Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad fjantig du låter. Du väljer alltså bil efter märkets kunder? Har du någon forskning kring andra märkens kunder och deras beteendemönster så jag kan avgöra vilka märken som är lämpliga att äga för att inte framstå som en "fanatiker"?

Rimligtvis borde du ju köpa den bil du vill ha, inget annat, Tesla som inte Tesla. Det där låter som tonårsfasoner där man vill köpa märke efter grupptryck och cool-faktor.

Förövrigt tror jag inte Tesla kunder är fanatiska gentemot Tesla. Jag själv gillar bara tanken på hållbara elbilar som drivs på ren el. Från ett miljömässigt men även driftmässigt perspektiv. Hade andra märken gjort samma sak bättre hade jag köpt från dem.

Kalla mig fjantig om du vill men det är inte jag som likt en nyfrälst höjer Tesla till skyarna och försvarar allt från dem utan att kunna erkänna att det finns negativa saker med bilar från Tesla/elbilar.
Vart står det att jag inte väljer bil efter vad jag vill ha? Är inte omöjligt att jag köper en Tesla i framtiden då det säkert är bra bilar men fanatism får mig att vilja vända mig någon annanstans.

Köper du elbil för att kunna sitta vid fikabordet på jobbet och kunna skryta om hur duktig och miljömedveten du är eller varför måste du påpeka att du köper den för att vara miljövänlig?

Edit:
Måste ändå erkänna att jag är lite imponerad av att Tesla kommit på ett sätt som gör att de helt räntefritt lånar 2500000000:- i två år från sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brynolf:

Kalla mig fjantig om du vill men det är inte jag som likt en nyfrälst höjer Tesla till skyarna och försvarar allt från dem utan att kunna erkänna att det finns negativa saker med bilar från Tesla/elbilar.
Vart står det att jag inte väljer bil efter vad jag vill ha? Är inte omöjligt att jag köper en Tesla i framtiden då det säkert är bra bilar men fanatism får mig att vilja vända mig någon annanstans.

Köper du elbil för att kunna sitta vid fikabordet på jobbet och kunna skryta om hur duktig och miljömedveten du är eller varför måste du påpeka att du köper den för att vara miljövänlig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag höjer inte Tesla till skyarna och jag säger inte att de är perfekta. Nu projicerar du saker på folk som inte stämmer, bara för att någon anser att elbilar är framtiden och argumenterar för varför vi bör byta ut förbränningsmotorer mot sådana som går på ren el, så är man inte en fanatisk Tesla fanboy. Du sa ju att du inte skulle vilja ha en Tesla eftersom andra som köpt den är konstiga. Ska jag behöva citera dig åt dig själv?

"Resultatet av detta blir att jag antagligen inte kommer köpa deras produkter då jag inte vill bli ihopklumpad med dessa fanatiker.."

Nej, jag köper ingen bil för att skryta. Jag köper den delvis för att den är miljövänlig dock, vad är så konstigt med det? Finns även andra aspekter, som att jag uppskattar den tystare körningen, och så vill jag driva på utvecklingen bort från fossila bränslen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag höjer inte Tesla till skyarna och jag säger inte att de är perfekta. Nu projicerar du saker på folk som inte stämmer, bara för att någon anser att elbilar är framtiden och argumenterar för varför vi bör byta ut förbränningsmotorer mot sådana som går på ren el, så är man inte en fanatisk Tesla fanboy. Du sa ju att du inte skulle vilja ha en Tesla eftersom andra som köpt den är konstiga. Ska jag behöva citera dig åt dig själv?

"Resultatet av detta blir att jag antagligen inte kommer köpa deras produkter då jag inte vill bli ihopklumpad med dessa fanatiker.."

Nej, jag köper ingen bil för att skryta. Jag köper den delvis för att den är miljövänlig dock, vad är så konstigt med det? Finns även andra aspekter, som att jag uppskattar den tystare körningen, och så vill jag driva på utvecklingen bort från fossila bränslen.

Nu syftade jag ju inte på just dig när jag gjorde inlägget och jag har inte kallat alla som köper Tesla för fanboys.

Precis som jag skrev så påverkar det säkert medvetet/undermedvetet mitt val av bil i framtiden. Visar det sig att den är bästa bilen för mina krav så lär jag ju säkert köpa den ändå.

Inget konstigt med att köpa miljövänlig bil (hur nu en bil kan vara det..). När man flera gånger måste påpeka att man köper bilen pga det verkar det dock som att man delvis gör det för att kunna säga att man är duktig.

Nog med tjafs om vem som skrev exakt vad, jag tror du förstår vad jag menade med mitt första inlägg. Jag tycker bara det hade varit trevligare med en lite mer nyanserad debatt istället för att det ska bli ett krig mellan elbilar och övriga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske.
Men kan man på nåt sätt se hur effektivt batteriet är i en begagnad elbil eller är det lång provkörning som gäller? Tänker på hur det går till när man ska köpa en begagnad elbil och vill kontrollera att allt är som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Köper du elbil för att kunna sitta vid fikabordet på jobbet och kunna skryta om hur duktig och miljömedveten du är eller varför måste du påpeka att du köper den för att vara miljövänlig?

Edit:
Måste ändå erkänna att jag är lite imponerad av att Tesla kommit på ett sätt som gör att de helt räntefritt lånar 2500000000:- i två år från sina kunder.

Personligen är jag mer imponerad att ett företag som inte ens är 15 år gammalt har kunnat göra det som ingen annan biltillverkare har kunnat, dvs leverera en riktig el-bil från scratch som slår många bensinbilar på nosen på många sätt. Sen självklart är de inte perfekta, men de driver verkligen utvecklingen, istället för som många andra... följer med den.

Är också mycket imponerad över mängden folk som slänger ut en mindre förmögenhet på en Audi, BMW, Mercedes eller andra "märkesbilar" för att sedan sitta och skryta om sin bil runt samma fikabord, när de har överbetalt för många gånger gammal teknik som egentligen inte är så bra som de tror. Men den kostar... och den har en fin logotyp på den.

Tesla har faktiskt gjort något fantastiskt, går inte att förneka det, när man tittar på att nästan alla andra biltillverkare med finansiella muskler är 50-100 år gamla, och det enda de har gjort är små produktion av udda små el-bilar.

Personligen är det mer detta som imponerar mig:
https://www.youtube.com/watch?v=UgZJg6Mu0cU
https://www.youtube.com/watch?v=L2ulG91UDLk
Det är en El-bil producerad av detta unga företag som gör 11.or på strippen.
Vad gör din bil?

Att komma iväg från stillastående kan dessa bilar som ingen annan. Det som ofta avgör är vad som sker när bensinmotorerna kommit upp i fart "om de hinner i kapp". Men även P85D eller enklare modeller är ofta enormt mer kraftiga än de flesta vanliga bilar som folk tittar upp mot.

Ingen... trodde detta var möjligt i en produktionsbil för 10 år sedan, utom just Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En viktig sak (jag har sett ang hållbarheten med dessa "super chargers" från lite tester/råd bla) är att snabbladdning är bokstavligt talat döden för dessa batterier. För optimal livslängd ska de användas från 80% till 20%, med långsam laddning. Så att snabbladda ofta är ingen bra ide, och bör bara göras om du måste. Är du tex ute på längre färd några gånger om året så är det ett bra sätt att utöka kapaciteten tillfälligt. Det ska inte göra för ofta dock.

Detta är någon man måste tänka på när man planerar sin drift-längd/körsträcka. Om du har säg 5 mil till jobb, så bör du inte ha en bil med 12-15 mils räckvidd. För när batteriet blir äldre så kanske du bara kommer 9-12 mil (80%)... och snart börjar du snabbladda. Sen går det snabbt ner till 5-10 mil, och du tvingas ladda både på jobb och hemma. Plötsligt är det ett bök att ha "el-bil" och du kan bara köra "exakt den sträckan".

Om du istället börjar med en på säg 25mil, så kan du troligen köra 2 dagar till jobbet utan problem, och behöver inte ladda så ofta. Du kan också köra till jobbet och sen ta en liten extra tur på vägen hem och göra alla möjliga ärenden, utan att tänka på det. Även när batterier är äldre och typ 75% (och ca 18-19 mil) så lär du ändå kunna köra till jobbet och ta en liten runda på vägen hem. Det är ju här Tesla ofta har visat vägen på senaste... inga BMW som är svindyra och med ingen kapacitet, alls, utan användbar kapacitet och räckvidd.

Poängen är, räkna inte med dessa snabbladdningsplatser för vardagen, utan räkna med att ladda hemma under natten med optimal laddning, och ha kapacitet nog för både batteri-åldring och ev extra resor. Det är då el-bilen är en bra ersättare och verkligen kan användas, typ som en vanlig personbil

Intressant, jag har nämligen tolkat det precis tvärtom, att snabbladdning är bättre än långsamt. Att helt ladda ur ett batteri kanske inte är optimalt men vad jag förstått har Tesla full kontroll över batterierna och låter det aldrig helt laddas ur. Dom är även smarta och skiftar batterier som laddas ur så det fördelas på alla celler jämt. Vad har du för källor? Följer ni ens Bjørn Nylands youtube kanal?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Personligen är jag mer imponerad att ett företag som inte ens är 15 år gammalt har kunnat göra det som ingen annan biltillverkare har kunnat, dvs leverera en riktig el-bil från scratch som slår många bensinbilar på nosen på många sätt. Sen självklart är de inte perfekta, men de driver verkligen utvecklingen, istället för som många andra... följer med den.

Är också mycket imponerad över mängden folk som slänger ut en mindre förmögenhet på en Audi, BMW, Mercedes eller andra "märkesbilar" för att sedan sitta och skryta om sin bil runt samma fikabord, när de har överbetalt för många gånger gammal teknik som egentligen inte är så bra som de tror. Men den kostar... och den har en fin logotyp på den.

Tesla har faktiskt gjort något fantastiskt, går inte att förneka det, när man tittar på att nästan alla andra biltillverkare med finansiella muskler är 50-100 år gamla, och det enda de har gjort är små produktion av udda små el-bilar.

Personligen är det mer detta som imponerar mig:
https://www.youtube.com/watch?v=UgZJg6Mu0cU
https://www.youtube.com/watch?v=L2ulG91UDLk
Det är en El-bil producerad av detta unga företag som gör 11.or på strippen.
Vad gör din bil?

Att komma iväg från stillastående kan dessa bilar som ingen annan. Det som ofta avgör är vad som sker när bensinmotorerna kommit upp i fart "om de hinner i kapp". Men även P85D eller enklare modeller är ofta enormt mer kraftiga än de flesta vanliga bilar som folk tittar upp mot.

Ingen... trodde detta var möjligt i en produktionsbil för 10 år sedan, utom just Tesla.

Ja att de har gjort det bra är det väl ingen diskussion om.
Kanske t.om är en fördel att det är ett nytt företag som endast gör elbilar då det gör att de kan ha fullt fokus? I vilket fall så är det bra jobbat.

Sen så tror jag väl inte att det är så svartvitt att antingen driver man elbilsutvecklingen eller så är man bakåtsträvande som det hävdats tidigare i tråden. Hoppas och tror att det kommer fler alternativ på bilar/motorer osv.

Hur du får ihop att Tesla lånar 2,5 miljarder gratis i två år med att folk skryter om hur dyr deras bil är vid fikabordet förstår jag inte. Dock håller jag med om att det är ett löjligt beteende som ofta signalerar osäkerhet och bekräftelsesökande.

Min bil går väldigt långsamt på strippen då det är en kombi med liten dieselmotor. Den räknas också som "miljöbil" men jag vet inte riktigt om jag håller med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Dum fråga kanske.
Men kan man på nåt sätt se hur effektivt batteriet är i en begagnad elbil eller är det lång provkörning som gäller? Tänker på hur det går till när man ska köpa en begagnad elbil och vill kontrollera att allt är som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna säger ju själva att batteriet bedöms hålla hela bilens livslängd, men det betyder ju i princip ingenting. Vad är liksom deras definition av en bils livslängd egentligen?

En sådan mätningsfunktion tycker jag rimligtvis borde finnas inbyggt i bilen att se, tekniken finns och används ju i andra produkter som använder litiumjonbatterier, men det kanske tillverkarna medvetet valt att inte ha/visa eftersom det är "negativt" och genererar mindre nöjdakunder osv, fastän det är ett faktum.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da MusH:

Ja supermiljöbilar är undantagna trafikskatten i 3 eller om det är 5 år. Därefter lär det vara en lägre skatt än vanligt då den baseras på vikt och utsläpp.

Försäkringskostnader ska täcka upp skador för krockar, stölder, skadegörelse osv. Det lär inte skilja på en elbil mot en motsvarande fossilbränsledriven bil. Motorskadedelen kanske skiljer något, men det är nog inte många ören.

Det jag invände mot var att någon trodde att man kunde spara in den större investeringen som det är att köpa en tesla idag mot en motsvarande fossildriven på bränslekostnaden. Jag ville belysa att bränslekostnaden är en nästan försumbar del av ägandekostnaden för en ny modern bil idag.

Så du tror inte bränslekostnaden gör skillnad i plånboken? Jag vet som sagt inte vad det kostar att tanka elbilar men den här teslan kan köra typ 350km innan den behöver laddas. Att ladda en tesla som kör ca 450km innan den behöver laddas (efter lite googlande) kostar allt mellan 7 och 10 dollar. Detta motsvarar typ 100kr per laddning. En "vanlig"bil som tankas till att köra 450km kostar betydligt mer än 100kr.

Gemene man tankar väl minst en gång i månaden? Med detta i åtanke snackar vi hundralappar per månad. Detta ackumulerar såklart efter ett tag. Tänk också att fossila bränslen håller på att ta slut och de lär bara öka i pris medan nyare och renare el hela tiden tas fram. Snart kan man nog tanka sin bil via en generator kopplad till solpaneler och vips så är bränslekostnaden nere på 0, iaf ena halvåret.

Jag har bara googlat lite och spekulerat i siffrorna men är själv en sån där som räknar kronor och försöker vara ekonomisk så detta skulle definitivt vara intressant att poängtera. Om jag har fel någonstans så rätta mig för all del, vill inte slåss om vem som har rätt här, bara få information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Så du tror inte bränslekostnaden gör skillnad i plånboken? Jag vet som sagt inte vad det kostar att tanka elbilar men den här teslan kan köra typ 350km innan den behöver laddas. Att ladda en tesla som kör ca 450km innan den behöver laddas (efter lite googlande) kostar allt mellan 7 och 10 dollar. Detta motsvarar typ 100kr per laddning. En "vanlig"bil som tankas till att köra 450km kostar betydligt mer än 100kr.

Gemene man tankar väl minst en gång i månaden? Med detta i åtanke snackar vi hundralappar per månad. Detta ackumulerar såklart efter ett tag. Tänk också att fossila bränslen håller på att ta slut och de lär bara öka i pris medan nyare och renare el hela tiden tas fram. Snart kan man nog tanka sin bil via en generator kopplad till solpaneler och vips så är bränslekostnaden nere på 0, iaf ena halvåret.

Jag har bara googlat lite och spekulerat i siffrorna men är själv en sån där som räknar kronor och försöker vara ekonomisk så detta skulle definitivt vara intressant att poängtera. Om jag har fel någonstans så rätta mig för all del, vill inte slåss om vem som har rätt här, bara få information.

Ta hjälp av t.ex. denna -> https://www.motormannen.se/media/2680/bilkostnadskalkyl_2015_...

Sätt ned bränslekostnaden (om du vill jämföra dagens pris)
Ställ ned miltalen (jag bor i storstad och det tror jag att de flesta tilltänkta Teslaägarna också gör för tillfället. Då blir det sällan 1500 eller 2500 mil per år).
Sen tittar du på vad bränslekostnaden är, i proportion med de andra kostnaderna.

Eftersom att Teslan ännu är ny är det svårt att sia om en sak såsom andrahandsvärde. Detta är ju vad många spekulerar i just i denna tråden. Men beroende på hur den blir så kan det göra betydligt mycket större skillnad för dig i plånboken än vad hela bränslekostnaden för en motsvarande fossildriven bil har under din ägo.

Jag håller med om att billigare bränsle (el) är bättre. Men jag säger att det är många som tror att bränsle är det dyraste med att äga en ny bil, det är det långt ifrån.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

400tusen för eldrift sparar man in ganska snabbt om man jämför med bensindrift

Utveckla detta. Bränslekostnaden för en normal bil är inte en stor del av den totala driftskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Intressant, jag har nämligen tolkat det precis tvärtom, att snabbladdning är bättre än långsamt. Att helt ladda ur ett batteri kanske inte är optimalt men vad jag förstått har Tesla full kontroll över batterierna och låter det aldrig helt laddas ur. Dom är även smarta och skiftar batterier som laddas ur så det fördelas på alla celler jämt. Vad har du för källor? Följer ni ens Bjørn Nylands youtube kanal?

Inget batteri, alls, någonsin mår bättre av snabbladdning. Att ladda ur ett litium batteri helt är döden för cellen. Tänk bara på hur snabbt ett laptop batteri eller mobilbatteri dör när du låter dem ladda ur, djupt.

Sen självklart har Tesla skydd mot detta. Precis som min hybrid så går batteriet aldrig under 20%, normalt. Huruvida de botten balanserar dem vågar jag dock inte svara på. Så länge du kör 20-80% dock så behöver du sällan balansera perfekt, då några % marginal hit och dit inte spelar någon roll, egentligen.

Teslas batteripaket har dock "säkring" för failande celler, så om de kortsluts så bränner en liten tråd av och den cellen kopplas från, för gott, utan att påverka något annat än ren kapacitet i hela packet, vilket är mycket smart.

Har länkar till lite video om problemet hemma, men rent allmänt, vill du ha källa så läs lite batterikemi. "Higher charge voltages boost capacity but lowers cycle life and compromises safety.", )du kan se grafen lite längre ner.) Högre laddspänning, snabbare laddning.
Du får samma tips i andra skötsel råd också, punkt 8. Dock är alla dessa tester gjorda på hela kapaciteten, och detta kan mycket väl vara problemet...

Med det sagt, jag vet att nya tekniker kan ha förbättrat eller tom förändrat detta, men ingen av dessa är bevisade eller långtidstestade än. Dock så har man sett rapporter om folk som dödat sina litiumbilbatterier genom att snabbladda dem. (vilket inte är kul när räkningen kommer)

Så tills man ser effekterna så hade jag undvikit detta, då det är stora pengar vi pratar om i dessa bilar. Dock finns det hintar på att det inte är så stor skillnad, i verkligheten. Men du kommer ändå tappa kapacitet på det, oavsett. "The DC cars did lose a bit more at each test, but only around a 25-percent overall loss after 40k, compared to 23 percent for the Level 2 cars." Därför vill jag inte slänga iden och säga... "snabbladda aldrig". Utan mer att undvik det om du inte behöver.

Det mer intressanta är att litium gillar inte att vara 100% laddat. Så frågan är om det är bättre att 60-70% snabbladda, än långsamt 100% ladda, över lång tid bruk. Vi vet helt enkelt inte säkert än dock. Många företag jobbar hårt på detta dock, och frågan är om det kan vara värt att offra 5-10% batteri kapacitet för att kunna ladda, typ när man vill.

Skrivet av Brynolf:

Sen så tror jag väl inte att det är så svartvitt att antingen driver man elbilsutvecklingen eller så är man bakåtsträvande som det hävdats tidigare i tråden. Hoppas och tror att det kommer fler alternativ på bilar/motorer osv.

Nu syftade jag inte på folk här... utan mellan bilföretagen. Tesla driver utvecklingen av litium batterier (som påverkar allt från din laptop/smartphone till bilar mm), de driver utvecklingen av ladda stationer så att el-bilen kan bli lika användbar som vanliga bilar, och de driver utvecklingen av bilen i sig själv genom att designa den runt om batteriet och el-driften, istället för som andra, försöka ta en "vanlig bil" och trycka in batterier och en elmotor.

Skrivet av Brynolf:

Hur du får ihop att Tesla lånar 2,5 miljarder gratis i två år med att folk skryter om hur dyr deras bil är vid fikabordet förstår jag inte. Dock håller jag med om att det är ett löjligt beteende som ofta signalerar osäkerhet och bekräftelsesökande.

Syftade på att slänga pengar på en ny bil av de märkena som tappar sitt värde enormt fort, är också som att slänga en stor summa pengar till dessa företag, för ingenting. Enda bilden jag vet som folk har köpt som ny, servat och så, sen kunna sälja för mer än de köpte dem för som nya är Lexus när de först lanserade sitt märke. BMW tex tappar ofta enormt av sitt nybilsvärde väldigt fort, och du får som sagt, gammal teknik. I Tesla bilarna verkar inte direkt tappa så farligt heller, men marknaden är inte direkt mättad heller. Folk byter för de vill ha nyare modellen, inte för att bilarna är slitna.

Skrivet av Brynolf:

Min bil går väldigt långsamt på strippen då det är en kombi med liten dieselmotor. Den räknas också som "miljöbil" men jag vet inte riktigt om jag håller med..

Skickades från m.sweclockers.com

"Diesel och miljöbil", det konceptet dödade VW rätt bra med sitt fusk tyvärr
Men om du fått en Tesla P85 att leka med... hade du tänkt ev byta till den? De har 7 sittplatser, och lastutrymme

Permalänk
Medlem

Nä, jag avstår. Många bekanta har Tesla och det vanliga är att mannen i hushållet prisar inköpet till skyarna och frun står bakom och fnissar "Ja, den är väldigt bra - när den inte står på verkstan"... Beta-testa kapitalvaror för egna pengar kan andra ägna sig åt.
Däremot är en mindre elbil givetvis intressant som andra-bil, speciellt då jag bor i Norge och skulle komma undan med en liten peng jämfört med en bensin/diesel. Tekniken och dock för ung för att jag ska våga ha elbil som enda/förstabil.

Permalänk
Medlem

Hybrid är fortfarande det bästa alternativet för vanligt folk. Typ Toyota Prius.

Permalänk
Medlem

Räckvidden duger inte för att komma till stugan i Ljungdalen i ett sprut. Så det fick vara.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Personligen är det mer detta som imponerar mig:
https://www.youtube.com/watch?v=UgZJg6Mu0cU
https://www.youtube.com/watch?v=L2ulG91UDLk
Det är en El-bil producerad av detta unga företag som gör 11.or på strippen.
Vad gör din bil?

Min (kommande) bil gör det på 11.6. Helt original och för betydligt mindre pengar än för en P85D. Sen så går det att pressa den mer än en timme utan att den blir överhettad eller måste laddas. Den är även rolig att svänga med och lider inte av understyrning.

P85D kör 100-200km/h på 12 sekunder (mediokert), i bästa fall, är bilen varm så gör den det på 18 (som en tvålitersdiesel). Är den överhettad så stryper den toppfarten och du når inte 200 förrän den har svalnat.

Så ska du tävla vid rödljus så är den fruktansvärt snabb, ska du köra om på autobahn eller köra lite mer aktivt så är den inte så imponerande. Vart behöver man egentligen kraften?

Tesla gör bra bilar, men man får ta det för vad det är.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Så du tror inte bränslekostnaden gör skillnad i plånboken? Jag vet som sagt inte vad det kostar att tanka elbilar men den här teslan kan köra typ 350km innan den behöver laddas. Att ladda en tesla som kör ca 450km innan den behöver laddas (efter lite googlande) kostar allt mellan 7 och 10 dollar. Detta motsvarar typ 100kr per laddning. En "vanlig"bil som tankas till att köra 450km kostar betydligt mer än 100kr.

Gemene man tankar väl minst en gång i månaden? Med detta i åtanke snackar vi hundralappar per månad. Detta ackumulerar såklart efter ett tag. Tänk också att fossila bränslen håller på att ta slut och de lär bara öka i pris medan nyare och renare el hela tiden tas fram. Snart kan man nog tanka sin bil via en generator kopplad till solpaneler och vips så är bränslekostnaden nere på 0, iaf ena halvåret.

Jag har bara googlat lite och spekulerat i siffrorna men är själv en sån där som räknar kronor och försöker vara ekonomisk så detta skulle definitivt vara intressant att poängtera. Om jag har fel någonstans så rätta mig för all del, vill inte slåss om vem som har rätt här, bara få information.

Model S verkar ta 85 kWh, så med mitt elavtal blir det kring 130:- per tank om jag inte tänker helt fel.
En tank i bilen jag har nu går på 700~, men den går 110 mil på det.

Så jo på den fronten är elbil lite billigare (kring halva konstnaden?), men nästan oviktigt sett till resten av kostnaden på en bil.
Beror ju också hur man bor, var väl någon här som sa att parkering för elbil kostade 600:- extra i månaden där han bor. Vips så var kanske elbilen dyrare i bränsle än bensinare/disel.

Inköp av solcell osv för att ladda bilen skulle nog kosta lika mycket som jag lägger på soppa på 5år.

Ingen som lever nu lär se slutet av fossila bränslen, inget vi behöver oroa oss för.

Fortsätter Sverige lägga ner kärnkraft eller göra den för dyr så kommer elbilarna här tankas med tysk kolkraft snart :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Så du tror inte bränslekostnaden gör skillnad i plånboken? Jag vet som sagt inte vad det kostar att tanka elbilar men den här teslan kan köra typ 350km innan den behöver laddas. Att ladda en tesla som kör ca 450km innan den behöver laddas (efter lite googlande) kostar allt mellan 7 och 10 dollar. Detta motsvarar typ 100kr per laddning. En "vanlig"bil som tankas till att köra 450km kostar betydligt mer än 100kr.

Gemene man tankar väl minst en gång i månaden? Med detta i åtanke snackar vi hundralappar per månad. Detta ackumulerar såklart efter ett tag. Tänk också att fossila bränslen håller på att ta slut och de lär bara öka i pris medan nyare och renare el hela tiden tas fram. Snart kan man nog tanka sin bil via en generator kopplad till solpaneler och vips så är bränslekostnaden nere på 0, iaf ena halvåret.

Jag har bara googlat lite och spekulerat i siffrorna men är själv en sån där som räknar kronor och försöker vara ekonomisk så detta skulle definitivt vara intressant att poängtera. Om jag har fel någonstans så rätta mig för all del, vill inte slåss om vem som har rätt här, bara få information.

This.

Jag kör ca 30 mil i veckan, det är 4 veckor på en månad och min bil dricker 1 liter milen. Jag tankar ca 120l bensin varje månad.
120*13kr= 1560kr i månaden lägger jag på bensin.
Säg att vi kör med 100kr per laddning på Teslan, då blir det ca 400kr i månaden.
Det är en skillnad på 14 000kr per år mellan bensin och el. Och detta är bara på min pendling, kör ju betydligt mer än detta!
Sedan vet jag inte om en elbil är skattebefriad i ett visst antal år också?

Priset på oljan lär bara öka, om den inte tar slut så är det på grund av alla skattehöjningar. För en som bor på landet och måste köra långa stäckor varje dag blir det snabbt väldigt dyrt. Elen däremot kommer väl om 50-100 år bli ganska billig när vi har fusionsreaktorer med så gott som obegränsad output.

Att man behöver sätta ett nytt trefas uttag och höja säkringen känns ju dock som en piss i sjön om man nu bestämmer sig för att köpa en Tesla. Men jag förstår att det kan bli svårt om man bor i lägenhet.

Med det sagt, väntar man tog 10 år till, batteritekniken har förhoppningsvis blivit betydligt bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

This.

Jag kör ca 30 mil i veckan, det är 4 veckor på en månad och min bil dricker 1 liter milen. Jag tankar ca 120l bensin varje månad.
120*13kr= 1560kr i månaden lägger jag på bensin.
Säg att vi kör med 100kr per laddning på Teslan, då blir det ca 400kr i månaden.
Det är en skillnad på 14 000kr per år mellan bensin och el. Och detta är bara på min pendling, kör ju betydligt mer än detta!
Sedan vet jag inte om en elbil är skattebefriad i ett visst antal år också?

Priset på oljan lär bara öka, om den inte tar slut så är det på grund av alla skattehöjningar. För en som bor på landet och måste köra långa stäckor varje dag blir det snabbt väldigt dyrt. Elen däremot kommer väl om 50-100 år bli ganska billig när vi har fusionsreaktorer med så gott som obegränsad output.

Att man behöver sätta ett nytt trefas uttag och höja säkringen känns ju dock som en piss i sjön om man nu bestämmer sig för att köpa en Tesla. Men jag förstår att det kan bli svårt om man bor i lägenhet.

Med det sagt, väntar man tog 10 år till, batteritekniken har förhoppningsvis blivit betydligt bättre då.

Det är fritt val att jämföra på vilket vis man själv vill. Men att jämföra med din bil som drar ganska mycket med en ny bil som kommer kosta runt 400 000:- haltar ju lite. Du kan ju köpa en likvärdig ny snål bränslebil för halva priset som drar runt 0.5 liter milen.

Men som jag skrev tidigare i tråden så kan det inte vara ekonomi som är argumentet när man köper en Tesla 3. Det är miljötänk och kanske viljan att driva elbilsutvecklingen framåt eller just bara känslan av att äga just en Tesla som avgör att man köper en elbil idag. Det tråkigaste är väl att det tar minst två år innan Tesla 3 rullar på vägarna och då har säkerligen det kommet ut ett gäng hybridbilar som om vi pratar ekonomi förmodligen är ett bättre val och nästan lika miljövänliga som en Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Så du tror inte bränslekostnaden gör skillnad i plånboken? Jag vet som sagt inte vad det kostar att tanka elbilar men den här teslan kan köra typ 350km innan den behöver laddas. Att ladda en tesla som kör ca 450km innan den behöver laddas (efter lite googlande) kostar allt mellan 7 och 10 dollar. Detta motsvarar typ 100kr per laddning. En "vanlig"bil som tankas till att köra 450km kostar betydligt mer än 100kr.

Gemene man tankar väl minst en gång i månaden? Med detta i åtanke snackar vi hundralappar per månad. Detta ackumulerar såklart efter ett tag. Tänk också att fossila bränslen håller på att ta slut och de lär bara öka i pris medan nyare och renare el hela tiden tas fram. Snart kan man nog tanka sin bil via en generator kopplad till solpaneler och vips så är bränslekostnaden nere på 0, iaf ena halvåret.

Jag har bara googlat lite och spekulerat i siffrorna men är själv en sån där som räknar kronor och försöker vara ekonomisk så detta skulle definitivt vara intressant att poängtera. Om jag har fel någonstans så rätta mig för all del, vill inte slåss om vem som har rätt här, bara få information.

Det finns ett räkne-exempel lite tidigare i tråden som gör gällande att om man räknar in batteribytet, så spar man runt 5000:- i driftskostnad, på 8'a år, och då är siffrorna baserade på det subventionerade priset på batterier som Tesla erbjuder om man köper dem när bilen är ny, och får dem utbytta när de förlorat 30% av kapaciteten. (8'a år) Hur pass matten kommer stämma när man väl börjar jämföra i praktiken är svårare att sia om, men besparingen i drivmedelskostnad äts med råge upp av kostnaden för ett nytt batteri. Och jag är inte helt säker på att man får igen pengarna på ett nytt batteri vid försäljning av bilen, så risken finns att Teslorna får sjukt kort livslängd. Jag hoppas inte det, eftersom jag lätt kan tänka mig en 10 år gammal Model S på uppfarten till huset, när jag köpt hus. Men då måste ju priset vara rätt... Svårt det där.

Skrivet av Paddanx:

"Diesel och miljöbil", det konceptet dödade VW rätt bra med sitt fusk tyvärr

Det som är så märkligt är att det fortfarande bara är VW som fått på tafsen för det där. Det finns inte en chans i världen om att de varit ensamma om det där fuskandet, men än så länge har man inte get sig på andra...

Skrivet av Baxtex:

Jag kör ca 30 mil i veckan, det är 4 veckor på en månad och min bil dricker 1 liter milen. Jag tankar ca 120l bensin varje månad.
120*13kr= 1560kr i månaden lägger jag på bensin.
Säg att vi kör med 100kr per laddning på Teslan, då blir det ca 400kr i månaden.
Det är en skillnad på 14 000kr per år mellan bensin och el. Och detta är bara på min pendling, kör ju betydligt mer än detta!
Sedan vet jag inte om en elbil är skattebefriad i ett visst antal år också?

Problemet med den typen av mattematik är att man inte riktigt tar höjd för batteriet. Det ska bytas, förr eller senare, och när man står där, ger jag mig fan på att det känns som förr, oavsett när det blev dags. Vi har inget pris på batteripacken till Model 3, men Model S tar Tesla 12000 dollar för, om man skriver på deras batteriutbytesprogram, när man köper bilen, och betalar det i förväg. Det har pratats om 35-45 000 dollar i faktisk kostnad, i dag, och det kan man ju konstatera att det är ju helt orimligt för en Model 3. Alla räkneexempel utgår därför från att batteri-kostnaden blir runt de 12000 dollar Tesla vill ha för Model S batteripack, om man deltar i batteriprogrammet, från början. Och håller tummarna för att det är ett realistiskt pris. Och om det är ett realistiskt pris, och du spar 14000:- om året i drivmedelskostnader, så måste du klara dig i minst 8.5 år på ett batteripack, för att det ska gå jämnt upp. Först därefter "spar" du faktiskt pengar på att köra elbil, i form av minskade drivmedelskostnader.
Elbilarna går som supermiljöbilar eller vad det heter, och är skattebefriade i ... 4(?) år, eller något sådant. Men det kan man å andra sidan få på en miljödiesel med, och de dricker även mindre bränsle än det vanliga räkne-exemplet på strax under, eller runt en liter milen, så man ska nog inte börja peta för mycket i det där, jag är inte säker på att siffrorna förändras till Tesla's fördel.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Oavsett framdrivningsteknik, kommer det en dag då bilar helt enkelt inte längre är "värda" reparationskostnaden för ägaren. Speciellt när vi börjar prata om kostnader i storleksordningen batteribyten på elbilar osv.

Ja det håller jag fullständigt med om. Allt har en ekonomisk livslängd. Det är ju sällan man byter motor i en bil, det skulle i sådana fall vara på tillverkarens bekostnad för att den hade något fabrikationsfel eller på en gammal skrotbil (till en begagnad motor från en skrot) som gått utan olja eller vatten.

Sedan kommer ju elbilar också att plågas med rost, trasiga drivknutar, bussningar och krängningshämmare det kommer man inte undan. Men elmotor och motorstyrning tror jag kommer att klara sig bättre än dagens.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Glöm det. Det är mycket möjligt att man valt att stoppa elektroniken i samma låda, men det är inte samma kretsar som gör det faktiska jobbet.

Jo det är faktiskt så det fungerar i exempelvis en Model S. Tesla beskriver det själva i sina patent:

Skrivet av :

FIG. 9 illustrates a first preferred embodiment of the invention that utilizes a pair of ESS systems. As shown, motor 601 is connected to a first ESS 901 via inverter 903 and power control module 905. Power control module 905 is used to insure that the power delivered to motor 601 or the regenerated power recovered from motor 601 has the desired voltage, current, waveform, etc. Similarly, second motor 603 is connected to a second ESS 907 via a second inverter 909 and a second power control module 911. The power control modules may be comprised of passive power devices (e.g., transient filtering capacitors and/or inductors), active power devices (e.g., semiconductor and/or electromechanical switching devices, circuit protection devices, etc.), sensing devices (e.g., voltage, current, and/or power flow sensors, etc.), logic control devices, communication devices, etc. In at least one embodiment, power control modules 905/911 are under the control of a central power control module 913. Preferably each inverter 903/909 includes a DC to AC inverter.

US Patent US8761985B2 Method of operating a dual motor drive and control system for an electric vehicle

Just detta patentet råkar fokusera på att bla. använda två batterier och två motorer, men principen är densamma.

Motorstyrningen + inverterare (behövs för att köra framåt) + elektroniken för laddning (behövs för att ladda batteriet på ett skonsamt och effektivt sätt) = den regenerativa bromsens komponenter.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vem du vänder dig till här. Men det är definitivt inte mig, eftersom jag inte är en förespråkare för någon motortyp. Jag är i grund och botten likgiltig för vilken motortyp andra använder sig av, det är helt deras eget val. För egen del skulle jag föredra elektronisk drift, men det bär i dag med sig kostnader, och praktiska restriktioner som gör det ohållbart för min del. Problematik jag inte riktigt ser en lösning på innan de kommer med motsvarigheten till Teslas Model 3, fast med bränslecell, och jag misstänker att det än är ett par år bort... Oavsett vem som ska tillverka det.

Jag vänder mig till dig som såg komplexitetsproblem med "delen för återladdning" och var rädd för att det skulle bli dyra reparationer för att denna funktionen gav ökad komplexitet. Jag menar att det i huvudsak bara handlar om att styra motorn antingen som motor eller som generator. Det är ju en av fördelarna med denna typen av AC induktionsmotorer, man får bromsladdningen "gratis".

Skrivet av -=Mr_B=-:

egr/agr ventiler byts i princip aldrig, ens på motorer som går 60 000 mil. Jag vet inte riktigt vad ditt argument är. Om något så visar att fordonen går igenom besiktningen utan förändrade värden att ventilen är hyfsat meningslös, och det kan även spåras bland biltrimmare som pluggar den, inte för att den sotat igen, utan för att den kostar effekt när den öppnar.

EGR fel är relativt vanliga, oftast sotar de igen pga. för mycket korta körningar.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Men för sakens skull:
Ventiler till vevhusventilationen? låter spännande. Så vitt jag vet knyter de flesta fordon bara avgasventilationen till insuget före turbon, om turbo finnes. Sant är dock att det innebär påbyggnad i luftrören, efter 10 000 mil har de en svart oljefilm som är rätt trist. Man har säkert förlorat en halv häst som resultat av minskat luftflöde. Men något större service behov ger det så vitt jag vet inte.

Det sitter en "PCV Valve" som begränsar återflödet av luft vid låga varvtal, annars hade motorn gått på en för mager blandning. Det sitter även en oljeavskiljare i detta systemet som hindrar olja att forslas upp med luften och förbrännas pga. att den sugs in genom insuget in til cylindern.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Dieslmotorer med 30 000 mil på räknaren kan ha flera mm tjock påbyggnad i luftrören, men intercoolern brukat tacksamt nog inte vara speciellt påverkad. Kanske tur, eftersom ett par mm där hade stängt kanalerna helt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst, ofta regelbundet, (förebyggande) och med tråkig diagnostik som följd om intervallen inte sköts. De är dock en del av det vanliga priset man får betala för att köra förbränningsmotor. En motortyp som har rätt mycket tid för utveckling bakom sig, och är förvånansvärt driftsäker som resultat. Dock en separat del, som är lätt, och billig att byta.

Men som ger ökad komplexitet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Kamaxel byts som regel aldrig, kamkjedja byts ungefär lika ofta. De förväntas hålla motorns hela livslängd. Kamrem är ett gissel, och byts regelbundet, men än en gång, det är en separat del, ofta relativt enkel att byta, och framförallt inte speciellt dyr.

Jag menar att fler ventiler leder till ökad mekanisk komplexitet eftersom det medför fler kamaxlar (DOCH) och kräver bättre smörjning, vilket rimmar dåligt med längre service intervall (som du åberopar längre ned) och "longlife" oljor. Finns ju minst ett tyskt märke som bränt sig på det.

Framför allt, en kamrem är riktigt nog oftast billig i inköp men ofta också totalt överbyggd av alla andra aggregat och funktioner att ett byte av den + vattenpump sällan landar under 5000 kr. Vissa modeller måste man riva fronten på för byte.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan inte känna igen det här i heller. Turbo som rasar brukar göra det av "yttre" anledning, det är inte ett normalfall att de är utslitna innan motorn, eller bilen i sig, levt mindre halva sitt liv. De flesta sitter där till bilkroppen är utsliten. Motor och drivlina är fortfarande i skick för bruk, om än inte som nya.

Turbobyten lär bli vanligare, kolla SAAB spisar från 2000 och VWs sedan 2010. Temperaturerna sliter enormt på lager.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Här vet jag inte ens vad du menar, du får gärna förklara.

Nej, jag tänker på hål i intercooler till atmosfären. Typrisk symptom är blårök. Googla på trycktest och IC

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, mer avancerad teknik, instoppad på redan väl fungerande enheter blir ofta en källa till fel, och är där bara för att de ger miljömässiga fördelar. Om de är stora nog för att vara berättigade är något man får ta med biltillverkaren. Personligen känner jag att det kanske inte är den diskussionen du vill ha, utan att du på något sätt lastar mig för det. Men välj en motor utan dem då? Det är helt enkelt en mer driftsäker motor, så jag önskar dig lycka till.

Jag ville med ovanstående exempel visa att en del vedertagna innovationer (blivit "defacto" standard på i stort sett alla modeller, så att du inte kan åberopa enskilda tillverkares undermåliga kvalitet) på en ottomotor har lett till en ökad komplexitet av precis den karaktär du beskyller återladdningsbromsen i elbilen för, trots att det systemet faktiskt är mycket enkelt fysiskt, men har en hel del komplexitet i form av mjukvara.

Samtliga saker jag listade är "standard" på en modern bil, eventuellt undantaget Turbo / Intercooler.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Detta, och den låga drivmedelskostnaden är ju elbilarnas största fördel. Något av en nackdel är det att förbränningsmotorer kommit så långt att mängden underhåll och dyr service är ganska begränsat, men elmotorn har fortfarande ett övertag.

Jag håller inte med, det är nog lite service de första tre åren / 100'000 km men sedan kommer problemen smygande. Att Toyota lyckas så bra med Prius är en guldstjärna för ingenjörskonst! Dessutom med NiMh batterier

Elbilar är en välbehövlig omstart på komplexitetsområdet. Visst, man lagar de genom att byta ut moduler och sådant. Men det kommer att ge bättre driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Hur länge räcker batteriet i en testla om man blir sittandes i en bilkö mitt i vintern när det är minus 15-20 grader?

Väldigt länge.

P.S Vi kanske ska skapa en dedikerad Tesla/elbilstråd eftersom om att folk var så pratglada i ämnet?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Väldigt länge.

P.S Vi kanske ska skapa en dedikerad Tesla/elbilstråd eftersom om att folk var så pratglada i ämnet?

Jag tycker att debatten i tråden är väldigt polariserad med skygglappar, påhopp och kränkthet så fort någon inte håller med (ungefär som samhällsdebatten i övrigt i Sverige, dvs), så det kanske inte är en jättebra ide...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jo det är faktiskt så det fungerar i exempelvis en Model S. Tesla beskriver det själva i sina patent:

Det enda de beskriver där är precis som jag säger, att man gjort en mer komplicerad styrbox, där det inte för användaren går att byta de enskilda delarna.

Skrivet av beh:

Motorstyrningen + inverterare (behövs för att köra framåt) + elektroniken för laddning (behövs för att ladda batteriet på ett skonsamt och effektivt sätt) = den regenerativa bromsens komponenter.

Exakt, och ju fler enheter du stoppar i samma burk, desto dyrare blir just den burken att byta. Det blir billigare för tillverkaren i första skedet, när de ska tillverka bilen, eftersom de behöver färre burkar, mindre kablage, och osv. Men det är inte en fördel för kunden, eftersom något oundvikligen kommer gå sönder förr eller senare, och då blir notan dyrare. Det är en sämre lösning.

Skrivet av beh:

Men som ger ökad komplexitet.

*Pekar på tidigare inlägg* Ja? Det skrev jag ju. Fördelen just här är dock att det rör sig om så pass beprövad teknik att det sällan eller aldrig kräver något underhåll under hela motorns livslängd. Och när det går sönder är det fortfarande (för det mesta) isolerat till mindre enheter, som är både enkla att byta, och billiga att ersätta. Just eftersom man har konstaterat att dessa delarna är känsligare, och det inte går att förebygga att de går sönder, därför ser man till att hålal kostnaderna nere när de ska bytas.

Skrivet av beh:

Jag menar att fler ventiler leder till ökad mekanisk komplexitet eftersom det medför fler kamaxlar (DOCH) och kräver bättre smörjning, vilket rimmar dåligt med längre service intervall (som du åberopar längre ned) och "longlife" oljor.

Nu betyder iofs inte ventiler att man måste ha kamaxlar överhuvudtaget, men det är så man vanligen konstruerar motorer, eftersom det är det mer slit-tåliga sättet. Jag kan inte heller påminna mig att jag har sagt något om longlife oljor, och längre serviceintervall. Motorkonstruktionerna har blivit så bra att vanlig olja ger längre service intervall än vad de gjorde förr. Bara det faktum att en motor består av en helvetes massa delar, och trots det inte behöver mer än 2 olika filter, och olja årligen, för att sen byta någon rem vid X mil / fler-års intervall är ett ganska bra betyg åt konstruktörerna.

Skrivet av beh:

Turbobyten lär bli vanligare, kolla SAAB spisar från 2000 och VWs sedan 2010. Temperaturerna sliter enormt på lager.

Spekulativt, och omöjligt att svara på. Men på 16 år hinner man mer än väl slita upp en SAAB, så har inte turbo byten blivit ett etablerat faktum, aka "måste göras vid X mil" så tror jag inte de kommer magiskt börja haverera under 2016. Men det är ju en ren åsikt, och kan ignoreras.

Skrivet av beh:

Nej, jag tänker på hål i intercooler till atmosfären. Typrisk symptom är blårök.

Hål på intercoolern, är inte i närheten av lika vanligt som hål på radiatorn, och inget av dem är något direkt jätte problem. Intercoolern är i princip omöjlig att få hål på utan yttre åverkan, och vid det laget spelar det faktiskt ingen roll vad man gör. rätt projektil, på rätt ställe, kommer alltid ha sönder något. Inte riktigt säker på vad du är ute efter.

Jag ville med ovanstående exempel visa att en del vedertagna innovationer (blivit "defacto" standard på i stort sett alla modeller, så att du inte kan åberopa enskilda tillverkares undermåliga kvalitet) på en ottomotor har lett till en ökad komplexitet av precis den karaktär du beskyller återladdningsbromsen i elbilen för, trots att det systemet faktiskt är mycket enkelt fysiskt, men har en hel del komplexitet i form av mjukvara.

Skrivet av beh:

Samtliga saker jag listade är "standard" på en modern bil, eventuellt undantaget Turbo / Intercooler.

Ja, det är ett enormt problem att sensorer går sönder. De är både hopplösa att byta, dyra som pockers, och svåra att få tag på. (ett par hundringar på i stort sett vilken reservdelshandel som helst, och det tar en kvart att byta...) För resten av din "lista" är antingen lätt att undvika att köpa motor med, eller saker som oftast sitter orörda på motorn hela dess livslängd. Är din poäng att grejer går sönder? Det anser jag är i det närmaste självklart att de gör, så i så fall försöker du sparka in en öppen dörr, med jävligt konstig argumentation.

Skrivet av beh:

Jag håller inte med, det är nog lite service de första tre åren / 100'000 km men sedan kommer problemen smygande.

Jag kan inte direkt påminna mig att bilmotorer imploderar och blir eviga källor till förtret efter 10 000mil / 3 år. Faktum är, som jag sagt flera gånger redan, att de för det mesta är i stort sett helt orörda när de har gått hela bilens livslängd.

Skrivet av beh:

Elbilar är en välbehövlig omstart på komplexitetsområdet. Visst, man lagar de genom att byta ut moduler och sådant. Men det kommer att ge bättre driftsäkerhet.

Problemet är inte att man lagar dem genom att byta moduler. Problemet är att man klumpar ihop olika funktioner som kräver egen hårdvara, och där något ofelbart kommer gå sönder med tiden, i samma modul. Det gör den modulen betydligt dyrare att byta, när en skitkrets till en funktion går sönder. Allt går sönder för eller senare. Vi vet redan att komplexa moduler är en dålig ide, fan, det räcker att titta på dedikerade moduler med tändspolar till bensin / etanolmotorer. SAAB och BMW med flera har lärt sig den hårda vägen att det är sjukt dålig PR att ha en modul som tappar gnistan på en cylinder, där man helt plötsligt måste byta för hela cylinderbanken, ofta till ett pris som överstiger vad bilen är värd i det läget. De tyckte att det inte var ett problem, eftersom de ändå nästan aldrig går sönder, men det glädjer inte den promillen av alla ägare som lik förbannat råkar ut för det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Vi verkar röra upp känslor hos andra i tråden med denna diskussionen. Jag står fast vid att dagens bilar har en enorm komplexitet som man hittat ett mer eller mindre bra sätt att hantera. Men det är vi vana vid och vi accepterar dessutom mycket stora värdeminskningar.

Visst är det mer elektronik i en elbil, men det är mycket mindre mekanik. Att påstå att mina farhågor om diverse kända fel på förbränningsmotorer är bagateller för att samtidigt påstå att en elbil är sämre för att den har en högre integration är det jag motsätter mig. Det finns ingen orsak till att dessa modulerna inte kan lagas genom att byta ut komponenter precis som man idag lagar sin telefon på det sättet. Om det kommer att finnas en marknad för det osv.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi vet redan att komplexa moduler är en dålig ide, fan, det räcker att titta på dedikerade moduler med tändspolar till bensin / etanolmotorer. SAAB och BMW med flera har lärt sig den hårda vägen att det är sjukt dålig PR att ha en modul som tappar gnistan på en cylinder, där man helt plötsligt måste byta för hela cylinderbanken, ofta till ett pris som överstiger vad bilen är värd i det läget. De tyckte att det inte var ett problem, eftersom de ändå nästan aldrig går sönder, men det glädjer inte den promillen av alla ägare som lik förbannat råkar ut för det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Spekulativt, och omöjligt att svara på. Men på 16 år hinner man mer än väl slita upp en SAAB, så har inte turbo byten blivit ett etablerat faktum, aka "måste göras vid X mil" så tror jag inte de kommer magiskt börja haverera under 2016.

Att turbos dör hör inte till ovanligheterna, ett (om än tillfälligt) förlorat oljetryck gör att lagren skär. Det är inte ett lika stort problem som kamremmar eller kedjor (VW) Det är nog precis som med tändspolar mycket irriterande för den del av alla ägare som råkar ut för det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan inte heller påminna mig att jag har sagt något om longlife oljor, och längre serviceintervall.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Detta, och den låga drivmedelskostnaden är ju elbilarnas största fördel. Något av en nackdel är det att förbränningsmotorer kommit så långt att mängden underhåll och dyr service är ganska begränsat, men elmotorn har fortfarande ett övertag.

Jag har sagt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Min (kommande) bil gör det på 11.6. Helt original och för betydligt mindre pengar än för en P85D. Sen så går det att pressa den mer än en timme utan att den blir överhettad eller måste laddas. Den är även rolig att svänga med och lider inte av understyrning.

P85D kör 100-200km/h på 12 sekunder (mediokert), i bästa fall, är bilen varm så gör den det på 18 (som en tvålitersdiesel). Är den överhettad så stryper den toppfarten och du når inte 200 förrän den har svalnat.

Så ska du tävla vid rödljus så är den fruktansvärt snabb, ska du köra om på autobahn eller köra lite mer aktivt så är den inte så imponerande. Vart behöver man egentligen kraften?

Tesla gör bra bilar, men man får ta det för vad det är.

Mycket bra poäng.

Min poäng var inte att den är perfekt (något jag också poängterade). Utan att för ett så ungt företag, göra en produktionsbil som klarar det den gör (som var omöjligt för 10 år sedan enligt alla andra tillverkare), med säkerhetsnivåer i toppklass, 7 sittplatser och den räckvidden och styrkan. Det är inte illa...

Som sagt, ta en 15 år gammal bensinbil (syftar nu på 15 år från den lanserades) så ser du en hel del skillnad på hur den har utvecklats. Säg något från 1920-30 talet iaf hade inte haft en chans mot denna. Så vi får se hur det blir när el-bilen haft 100 år på sig till att utvecklas och lösa dessa problem. Vem vet vi kanske kommer köra reaktor drivna fordon som du får fulltankade från fabrik och sen aldrig behöver tanka (Throrium reaktor?).

Men jag håller med dig... man får tar det för vad det är.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det som är så märkligt är att det fortfarande bara är VW som fått på tafsen för det där. Det finns inte en chans i världen om att de varit ensamma om det där fuskandet, men än så länge har man inte get sig på andra...
B!

Jo visst är det så... allt från Mercedes/BMW till Mazda och Ford.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3259067/It-s-not-just...

"We found small city diesel cars are emitting more than double-decker buses or fully laden 40-ton articulated lorries."
Detta är också varför det borde blivit ett enorm återkallelse, och inte bara en smäll på kinden som det är nu.

Tycker ärligt ingen av dem har fått något straff alls, vilket gör att tillverkarna kommer fortsätta med detta skit. Det som borde ha skett är att samtliga av dessa bilar skulle ha tvångsåterkallats och justerats. Sen får ägarna göra en gemensam stämningsansökan och få kompensation för att de inte fått den bil de hade. För självklart ska de också ha kompensation.

Om en bil inte hade justerats, så ska de sätta skatten på bilen därefter också, där det skulle vara skoj att se miljöbilar som får skattenivåer som en lastbil... tror folk mycket snabbt hade sålt (till vrak pris) eller lämnat in dem till återkallningen, vilket är exakt den effekten de borde få. Det är det enda rättvisa mot grannen som har en miljöbil som faktiskt håller sina krav.

Varför så extremt? För det måste svida. Inte bara pga miljön i sig själv, utan pga de som faktiskt följer reglerna inte ska hamna i en sits där de måste fuska för att kunna konkurrera. Detta ska slå VW så hårt så att de går från en av de största tillverkaren, till nästan konkurs. Sen hade inget företag, någonsin, gjort detta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"We found small city diesel cars are emitting more than double-decker buses or fully laden 40-ton articulated lorries."
Detta är också varför det borde blivit ett enorm återkallelse, och inte bara en smäll på kinden som det är nu.

Fast din länk säger ju inget om att de andra skulle ha fuskat per se, bara det att bilarna släpper ut väldigt lite om man kör som de gör i testcykeln, vilket ingen kör som. Det är ju snarare EUs testcykel som är extremt dålig och inte motsvarar verkliga förhållanden. Vilket inte är så konstigt då EU förmodligen själva förstår att det går inte att nå deras gräns vid normalt körbeteende, däremot ser det ju bra ut för allmänheten att hävda att de har hårda gränser.

Små motorer i allmänhet är ju inte speciellt miljövänliga om man kör fort/accelererar kraftigt, då släpper de ut massvis mer än vanligt. Jag tycker vi borde utforma mer realistiska tester och höja gränserna till nivåer som faktiskt är realistiska, då skulle tillverkarna fokusera mer på att göra motorer som är mer miljövänliga när de körs som folk faktiskt kommer köra dem. Parallellt med det kan vi införa ett bonus-malus system på nybilsförsäljningen där elbilar och andra miljövänligare alternativ subventioneras.

Skrivet av Paddanx:

Om en bil inte hade justerats, så ska de sätta skatten på bilen därefter också, där det skulle vara skoj att se miljöbilar som får skattenivåer som en lastbil... tror folk mycket snabbt hade sålt (till vrak pris) eller lämnat in dem till återkallningen, vilket är exakt den effekten de borde få. Det är det enda rättvisa mot grannen som har en miljöbil som faktiskt håller sina krav.

I Sverige tas väl dock ingen hänsyn till mängden kväveoxider när skatten sätts? Vilket gör att i länder som Sverige skulle skatten bli helt oförändrad.

Skrivet av Paddanx:

Varför så extremt? För det måste svida. Inte bara pga miljön i sig själv, utan pga de som faktiskt följer reglerna inte ska hamna i en sits där de måste fuska för att kunna konkurrera. Detta ska slå VW så hårt så att de går från en av de största tillverkaren, till nästan konkurs. Sen hade inget företag, någonsin, gjort detta igen.

Skall jag vara ärlig så tror jag nog inte det är många som kommer göra det igen oavsett, tror inte det är så många andra bolag som någonsin gjort det. Finns ju andra sätt att utnyttja att EU har katastrofalt dåliga tester än att fuska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast din länk säger ju inget om att de andra skulle ha fuskat per se, bara det att bilarna släpper ut väldigt lite om man kör som de gör i testcykeln, vilket ingen kör som. Det är ju snarare EUs testcykel som är extremt dålig och inte motsvarar verkliga förhållanden. Vilket inte är så konstigt då EU förmodligen själva förstår att det går inte att nå deras gräns vid normalt körbeteende, däremot ser det ju bra ut för allmänheten att hävda att de har hårda gränser.

Skall jag vara ärlig så tror jag nog inte det är många som kommer göra det igen oavsett, tror inte det är så många andra bolag som någonsin gjort det. Finns ju andra sätt att utnyttja att EU har katastrofalt dåliga tester än att fuska.

Visst, du har en bra poäng...
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150923/nastan...
Dock bryter de mot gränsvärdena som är inom EU. De ska mao inte få lov att köra, alls. Men visst, VW är den enda "bekräftade" att aktivt ändra det i mjukvaran i sig sjäv. Dock kan de andra, rent tekniskt sett, inte få igenom dessa värden utan att modifiera dem, så de kan omöjligt vara lagliga att sälja och köra, egentligen.

Därför ska ju nu EU också göra om testerna, ordentligt. Det återstår att se hur bra det blir, men tanken är att de ska bli betydligt mer realistiska. Det som måste göras är bla att utsläppstesterna måste göra samtidigt som bränsleförbrukningstesterna, med exakt samma motorinställning.
Sen naturligtvis även sättet att testa måste bli mer vanliga vägar, samt krav på att exakt samma däck, och detaljer som testas med, måste vara standard att säljas med (är min åsikt). Så ingen modifiering av aerodynamiken med vävtejp/blanka hjul tex

Skrivet av Aktsu:

Små motorer i allmänhet är ju inte speciellt miljövänliga om man kör fort/accelererar kraftigt, då släpper de ut massvis mer än vanligt. Jag tycker vi borde utforma mer realistiska tester och höja gränserna till nivåer som faktiskt är realistiska, då skulle tillverkarna fokusera mer på att göra motorer som är mer miljövänliga när de körs som folk faktiskt kommer köra dem. Parallellt med det kan vi införa ett bonus-malus system på nybilsförsäljningen där elbilar och andra miljövänligare alternativ subventioneras.

Faktum är att många har missuppfattat problemet med denna skandal och snåla dieselmotorer. Felet är inte att den kör för snålt och långsamt, ironiskt nog tvärt om mot vad många tror.

När dessa miljödieslar snålkör, dvs slukar mindre bränsle, så ökar miljöproblemet, vilket är vad länken ovan också visar. Förbränningen blir inte komplett och partiklar bildas med icke förbränt bränsle, eller dåligt bränt (CO/NO/CH), vilket ger sämre avgasvärden.

Det VW bilarna (och andra bilar gör) är att när de upptäcker testcykler så ökar de istället förbrukningen, kraftigt. Detta get mer komplett förbränning och "fixar" problemet.

Så när du kör dessa små dieslar hårt, så är de faktiskt mer miljövänliga
Sen kommer dock din förbrukning att öka, vilket inte är bra det heller så klart, men det du spottar ut är mer renat, oavsett. Just detta är ju var VW nu gör i sin återkallning. De ändrar mjukvaran så den inte snålkör, utan de kommer dricka mer soppa, som i sin tur ökar CO2 värden som i sin tur ökar skatten.

Skrivet av Aktsu:

I Sverige tas väl dock ingen hänsyn till mängden kväveoxider när skatten sätts? Vilket gör att i länder som Sverige skulle skatten bli helt oförändrad.

Nej, men det lär komma efter detta.
EU har dock regler på vad som är "max", och det är dessa nivåer de går över med enorma faktorer... inte några % heller, utan många gånger om vad som är tillåtet.
När du kör dessa motorer på sätt som är lagligt, så ökar också förbrukning och CO2 värdena till jämförbara nivåer, och då påverkas skatten. Så indirekt kör du "olagliga" motorer nu, och för att de ska bli lagliga måste de justeras.

Skrivet av Aktsu:

Skall jag vara ärlig så tror jag nog inte det är många som kommer göra det igen oavsett, tror inte det är så många andra bolag som någonsin gjort det. Finns ju andra sätt att utnyttja att EU har katastrofalt dåliga tester än att fuska.

Jo, det är därför det måste slås hårt, och testerna måste utföras av oberoende firma. Tillverkarna ska mao inte få lov att testa dem, utan en firma vars uppgift är att ta bil "X" genom en test cykel, utan att tillverkaren får modifiera/röra den innan samtliga tester är klara, dvs allt från förbrukning, avgas, säkerhet/krocktest. Allt ska göras på "samma" bil (eller identisk bil).
Tänk dig vilka dåliga bromsvärden de lär få med special däcken för förbruknings testet tex...
De kommer då tvingas att göra en kompromiss, där de får välja vilka fördelar den ska ha. Sen ska du kunna köpa, "exakt den bilen".

(PS, vet önsketänkande, men det är också det enda sättet man kan få det rätt, rättvist och jämförbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst, du har en bra poäng...
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150923/nastan...
Dock bryter de mot gränsvärdena som är inom EU. De ska mao inte få lov att köra, alls. Men visst, VW är den enda "bekräftade" att aktivt ändra det i mjukvaran i sig sjäv. Dock kan de andra, rent tekniskt sett, inte få igenom dessa värden utan att modifiera dem, så de kan omöjligt vara lagliga att sälja och köra, egentligen.

Därför ska ju nu EU också göra om testerna, ordentligt. Det återstår att se hur bra det blir, men tanken är att de ska bli betydligt mer realistiska. Det som måste göras är bla att utsläppstesterna måste göra samtidigt som bränsleförbrukningstesterna, med exakt samma motorinställning.
Sen naturligtvis även sättet att testa måste bli mer vanliga vägar, samt krav på att exakt samma däck, och detaljer som testas med, måste vara standard att säljas med (är min åsikt). Så ingen modifiering av aerodynamiken med vävtejp/blanka hjul tex

Klart de kan få igenom dem lagligt. Tror säkert du får de utsläppssifrrorna om du kör som testerna är gjorda att efterlikna. Testerna är ju verkligen gjorda för att visa på en lägstanivå istället för en medelnivå. Men så blir det ju när politiker blir inblandade i något mer avancerat än att skala en banan.

Skrivet av Paddanx:

Faktum är att många har missuppfattat problemet med denna skandal och snåla dieselmotorer. Felet är inte att den kör för snålt och långsamt, ironiskt nog tvärt om mot vad många tror.

När dessa miljödieslar snålkör, dvs slukar mindre bränsle, så ökar miljöproblemet, vilket är vad länken ovan också visar. Förbränningen blir inte komplett och partiklar bildas med icke förbränt bränsle, eller dåligt bränt (CO/NO/CH), vilket ger sämre avgasvärden.

Det VW bilarna (och andra bilar gör) är att när de upptäcker testcykler så ökar de istället förbrukningen, kraftigt. Detta get mer komplett förbränning och "fixar" problemet.

Så när du kör dessa små dieslar hårt, så är de faktiskt mer miljövänliga
Sen kommer dock din förbrukning att öka, vilket inte är bra det heller så klart, men det du spottar ut är mer renat, oavsett. Just detta är ju var VW nu gör i sin återkallning. De ändrar mjukvaran så den inte snålkör, utan de kommer dricka mer soppa, som i sin tur ökar CO2 värden som i sin tur ökar skatten.

Det beror ju helt på vad du klassar som mer miljövänliga, du kommer producera mer koldioxid när du gasar som du säger men mindre kväveoxider, ingen av dem är ju speciellt bra. Gasar du på kommer du också spotta ur dig mer kväveoxider än om du snålkör, vilket är precis det din länk i detta inlägg länk tog upp. Att i verkliga livet snålkör man inte så mycket som i EUs tester vilket naturligt gör att du får mer utsläpp, helt lagligt också.

Skrivet av Paddanx:

Nej, men det lär komma efter detta.
EU har dock regler på vad som är "max", och det är dessa nivåer de går över med enorma faktorer... inte några % heller, utan många gånger om vad som är tillåtet.
När du kör dessa motorer på sätt som är lagligt, så ökar också förbrukning och CO2 värdena till jämförbara nivåer, och då påverkas skatten. Så indirekt kör du "olagliga" motorer nu, och för att de ska bli lagliga måste de justeras.

Fast lagligt är ju bara att klara testerna utan att fuska. Att de släpper ut massvis mer när man kör normalt är helt okej. Att ha motorer som naturligt släpper ut lite vid låg belastning är helt okej, även om de släpper ut massvis mer när man gasar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har du problem med 400K till en bil, så köp en cykel.

Fast varför nöja sig med en 'billig' Tesla Model 3 om man nu behöver en "penisförlängare", varför inte köpa de dyrare modellerna istället?
Fast sen när Model 3 rullar ut finns ju risken att folk misstar din dyra Tesla för en billig model 3, så lika bra att köpa en Bugatti Veyron när du ändå håller på...

Finns många bilar som kostar under 400kkr som kan vara alldeles tillräckligt för många.
Begagnat köp är vanligt för bil och där kan det finnas många tusenlappar att spara för den som är lite budgetmedveten.
Vill man ha en Tesla, man har råd och räckvidd och laddningsmöjligheter inte är något problem, visst köp en Tesla.
Men ganska trångsynt att säga att ingen som inte har 400kkr 'som ligger och skräpar' ska ha bil överhuvudtaget.

Däremot kan cykel vara ett alldeles utmärkt sätt att transportera sig om man åker själv med ingen eller liten packning och relativt korta avstånd.