sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Ja, men det kan ju bero på att SSD inte förefaller vara någon akronym med annan betydelse av vikt. Det är ju hur ordet ligger i munnen som avgör egentligen, och jag håller med om att SSD klarar sig bättre än LCD och RAM. Poängen är att man inte kan förutsätta att detta tillägg beror på okunskap. De flesta säger nog LCD-display eller RAM-minne trots allt. Möjligt att vissa vaktar tungan noga för att undvika RAS-syndrom i tron att det vore "fel" eller "förkastligt".

Det sista förstod jag inte riktigt. Klart att de fortfarande är akronymer, hur mycket man än hänger på i slutet. Jag sade inte heller att ändelsen är ett suffix, utan att man skapar suffix till akronymen. Apropå semantik. Men å andra sidan, det är ju ett betydelsebärande tillägg, så varför inte kalla den för ett suffix även om det vare sig är en böjning eller derivation? Men, det är komplett oviktigt vad man kallar det. Poängen är att det inte är fel med RAS och behovet kan vara på ett kontinuum av "helt onödigt" till "viktigt" helt beroende på akronym och sammanhang. Som nu, t.ex., tyckte jag att "RAS" ensamt passade bättre än "RAS-syndrom". I andra sammanhang faller sig "-syndrom" kanske mer naturligt. En lingvist kanske kan förstå logiken bakom, men jag går bara på språkkänsla och en sådan har vi alla.

Jag tänkte mer på att det är en del av definitionen av ett suffix att det inte är ett ord i sig självt.

Skrivet av wikipedia:

Suffix (även postfix eller ändelse) är en betydelsebärande orddel (morfem) som placeras efter rotmorfemet, (eller i sammansatta ord rotmorfemen), men som i sig själv inte kan utgöra ett självständigt ord.

Skrivet av LaoLao:

Apropå semantik: är det inte snarare grammatik ni diskuterar?

Kanske, men diskussionen om det är semantik eller grammatik är väl semantisk.

Skrivet av Utgardaloki:

RAS faller under det språkvetenskapliga fenomenet tautologi som alltså går ut på att ett enligt språkkänslan otydligt uttryck förstärks med ett tillägg vars betydelse redan finns inbakat i det otydliga ordet eller förkortningen. Kaka på kaka med andra ord och just som du säger så är det inget konstigt eller språkligt fel utan helt naturligt i alla kända språk.

”Husrannsakan” är ett exempel på ett gammalt tautologiskt uttryck. ”Rann” är ett gammalt ord för ”hus” men vars betydelse fallit i glömska i Skandinavien. Så husrannsakan betyder historiskt sett hus-husundersökning.
Helt genomskinliga och ”onödiga” tautologiska ord och uttryck i engelskan är ex.vis ”hot water heater”, ”to over-exaggerate”, ”evening sunset”, ”frozen ice”, ”dark twilight”, ”added bonus” m.fl. ”En ogift ungkarl” är ett exempel på ett svenskt genomskinligt och ”onödigt” sådant uttryck.
Många av de i svenskan förekommande orden finns även i engelska: HIV virus, GPS system, DVD disk, RAM memory m.fl.

I svenska så är teknologiska förkortningar ofta tagna ur engelska och man funderar inte närmare på vad de är sammansatta av. Förkortningen ses kort och gott som ett ord som då tas över av den svenska språkkänslan och därmed kan byggas vidare på liksom vilket annat ord som helst. Så på svenska talar man ofta om CD-skivor, RAM-minne, TV-/teve-apparater osv.
Omvänt benämner engelsktalande skandinaviska fenomen med sina egna tautologiska uttryck så som ”umeå river” och smorgasbord table helt enkelt för att ordens uppbyggnad och betydelse är otydliga för dem.

Tautologi är till och med del av grammatiken i många språk även fast det funktionsmässigt sett är fullkomligt onödigt. Skandinaviskans och andra indoeuropeiska språks kongruensböjning är ett sådant exempel: ”ett litet barn” men däremot ”det lilla barnet” där det bestämda förhållandet markeras inte mindre än tre gånger! Många språk har tautologisk verbböjning (personböjning): Tyskans ”Ich bin” men ”du bist”; fornsvenskans ”iak äm” men ”thu äst” m.fl. Fornsvenska ”äm” betyder bokstavligen ”jag är” så varför sätta ordet ”jag” framför det?

Så länge tautologiska ord och uttryck uppfattas på samma sätt av alla och i bästa fall fungerar förtydligande så är det funktionsberikande för språket och talarna som helhet. I värsta fall så är ingen skada skedd. Denna utveckling styrs av den gemensamma språkkänslan och det är först och främst den som avgör vad som är ”rätt eller fel” språkvetenskapligt sett. Inom språkvetenskapen så benämns motstånd till detta och andra naturliga språkfenomen för preskriptiv lingvistik och räknas överhuvudtaget inte till språkvetenskapen. Preskriptiv lingvistik är alltså den språkvetenskapliga benämningen på ”språkpolisen” och de som utövar det har allt som oftast dålig koll på både språkvetenskap liksom hur världens språk i själva verket fungerar och beter sig.

Jo absolut, du har rätt i vad du säger, men inte i alla dina exempel.

S:et i GPS står inte för system utan för satellit exempelvis. Jag skulle nog också föredra att man specificerar att man menar floden Ume och inte staden Umeå om man säger Umeå på svenska likväl som på engelska. Over-exaggerate behöver inte vara riktigt samma sak som exaggerate utan man kan överdriva mer än väntat. Fortfarande är betydelserna tydliga dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

S:et i GPS står inte för system utan för satellit exempelvis.

Va? Nej. Däremot är akronymen som ord så uttjatad att det givetvis krävs termer som GPS-satellit, GPS-system och GPS-enhet för att visa vad man menar.

S:et står ursprungligen och formellt fortfarande för "system" och ingenting annat. Men när man säger GPS:n och liknande, så menar ju de flesta prylen på instrumentbrädan eller i telefonen. Här är alltså ett exempel på när vi borde "drabbas" av RAS-syndrom mer än vad vi gör. Det borde alltid heta saker som GPS-display, GPS-enhet, GPS-system, etc, i stället för att ett rätt och slätt "GPS" får stå för lite av varje, som "har du GPS i bilen?" i stället för "har du GPS-mottagare i bilen?".

Jag vet inte varför, men jag tycker nog att det omvända problemet alltså är värre. Vi borde drabbas av RAS oftare. Så heja alla som säger LCD-display och SSD-disk!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Va? Nej. Däremot är akronymen som ord så uttjatad att det givetvis krävs termer som GPS-satellit, GPS-system och GPS-enhet för att visa vad man menar.

S:et står ursprungligen och formellt fortfarande för "system" och ingenting annat.

Självklart, skyller på hjärnsläpp...

Citat:

Men när man säger GPS:n och liknande, så menar ju de flesta prylen på instrumentbrädan eller i telefonen. Här är alltså ett exempel på när vi borde "drabbas" av RAS-syndrom mer än vad vi gör. Det borde alltid heta saker som GPS-display, GPS-enhet, GPS-system, etc, i stället för att ett rätt och slätt "GPS" får stå för lite av varje, som "har du GPS i bilen?" i stället för "har du GPS-mottagare i bilen?".

Jag vet inte varför, men jag tycker nog att det omvända problemet alltså är värre. Vi borde drabbas av RAS oftare. Så heja alla som säger LCD-display och SSD-disk!

Jo, behövs förtydligande så är det bra förstås och om de man pratar med inte är så insatta i ämnet så underlättar det förstås än mer. Men samtidigt så är det ju överflödigt att säga SSD-disk exempelvis. Jag menar, visst kan SSD stå för exempelvis Sacramento Sheriffs Departement eller så men det är nog inte så många som blandar ihop dem med typen av hårdvara. Man bör inte underskatta människor förmåga att förstå baserat på sammanhang. Om jag säger "min GPS" eller "har du en GPS" så är det ju tydligt att jag inte syftar på mitt eller ditt system av satelliter utan enheten liksom.

Permalänk
Inaktiv

Är dagens ungdomar verkligen så okunniga som vissa vill framstå de vara?

Ett filmklipp nedanför för en extremt populär youtubekanal visar några ungdomar får pröva på en dator i sina bästa år med Windows 95. Och de klarar inte ens av att sätta på datorn utan de sätter enbart sätter på skärmen. De tycker utseendet mellan windows 95 och nya windows är extremt stort. När de får höra att innan windows så körde folk dos får dem att häpna och att datorn saknar Wifi är obegripligt och de vet ej vad ett modem är för något.
Ja se själv: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652282/tonaringar-testar-win...

Min fråga är finns det så verklighetsfrånvarande ungdomar eller är detta bara en sketch för att lura oss äldre att ungdomar inte kan något?
Man skulle nästa kunna göra en likadan sketch kring en Volvo 740 där ungdomar inte skulle veta hur man öppnar dörren, startar bilradion och höjer volymen. Och hur den där manuella veven för att höja och sänka fönstren skulle de aldrig fatta.

Nå ni som umgås med yngre folk är de helt inkompetenta när det gäller datorteknik i sina bästa år eller inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Är dagens ungdomar verkligen så okunniga som vissa vill framstå de vara?

Ett filmklipp nedanför för en extremt populär youtubekanal visar några ungdomar får pröva på en dator i sina bästa år med Windows 95. Och de klarar inte ens av att sätta på datorn utan de sätter enbart sätter på skärmen. De tycker utseendet mellan windows 95 och nya windows är extremt stort. När de får höra att innan windows så körde folk dos får dem att häpna och att datorn saknar Wifi är obegripligt och de vet ej vad ett modem är för något.
Ja se själv: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652282/tonaringar-testar-win...

Min fråga är finns det så verklighetsfrånvarande ungdomar eller är detta bara en sketch för att lura oss äldre att ungdomar inte kan något?
Man skulle nästa kunna göra en likadan sketch kring en Volvo 740 där ungdomar inte skulle veta hur man öppnar dörren, startar bilradion och höjer volymen. Och hur den där manuella veven för att höja och sänka fönstren skulle de aldrig fatta.

Nå ni som umgås med yngre folk är de helt inkompetenta när det gäller datorteknik i sina bästa år eller inte?

Har inte kollat på videon men i vilken ålder är personerna. Det brukar väl vara allt från typ 8-15 antar jag? Sitter inte knappen i fronten(antar den satt bakom) eller synligt så är det förståeligt att man blir fundersam, varför skulle någon försöka gömma knappen, det är ju konstig konstruktion. Motsvarighet till bil är då att det är ett handtag eller knapp i underredet för att öppna.
Har man dessutom lyckats med wifi idag kan man undra varför man inte hade det 20 år sen om man inte har förståelse för komplexitet eller dåvarande infrastruktur.

Varför förväntar man sig att barn ska vara sånna genier?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Har inte kollat på videon men i vilken ålder är personerna. Det brukar väl vara allt från typ 8-15 antar jag? Sitter inte knappen i fronten(antar den satt bakom) eller synligt så är det förståeligt att man blir fundersam, varför skulle någon försöka gömma knappen, det är ju konstig konstruktion. Motsvarighet till bil är då att det är ett handtag eller knapp i underredet för att öppna.
Har man dessutom lyckats med wifi idag kan man undra varför man inte hade det 20 år sen om man inte har förståelse för komplexitet eller dåvarande infrastruktur.

Varför förväntar man sig att barn ska vara sånna genier?

Knappen satt framme på datorn och den var en av de äldre modellen med två lägen. AT Power Supply eller vad de nu nätdelen hette.

Men även idag så har nästan alla två olika strömknappar för skärmen och datorn, det finns några enstaka undantag som Apples iMac etc.
Och windows 95 och Windows 10, utseendet is the same shit. Skillnaden är väldigt marginell och utseendemässigt skiljer sig mer mellan Microsoft och Apples operativsystem . Och att inte känna till modem.. Liksom internet of things har inte slått igenom allt, det "kräver" 5G för att inte bli svindyrt för brukaren, så problemet för ungdomarna att inte ha internetåtkomst överallt borde vara naturligt. Där man i vissa situationer än idag har dial up kopplingar av olika slag.

Nej det var extremt okunniga ungdomar, en jämförelse skulle vara att vi som är lite äldre inte kände till vinylskivor eller att visste att det fanns svartvita tvapparater.

Och i det verkliga livet så kommer många i kontakt med datorer som inte enbart har en onknapp utan en jädra massa knappar för att starta SAN etc och man får tänka till i vilken ordning man ska starta skiten i.

Men är ungdomarna idag annars lika okunniga i dospromten? Visst powershell är grymt, men jag betvivlar att dagens ungdomar gör all scriptning där.

Permalänk
Medlem

Vart är det "roliga saker man hört"?!
Inte om olika prefix eller suffix och skiter väl i om en 20 åring vet om Windows 95 eller inte och samma sak om temperatur när kaffet ska bryggas...
Men ni kanske viker er av skratt när har denna diskussion?! Går ju inte att följa den längre iaf.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

För ca 10år sedan flyttade jag från Olofström och OKTVs kabel-tv till Sölvesborg med Blixtivks adsl.
Jag hörde av mej i god tid till dem och förklarade vilket datum jag flyttade in och bad dem ringa mej om det var några problem.

Dom svarade då att det dröja 2 veckor efter jag flyttat in med att få mitt adsl inkopplat pga att mitt telefonnummer inte var aktiverat för ens vi flyttat in men att som skulle ringa mej om det var några problem.
Jag köpte ett eget rekommenderat adsl modem från Dustin och satt sedan och väntade på att det skulle komma igång.
Ha i åtanke att på den här tiden satt nästan ingen med en smartphone och mobilt internet var både långsamt och ruskigt dyrt.
Efter drygt 3 veckor ringer jag till Blixtvik och efter ca 90minuter i telefonkö förklarar jag mitt problem och får då till svars av tanten.
Vi kollade upp ditt telefonnummer efter att vi mottagit din beställning och vi skickade e-post till dej samma dag internet skulle kopplas in att vi inte kunde hitta ditt telefonnummer.
Varför har du inte svarat på meddelandet?

Då frågade jag henne hur i all värden skulle jag kunna göra det utan internet?
Då blev hon helt tyst och sedan skrattade hon.

Problemet var bara att dom sedan fortsatte skicka följa upp mitt ärende via e-post.
Jag hade tele2 pott på den tiden och jag hade ca 3000:- innestående på den vilket allt åts upp för att kolla och svara på deras mail samt sitta i deras extremt långa telefonköer.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är dagens ungdomar verkligen så okunniga som vissa vill framstå de vara?

Ett filmklipp nedanför för en extremt populär youtubekanal visar några ungdomar får pröva på en dator i sina bästa år med Windows 95. Och de klarar inte ens av att sätta på datorn utan de sätter enbart sätter på skärmen. De tycker utseendet mellan windows 95 och nya windows är extremt stort. När de får höra att innan windows så körde folk dos får dem att häpna och att datorn saknar Wifi är obegripligt och de vet ej vad ett modem är för något.
Ja se själv: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652282/tonaringar-testar-win...

Min fråga är finns det så verklighetsfrånvarande ungdomar eller är detta bara en sketch för att lura oss äldre att ungdomar inte kan något?
Man skulle nästa kunna göra en likadan sketch kring en Volvo 740 där ungdomar inte skulle veta hur man öppnar dörren, startar bilradion och höjer volymen. Och hur den där manuella veven för att höja och sänka fönstren skulle de aldrig fatta.

Nå ni som umgås med yngre folk är de helt inkompetenta när det gäller datorteknik i sina bästa år eller inte?

Skrivet av anon159643:

Knappen satt framme på datorn och den var en av de äldre modellen med två lägen. AT Power Supply eller vad de nu nätdelen hette.

Men även idag så har nästan alla två olika strömknappar för skärmen och datorn, det finns några enstaka undantag som Apples iMac etc.
Och windows 95 och Windows 10, utseendet is the same shit. Skillnaden är väldigt marginell och utseendemässigt skiljer sig mer mellan Microsoft och Apples operativsystem . Och att inte känna till modem.. Liksom internet of things har inte slått igenom allt, det "kräver" 5G för att inte bli svindyrt för brukaren, så problemet för ungdomarna att inte ha internetåtkomst överallt borde vara naturligt. Där man i vissa situationer än idag har dial up kopplingar av olika slag.

Nej det var extremt okunniga ungdomar, en jämförelse skulle vara att vi som är lite äldre inte kände till vinylskivor eller att visste att det fanns svartvita tvapparater.

Och i det verkliga livet så kommer många i kontakt med datorer som inte enbart har en onknapp utan en jädra massa knappar för att starta SAN etc och man får tänka till i vilken ordning man ska starta skiten i.

Men är ungdomarna idag annars lika okunniga i dospromten? Visst powershell är grymt, men jag betvivlar att dagens ungdomar gör all scriptning där.

Om du inte är van vid det, eller ha sett det, varför skulle något vara naturligt?
De flesta har problem med ny teknik, om du inte är teknikintresserad.

Windows 95 var verkligen "stort" jämfört med dagens textstorlek och upplösning, men samtidigt så behövde man inte enorma mängder dpi och färger för att skapa det. Att en dator idag har Wifi är för mig obegripligt, då skiten fortfarande 20 år senare inte fungerar så bra som en kabel gör. Kunde de inte valt något som fungerar ordentligt istället?
Med det sagt, Jag startade min gamla 386a med AT aggregat bara med datorn. Där fanns ett uttag för skärmen på nätaggregatet som då startade skärmen också

Dock skulle jag generellt säga att om du tar modern teknik så är ungarna 10x snabbare på att lära sig det än äldre. För äldre förutsätter att det ska fungera som det gjorde när de var små... lite samma fenomen tror jag du har hittat här, men omvänt, där de förutsätter att det ska fungera på ett mer modernt sätt och du nu plötsligt hittar 20 år gammal teknik istället.

Dock skulle jag säga att Windows 10 och Windows 95 är långt ifrån lika... det enda som är likt är startmenyn som folk faktiskt vant sig vid efter 20 år. Hela hanteringen mellan program, aktivitetsfält, mm är rätt olikt, även om självklart finns det likheter. Du kan ju titta på hur extremt många stenålders saker det finns sedan 1980 talet som initierar din dator i en icke UEFI dator

Modem är... tja... en relik. Något som hör hemma på museum imho. De var eran med telefoner innan alternativ kom, GRPS för mobiltelefoni ska ju fungera typ på liknande sätt, men tex 3G osv är helt skild teknik och sätt att "koppla upp".

Du nämner att det naturligt för dem att allt är uppkopplat, jo visst är det så, vilket gör modem ännu mer föråldrade då de inte är uppkopplade på det sättet, utan de användes först för kommunikation mellan tex företaget och arbetsdatorn hemma, detta långt innan Internet ens var en sak. Man anpassade sedan enorma modempoler just för att kunna använda dessa gamla tekniker för att kunna använda internet. Idag designar man sakerna direkt för internet istället.

Tänk dig att du varje gång du kollar mail, posta något på facebook, snabbt "googla" något eller ens uppdatera en sida här på forumet skulle behöva slå ett nummer på en telefon, vänta 30 sekunder och sedan kan den i 300-1200 baud (vet.. 19200-56k modem, men det var hightech ) ladda din info... tror inte sociala media hade varit där de är idag om man inte lagt den tekniken på hyllan. Så jag är inte ett dugg förvånad av att de känner till denna stenålders teknik. Är mer förvånad över att vissa tror den är något att ens komma ihåg....