Permalänk
Medlem

Kyla 980Ti SLI, går det ens?

Köpte mig ett till begagnat 980Ti för att kunna köra SLI och nå de magiska 144fps i 1440p. Tyvärr gick det inte hela vägen men det är inte långt ifrån. Dock tillkom ett stort problem - jävlar vad skiten väsnas och blir varm.

Jag kör självfallet båda korten i stock clocks men toppkortet blir ruskigt varmt eftersom det konstant matas av värme från bottenkortets backplate. Kör jag en temp limit på 83 grader så ligger toppkortet där hela tiden och fläkten på 90% (2000RPM) eller mer vilket låter rätt mycket plus att de throttlar ner. Stänger jag av temp limit så har jag sett toppkortet klättra upp till 88 grader i FarCry Primal (dock utan att throttla).

Har köpt och testat flera olika fläktar vilket nära på ruinerat mig.
Fractal Design Dynamic 120/140mm
Fractal Design Venturi 140mm
Corsair AF120/140

Dessa fläktar har jag testat i flertalet konfigurationer och placeringar i mitt Define S. Både övertryck och undertryck. Sidofläkt inblås, utblås. CPU AIO fram och toppen. Enda som är kvar är att köra AIO på fronten in, AF140 sido in, botten AF120 in och sen AF120 bak ut samt på toppen ut.

Har jag missat något ni kan komma på innan jag kastar in handduken? Vet att man kan köpa Kraken G10 eller EVGAs motsvarighet men en sådan pjäs kostar 1000kr per kort vilket jag inte har lust att lägga i dagsläget.

Exempel på konfiguration : 2 x AF120 in fram. 1 x AF120 in sido. 1 x AF120 in botten. 1 x AF140 bak ut. CPU AIO toppen ut (låg RPM)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga antingen kör du ditt kort med eller utan temp-limit eller så skaffar man en bättre kylningslösning. Det enklaste som du kanske inte har testat kan nog vara att sätta det undre kortet i PCI-e porten längst ner på ditt moderkort, har du testat detta? Det kan nog ta bort alla problem.

Permalänk
Medlem

Hur sitter de? Med avstånd eller precis intill? Edit: såg bilden nu.

Jag har två EVGA 980 Ti ACX i SLI (sitter med avstånd). Define R4, två fläktar front, en i botten, en på sidan och en baktill.
De går upp till samma 83 grader och tror fläkten ligger på ungefär 70% då.
Jag har en luftkyld 4790K i chassit också.
Visst låter det men jag spelar med lurar så det är okej för mig. Bara de är ljudlösa annars så.

Sidofläkten är viktig, se till att den blåser på rejält där.

Permalänk
Avstängd

Kan ju även använda pci-e riser för några kronor och få mer plats mellan korten, vet inte alls hur din låda ser ut och om du kör atx eller mATX eller vart dina pci'e sitter.

edit: såg bilden nu efter din edit, med så mycket luft emellan tycker jag det borde fungera, du kan ju testa att försöka styra luftflödet med kartongbitar eller liknande, så frontfläktarna trycker in luft emellan dina grafikkort.

Permalänk
Medlem

Upp till 90 grader är inga problem på en gpu skulle jag säga.
Det kanske blir varmt i rummet o så, men som sagt du throttlar inget iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Upp till 90 grader är inga problem på en gpu skulle jag säga.
Det kanske blir varmt i rummet o så, men som sagt du throttlar inget iaf.

980 ti /titan x börjar throttla vid 65C "dock bara 13Mhz i taget!! Det gjorde Iallafall mitt innan jag fixade custom vattenkylning

http://www.overclock.net/t/1561166/gtx-980-ti-throttles-at-65...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vattenkylning? Det är ju svårt att luftkyla sli.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Ja, vad ska man säga antingen kör du ditt kort med eller utan temp-limit eller så skaffar man en bättre kylningslösning. Det enklaste som du kanske inte har testat kan nog vara att sätta det undre kortet i PCI-e porten längst ner på ditt moderkort, har du testat detta? Det kan nog ta bort alla problem.

Tyvärr är PSUn i vägen för att kunna flytta kortet längre ner, annars var det en bra idé. Jag lär behöva en big tower för det.

Skrivet av Imaculent:

Hur sitter de? Med avstånd eller precis intill? Edit: såg bilden nu.

Jag har två EVGA 980 Ti ACX i SLI (sitter med avstånd). Define R4, två fläktar front, en i botten, en på sidan och en baktill.
De går upp till samma 83 grader och tror fläkten ligger på ungefär 70% då.
Jag har en luftkyld 4790K i chassit också.
Visst låter det men jag spelar med lurar så det är okej för mig. Bara de är ljudlösa annars så.

Sidofläkten är viktig, se till att den blåser på rejält där.

Vad menar du "sitter med avstånd"? Att de inte är ihopklämda menar du?
Svårt att jämföra fläkt % då det antagligen är annan RPM på dina kort än mina.
Dock hört att EVGAs senaste ACX är ruskigt tyst.

Skrivet av Klubba:

Kan ju även använda pci-e riser för några kronor och få mer plats mellan korten, vet inte alls hur din låda ser ut och om du kör atx eller mATX eller vart dina pci'e sitter.

edit: såg bilden nu efter din edit, med så mycket luft emellan tycker jag det borde fungera, du kan ju testa att försöka styra luftflödet med kartongbitar eller liknande, så frontfläktarna trycker in luft emellan dina grafikkort.

Menar du kartongbitar "runt" fläkten innanför chassit? Skulle faktiskt kunna testa det

Skrivet av Sushifrukt:

Upp till 90 grader är inga problem på en gpu skulle jag säga.
Det kanske blir varmt i rummet o så, men som sagt du throttlar inget iaf.

Visst klarar korten av det men då fläkten går på 100% så låter det verkligen riktigt högt, lurar eller ej.

Skrivet av Wolixe:

Vattenkylning? Det är ju svårt att luftkyla sli.

Som sagt, hade kunnat tänka mig GPU AIO (2000kr totalt) men custom vattenkylning har jag verkligen inte råd med. Även om jag köper begagnat så lär det kosta minst 3000kr och nytt ligger på garanterade 5000kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

980 ti /titan x börjar throttla vid 65C "dock bara 13Mhz i taget!! Det gjorde Iallafall mitt innan jag fixade custom vattenkylning

http://www.overclock.net/t/1561166/gtx-980-ti-throttles-at-65...

Har du ingen fläkt på sidopanelen fixa det, lär hjälpa lite!

Fan va trist :/

Till OP, du skulle ju kunna underklocka korten ett tag, tills du har råd med typ G10.
Prestandan lär ju ändå va helt ok. Du behöver ju inte direkt klocka ner de med 50%.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hur kör du alla chassi fläktar, full fart eller styrda?
Finner det märkligt om du inte skulle kunna kyla båda korten i stock utan throttle.

Hur många fläktar är det du har totalt?
Tycker som du kör på bilden är korrekt minus fläkten i bakkant och sen antingen insug eller utsug på sidopanelen.
Kanske tom flytta 140mm bak till fram.

Permalänk
Medlem

Luften tar lättaste vägen mellan framfläktarna och toppfläktarna.

Testa att sätta en vägg enligt bilden nedan, kan använda wellpapp bara för att testa.

Edit: kanske inte så snyggt om du har fönster på lådan, dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köpte mig ett till begagnat 980Ti för att kunna köra SLI och nå de magiska 144fps i 1440p. Tyvärr gick det inte hela vägen men det är inte långt ifrån. Dock tillkom ett stort problem - jävlar vad skiten väsnas och blir varm.

Jag kör självfallet båda korten i stock clocks men toppkortet blir ruskigt varmt eftersom det konstant matas av värme från bottenkortets backplate. Kör jag en temp limit på 83 grader så ligger toppkortet där hela tiden och fläkten på 90% (2000RPM) eller mer vilket låter rätt mycket plus att de throttlar ner. Stänger jag av temp limit så har jag sett toppkortet klättra upp till 88 grader i FarCry Primal (dock utan att throttla).

Har köpt och testat flera olika fläktar vilket nära på ruinerat mig.
Fractal Design Dynamic 120/140mm
Fractal Design Venturi 140mm
Corsair AF120/140

Dessa fläktar har jag testat i flertalet konfigurationer och placeringar i mitt Define S. Både övertryck och undertryck. Sidofläkt inblås, utblås. CPU AIO fram och toppen. Enda som är kvar är att köra AIO på fronten in, AF140 sido in, botten AF120 in och sen AF120 bak ut samt på toppen ut.

Har jag missat något ni kan komma på innan jag kastar in handduken? Vet att man kan köpa Kraken G10 eller EVGAs motsvarighet men en sådan pjäs kostar 1000kr per kort vilket jag inte har lust att lägga i dagsläget.

Exempel på konfiguration : 2 x AF120 in fram. 1 x AF120 in sido. 1 x AF120 in botten. 1 x AF140 bak ut. CPU AIO toppen ut (låg RPM)
http://i.imgur.com/W1RL6P1.jpg

Rekommenderar en fläkt som suger ut luft i chassisidan så att varmluften från det undre kortet inte matas till det övre, sedan rekommenderar jag fläktar med högt statiskt tryck i fronten så att de orkar pressa in luft mellan grafikkorten istället för att sprida det i hela chassit som fläktar som är fokuserade för högt luftflöde (alltså "hp/sp" fläktar istället för "hf") och du ska även ha en fläktkonfiguration så att du har ett övertryck i chassit vilket gör att varmluft pressas ut i öppningar i chassit där det inte sitter fläktar och så att det inte sugs in lika mycket damm i datorn.

Min rekommenderade fläktkonfiguration:
Front insug 2/3st 140mm HP/SP (den övre hjälper inte till med kylningen på grafikkorten men hjälper till att skapa ett övertryck och kan bytas mot en HF fläkt om så önskas)
Botten insug 1st 120mm HF (då du inte får plats med 140mm pga nätagg)
Sidopanel utsug 1st 140mm HF (en stor fläkt med högt flöde som kan dra ut mycket av grafikkortens varmluft)
Bak utsug 1st 140 HF
Top/radiator utsug i push eller pull på radiatorn 2st 140 HP/SP samt eventuellt en tredje 140mm HF fläkt för att få ut mycket varmluft

EDIT: Jag rekommenderar att du går all in och köper en fin fläktkonfiguration med fractal designs venturi serie som presterar riktigt bra, 3st HP-14 i fronten (alternativt 2st HP-14 + 1 st HF-14), 2st HP-14 på radiatorn, 1st HF-12 i botten, en HF-14 i sidan och en HF-14 bak.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9223732/2016-03-03

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Har du provat med 2x SP120 i fram istället? AF120 är lämpade som utblås (bak/topp utan dammfilter). Men sitter det dammfilter i fronten ska du ha SP120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köpte mig ett till begagnat 980Ti för att kunna köra SLI och nå de magiska 144fps i 1440p. Tyvärr gick det inte hela vägen men det är inte långt ifrån. Dock tillkom ett stort problem - jävlar vad skiten väsnas och blir varm.

Jag kör självfallet båda korten i stock clocks men toppkortet blir ruskigt varmt eftersom det konstant matas av värme från bottenkortets backplate. Kör jag en temp limit på 83 grader så ligger toppkortet där hela tiden och fläkten på 90% (2000RPM) eller mer vilket låter rätt mycket plus att de throttlar ner. Stänger jag av temp limit så har jag sett toppkortet klättra upp till 88 grader i FarCry Primal (dock utan att throttla).

Har köpt och testat flera olika fläktar vilket nära på ruinerat mig.
Fractal Design Dynamic 120/140mm
Fractal Design Venturi 140mm
Corsair AF120/140

Dessa fläktar har jag testat i flertalet konfigurationer och placeringar i mitt Define S. Både övertryck och undertryck. Sidofläkt inblås, utblås. CPU AIO fram och toppen. Enda som är kvar är att köra AIO på fronten in, AF140 sido in, botten AF120 in och sen AF120 bak ut samt på toppen ut.

Har jag missat något ni kan komma på innan jag kastar in handduken? Vet att man kan köpa Kraken G10 eller EVGAs motsvarighet men en sådan pjäs kostar 1000kr per kort vilket jag inte har lust att lägga i dagsläget.

Exempel på konfiguration : 2 x AF120 in fram. 1 x AF120 in sido. 1 x AF120 in botten. 1 x AF140 bak ut. CPU AIO toppen ut (låg RPM)
http://i.imgur.com/W1RL6P1.jpg

Har exakt samma problem förrutom då att jag har ett CM Storm Trooper chassi... PMa gärna om du lyckas hitta en lösning och vill dela med dig av

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

"I've recently got ARCTIC Accelero Xtreme III for my 980 Ti. It was really difficult to install but worth it - now my card doesn't go over 56C in Furmark, and 50C in In Heaven and Valley. I've also oc'd it by 210MHz on Core and Memory Clocks (along with +87MV Core Voltage and 110% Power Limit).

I contacted the ARCTIC support prior to the purchase to see if the Xtreme IV would fit my card (as it's got the backplate cooler and a GPU holder) but they confirmed it wouldn't because my card doesn't strictly adhere to the reference design so I got the Xtreme III instead."

Eller... EVGA GTX 980 Ti Hybrid Review

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Pröva bara att vända på fläkten bak så får du ett riktigt bra övertryck. Som någon skrev så går nog luften nästan direkt från framfläktarna till topp och bakfläktarna vilket gör att luften inte strömmar tillräckligt vid grafikkorten. Om man har referenskort är det inte bra för då sugs varmluft in i lådan igen, men med dina så stannar väldigt mycket kvar inne i lådan, helt klart värt att pröva. Kan ju känna med handen bakom korten hur mycket dom blåser ut.

Permalänk
Medlem

Kört single GPU ett tag nu och det är verkligen skönt med tystnaden Dock får FarCry Primal lida eftersom jag bara får 75-80fps på Very High vilket inte är lika mjukt som de 105-110fps med dubbla kort.

Skrivet av Mimematis:

Hur kör du alla chassi fläktar, full fart eller styrda?
Finner det märkligt om du inte skulle kunna kyla båda korten i stock utan throttle.

Hur många fläktar är det du har totalt?
Tycker som du kör på bilden är korrekt minus fläkten i bakkant och sen antingen insug eller utsug på sidopanelen.
Kanske tom flytta 140mm bak till fram.

Givetvis full fart (1100RPM)
Har som mest kunnat ha 5st (med splitter)
Har även testat att köra 140mm fram vilket hjälpte lite.

Skrivet av xfade:

Luften tar lättaste vägen mellan framfläktarna och toppfläktarna.

Testa att sätta en vägg enligt bilden nedan, kan använda wellpapp bara för att testa.

http://i.imgur.com/2onFwuP.jpg

Edit: kanske inte så snyggt om du har fönster på lådan, dock.

Haha ingen fara då har inte har fönster. Ska faktiskt testa detta!

Skrivet av b3h4ppyn0w:

Rekommenderar en fläkt som suger ut luft i chassisidan så att varmluften från det undre kortet inte matas till det övre, sedan rekommenderar jag fläktar med högt statiskt tryck i fronten så att de orkar pressa in luft mellan grafikkorten istället för att sprida det i hela chassit som fläktar som är fokuserade för högt luftflöde (alltså "hp/sp" fläktar istället för "hf") och du ska även ha en fläktkonfiguration så att du har ett övertryck i chassit vilket gör att varmluft pressas ut i öppningar i chassit där det inte sitter fläktar och så att det inte sugs in lika mycket damm i datorn.

Min rekommenderade fläktkonfiguration:
Front insug 2/3st 140mm HP/SP (den övre hjälper inte till med kylningen på grafikkorten men hjälper till att skapa ett övertryck och kan bytas mot en HF fläkt om så önskas)
Botten insug 1st 120mm HF (då du inte får plats med 140mm pga nätagg)
Sidopanel utsug 1st 140mm HF (en stor fläkt med högt flöde som kan dra ut mycket av grafikkortens varmluft)
Bak utsug 1st 140 HF
Top/radiator utsug i push eller pull på radiatorn 2st 140 HP/SP samt eventuellt en tredje 140mm HF fläkt för att få ut mycket varmluft

EDIT: Jag rekommenderar att du går all in och köper en fin fläktkonfiguration med fractal designs venturi serie som presterar riktigt bra, 3st HP-14 i fronten (alternativt 2st HP-14 + 1 st HF-14), 2st HP-14 på radiatorn, 1st HF-12 i botten, en HF-14 i sidan och en HF-14 bak.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9223732/2016-03-03http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9223732/2016-03-03

Jag köpte ju 4st HP-14 och som jag testade i fronten/sidan men underligt nog hjälpte det inte. På max så väsnas de mer än grafikkortet vilket var intressant, jäklar vilket oljud alltså. Jag ville nämligen hitta en balans mellan kylning och låg ljudnivå men om jag ska klä chassit i fläktar som låter mer än grafikkorten så kan jag lika gärna spara 1100kr och köra som det är tänkte jag.

Bra tips annars.

Skrivet av Superlight:

Har du provat med 2x SP120 i fram istället? AF120 är lämpade som utblås (bak/topp utan dammfilter). Men sitter det dammfilter i fronten ska du ha SP120.

Skrivet av SCORPIUS:

"I've recently got ARCTIC Accelero Xtreme III for my 980 Ti. It was really difficult to install but worth it - now my card doesn't go over 56C in Furmark, and 50C in In Heaven and Valley. I've also oc'd it by 210MHz on Core and Memory Clocks (along with +87MV Core Voltage and 110% Power Limit).

I contacted the ARCTIC support prior to the purchase to see if the Xtreme IV would fit my card (as it's got the backplate cooler and a GPU holder) but they confirmed it wouldn't because my card doesn't strictly adhere to the reference design so I got the Xtreme III instead."

Eller... EVGA GTX 980 Ti Hybrid Review

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-980-TI-HYBRID/GTX-980-TI-HYBRID-9.jpg

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-980-TI-HYBRID/GTX-980-TI-HYBRID-2.jpg

Som jag skrev i min inledande post så vet jag om att dessa finns och hade gärna köpt dem men 2000kr extra är helst inte något jag vill lägga för tillfället.

Skrivet av anon179202:

Pröva bara att vända på fläkten bak så får du ett riktigt bra övertryck. Som någon skrev så går nog luften nästan direkt från framfläktarna till topp och bakfläktarna vilket gör att luften inte strömmar tillräckligt vid grafikkorten. Om man har referenskort är det inte bra för då sugs varmluft in i lådan igen, men med dina så stannar väldigt mycket kvar inne i lådan, helt klart värt att pröva. Kan ju känna med handen bakom korten hur mycket dom blåser ut.

Skulle ju iofs kunna testa detta men är rädd att varmluften bara kommer vispas runt av grafikkorten och inget komma ut om du är med på vad jag menar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skaffa ett större chassi skulle jag säga.

Har kört två SAPPHIRE R9 Fury i mitt Phanteks Enthoo Primo utan några temperaturproblem. Det är kort som avger mer värme än två GTX 980 Ti.

Handlar om att pressa in mycket luft i lådan. Jag kör 6st 140mm fläktar som inblås och 3st 120mm (radiator) samt 1 st 140mm där bak som utblås.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Fan va trist :/

Till OP, du skulle ju kunna underklocka korten ett tag, tills du har råd med typ G10.
Prestandan lär ju ändå va helt ok. Du behöver ju inte direkt klocka ner de med 50%.

Mitt MSI-kort (980 Ti) gör det inte och har aldrig gjort det, inte ens när den kör 100% belastning. Den kör ca 1450Mhz då. Detta med dess custom luftkylare. Temperaturen ligger då nånstans mellan 70 och 80 grader. Väsnas gör den dock men jag är van.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Upp till 90 grader är inga problem på en gpu skulle jag säga.
Det kanske blir varmt i rummet o så, men som sagt du throttlar inget iaf.

Rummet kommer nog bli varmare om han lyckas få till bra kylningen då korten kan mata ut mer watt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en sak! Blir det någon skillnad om du ställer datorn på nosen? Då kan man ju dra nytta av konvektionen på ett annat sätt. Denna idé är såklart ingen lösning men det hade varit intressant om du orkade testa!

Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Rummet kommer nog bli varmare om han lyckas få till bra kylningen då korten kan mata ut mer watt.

Bra poäng. Alltför vanligt att folk blandar ihop effekt och temperatur...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag vill också ge min beskärda del utav tankekraft här:)

Jag skulle ha testat en metod som ingen har tänkt på:D med tanke på hur det ser ut inne i chassiet så har du spår där du kan sätta diskarna. Ifall du skulle testa med att köpa små vinkelbeslag för möbler och sätta in en fläkt inne i chassiet eller två som blåser direkt på korten. Kanske kan vara en ide att testa;)

Sitter på telefonen just nu så lite svårt att rita hur jag menar men hoppas du förstår iallafall:)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att testa en lite skön DIY lösning bara för att se ifall det fungerar. Ser ju att du har två fläktar som blåser in mot grafikkorten. Från den övre fläkten så bygg lite av en trattformad lösning som leder in luften direkt in mellan grafikkorten.

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan hade jag mitt kort i sloten längst ner, och märkte att jävligt mycket varm luft från PSU:ns ovansida åkte rakt in i fläktarna och i princip gjorde att även om de matade på med 1700+RPM så hände liksom inte så jävla mycket.

Det som löste det problemet för mig var att hänga upp en stor diameter fläkt på insuget i sidopanelen, som låg och blåste luft rakt på heatpipesen. Det gjorde en brutal skillnad, kan föreställa mig att det hjälper en hel del även här om du har en sidopanel utan fönster med intag att montera fläkt på.

Vill du ha fönster däremot, då vetefan. Men du skrev tidigare att du inte har det uppfattade jag.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skaffa ett större chassi skulle jag säga.

Har kört två SAPPHIRE R9 Fury i mitt Phanteks Enthoo Primo utan några temperaturproblem. Det är kort som avger mer värme än två GTX 980 Ti.

Handlar om att pressa in mycket luft i lådan. Jag kör 6st 140mm fläktar som inblås och 3st 120mm (radiator) samt 1 st 140mm där bak som utblås.

Snackar vi större chassi (1500kr), ytterligare fläktar samt fläktkontroller (500kr) så ligger vi ju på priset för två st GPU AIO som jag isf lika gärna kan köpa. Hade hoppats på att komma undan billigare än så.

Skrivet av Esrakuf:

Jag funderar på en sak! Blir det någon skillnad om du ställer datorn på nosen? Då kan man ju dra nytta av konvektionen på ett annat sätt. Denna idé är såklart ingen lösning men det hade varit intressant om du orkade testa!

Skål!

Lustig lösning Frågan är om nosen klarar av det bara (plast som ska bära hela konstruktionen). Skadar dock inte att testa

Skrivet av kn0rrhane:

Jag vill också ge min beskärda del utav tankekraft här:)

Jag skulle ha testat en metod som ingen har tänkt på:D med tanke på hur det ser ut inne i chassiet så har du spår där du kan sätta diskarna. Ifall du skulle testa med att köpa små vinkelbeslag för möbler och sätta in en fläkt inne i chassiet eller två som blåser direkt på korten. Kanske kan vara en ide att testa;)

Sitter på telefonen just nu så lite svårt att rita hur jag menar men hoppas du förstår iallafall:)

Jag fattar var du menar Någon har redan postat det förslaget och tyckte jag skulle montera lite kartongbitar.

Skrivet av Chrisism8:

Kan ju vara värt att testa en lite skön DIY lösning bara för att se ifall det fungerar. Ser ju att du har två fläktar som blåser in mot grafikkorten. Från den övre fläkten så bygg lite av en trattformad lösning som leder in luften direkt in mellan grafikkorten.

En extra fläkt inne i chassit? Mja, varför inte

Skrivet av Masyve:

För ett tag sedan hade jag mitt kort i sloten längst ner, och märkte att jävligt mycket varm luft från PSU:ns ovansida åkte rakt in i fläktarna och i princip gjorde att även om de matade på med 1700+RPM så hände liksom inte så jävla mycket.

Det som löste det problemet för mig var att hänga upp en stor diameter fläkt på insuget i sidopanelen, som låg och blåste luft rakt på heatpipesen. Det gjorde en brutal skillnad, kan föreställa mig att det hjälper en hel del även här om du har en sidopanel utan fönster med intag att montera fläkt på.

Vill du ha fönster däremot, då vetefan. Men du skrev tidigare att du inte har det uppfattade jag.

Förstår jag dig rätt att du menar en vanlig sidofläkt som blåser på korten? För har plats för en sidofläkt idag (upp till 140mm).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag såg att det pratades om att underklocka korten. Ofta kan det räcka med att dra ner volten och fortfarande ligga på stock frekvensen.
Man kan vinna ganska mycket på att undervolta korten, rent temperaturmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

Jag såg att det pratades om att underklocka korten. Ofta kan det räcka med att dra ner volten och fortfarande ligga på stock frekvensen.
Man kan vinna ganska mycket på att undervolta korten, rent temperaturmässigt.

Vad jag vet måste man flasha BIOS för att kunna göra detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köpte mig ett till begagnat 980Ti för att kunna köra SLI och nå de magiska 144fps i 1440p. Tyvärr gick det inte hela vägen men det är inte långt ifrån. Dock tillkom ett stort problem - jävlar vad skiten väsnas och blir varm.

Jag kör självfallet båda korten i stock clocks men toppkortet blir ruskigt varmt eftersom det konstant matas av värme från bottenkortets backplate. Kör jag en temp limit på 83 grader så ligger toppkortet där hela tiden och fläkten på 90% (2000RPM) eller mer vilket låter rätt mycket plus att de throttlar ner. Stänger jag av temp limit så har jag sett toppkortet klättra upp till 88 grader i FarCry Primal (dock utan att throttla).

Har köpt och testat flera olika fläktar vilket nära på ruinerat mig.
Fractal Design Dynamic 120/140mm
Fractal Design Venturi 140mm
Corsair AF120/140

Dessa fläktar har jag testat i flertalet konfigurationer och placeringar i mitt Define S. Både övertryck och undertryck. Sidofläkt inblås, utblås. CPU AIO fram och toppen. Enda som är kvar är att köra AIO på fronten in, AF140 sido in, botten AF120 in och sen AF120 bak ut samt på toppen ut.

Har jag missat något ni kan komma på innan jag kastar in handduken? Vet att man kan köpa Kraken G10 eller EVGAs motsvarighet men en sådan pjäs kostar 1000kr per kort vilket jag inte har lust att lägga i dagsläget.

Exempel på konfiguration : 2 x AF120 in fram. 1 x AF120 in sido. 1 x AF120 in botten. 1 x AF140 bak ut. CPU AIO toppen ut (låg RPM)
http://i.imgur.com/W1RL6P1.jpg

Hejsan

Körde tidigare två st 290X i Crossfire och det borde ju ha varit snarlika problem som dina.
Löste det med en cpu kylare och en adapter på det översta kortet och det undre fick en Arctic Cooling Accelero III. Knäpptyst i alla väder. Men ett 980ti låter ju inte överdrivet mycket i grunden så du skulle kunna börja med att montera på ett AIO kit på det översta kortet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.