Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (pga. urspårning/ordklyveri)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

"Jag har inte internet, bara en dongel"

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om du inte är van vid det, eller ha sett det, varför skulle något vara naturligt?
De flesta har problem med ny teknik, om du inte är teknikintresserad.

Windows 95 var verkligen "stort" jämfört med dagens textstorlek och upplösning, men samtidigt så behövde man inte enorma mängder dpi och färger för att skapa det. Att en dator idag har Wifi är för mig obegripligt, då skiten fortfarande 20 år senare inte fungerar så bra som en kabel gör. Kunde de inte valt något som fungerar ordentligt istället?
Med det sagt, Jag startade min gamla 386a med AT aggregat bara med datorn. Där fanns ett uttag för skärmen på nätaggregatet som då startade skärmen också

Dock skulle jag generellt säga att om du tar modern teknik så är ungarna 10x snabbare på att lära sig det än äldre. För äldre förutsätter att det ska fungera som det gjorde när de var små... lite samma fenomen tror jag du har hittat här, men omvänt, där de förutsätter att det ska fungera på ett mer modernt sätt och du nu plötsligt hittar 20 år gammal teknik istället.

Dock skulle jag säga att Windows 10 och Windows 95 är långt ifrån lika... det enda som är likt är startmenyn som folk faktiskt vant sig vid efter 20 år. Hela hanteringen mellan program, aktivitetsfält, mm är rätt olikt, även om självklart finns det likheter. Du kan ju titta på hur extremt många stenålders saker det finns sedan 1980 talet som initierar din dator i en icke UEFI dator

Modem är... tja... en relik. Något som hör hemma på museum imho. De var eran med telefoner innan alternativ kom, GRPS för mobiltelefoni ska ju fungera typ på liknande sätt, men tex 3G osv är helt skild teknik och sätt att "koppla upp".

Du nämner att det naturligt för dem att allt är uppkopplat, jo visst är det så, vilket gör modem ännu mer föråldrade då de inte är uppkopplade på det sättet, utan de användes först för kommunikation mellan tex företaget och arbetsdatorn hemma, detta långt innan Internet ens var en sak. Man anpassade sedan enorma modempoler just för att kunna använda dessa gamla tekniker för att kunna använda internet. Idag designar man sakerna direkt för internet istället.

Tänk dig att du varje gång du kollar mail, posta något på facebook, snabbt "googla" något eller ens uppdatera en sida här på forumet skulle behöva slå ett nummer på en telefon, vänta 30 sekunder och sedan kan den i 300-1200 baud (vet.. 19200-56k modem, men det var hightech ) ladda din info... tror inte sociala media hade varit där de är idag om man inte lagt den tekniken på hyllan. Så jag är inte ett dugg förvånad av att de känner till denna stenålders teknik. Är mer förvånad över att vissa tror den är något att ens komma ihåg....

Helt rätt. Har man inte stött på något tidigare så kan det ta ett tag för personen ifråga att sätta sig i hur saker och ting fungerar. Är gammal nog själv för att ha varit med om Win 95 och vissa rester av Win 2.0 och 3.0. Så det skulle bara ta en liten stund för mig att ta fram information ur minnet och börja använda de äldre operativsystemen.. Och då har jag ändå använt mig av en hel del av dessa operativsystem. Hur tror man då att det är för de som aldrig sett det? Eller ens vet hur saker fungerar. Det blir lite automagi över det hela. Det fungerar men de förstår inte hur.. bara att det gör det. 56K modem och liknande är antika ja. Ljudet och hur man satte upp dessa sitter fortfarande kvar i minnet dock. Framförallt när man ska ringa upp sin ISP.

Skrivet av Big Lars:

"Jag har inte internet, bara en dongel"

Dongel används av i stort sett allt trådlöst. Finns headsets och möss t.ex. som använder sig av en dongel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dongel används av i stort sett allt trådlöst. Finns headsets och möss t.ex. som använder sig av en dongel.

Givetvis är det så. Men om det inte var uppenbart så syftar "jag" på 3G/4G-dongel, vilket är ironin i det hela.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Under ett kort föredrag jag hade om status på fibersatsningen i området fick jag en fråga: "Vi som har en router hemma, vad tjänar vi på att skaffa fiber?"

Router visade det sig betyda 4G USB sticka...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En diskussion med dåvarande ISP's support för massa år sedan när fibern lade av (min vilda gissning var att själva fiberkabeln hade ett brott då förra hyresgästen hade fipplat och flyttat convertern nån meter och spikat fast själva fiberkabeln i väggen med stålklammor)

"Men prova logga in på ditt wifi" .... kan tillägga att personen i andra ändan inte hade en susning om vad hen pratade om

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har alla glömt killen som

1. glömde köpa en radiator och inte fattade varför allt blev varmare

2. sedan i ny tråd frågade om vilken radiator som var bra för hans "polare" behövde helt plötsligt en ny

3. 4 dagar senare frågade varför pumpen gått isönder efter att han lagt isbitar i reservoaren

Skrivet av Denolg:

Glöm inte häller det faktum att han trodde att hela pumpen med top och reservoar faktiskt skulle fysiskt snurra i chassit

någon som minns vad denna killen hette?

håller på att sätta ihop ett dokument med "roliga" wtf trådar jag hittat igenom åren i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

någon som minns vad denna killen hette?

håller på att sätta ihop ett dokument med "roliga" wtf trådar jag hittat igenom åren i forumet

@Vattenulf var det

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Finns det ingen som på något vänster har lyckats spara dessa trådar/inlägg? Vore verkligen hur kul som helst att få läsa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

någon som minns vad denna killen hette?

håller på att sätta ihop ett dokument med "roliga" wtf trådar jag hittat igenom åren i forumet

vattenulf, hans konto är dock raderat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:
Skrivet av Jonny Myran:

Finns det ingen som på något vänster har lyckats spara dessa trådar/inlägg? Vore verkligen hur kul som helst att få läsa.

Skrivet av Denolg:

vattenulf, hans konto är dock raderat

synd, jag trodde jag skulle dö när jag läste trådarna som hans skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

En diskussion med dåvarande ISP's support för massa år sedan när fibern lade av (min vilda gissning var att själva fiberkabeln hade ett brott då förra hyresgästen hade fipplat och flyttat convertern nån meter och spikat fast själva fiberkabeln i väggen med stålklammor)

"Men prova logga in på ditt wifi" .... kan tillägga att personen i andra ändan inte hade en susning om vad hen pratade om

Inget ovanligt att den vanliga supporten på en ISP inte vet ett smack vad dom pratar om, man tom hör hur dom sitter och läser innantill ur ett dokument när dom skall "hjälpa" en.

Kommer ihåg när jag felanmälde min uppkoppling och dom hävdade att dom omöjligt kunde felsöka om jag inte kopplade bort router och satte datorn direkt i väggen för att dom behövde kunna se MAC adressen.
Spelade inte heller någon roll hur mycket jag förklarade att dom kunde få MAC adressen till routern och göra samma sak mot den, men det gick inte enligt dom.
Efter mycket tjafsande fick jag en tekniker på luren som bekräftade att det gick lika bra med routerns MAC adress vid felsökningen.

Permalänk
Medlem

hahah ajusde det var även i samma veva med min trasiga fiber
Hen instruerade hur jag skulle få fram MAC adressen (till datorn , inte till routern , som jag ifrågasatte , men vi körde på)
Började undra lite när jag vart "slussad" till ip config
Rabblade upp 194.x.xxx.xxx och höll masken ....
"Vad bra nu hittar jag din dator här på skärmen" (mjo fetchans när ljuset inte nådde ända fram till convertern )
Det var då jag bad att få prata med någon chef eller kunnig person

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

En kille som är väldigt okunnig på teknik hade köpt sin första speldator.

"Men alltså jag vill inte slita på fläktarna så jag tänkte ta ur grafikkortet när jag inte spelar? Det är väl bra?"

och ja.. han var seriös när han sa det.

Permalänk
Medlem

Var IOFS ett tag sedan. Vi pratar de som köper datorer fördigbygda OEM början 2000.

Fick flera frågor i samma still då. De visste jag var nörd.

"Vad kan du rekommendera för bra dator. Jag vill inte ha något speciellt. Bara en billig dator. Tänkte bara spela på den. Så inget speciellt behövs."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Finns det ingen som på något vänster har lyckats spara dessa trådar/inlägg? Vore verkligen hur kul som helst att få läsa.

@Kent, du är inte villig att hämta informationen från dem? Dem är ju trots allt bara låsta. Minns hur gott jag satt och skrattade när jag följde dem @vattenulf är en legend i mitt hjärta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruiser:

hahah ajusde det var även i samma veva med min trasiga fiber
Hen instruerade hur jag skulle få fram MAC adressen (till datorn , inte till routern , som jag ifrågasatte , men vi körde på)
Började undra lite när jag vart "slussad" till ip config
Rabblade upp 194.x.xxx.xxx och höll masken ....
"Vad bra nu hittar jag din dator här på skärmen" (mjo fetchans när ljuset inte nådde ända fram till convertern )
Det var då jag bad att få prata med någon chef eller kunnig person

Får en att undra vilken dator supporten hittade.

Skrivet av philipborg:

@screamin-daemon, du är inte villig att hämta informationen från dem? Dem är ju trots allt bara låsta. Minns hur gott jag satt och skrattade när jag följde dem @vattenulf är en legend i mitt hjärta.

Måste ha missat denna "speciella" persons trådar. Behöver mig ett gott skratt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte speciellt relevant, men man får sig ett gott skratt!

http://www.metro.se/nyheter/kyrkan-kopte-foliehatt-for-nara-4...

Permalänk
Medlem

Denna är pinsam så...
Jag hjälpte en vän med sin nya dator. Internet funkade inte. Visade sig att hon ett hade telenor 4g modem. Den var avstängd och usb kabeln var in satt i datorn, vilket jag sa nej den ska du ha i väggen för det är laddning. Tog bort de gamala wifi profelerna, satte upp 4g modemet i fönstrett. Hon är runt 70 och aldrig vart en data nisse.

Nu till det rolig/tragiska.
Fick ett telefonsamtal i veckan och fick då veta att hon hade problem med sin telefon. Hur fattade jag inte. En samsung någon S kollade inte så noga. Hon pratar med en person på tuben. Personen säger något i still med. Men du kan ju inte stänga av datan, då funkar det inte. Förmoderligen var rådet att inte stänga av datortradiken på hennes android mobil. Men hon trodde det var hennes bärbara dator hemma. Så hon har haft den på i några veckor eftersom mobilen inte funkar om datan är avstängd....

Edit:
Bara att förklara att om du stänger av din dator sin inte ens har ett simkort i sig så ska du inte få problem med mobilen.
Roliga och tragiska.
Vad är det man säger.
tragik + tid = komedi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: något i stil med min granne? i det hus som jag bor i så ingår inte internet, så ja fixade 3G dongel och en Router som kunde dela ut Wifi från 3G.. fick allt att funka tankade 1GB surf från Tre.se, förklarade att hon inte kunde ha på youtube/Aftonbladet sidor på jämt då dom har en autofunktion att den spelar upp nästa video. det dröjde 3 dagar innan hon ringer mig då "internet inte funkar" hon hade helt enkelt laddat ner 110 Windowsuppdateringar,

under dom 10månader som hon bodde i den lägenheten så var det väl 4-5ggr som surfen tog slut just för att Wifi var ju "gratis i hennes gamla lägenhet" så då gjorde hon samma sak här..

en annan granne trodde att hon kunde ha gratis internet i hela stan bara för att hon nybeställd router hemma.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Elgiganten kom det rätt ofta in kunder och bokstavligen skrek sig hesa över att deras internet inte fungerade på deras nya laptop efter bara en vecka

99% hade komit emot wifi switchen på dator, bland det mest underhållande var att "laga" datorn på 2 sekunder mitt framför ögonen på dem och se dem spring ut med svensen mellan benen

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tales of IT!

Tjena! Som support-tekniker har man fått höra och uppleva en hel del grodor genom åren och efter att ha genomsökt forumet hittade jag trådar som beskrev vad du jobbade som men inte vad du fick uppleva under dagens gång. Här tänkte jag att man kunde skriva en rolig, konstig, dum tabbe eller liknande man gjort eller som kunden/medarbetaren gjort, t ex de som inte har en aning om vad internet explorer är eller hur man använder det eller den användaren som blev drabbad av samma virus två gånger samma vecka efter en rensning. Det behöver inte vara ett jättelångt och utbankat inlägg, några meningar räcker bra

Håll fast vid att inte läcka ut personuppgifter, arbetsplatsens namn eller liknande.

Kan börja med en användare som ringer in och är hyperstressad över att den inte kommer åt nätverket, alla mail som måste skickas och liknande. Efter en kvarts felsökning kommer vi fram till att det kan vara kabeln varpå han utbrister "vilken kabel? Jag har ingen kabel i datorn?". Hela den här tiden har han alltså försökt koppla upp sig mot nätverket utan att vare sig använda en kabel för att koppla upp sig eller koppla sig mot det trådlösa nätet.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

"Måste datorn vara igång när ni ska koppla upp er?"
Min favoritfråga från systemchefen hos en av våra största kunder. Ska tilläggas att vårt uppkopplingsverktyg kräver att kunden godkänner uppkopplingen vilket kunden var väl medveten om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Tjena! Som support-tekniker har man fått höra och uppleva en hel del grodor genom åren och efter att ha genomsökt forumet hittade jag trådar som beskrev vad du jobbade som men inte vad du fick uppleva under dagens gång. Här tänkte jag att man kunde skriva en rolig, konstig, dum tabbe eller liknande man gjort eller som kunden/medarbetaren gjort, t ex de som inte har en aning om vad internet explorer är eller hur man använder det eller den användaren som blev drabbad av samma virus två gånger samma vecka efter en rensning. Det behöver inte vara ett jättelångt och utbankat inlägg, några meningar räcker bra

Håll fast vid att inte läcka ut personuppgifter, arbetsplatsens namn eller liknande.

Kan börja med en användare som ringer in och är hyperstressad över att den inte kommer åt nätverket, alla mail som måste skickas och liknande. Efter en kvarts felsökning kommer vi fram till att det kan vara kabeln varpå han utbrister "vilken kabel? Jag har ingen kabel i datorn?". Hela den här tiden har han alltså försökt koppla upp sig mot nätverket utan att vare sig använda en kabel för att koppla upp sig eller koppla sig mot det trådlösa nätet.

Den där är standard när jag hade min LIA så fick jag ett antal sånna samtal, till slut började jag med att fråga om dom verkligen var ansluten till WiFi eller om dom hade kablen i

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag har mängder med roliga grejer att berätta från mitt 1,5 år på telefonsupport hos en stor ISP (det här var mellan våren 2009 - hösten 2010). Jag börjar dock med denna.

Felsökte ett mobilt bredband. Han fick ingen mottagning när SIM-kortet satt i modemet, trots att det fungerat bra tidigare. Konstaterade att det inte skulle vara några driftstörningar i området så jag ber kunden stoppa SIM-kortet i en telefon för att se om han då fick någon mottagning, för att se om det var modemet det var fel på.
Sagt och gjort, han plockade ut SIM-kortet ur modemet och skulle byta ut det som satt i frugans mobiltelefon. Plötsligt skriker han till. Det visar sig att han lyckades slita loss hållaren (lilla metallplutten) som håller SIM-kortet på plats. Sedan kräver han att JAG ersätter frugans mobiltelefon, trots att HAN förstört den. Ni kan nog lista ut att han inte fick ut någon ersättning

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har hur mycket som helst.

Satt som driftansvarig för en serverhall och ett antal system i denna för en mindre kommun, detta är kring 2003-2004. Tydligen såg det iaf ut som om jag inte sprang benen av mig när jag satt på mitt kontor och klickade runt för in kommer tekniska kontorets chef och börjar raljera. Nu var han en väldigt rolig gubbe så det hörde till att hugga lite på varandra men hans kommentar var ungefär:

"Du sitter bara här och klickar på din dator, verkar vara ett j****vligt tungt jobb det där"
Varpå jag kontrade med "Ja, det som gör jobbet krångligt är alla som inte klarar av enkel teknik och som man behöver hålla i handen när man ska göra något. Serverdrift däremot, det är enkelt"
och han flinade lite och höll med om att hans jobb var ungefär lite liknande och var allmänt nöjd med att han inte föll i den kategorin, för han... han var minsan superduper teknisk.

Senare samma dag när jag gick förbi hans kontor ropade han in mig och pekade på skärmen och sa att något var fel på musen, för när han flyttade musen hoppade muspekaren omkring.
Jag lyfte snabbt på musen och vände uppoch ner på den, blåste bort det klassiska hårstråt som satt över den optiska läsaren. Tittade på honom och sa "Som jag sa, det som gör mitt jobb krångligt är alla klantskallar som inte klarar av teknik!"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Heh, det här var roligt... många saker som ploppar upp i minnet.

Samma arbetsgivare, en mindre kommun... året är typ 2004 och jag sitter ihop med ett par andra tekniker i ett mindre kontorslandskap. In kommer chefen och berättar att det har kommit fram att en lärare eventuellt ägnar sig åt att på arbetstid surfa på... helt fel saker, eventuellt var det så illa det kunde bara bli. Jag fick ett par skumma http-adresser där jag skulle gå igenom vad det var för kategori av material som låg där.

På den tiden var det inte ovanligt att man kunde sudda ut exempelvis dokumentet ur en url och få upp s.k. directory browsing (man såg alla mappar och filer även om dom inte användes till hemsidor, en setting på webbservern). Så jag klickar på bilder och filer, backar och klickar på nästa. Alla var harmlösa och helt oskyldiga tills jag kommer till bilden "buttman2.jpg".

Den bilden... som jag aldrig får bort från näthinnan... föreställer en man som har tagit en selfie på dom nedre regionerna. Silvertejp och ett baseballträ var inblandat. (googla ni, den kommer inte upp längre). Hur som helst, jag skriker till högt och säjer väl något i stil med "OH FYYYY FAAAAN!" varpå min kollega som sitter en bit bort blir nyfiken. "Vad var det? Får se?! Visa då!!" och vi har en diskussion som är ungefär "Nej, du vill inte... lita på mig!" och "Jo, sluta nu... så illa kan det inte vara!". Varpå han på egen risk klickar på bilden, har samma reaktion och jag som hånar honom "Jag sa ju det, j*vla idiot..." och när vi nu argumenterar om detta kommer en tredje kollega in i rummet och vill också ta del av det här. Kortfattat så är vi strax tre stycken som har den här argumentationen "vad var det vi sa!" och "du får skylla dig själv" och "det smakar lite spya i munnen". Ungefär här kommer chefen in och undrar varför vi är så gapiga.

Det var lite taskig stämning på brännbollen nästa gång när någon gjorde menande blickar mot slagträt. Eller när någon hittade en rulle silvertejp så utbyttes märkliga blickar.

När chefen sen slutade fick han en avskedspresent som bestod av ett baseballträ, en rulle silvertejp och en engångskamera.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Känns som om någonting kul/tokigt händer varenda vecka men en av mina favoriter måste nog vara gällande en service på en skrivare.
Kunden hade "provat allting" och lämnade in den till oss för garantirep. Jag började felsöka toner, papperskassett, toneruppsamlare etc. men kunde inte bli av med den blinkande röda lampan som indikerar fel.
Till slut vänder jag på skrivaren och kollar på den underifrån och tycker mig se någon pappersbit eller liknande sticka ut någon millimeter från valsarna. Lyckas få tag i den, drar och ut kommer en påse Extra tuggummi (med tuggummi i).
Återlämnade både skrivaren (väl fungerande) samt tuggummipåsen. Hade tyvärr ingen möjlighet att lämna den direkt till kunden och få se dennes reaktion

Permalänk
Inaktiv

En tekniker hos en kund hade anlitat ett företag för att installera en viss apparat och viss mjukvara gick på kanske i runda slängar 5 miljoner, windowsmjukvaran saknade funktion för att kunna köra som service. -1900 talet vill ha tillbaka denna mjukvara till där den hör hemma.

Alla andra hundratals applikationer/tjänster etc på datorn körs för en viss användare och då ville teknikern att jag skulle byta användare på alla dessa, bara för att han skulle kunna jobba med sin applikation som han ville med sin vanliga användare. Tekniker ställde dessutom krav att antagligen skulle hela "hela världen" anpassa sig efter hans applikation eller så kunde jag "hacka" den mjukvara han hade installerat för att få den kunna kommunicera med andra användare på samma dator.

Nå det var bara att prata lite högre upp om hela världen skulle anpassa sig efter hans mjukvara eller tvärt emot.

*edit*
Detta problemet tycker jag är ett generellt problem, har man en IT anläggning som kostar t.ex. ett par hundra miljoner, så är det allt ny mjukvara och hårdvara som får anpassa sig efter hur systemet är uppbyggt och inte tvärt emot.

Permalänk
Medlem

Jobbade hos en mobiloperatör och endast företagskunder hade jag kontakt med. Svarade på mejl som vi fått in via hemsidan ifrån kunder. I ett av mejlen stod det följande:
" Hej, Jag ska på utlandsresa och och om ni vill något kan ni nå mig på telefonen ".

Inget namn på varken kundens företag eller den som mejlade. Och inget kontaktnummer för den delen heller, utan hade endast kundens e-post adress.

Bara att mejla tillbaka för att få dessa uppgifter.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart