Permalänk
Medlem

Peugot 107 - ljudisolera bilen?

Tjenare.

Jag är en nörd, med stort intresse av att resa runt - resesätt: bil.

Mitt problem är dock att jag är så okunnig när det kommer till allt om bilar, hur dom är byggda, hur man kan modifiera dom etc, etc.

Nu planerar jag en lång resa med min egna lilla bil, min Peugot 107. Bilen köptes i syfte att användas som stadsbil, köra till jobbet, handla mat, osv.

Jag har alltid rest i mina föreldrars bil om det var någon längre resa, en exklusivare mer ljudisolerad bil.

Vad kan jag göra i min lilla Peugot? Någon som har erfarenhet om just den bilen och vet kanske var Peugot har "cut corners" för att få ihop en sådan liten bil i ett kompakt chassi?

Målet är att ljudisolera och kanske "pimpa" upp den lite (väldigt brett jag vet, men alla tips ni har uppskattas varmt).

Som sagt, okunnig söker all hjälp man kan få.

Tack så mycket på förhand,
Orlaw.

Permalänk
Avstängd

Finns många sätt att ljudisolera, stenull brukar funka ganska bra i t ex dörrar. Vill man lägga lite mer $$ så har biltema massvis med dämningsmattor, exempelvis bitumen plattor som du lägger under mattan vid hjulhus.

Det är egentligen bara att gå ut i bilen, se vad du kan plocka bort - exempelvis panelerna till dörrarna till att börja med, sedan sätta dit valfritt material. Stenull är ofta väldigt ekonomiskt och gör en del skillnad där det får plats (typ 5-10 cm tjockt iaf), men det från biltema gör förmodligen mer, och får nog bättre plats, men är ingen expert.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Jag tryckte i ett par skivor stenull i väggarna i min skåpbil bak i förvaringsutrymmet - man hör tydligt att det är bättre ljudisolerat nu då dörrarna nu ger ifrån sig ett dovt ljud när man stänger.

Har planer på att fortsätta med hytten då det inte är speciellt trevligt att köra på motorvägen i 120 km/h.

Ska du "pimpa" upp bilen lite är det ju inte fel att byta högtalare samtidigt som du har av panelerna i dörrar osv.
Finns ofta helt ok högtalare på t ex mekonomen som fungerar utmärkt och är betydligt bättre än standard

Permalänk
Medlem

Jag hittade också dämpningsmaterialet men jag har inte den blekaste om var jag kan sätta in dem. Där kommer t.ex väldigt mycket buller bak ifrån bilen, vid bagageutrymmet, dock så sitter ju hela reservdäckspanelen där etc.

Såg en bild på en snubbe som (eller rättare sagt någon profesionellt företag eller så) som gjorde en isolation, men eftersom jag aldrig tagit isär något i bilen så käns det ganska läskigt att kanske råka ta sönder något eller så..

Permalänk
Avstängd

Bitumen på allt i plåt men det är nog ganska jobbigt att fixa sedan blir din bil ganska tung vilket inte är så kul om man har en så klen bil kanske.

Permalänk
Medlem

Finns nog många faktorer som spelar in men jag tror att det är svårt att bygga om bilen själv för att få den tystare. Endel lite dyrare bilar har tex dämpande glas i rutorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Att kasta in bitumen/dämpning på måfå kan fungera, men kan även ge fuktproblem=rost. Riktig rostskyddsbehandling kan dämpa en hel del, trejdeparts innerskärmar kan ta bort en del vägbuller och det kan även vara bra att dämpa motorhuven samt torpedväggen (svårt).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Planen är inte att gå 100% all in för ljuddämpning, utan som sagt, vill jag dämpa de stora "ljud-bovarna".

Läste att t.ex hela bagageutrymmet där reservdäcket sitter är allt metall, och det är inte alls isolerat. Alla vibrationer, allt ljud som händer i bilen/under bilen tar sig in upp via baken. Den tänker jag isolera sönder med någonting för att inte höra buller på motervägen.

Jag ska trots allt ta mig genom ca 3.000km på resan varav majoriteten blir på motervägar. Första dagen blir genom halva tyskland på autobahn vilket gör att man vill kunna iallafall ta kål på de största ljudläckorna, if that makes sense...

Permalänk
Medlem

@Orlaw: Hörlurar/öronproppar. Bygga om hela bilen kostar mer än en tystare bil.

Permalänk
Medlem

hehe har själv ägt en liten Peugot så jag vet vad du menar, ärligt så det ända du kan göra utan att riva hela bilen är det du sagt " runt bagaget typ". Själv skulle jag byta bil om jag reser mycket med bil iaf. Peugoten jag ägde va den Sämsta bilen jag någonsin haft med att göra=)

// Piteraq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Att kasta in bitumen/dämpning på måfå kan fungera, men kan även ge fuktproblem=rost. Riktig rostskyddsbehandling kan dämpa en hel del, trejdeparts innerskärmar kan ta bort en del vägbuller och det kan även vara bra att dämpa motorhuven samt torpedväggen (svårt).

just extra innerskärmar brukar kunna göra väldigt mycket för bilar som lider av vägljud. Enkelt sätt att punkåtgärda ljudproblem.

Permalänk
Medlem

Förstår din tanke med det hela men vet ej om det är en bra idé. visst lite extra isolering, typ nåt som dynamat i bagaget hjälper säkert lite men i slutändan så är det en billig liten bil där ljudisolering aldrig var prioriterat.

Hade inte lagt så mycket tid eller pengar på en bil av den typen. Vill du ut åka långt så gå upp en eller ett par storlekar, finns många bra begagnade modeller i alla prisklasser som är väldigt mycket bättre för att åka längre sträckor med.

Om du bara är ute efter kul projekt att göra eller om det är din drömbil så kör på för fan

Permalänk

Rätt däck och fälg gör mycket för att få en tystare bil, tysta däck där du kan fläska på med mycket däck mellan fälg och vägbana kan göra underverk. Jag testade Landsail LS388 sommardäck senast jag bytte och det blev skillnad i min Insignia, jag hade Pirelli p zero AO däck på innan. Dessutom går bilen snålare nu

Annars finns hur mycket som helst att göra men det kommer gå åt mycket tid och pengar att fixa. Bitumen matta och ett ljudabsorerande (exempelvis tyg material på rulle) material i bak och i dörrar kan nog göra en del men förvänta dig inga underverk
Ska man ta bort paneler så kan man behöva köpa på sig lite av de plast clips som ofta håller panelerna på plats eftersom de kan gå sönder när man demonterar panelerna. Sprängritningar och clips kan du säkert få hjälp med av din märkes verkstad om du inte hittar på nätet.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Stora hjul och lågprofildäck på svenska motorvägar får lätt många bilar att låta outhärdligt. Du kommer dock att märka avsevärd skillnad när du kommer utanför Sverige. I Tyskland har de mycket slätare asfalt. Se även till att åka med rätt ringtryck i däcken.

Har du gott om utrymme ledigt i bagageutrymmet kan du fylla det med mjuka saker typ kuddar och täcken, låter konstgit men ger en enkel isolering om du bara ska ha den tillfälligt. Ett fullt bagagerum dämpar ju utmärkt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

just extra innerskärmar brukar kunna göra väldigt mycket för bilar som lider av vägljud. Enkelt sätt att punkåtgärda ljudproblem.

Vad är innerskärmar?

Skrivet av SkabbRäven:

Rätt däck och fälg gör mycket för att få en tystare bil, tysta däck där du kan fläska på med mycket däck mellan fälg och vägbana kan göra underverk. Jag testade Landsail LS388 sommardäck senast jag bytte och det blev skillnad i min Insignia, jag hade Pirelli p zero AO däck på innan. Dessutom går bilen snålare nu

Annars finns hur mycket som helst att göra men det kommer gå åt mycket tid och pengar att fixa. Bitumen matta och ett ljudabsorerande (exempelvis tyg material på rulle) material i bak och i dörrar kan nog göra en del men förvänta dig inga underverk
Ska man ta bort paneler så kan man behöva köpa på sig lite av de plast clips som ofta håller panelerna på plats eftersom de kan gå sönder när man demonterar panelerna. Sprängritningar och clips kan du säkert få hjälp med av din märkes verkstad om du inte hittar på nätet.

Jag har kollat runt på priser med Bitumen och priset är inte allt för farligt. Detta är lika mycket en rolig grej som ett hopp om att bilen ska gå tystare. Jag ska nog ut allt ur bagaget, isolera med bitumen, lägga ner reseervhjulet, täcka med typ filt eller något liknande, och hoppas på att det gör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Förstår din tanke med det hela men vet ej om det är en bra idé. visst lite extra isolering, typ nåt som dynamat i bagaget hjälper säkert lite men i slutändan så är det en billig liten bil där ljudisolering aldrig var prioriterat.

Hade inte lagt så mycket tid eller pengar på en bil av den typen. Vill du ut åka långt så gå upp en eller ett par storlekar, finns många bra begagnade modeller i alla prisklasser som är väldigt mycket bättre för att åka längre sträckor med.

Om du bara är ute efter kul projekt att göra eller om det är din drömbil så kör på för fan

Å andra sidan kan det ju vara så att det finns enkla och billiga åtgärder att göra eftersom bilen är dåligt ljudisolerad från början:)

Till TS.

Minimera uppkomsten av vägljud är nog det bästa du kan göra, och det genom andra däck somredan är föreslaget. Lite extra isolering på hjulhusen kan nog vara ett bra andra steg. Och bagageöuckan som du själv föreslagit.

Lite stenull i dörren som någon föreslog är inte dumt, ger en känsla av att bilen är mer välbyggd också (av det mindre skramliga ljudet när man stänger dörren).

Jag tror att du ska vända dig till ett bil/motorforum för bättre hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undvik ull, samlar fukt som blir till rost. Sök efter Silent coat och köp ett "bulk pack". Används flitigt inom bilstereo för att döda skrammel och flex. Kolla på YouTube, BRL har gjort ett test av mattan

Har goda erfarenheter av Silent Coat, bara ett lager 2mm i dörrarna minskade vägbuller tydligt i min gamla E46a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Byt däck, att köpa bra däck ger oftast en lägre ljudvolym men det kostar också.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Vad är innerskärmar?

https://www.google.se/search?q=innersk%C3%A4rm&espv=2&biw=192...

Permalänk
Avstängd

Jag hade en Aygo tidigare och det är ju typ samma bil. Håller med om att ljudisoleringen är kass men tyvärr får man liksom vad man betalar för. Att plocka bort dörrpanelerna och isolera kräver ju att det finns dörrpaneler liksom, dörrarna på denna modell är mest plåt både ute och inne. Någon matta eller liknande i bagagen kan hjälpa en del dock. Fällda baksäten skapar väldigt mycket högre ljudnivå så undvik det. Sen kan man alltid göra mer liksom, men det är inte enkelt att täcka en massa plåt med isolering på insidan och det gör ju prestandan sämre då vikten ökar (vilket den bilen inte behöver).

Permalänk
Medlem

Vore jag du skulle jag inte vara rädd för att plocka isär dörrarna och bakluckan.
Det är sällan rocket science.
https://www.youtube.com/watch?v=wqFWh3_hmcY
Men det du kan börja med att göra att att se hur mycket du kan plocka bort enkelt runt reservhjulet och hur mycket det hjälper att isolera där.

Har en kollega som nyligen plockade isär en sprillans ny mitsubishi outlander och isolerade dörrar baklucka huv och hjulhus.

Permalänk

Små, lätta bilar låter mycket just för att de är lätta. För att bli av med vägljud behöver du i första hand addera massa (på den tunna plåten).
Plocka loss alla dörrpaneler, riv upp golvet i bagaget. Köp bitumenmatta från tex. Biltema och med en värmepistol och en mattkniv täcker du så mycket plåt du kommer åt, på insidan. Värmepistol behövs för att forma bitumenet efter plåten.
Det kan sitta rostskyddsvax i dörrarna. Tvätta bort detta med typ t-röd för att bitumenet ska fästa. Köp en burk rostskyddsspray och spraya dit lite nytt när du är färdig.

Innan du monterar tillbaks panelerna, kolla hur mycket tomrum det finns på insidan av dom. Där placerar du någon form av fuktresistant filtmatta, så mycket som får plats.
Observera att det finns dränering inuti dörrar och dylikt. Vatten rinner via fönster ner igenom dörrarna, så det du har där inne måste tåla vatten, annars får du mögel i bilen. Se till att inte blockera några dräneringshål bara.

Nästa steg är väl att riva upp golvmattan och sätta bitumen även där, men det brukar kräva att i princip all övrig inredning plockas ut, och det är knepigt på nyare bilar som har airbags överallt.

Gjorde detta på min vinterbil, en -95 års Corolla, och det blev rejält mycket bättre. Den är åandra sidan väldigt lätt att plocka isär, kan tänka mig att en Peugeot 107 är lite värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för silent coat

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Lägg ner alla försök att ljudisolera. Gör man det inte till ett stort jobb där man ger sig på hela bilen kommer det i bästa fall göra marginell skillnad.
Spara istället pengar och köp ett par brusreducerande hörlurar, gärna Bose. Kör du dom i brusreducerande läge utan musik kommer du uppleva bilen många gånger tystare än du någonsin kommer göra om du försöker dämpa bilen.

Permalänk
Medlem

Har en exakt likadan bil och undrar hur det gick? Dej jag ghort är att ha byggt en ny hatthylla i mdf för 6x9 högtalare samt ny stereo och högtalare fram (gjorde stor skillnad). Pga ljud bygget har jag rensat ut det mesta i bagage utrymmet, 6x9orna har ett litet slutsteg så jag behövde en jord punkt. Fick brum ljud men det är nog stereon som är taskigt jordad.
Men till saken, gav det något att isolera, tänkte att nu när allt är utrivet kanske man ska passa på? Med vinter däcken blev bullret bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har en exakt likadan bil och undrar hur det gick? Dej jag ghort är att ha byggt en ny hatthylla i mdf för 6x9 högtalare samt ny stereo och högtalare fram (gjorde stor skillnad). Pga ljud bygget har jag rensat ut det mesta i bagage utrymmet, 6x9orna har ett litet slutsteg så jag behövde en jord punkt. Fick brum ljud men det är nog stereon som är taskigt jordad.
Men till saken, gav det något att isolera, tänkte att nu när allt är utrivet kanske man ska passa på? Med vinter däcken blev bullret bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har isolerat min Renault Megane 2007 (Farmare) och sådär spekulativt tror jag att jag van 3-6 DB, då satte jag dämpmatta på bakluckan, reservhjulsplatsen och taket. Satte även en 7mm filt i taket för ytterligare dämpning och värmeisolering Ja och så satte jag lite dämpmatta under motorhuven. Nästa steg är dörrarna och golv Tror att man kan vinna kanske 12 DB totalt om man gör ett snabbt jobb med runt 1000 kr i dämpmaterial.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:

Förmodligen ingen större (märkbar) skillnad. Biltidning som testat olika typer av ljuddämpning: www.vibilagare.se/reportage/ljuddampningsprogram-var-bluff-39... Resultatet av Tectyl-testet bekräftar det som Vi Bilägare i en rad tidigare granskningar kommit fram till; att det i stort sett är omöjligt att i efterhand minska däcksbullret i moderna bilar. Vi har genom åren provat det mesta, från bitumenplattor runtom om i karossen till extra tysta däck och drygt 15 liter ljuddämpningsmassa i en Mazda6. Men ingenting har hjälpt.

Byt till en tystare bil istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Lägg ner alla försök att ljudisolera. Gör man det inte till ett stort jobb där man ger sig på hela bilen kommer det i bästa fall göra marginell skillnad.
Spara istället pengar och köp ett par brusreducerande hörlurar, gärna Bose. Kör du dom i brusreducerande läge utan musik kommer du uppleva bilen många gånger tystare än du någonsin kommer göra om du försöker dämpa bilen.

Min svärfar arbetspendlade i Prius Gen III och han körde på din lösning. Har en vän som är Honda mekaniker och han säger att det är sällan lönt att försöka ljuddämpa en bil.

VIB är också skeptiska till det: http://www.vibilagare.se/reportage/ljuddampningsprogram-var-b...

Kör själv runt i en Prius Gen II och stör mig också på vägbullret, dock börjar sommardäcken bli lite väl slitna så jag får se om tystare däck gör någon märkbar skillnad.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Peltor.

Permalänk
Medlem

Det är ett stort jobb att ljudisolera bilen, och om du inte är duktig på att montera isär inredningen så skulle jag avråda dig.
Det bästa du kan göra är att köpa dig ett par riktigt bra och bekväma hörlurar.
Själv tar jag alltid med mig mina Bose QC35:or när jag ska köra långt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Det är ett stort jobb att ljudisolera bilen, och om du inte är duktig på att montera isär inredningen så skulle jag avråda dig.
Det bästa du kan göra är att köpa dig ett par riktigt bra och bekväma hörlurar.
Själv tar jag alltid med mig mina Bose QC35:or när jag ska köra långt.

Dock olagligt...?

Skickades från m.sweclockers.com