Rätt tangentbord för ändlöst uppsatsskrivande

Permalänk

Rätt tangentbord för ändlöst uppsatsskrivande

En liten bit in i och med ett antal års universitetstudier framför mig har jag bestämt mig för att ha en ordentlig arbetsplats istället för att förlita mig helt på min laptop och cafeer och bibliotek som jag gör idag.

Det som verkar svårast att lösa känns som att hitta rätt tangentbord.
Det jag tror jag är ute efter är:
Icke lågprofilstangentbord
Om det är mekaniskt så ska det ej ha linjära switchar (tror jag, det känns logiskt om det till 100% kommer användas till skrivande, har dock ej riktigt använt mekansika tangentbord), men annars så har jag inget större krav på mekaniskt eller ej.
Gärna bluetoothanslutning. Om det inte är ett alternativ så spelar det ingen roll om det behöver en dongel eller sladd, det är båda ungefär lika dåligt i min mening.
Hyfsat stilrent i utseendet. Inget gamingfocus, alls. Hade inte Corsair Vengance K65 haft annan färg på WASD så hade det varit ungefär vad jag är ute efter stilmässigt. Annars så är Rapoo KX väldigt snyggt. Hade inte båda dessa haft linjära switchar, så hade de varit riktiga alternativ (eller är det en åsikt jag borde ändra? Då jag har mer eller mindre ingen erfarenhet av mekaniska tangentbord).
Sist men inte minst så måste det ha "högerklickstangenten" "Menu key".

Bakgrundsbelysning är trevligt men kommer längst ner på listan av saker jag aktivt överväger.

Så, vad borde jag skaffa?

Permalänk
Skrivet av Skinksallad:

En liten bit in i och med ett antal års universitetstudier framför mig har jag bestämt mig för att ha en ordentlig arbetsplats istället för att förlita mig helt på min laptop och cafeer och bibliotek som jag gör idag.

Det som verkar svårast att lösa känns som att hitta rätt tangentbord.
Det jag tror jag är ute efter är:
Icke lågprofilstangentbord
Om det är mekaniskt så ska det ej ha linjära switchar (tror jag, det känns logiskt om det till 100% kommer användas till skrivande, har dock ej riktigt använt mekansika tangentbord), men annars så har jag inget större krav på mekaniskt eller ej.
Gärna bluetoothanslutning. Om det inte är ett alternativ så spelar det ingen roll om det behöver en dongel eller sladd, det är båda ungefär lika dåligt i min mening.
Hyfsat stilrent i utseendet. Inget gamingfocus, alls. Hade inte Corsair Vengance K65 haft annan färg på WASD så hade det varit ungefär vad jag är ute efter stilmässigt. Annars så är Rapoo KX väldigt snyggt. Hade inte båda dessa haft linjära switchar, så hade de varit riktiga alternativ (eller är det en åsikt jag borde ändra? Då jag har mer eller mindre ingen erfarenhet av mekaniska tangentbord).
Sist men inte minst så måste det ha "högerklickstangenten" "Menu key".

Bakgrundsbelysning är trevligt men kommer längst ner på listan av saker jag aktivt överväger.

Så, vad borde jag skaffa?

K70 (RGB) med Bruna switchar kanske blåa går men de låter mer, jag skriver just nu på ett med röda det går men skulle jag skriva uppsatser så skulle det vara ett med bruna jag haft!

Permalänk

Ergodox med blåa brytare och custom tangentbordslayout. Tar lite tid att lära sig men jag tycker det är värt det, särskilt för uppsatser.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Jag skriver detta på ett Corsair K70 RGB med MxBrown switchar och måste rekommendera tangentbordet då jag personligen tycker mycket om det. Tangentbordet är dyrt, det vet jag men helhetskänlan är mycket bra. När jag köpte tangentbordet i somras var bakgrundsbelysning ett krav samtidigt som jag ville att det skulle vara snyggt. Tycker att ett K70 är snyggt med sin aluminiumfinish och det känns robust och kvalitativt till skillnad från den klassiska razerplasten som jag inte är speciellt förtjust i, dock personlig åsikt. Tangentbordet marknadsförs som ett gamingtangentbord men tycker personligen att det fungerar som att stilrent skrivbordstangentbord utan problem och tangentbordet kan höjas upp en hel del om man vill komma ifrån lågprofilstangentbord. Skulle inte rekommendera linjära switchar om du ska skriva mycket text, bruna eller blåa är då det bättre valet. Men om man kan hantera det höga klicket från den blåa switchen är en annan sak. Gillar personligen den bruna switchen bäst men har kompisar som inte gillar den alls.

Innan du bestämmer dig skulle jag rekommendera att du då åker och klämmer på några av tangentborden du är intresserad av, då får du en helt annan känsla.