Dator för mining, köpråd för moderkort+processor för 4-5 grafikkort X16

Permalänk
Medlem

Dator för mining, köpråd för moderkort+processor för 4-5 grafikkort X16

Hejsan, det är så att jag har fått upp ögonen för mining via grafikkort. Har nu en dator bestående utav:

Moderkort: MSI X99A Raider
Cpu: Intel i7-5820 Hexa-Cora 3.3ghz

Har läst att detta moderkortet inte stödjer fler än ett grafikort i X16 läge med denna processor. Vilket är lite irriterande.

Kan någon ge mig tips på bra moderkort/cpu kombo där det stöds minst fyra stycken gpus i x16 läge, så billigt som möjligt?

Tacksam för svar/ mvh Tomi

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Vet inte om det stödjer 2 kort i X16-läge men fler än 3 blir ju svårt då X99 inte har så många PCI-e lanes? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pandrone:

Hejsan, det är så att jag har fått upp ögonen för mining via grafikkort. Har nu en dator bestående utav:

Moderkort: MSI X99A Raider
Cpu: Intel i7-5820 Hexa-Cora 3.3ghz

Har läst att detta moderkortet inte stödjer fler än ett grafikort i X16 läge med denna processor. Vilket är lite irriterande.

Kan någon ge mig tips på bra moderkort/cpu kombo där det stöds minst fyra stycken gpus i x16 läge, så billigt som möjligt?

Tacksam för svar/ mvh Tomi

Mining? Du är två år sen tyvärr inget lönt med det numera.

Dock spelar det ingen roll om du kör grafikkorten i 1x eller 16x när det kommer till mining.
Sedan spelar det inte heller roll då din CPU har inte PCIe-lanes för att klara 2st grafikkort i 16x då den bara har 28st banor. Oavsätt moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Råder dig verkligen till att inte börja köpa hårdvara för att minea med grafikkort. Det är inte lönt, finns speciell hårdvara för sånt nu som minear mycket snabbare än vad alla grafikkort kan. Slöseri med pengar

Permalänk
Medlem

Om ni tror miningen gäller bitcoin är det fel. En annan valuta som kommer bli stor i framtiden som jag tippar på. Så visst jag gissar på att Ethereum nätverket kommer bli stort i framtiden. Men bättre det än att tippa på spel

Visa signatur

tomt

Permalänk
Avstängd

@Pandrone: Kan bara instämma med @DavidtheDoom och @qaaka, du är några år försent ute. I dagsläget är det troligen enbart större kriminella organisationer etc som sysslar med mining.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Menar du att det teoretiskt/praktist kan gå att köra mining med upp till 3-4 kort ifall jag kör PCI-express extensions osv ? Och då behålla cirka 28Mh/s per kort(har ett Radeon 390 i den hastigheten för tillfället)?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mining? Du är två år sen tyvärr inget lönt med det numera.

Dock spelar det ingen roll om du kör grafikkorten i 1x eller 16x när det kommer till mining.
Sedan spelar det inte heller roll då din CPU har inte PCIe-lanes för att klara 2st grafikkort i 16x då den bara har 28st banor. Oavsätt moderkort.

Har ni sådan dålig koll här på Sweclockers?
Går ju mine:a Ethereum med rätt trevlig profit i dagsläget så visst kan det vara lönsamt!

Skrivet av Pandrone:

@DavidtheDoom: Menar du att det teoretiskt/praktist kan gå att köra mining med upp till 3-4 kort ifall jag kör PCI-express extensions osv ? Och då behålla cirka 28Mh/s per kort(har ett Radeon 390 i den hastigheten för tillfället)?

Absolut, bara köpa några risers så kan du köra 5 kort för mining på ditt moderkort

Permalänk
Medlem

@Cudage: Eller hur, med mina average 26,4 Mh/s så har jag dragit in cirka 160kr på fyra dagar. Långt mkt mer än vad min cloudmining på 1180Gh/s Bitcoin samt 4Mh/s Litecoin mining ger. Det är framtidens valuta!

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

@Cudage: Göttans, men min cpu, har läst att i7-5820 inte har tillräckligt med PCI-e lanes ?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

@Cudage: Göttans, men min cpu, har läst att i7-5820 inte har tillräckligt med PCI-e lanes ?

5820K har 28 lanes och det krävs en lane per grafikkort. För SLI finns det dock ett krav på 8 lanes per grafikkort, vilket troligtvis är vad du läst om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Men iom att jag ska köra mining så har jag troligen ingen nytta av att koppla grafikkorten i crossfire/sli konfiguration?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

@LemonIllusion: Men iom att jag ska köra mining så har jag troligen ingen nytta av att koppla grafikkorten i crossfire/sli konfiguration?

Exakt, och eftersom det inte är stora texturer eller så som ska puttas snabbt så räcker bandbredden från en lane och blir över.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

@Cudage: Göttans, men min cpu, har läst att i7-5820 inte har tillräckligt med PCI-e lanes ?

Det är vid gaming, för mining spelar det inte någon roll
Edit: CitronIllusionen hann före Trevlig grävning och lycka till!

Permalänk
Medlem

Om du ska mina ethereum skulle jag i dagsläget hålla tillbaka om du har tänkt dig att mina för ekonomisk vinst, difficultyn har redan kommit ikapp värdeökningen som skett senaste 2-3 månaderna och vi är snart nere på samma lönsamhet som i januari. Alla kort du köper i dagsläget kommer att vara mycket sämre än polaris när det kommer till prestanda/watt och kommer därför förmodligen aldrig att gå med vinst. I nuläget ligger ROI på 3-4 månader med NUVARANDE lönsamhet och lönsamheten sjunker snabbt.

Vill du däremot mina som hobby eller subventionera nya kort med mining där du inte bryr dig om dom går jämt upp eller inte så är det bara att köra på. Själv köpte jag 4st nano för en månad sen som får stå och puttra på så länge dom är någorlunda lönsamma, men sen åker dom in i mina 2 gaming riggar.

Ska du använda datorn till endast mining kan du köra i princip vilket moderkort som helst så länge det har tillräckligt många pci-e portar (kör öppen rigg med pci-e extenders). Dock är krångel med att få igång mer än 4st gpuer (win 7) 5st (win 8.1), vet ej om win 10 har samma problem. Linux ska inte ha samma begränsning men då har man istället brist på bra lösningar för överklockning osv.

I övrigt det som gäller för ethereum mining.

- PCIe 1x eller 16x spelar ingen roll
- Nvidia har betydligt mer ojämn prestanda i algon som används till ethereum och fungerar inte alls på vissa modeller.
- 380x/7970/280x och vissa modeller av pitcarin baserade kort (beror på vilket minne som används) ger bäst prestanda/krona
- 290/390 serierna ger sämst prestanda/watt av AMD korten
- Fury X/Nano är totalt överlägsen när det kommer till prestanda/watt så länge man inte överklockar, kostar dock betydligt mer för den prestandan man får och är bara försvarbart om du tänkt använda korten till något annat.
- Kort med 2GB Vram kan vara mer krångligt att få igång nu när DAG kräver över standard max tillåtna allokeringen av Vram i amd drivrutinerna.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Pandrone: Kan bara instämma med @DavidtheDoom och @qaaka, du är några år försent ute. I dagsläget är det troligen enbart större kriminella organisationer etc som sysslar med mining.

Haha vad snackar du om?

Visa signatur

|||