Kan ej återställa Win 10!

Permalänk
Inaktiv

Kan ej återställa Win 10!

Så jag har ett lite problem, kanske är det lätt att lösa. Men behöver hjälp:)

Det är så att min dator har krånglat den senaste veckan, blåskärmar m.m. Vill installera om Windows 10 från grunden.

Problemet är att varje gång jag klickar på återställ står det att det inte kan genomföras. Kan inte återställa datorn. Har brännt en Recovery-dvd och startade från den, när jag skulle installera Windows kunde jag inte välja någon av hårddisk partitionerna för att de hade formatet "GPT".

Vet nu inte vad jag ska göra alltså... Vill bara få bort allt och göra en ren installation! All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Enklast är att du laddar ner Media creation tool här https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och låter den skapa en USB sticka med installationen, boota USB stickan..

Om du bootar en DVD eller en MBR skapad USB sticka går det inte installera om SSD/HDD partition är i GPT format, Media creation toll skapar en sticka som använder uefi boot vilket funkar med GPT.

Ytterligare lite att hålla reda på lite är i moderkortets bios där man oftast kan välja mellan uefi eller legasy boot mode, det ska vara inställt på uefi.

Visserligen inga problem att installera även om det klagas på GPT, men GPT är dock nyare med en del bra egenskaper så bättre att använda GPT partition, istället för MBR

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spara något på disken så ta bort alla partitioner på den och låt sedan Windows 10 installern skapa nya efter eget smak och tycke. Borde lösa problemet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Enklast är att du laddar ner Media creation tool här https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och låter den skapa en USB sticka med installationen, boota USB stickan..

Om du bootar en DVD eller en MBR skapad USB sticka går det inte installera om SSD/HDD partition är i GPT format, Media creation toll skapar en sticka som använder uefi boot vilket funkar med GPT.

Ytterligare lite att hålla reda på lite är i moderkortets bios där man oftast kan välja mellan uefi eller legasy boot mode, det ska vara inställt på uefi.

Visserligen inga problem att installera även om det klagas på GPT, men GPT är dock nyare med en del bra egenskaper så bättre att använda GPT partition, istället för MBR

Tack för svar! Fungerar det med en extern hårddisk? Eller är de usb-minne som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Tack för svar! Fungerar det med en extern hårddisk? Eller är de usb-minne som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig provat, men jo i teorin bör det kunna fungera men blir MYCKET mer krångligt då att få till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Har aldrig provat, men jo i teorin bör det kunna fungera men blir MYCKET mer krångligt då att få till.

Får införskaffa mig ett usb-minne helt enkelt, uppskattar din hjälp:)

Skickades från m.sweclockers.com