Hur tror ni att framtidens datorer och spel fungerar?

Permalänk
Medlem

Hur tror ni att framtidens datorer och spel fungerar?

Om 10-15 år tror jaq att vi köper ett spel, sen loggar vi in för att spela det. Det spelar ingen roll vilket grafikkort du har allt går genom snabba internet, allt hänger på vilken processor du har. Varje gång du vill spela ett spel får du frågan "kan jag spela spelet?" All hysteri om att ha det dyraste och bästa grafikkoret är borta. Det spelar ingen roll vilken hårdvara du har i burken förutom processorn. Har du en klen processor kan du inte spela spelet men har du en som kan? Go for it! Vi laddar inte ner spel till datorn. Vi loggar in för att spela det. Vi behöver inte köpa ett fett grafikkort för många tusenlappar vi bara loggar in sen kan vi spela allt i högsta inställningar. Vad tror ni om detta?

Permalänk
Avstängd

Om 15 år är jag sjuttio (70!!!) och spelar nog bara harpan så slipper nog bry mig om min dator eller platta klarar av ett spel

Men annars är jag ganska säker på att det du tror stämmer.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Om 10-15 år tror jaq att vi köper ett spel, sen loggar vi in för att spela det. Det spelar ingen roll vilket grafikkort du har allt går genom snabba internet, allt hänger på vilken processor du har. Varje gång du vill spela ett spel får du frågan "kan jag spela spelet?" All hysteri om att ha det dyraste och bästa grafikkoret är borta. Det spelar ingen roll vilken hårdvara du har i burken förutom processorn. Har du en klen processor kan du inte spela spelet men har du en som kan? Go for it! Vi laddar inte ner spel till datorn. Vi loggar in för att spela det. Vi behöver inte köpa ett fett grafikkort för många tusenlappar vi bara loggar in sen kan vi spela allt i högsta inställningar. Vad tror ni om detta?

Synd att du missade Onlive, den låg uppe i strax över 5 år där man kunde logga in via webläsaren och spela krävande spel. Tjänsten har lagts ned.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Synd att du missade Onlive, den låg uppe i strax över 5 år där man kunde logga in via webläsaren och spela krävande spel. Tjänsten har lagts ned.

Köptes upp av Sony.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
99:e percentilen

Tolkar din vision av framtidens spelmaskin som en tunn klient uppkopplad mot ett datacenter där all spellogik, rendering och lagring sköts. Varför skulle man behöva en bra CPU i det läget?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tolkar din vision av framtidens spelmaskin som en tunn klient uppkopplad mot ett datacenter där all spellogik, rendering och lagring sköts. Varför skulle man behöva en bra CPU i det läget?

Det här. Sen anar jag att den typen av traditionell gaming som du pratar om kanske helt är borta. Slår VR igenom tror jag inte att vi har det till datorn utan som en maskin i sig, kanske mobilerna som vi ser allt oftare. Men att det mesta går över internet tror jag också även om jag hoppas att den modellen vi har idag håller i sig ett tag till

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Tror inte ett skit har hänt om tio år.
Stora delar av världen (usa) lär fortfarande sakna fiber, 4K är kanske vanligaste upplösningen dock.
1920x1080 har precis ju knatat om 1366x768.

För att spela mot servrar behövs ganska låg ms, så även om Nvidia t.ex har GRID krävs det typ ett kluster i varje stad. Ingen kommer lägga stora pengar på det före hela usa är redo med fiber.

För att inte tala om mängden data, folk kör ju SSDs nu för att HDDs inte är nog snabba (och en HDD klarar 200MB/s).

Att inbitna har ett rum som i filmen Gamer kanske börjar hända om 15-20 år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Att streama spel på detta sätt i "realtid" (några ms lantecy) är inget nytt, men ja det kommer säkert vara mer utbrett.
Den stora kampen framöver kommer ju bli VR, även om såklart vanliga "enklare" spel också kommer finnas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Om 10-15 år tror jaq att vi köper ett spel, sen loggar vi in för att spela det. Det spelar ingen roll vilket grafikkort du har allt går genom snabba internet, allt hänger på vilken processor du har. Varje gång du vill spela ett spel får du frågan "kan jag spela spelet?" All hysteri om att ha det dyraste och bästa grafikkoret är borta. Det spelar ingen roll vilken hårdvara du har i burken förutom processorn. Har du en klen processor kan du inte spela spelet men har du en som kan? Go for it! Vi laddar inte ner spel till datorn. Vi loggar in för att spela det. Vi behöver inte köpa ett fett grafikkort för många tusenlappar vi bara loggar in sen kan vi spela allt i högsta inställningar. Vad tror ni om detta?

Tror att all surfning och spelning kommer att ske via ett headset, typ Riften, fast väldigt mycket bättre. Så man går genom garderoben som i Narnia ut till ett internet som har blivit en värld som du själv kan välja hur den ska se ut. Internet blir som en enorm cyberstad som du kan gå runt i. Istället för att klicka med musen, använder du handen, pekar du med fingret, öppnar dörren och går in

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Om 10-15 år tror jaq att vi köper ett spel, sen loggar vi in för att spela det. Det spelar ingen roll vilket grafikkort du har allt går genom snabba internet, allt hänger på vilken processor du har. Varje gång du vill spela ett spel får du frågan "kan jag spela spelet?" All hysteri om att ha det dyraste och bästa grafikkoret är borta. Det spelar ingen roll vilken hårdvara du har i burken förutom processorn. Har du en klen processor kan du inte spela spelet men har du en som kan? Go for it! Vi laddar inte ner spel till datorn. Vi loggar in för att spela det. Vi behöver inte köpa ett fett grafikkort för många tusenlappar vi bara loggar in sen kan vi spela allt i högsta inställningar. Vad tror ni om detta?

finns ett bra ord som är latency, det spelar ingen roll hur bra nånting är signalerna måste fortfarande åka tur&retur för att kunna kommunicera med servern. finns den sen i något annat land så blir det en fördröjning.. snabba internet hjälper således inte.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nog för att det är farligt att använda ordet "aldrig" när det gäller datorbranschen, men ärligt talat. Jag tror att det _aldrig_ kommer gå att spela FPS-spel på tunna klienter. Just på grund av det Grönahunden tog upp ovan. Notera att med detta menar jag att det kommer att förta upplevelsen med att allt kommer att eftersläpa, självklart kommer det att rent tekniskt fungera. Men inget man själv kommer att vilja lira snabba spel på.

Regelrätt VR för gaming är heller inget jag tror på, däremot kommer det att vara den största revolutionen för att uppleva porr.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att man kommer att sluta hålla på med massor av olika inloggningar och profiler för varje tjänst (inte bara spel) och att allt sånt kommer skötas så att användaren inte ser det.

Sen så tror jag också att man i större och större mängd kommer att se samverkan mellan ens olika enheter, så att det inte längre är självklart att datorn och telefonen är två olika maskiner även om de tar upp olika fysisk plats. Att de externa grafikkorten börjar komma tycke jag är ett tecken åt det hållet.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Det stämmer.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Inaktiv

Är inte ts lite inne på Cloud_gaming?
https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_gaming

Och det var mycket prat om Gaming on demand strax efter första xboxen släpptes.
Och det man behöver ha är en bra internetuppkoppling, cpu är ej å krävande.
Jag har dock aldrig förstått hur Gaming on demand ska duga till spel där latency är ett problem som flera nämner ovanför.

Min gissning är att konsolerna växer sig starkare och folk just köper sin persondator för arbete, nu har datorutvecklingen rusat fram och dagens konsoler är lite gamla, men stannar utveckling upp så varar samma mjukvara längre.
Och jag tror också att konsoltillverkarna hittar på nya saker som att man får hyra spel, kanske får avdrag om man väljer efter en viss % sluta spelet etc. Spelbutiker kommer alltså i princip försvinna.

Angående vanliga program så kommer allt mer bli i molnet, folk kan använda vilken dator de vill och ändå göra det de ska. Sedan finns det såklart it-folk som mer måste ha program på sin dator är att prata med hårdvara, men sett till de hela är denna skara försumbar.
Denna trend tycker jag ha segt vuxit väldigt mycket de senaste åren och det hör lite till att skylta med att det även går att köra på mobilen och webbläsaren i tvn.

Hade jag för 20år sedan fått frågan om hur datorn skulle fungera i hemmet, så hade jag trott att nästan varenda familj skulle haft en server hemma idag, men internet har som sagt utvecklas annorlunda än vad jag trodde.
För en stor del idag behöver ej ha någon dator som distribuerar media då det finns bra tjänster.
Detsamma gäller folks hårddiskbehov som fullständigt hade skenat iväg, idag klarar sig många med en enda billig hårddisk för en tusenlapp. (inga filmer, musik och spel, bara arbetsfiler, fotografier, lite egna filmklipp etc)
Sedan är vi som har problem med hårddiskutrymme idag också många, men vi är en minoritet.

Permalänk
Medlem

Om 10-15 år tror jag spelare kommer sitta med sina VR-glasögon som crackpundare i ett hörn i sin superlilla slitna 1a. Enda anledningen till att ta av sig VR-glasögonen är för att gå och jobba på ett skit jobb där man tjärnar precis så man har råd att överleva och kan fortsätta sitta med sina VR-glasögon.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3