Permalänk
Medlem

Om inte heatsinken känns varm så borde det ju vara fel på värmeöverförningen mellan GPU-kärnan och heatsink. Kolla om den är lös / inte helt åtskruvad.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Problematiken där är att det fungerar i TS dator, alltså låter det som mätvärdesfel i mina öron alternativt UEFI/BIOS inkompatibilitet. (Mjukvarufel helt enkelt.)

Håller klart med. Låter som om han har någon bugg eller "skräp" i maskineriet som strular till mätvärdet rejält.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@hakd: Mitt grafikkort satt fast på 2%

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

även fast inte fläktarna snurrar så ska inte värmen gå till 100grader på sekunder. Kylflänsarna har en viss passiv kylegenskap.
kylaren sitter inte rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@hakd: Mitt grafikkort satt fast på 2%

Ja folk fick ett random värde som låste sig.. polarens 290 med utbytt fläkt smälte plastdekalerna på moderkortet xD

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Om inte heatsinken känns varm så borde det ju vara fel på värmeöverförningen mellan GPU-kärnan och heatsink. Kolla om den är lös / inte helt åtskruvad.

Vi kollade, verkar sitta ok.

Skrivet av NodCommander:

Håller klart med. Låter som om han har någon bugg eller "skräp" i maskineriet som strular till mätvärdet rejält.

Är inclined att hålla med, speciellt efter det jag läst nu om hans moderkort, tror inte det finns något sätt att fixa det förrutom att försöka köpa ett nytt moderkort eller så. Problemet är att då behöver han köpa ny CPU och minnen med vilket gör det hela lite dyrare.

Skrivet av kettu92:

även fast inte fläktarna snurrar så ska inte värmen gå till 100grader på sekunder. Kylflänsarna har en viss passiv kylegenskap.
kylaren sitter inte rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är mer mjukvarufel än något annat, vi har mer eller mindre gett upp nu och försöker fundera på ifall det är möjligt att få tag på några andra delar. Fyfan så många timmar bortkastat på detta på en fin långhelg.

Permalänk
Avstängd

har ni testat ditt kort i hans dator? händer samma grej? höga temps?
svårt att köpa nya 1155 eftersom de inte säljs så mycket. Leta begagnat är ju att rekomendera med det kan ju ta lite tid.

Permalänk
Medlem

skulle ännu pröva att köra en benchmark med kortet i din rigg. max last på kortet i 30 min eller så, klarar tempsen så skulle jag säga att kortet är ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Jag känner mig skeptisk till att ni ska behöva köpa nytt moderkort. Jag vet inte, känns långsökt, bara för att han byter grafikkort och det har fungerat kanon med det tidigare.

Ditt grafikkort i hans dator, fungerar det? Jag gissar på det. Har ni testat annan PCI-E-plats? Blir grafikortet varmt med hans graffe i din dator, dvs när ni känner på det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Finns det en bios switch på grafikkortet som ex detta sapphire kortet har.
Denna switchen gör att man kan välja mellan Uefi och standard bios
http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/vgacar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

har ni testat ditt kort i hans dator? händer samma grej? höga temps?
svårt att köpa nya 1155 eftersom de inte säljs så mycket. Leta begagnat är ju att rekomendera med det kan ju ta lite tid.

Det har vi inte gjort, funderade på att göra det. Och precis, vi funderade på något begagnat. Han kommer bara ha tid för spel tills efter sommaren är klar sedan har han fullt upp så detta skulle vara hans sista riktiga rodeo i ett MMORPG.

Skrivet av kettu92:

skulle ännu pröva att köra en benchmark med kortet i din rigg. max last på kortet i 30 min eller så, klarar tempsen så skulle jag säga att kortet är ok

Skickades från m.sweclockers.com

Får se om vi gör det men skillnaden är helt sjuk redan utan det. För mig så presterar kortet normalt medan för honom går det åt helvete.

Skrivet av lossah:

Jag känner mig skeptisk till att ni ska behöva köpa nytt moderkort. Jag vet inte, känns långsökt, bara för att han byter grafikkort och det har fungerat kanon med det tidigare.

Ditt grafikkort i hans dator, fungerar det? Jag gissar på det. Har ni testat annan PCI-E-plats? Blir grafikortet varmt med hans graffe i din dator, dvs när ni känner på det?

Har inte testat mitt graffe i hans dator som sagt, är en bit att åka mellan oss, och han har bara en PCI-E plats tyvärr. Kortet blir lite varmt i min dator när man känner på det.

Skrivet av thomson:

Finns det en bios switch på grafikkortet som ex detta sapphire kortet har.
Denna switchen gör att man kan välja mellan Uefi och standard bios
http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/vgacar...

Skall ta och kolla detta imon, postar update när jag vet. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Vi kollade, verkar sitta ok.

Är inclined att hålla med, speciellt efter det jag läst nu om hans moderkort, tror inte det finns något sätt att fixa det förrutom att försöka köpa ett nytt moderkort eller så. Problemet är att då behöver han köpa ny CPU och minnen med vilket gör det hela lite dyrare.

Tror det är mer mjukvarufel än något annat, vi har mer eller mindre gett upp nu och försöker fundera på ifall det är möjligt att få tag på några andra delar. Fyfan så många timmar bortkastat på detta på en fin långhelg.

Jag antar att datorn kör Windows. I sådana fall, testa installera om OSet, kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som att kylaren sitter fel alternativt är defekt även om den verkar sitta.

Jag skulle försöka få kortet utbytt om du inte vill skruva av kylaren och montera om själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag antar att datorn kör Windows. I sådana fall, testa installera om OSet, kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi testade installera om.

Skrivet av Novdid:

Låter verkligen som att kylaren sitter fel alternativt är defekt även om den verkar sitta.

Jag skulle försöka få kortet utbytt om du inte vill skruva av kylaren och montera om själv.

Men om den är defekt så borde det gått samma i min rigg med... :/

Permalänk
Avstängd

Något kan ha hänt i hans burk då han installerade in grafikkortet. Kan vara någon kabel eller komponent som ryktes dän... m.m. Testa med att bygga om hans dator. Koppla bort allt och bygg om den.

Installera sedan nytt BIOS o.s.v

Lycka Till.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Något kan ha hänt i hans burk då han installerade in grafikkortet. Kan vara någon kabel eller komponent som ryktes dän... m.m. Testa med att bygga om hans dator. Koppla bort allt och bygg om den.

Installera sedan nytt BIOS o.s.v

Lycka Till.

MVH

Han kopplade igår in sitt gtx 460 igen och det funkar fint, nytt bios or nätagg är med installerat så tror det mesta har blivit omkopplat vid detta laget. När han vaknar skall jag få honom att leta efter en Legacy / UEFI switch på sin nya GPU.