Vilket antivirus program bör jag skaffa?

Permalänk
Medlem

Vilket antivirus program bör jag skaffa?

Hej,

Det är så att jag har ominstallerat datorn och letar efter ett nytt antivirus program då mitt gamla ändå går ut inom ett par dagar.

Vilket använder ni? Och vart kan jag köpa ett bra antivirus program till ett relativt brapris?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

ESET, sweclockers promotar det via reklam. Ifall du vill köra ett gratisalternativ och tolererar reklam som poppar upp på ditt skrivbord så kör Avira.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Det är så att jag har ominstallerat datorn och letar efter ett nytt antivirus program då mitt gamla ändå går ut inom ett par dagar.

Vilket använder ni? Och vart kan jag köpa ett bra antivirus program till ett relativt brapris?

Tack på förhand!

Kör någon gratisversion, jag kör avast, bara regga en mail så får du 1år gratis. Gör en ny reggning om ett år för att fortsätta gratis.
Komplettera gärna med ett malware, jag använder Malwarebytes, också gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Såklart får du inget reklamspam fr någon av dessa

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Det är så att jag har ominstallerat datorn och letar efter ett nytt antivirus program då mitt gamla ändå går ut inom ett par dagar.

Vilket använder ni? Och vart kan jag köpa ett bra antivirus program till ett relativt brapris?

Tack på förhand!

om du inte vill köra gratisprogram så gå till kjell & company elr liknande och köp något t.ex f-secure för 500kr

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Bitdefender eller Panda

Skrivet av ReverenD:

Komplettera gärna med ett malware

Är det inte malware TS vill undvika?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Avast, finns ingen anledning att köpa längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För säkerhetsprogram tänker jag på en aspekt till, nämligen hur demokrati, öppenhet och respekt för den personliga integriteten ser ut i länderna programmen är utvecklade i. Det är inte längre någon hemlighet att sådana program aktivt används av regimen i länderna som ett verktyg för sin utrikespolitik. Av denna anledning går McAfee, Norton, ZoneAlarm, Comodo, Dr.Web, Kaspersky, Outpost m.fl. fetbort för min del.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet av BitDefender, använder det både privat och till jobbet. Inte haft några problem med datorerna (som jag har hittat eller märkt av).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag använde något annat än Microsofts inbyggda.

Permalänk

Norton som testvinnare...

En gång Norton aldrig mer Norton

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kör alltid Windows egna

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Bitdefender eller Panda

Är det inte malware TS vill undvika?

Sant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tmaz:

Kör alltid Windows egna

Gör inte det. Microsoft har själva sagt att det inte räcker..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det var länge sedan jag använde något annat än Microsofts inbyggda.

"In an interview with Dennis Protection Labs, Holly Stewart, the senior program manager of the Microsoft Malware Protection Center, said that Microsoft Security Essentials was just a “baseline” that’s designed to “always be on the bottom” of antivirus tests."

Så låg det till 2013 iaf..
Länk: http://www.howtogeek.com/173291/goodbye-microsoft-security-es...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

När någon säger att något "inte räcker", betyder det då att det bör ersättas eller kompletteras? Man kan också fråga sig om uttalandet syftar på ett särskilt antivirusprogram eller alla. Eller över huvud taget på att en enskild skyddsåtgärd mot skadliga program inte räcker. 2013 såg det även ut så här:

Sensationalist press got it wrong

"It’s not as efficient to have one kind of weapon," she said. "Like anything you must have that diversity. It’s a weakness to just have one."

Our commitment to Microsoft antimalware

We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Gör inte det. Microsoft har själva sagt att det inte räcker..

Skickades från m.sweclockers.com

Det hänger nog en del på hur naiv och klickvänlig man är som användare. Jag kör Microsoft Defender och har inga som helst problem med malware. Om det är tack vare Defender eller det faktum att jag inte klickar hysterisk på länkar i skumma mail låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Sophos Home kan jag rekommendera.
home.sophos.com

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Avira. Bäst enligt PC guiden och dessutom gratis. Windows defender duger för de flesta men jag hade faktiskt en malware på datorn fast jag scannat med WD före jag installerade Avira.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Det är så att jag har ominstallerat datorn och letar efter ett nytt antivirus program då mitt gamla ändå går ut inom ett par dagar.

Vilket använder ni? Och vart kan jag köpa ett bra antivirus program till ett relativt brapris?

Jag använder betalversionen av Malwarebytes och är riktigt nöjd Man får en licens för cirka 220kr/år
https://store.malwarebytes.org/342/?scope=checkout&id=zcfp4sA...

Malwarebytes är ju ökänt för att verkligen rensa bort allt skit när den skannar i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det hänger nog en del på hur naiv och klickvänlig man är som användare. Jag kör Microsoft Defender och har inga som helst problem med malware. Om det är tack vare Defender eller det faktum att jag inte klickar hysterisk på länkar i skumma mail låter jag vara osagt.

Så sant
Baseline räcker nog om man är lite säkerhetsmedveten (och inte har tonåringar i hemmet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Sandboxie och sunt förnuft är allt du behöver.

Kan hjälpa med IDA/OllyDBG om du har kunskaperna.

Antivirus är scam.

Permalänk

Det finns några populära antivirus program. Avast och AVG. Sen så har du nod32 som jag tycker är ett bra antivirus (ej gratis).
Men något antivirus program du absolut inte skall installera är Norton antivirus. Norton är helt okej men den drar väldigt mycket resurser av dator vilket leder till en långsammare dator. Jag själv har haft norton och jag säger samma sak som en annan sa. Aldrig mera norton!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Kaspersky är det bästa anser jag, inget har tagit sig igenom det än.

körde med f-secure i 3år men slutade med det efter de inte tog allt men kaspersky tar det som inte f-secure tog då. så har kört med kaspersky i 3år och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Ibland blir jag väldigt tveksam till kompetensen på detta forumet.
Gratis är gott, ok, men ofta man får vad man betalar för.
Kaspersky har ju visat sig vara i toppen på alla tester och kostar inga mängder.
Inlägg som säger sig köra X( "Microsoft" eller gratis"..) och aldrig märkt av virus eller problem, visar ju mer på total inkompetens än ett seriöst hanterande av frågan.
Jag ligger på fiber. Har en bra router. En server ligger i DMZ. Ca 2-3ggr varje månad har jag nått angrepp som Kaspersky hittar.
Följ gärna länkens uppmaning --> http://vet.hut.nu/?id=18

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Kör någon gratisversion, jag kör avast, bara regga en mail så får du 1år gratis. Gör en ny reggning om ett år för att fortsätta gratis.
Komplettera gärna med ett malware, jag använder Malwarebytes, också gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Såklart får du inget reklamspam fr någon av dessa

Jag kör också Avast (gratisversionen)
Det fungerar klockrent och jag kan inte klaga på något.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Inlägg som säger sig köra X( "Microsoft" eller gratis"..) och aldrig märkt av virus eller problem, visar ju mer på total inkompetens än ett seriöst hanterande av frågan.

Hur kommer du fram till den väldigt felaktiga slutsatsen?

Faktum är att malware inte är något som helst problem om du är kompetent. Det är självklart de som är inkompetenta som behöver skaffa hjälp från från någon annan - det ligger ju i sakens natur. Det du inte klarar av att fixa själv överlåter du åt någon annan att fixa. Dina kunskapsbrister kompenserar du genom att köpa in någon annans kompetens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Hur kommer du fram till den väldigt felaktiga slutsatsen?

Faktum är att malware inte är något som helst problem om du är kompetent. Det är självklart de som är inkompetenta som behöver skaffa hjälp från från någon annan - det ligger ju i sakens natur. Det du inte klarar av att fixa själv överlåter du åt någon annan att fixa. Dina kunskapsbrister kompenserar du genom att köpa in någon annans kompetens.

Jag kommer fram till den RÄTTA slutsatsen utifrån empirisk kunskap.
För det första så handlar inte frågan om malware utan om vilket antivirusprogram TS borde köpa/skaffa.
Redan där felar du ur eftersom du tydligen inte har läsförståelsen av/på vanlig svenska.
Jag tycker det är helt OK att köpa in kompetens där man brister själv, dum vore man annars, men ligger bristerna redan på läsförståelse så kanske man inte heller greppar resten av problematiken.

Permalänk
Medlem

Joxean Koret är väl en av de mest kompetenta på området AV. Lyssnar man på honom är det inte självklart att man ska välja en testvinnare, eftersom de flesta AV är fulla med sårbarheter och testerna mycket bristfälliga. Eller som en recensent till hans bok The Antivirus Hacker's Handbook uttrycker det:

I also wasn't expecting that the AVs are sometime so crappy written and that they can make you so much more vulnerable. I will definetely think twice when buying the next AV for my computer. You would expect much more from a security company but unfortunately "it's just business" and "marketing".