Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 980 Ti får ersättare i maj – GTX 970 avlöses i juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Känns som att mina två 980Ti kommer leva rätt länge om X90Ti bara ska vara en "ersättare". Ska man sälja sina kort för att köpa ett nytt och köra single GPU måste nvidia klämma ut minst 50% bättre prestanda om det ens ska va värt det..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Granter:

Nya generationen blir inge snabbare, bara strömsnålare. Därför de är så lustigt med alla som skriver "ska sälja mitt 980TI", gör de! lol

Får väl vänta på benchmarks och se hur de blir.

Instämmer.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Nya generationen blir inge snabbare, bara strömsnålare. Därför de är så lustigt med alla som skriver "ska sälja mitt 980TI", gör de! lol

Får väl vänta på benchmarks och se hur de blir.

Jag tror inte heller att det kommer bli några stora skillnader när korten släpps någon gång i maj/juni/juli, men det finns möjlighet att den nya arkitekturen ger en viss ökning i prestanda. Det i kombination med ökad frekvens (om det nu blir så) kan säkert ge någonstans mellan 10-30%. Men visst, det är förmodligen ingen idé att sälja sitt 980ti om man har ett sådant, iallafall inte förrän det släpps ett konsumentkort med GP100.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Granter:

Nya generationen blir inge snabbare, bara strömsnålare. Därför de är så lustigt med alla som skriver "ska sälja mitt 980TI", gör de! lol

Får väl vänta på benchmarks och se hur de blir.

Har du sett specifikationen på GP100 Tesla? När väl konsumentvarianten kommer så kan du iskallt räkna med att den kommer köra över GM200 fullständigt.

De kort som kommer nu kommer troligen prestera 10-20% bättre än GTX 980Ti på halva kretsytan ungefär. Det kommer vara Nvidias toppkort fram till att nästa Titan kommer, vilket spekuleras bli till vintern.

Ungefär som GTX 680 presterade bättre än GTX 580. Sen kom GTX 780 vilket var fullstora Kepler och det kortet körde över GTX 580 fullständigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Markusas:

@tvelander

Du som har varit med ett tag, kan du minnas att kommande generationer x80 kort inte har varit vassare än tidigare generations "Ti"eller "x90"-kort?

Det brukar dom inte vara så mycket...

Tex 980 vs 780ti va inte farligt skillnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

@elajt_1:
Härligt då hinner 980Ti begagnade kort falla i pris rejält... speciellt om det finns annat NYTT att tillgå i butikerna.

Bäst är ändå att försöka sälja innan, då chansen är större att få ut mer $ £ € för att köpa polaris/pascal.
Bara onödigt att vänta om man vill ha nya arkitekturen från AMD Polaris eller Nvidia Pascal i sin dator.

Sälj nu om ni går i tankarna att satsa på ny GPU teknik. Finns ingen anledning att vänta in. Bättre få in lite extra slantar för nytt köp.... senare.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Jag sitter kvar på mina 3 GTX970 dom räcker ett bra tag till

Du tror det va? Med en begränsning till 3.5 GB vram och med multi-gpu stöd som bara blir sämre och sämre.

Good luck att kräma annat än Medium i nya spel framöver.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xaves:

Du tror det va? Med en begränsning till 3.5 GB vram och med multi-gpu stöd som bara blir sämre och sämre.

Good luck att kräma annat än Medium i nya spel framöver.

MultiGPU sämre say what???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Du tror det va? Med en begränsning till 3.5 GB vram och med multi-gpu stöd som bara blir sämre och sämre.

Good luck att kräma annat än Medium i nya spel framöver.

Ja ja men innan de kom fram att dom var på 3,5 + 0,5 Gb så hyllades korten för att vara fina kort
sen över en natt var dom pest att ha
så man kan undra jag tror inte 0,5Gb har så på verkan i spelen kanske om ett par år

Men ni som vill ha det bästa köp det jag tar det lunk mina kort räcker ett tag till för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Att DX12 så sällan presterar bättre än DX11, beror ofta på att testsajterna oftast testar med en CPU av allra högsta klass, testar man med en svagare CPU tenderar DX12 att gå bättre även på kort från Nvidia.

Så någon katastrof tycker jag inte att DX12 är, lite barnsjukdomar finns det för visso, men det får man räkna med till en början.
Många av barnsjukdomarna har också mer med Windows Store än DX12 att göra.

Hitman +57% i DX12 vs DX11, med ett GTX980Ti och en FX8370.
http://www.computerbase.de/2016-03/hitman-benchmarks-directx-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker

Då är Sweclockers testare okunniga enligt dig eftersom dom har problem med sli/crossfire och rekommenderar hellre ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hur är det med VR och SLI/CrossFire med de kommande GPU:erna? Som jag förstått det är det lite si och så med stöd för VR i SLI/CrossFire med nuvarande GPU:er?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Србо:

Då är Sweclockers testare okunniga enligt dig eftersom dom har problem med sli/crossfire och rekommenderar hellre ett grafikkort.

Då SLI / CF kräver mer en bara stoppa in köra och hoppas på SLI / CF profilen är bra.

kräver lite 3e part program och fixar med annat så ja korrekt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MultiGPU sämre say what???

Tror bestämt att multigpu stödet i spelen kommer att minska med DX12 då spelutvecklarna själv måste ta större ansvar för det som hanterades av drivers tidigare.

Skrivet av tvelander:

Då SLI / CF kräver mer en bara stoppa in köra och hoppas på SLI / CF profilen är bra.

kräver lite 3e part program och fixar med annat så ja korrekt

I såfall måste man ju anse att SLI/CF är ett koncept som fallerat om man som användare ska behöva förlita sig till tredjeparts program för att få det att fungera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det GDDR5 så känns korten rätt ointressanta för mig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MarkSix:

Tror bestämt att multigpu stödet i spelen kommer att minska med DX12 då spelutvecklarna själv måste ta större ansvar för det som hanterades av drivers tidigare.

I såfall måste man ju anse att SLI/CF är ett koncept som fallerat om man som användare ska behöva förlita sig till tredjeparts program för att få det att fungera.

Ja så kan man tycka, men det är så det alltid varit typ.

GL hf lira skyrim i SLI utan 3e part program eller surround!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det GDDR5 så känns korten rätt ointressanta för mig.

Samma här, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det GDDR5 så känns korten rätt ointressanta för mig.

Om det skulle släppas ett kort med dubbla prestandan av exempelvis ett Titan X idag, skulle det då vara ointressant bara för att minnestekniken som använts fortfarande är GDDR5? Har vi idag kunnat se någon märkbar skillnad, där minnestekniken varit ett hinder om vi exempelvis jämför ett GTX980 med ett Fury X?

För egen del så struntar jag fullständigt i vilket minne som sitter på kortet, så länge kortet presterar x-antal % bättre än innan, och det inte finns en "synligt" märkbar skillnad på det som ritas upp på skärmen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är du säker på att du inte blandar ihop GDDR5X med HBM? För vad jag vet så kör Nvidia med Samsungtillverkade HBM minnen men det är Micron som gör GDDR5X minnena till både Nvidia och AMD.

GP100 är den största kretsen aka den mest presterande. Den kommer att hamna i t.ex. Nvidias Teslakort och i eventuella GTX Titan kort. Det är dessa kort som kommer att köra HBM2 minnen. GP104 är namnet på den krets som med största sannolikhet kommer att dyka upp i GTX 1070 och GTX 1080 och köra med GDDR5X minnen. GP106 kommer nog dyka upp i kort lägre ned i segmenten typ GTX 1060 och eventuella GT-serie kort. Dessa kommer med största sannolikhet köra med GDDR5 minnen och DDR3 i absoluta botten av segmentet.

Sett till tidigare släpp från Nvidia så tror jag nog GTX 1070 kommer att hamna någonstans mellan 3400-3800:- vid lansering. GTX 1080 någonstans mellan 4500 och 5000:-. Priserna kommer sedan gå ned sig och sedan cementera sig beroende på AMD kort och tillgång. Om typ ett år kanske du hittar ett GTX 1070 närmare 3000:-

Det är den du läser om just nu. Till sommaren.

3400 till 3800:- där omkring.

GDDR5 är vram. Inte internminne. Allt du behöver är ett moderkort som stödjer PCI-E (vilket är i stortsett varenda modernt moderkort).

De fullfjädrade korten kommer (om man ska tro ryktena) bara inkludera Teslakort, Quatro kort och en eventuell GTX Titan-serie. Nvidia verkar slopa X80Ti serien denna gång. Att kalla GTX 1080 för ett mellankort är väl att ta i. Det är ju ändå prestandaklassen även om inte i absoluta toppen av den.

I de absolut flesta fall så kommer du bara märka skillnaden på storleken på själva kortet. Har ytterst svårt att se att man skulle nå taket för GDDR5X än på ett tag.

Då känner du inte Nvidia direkt väl. Det vore inte första gången de skulle gjort det du just säger.

Allt pekar på att GP104 ersätter både GTX 980 och 980Ti genom att de slopar helt 1080Ti. GP100 kommer att ersätta de gamla teslakorten till att börja med och kan eventuellt leta sig ut på marknaden som ett GTX Titan (Y? P? O? ABC?).

Budgetkrets? Knappast. GX104 har alltid varit en prestandakrets. Att sedan GX100 lyckat leta sig ut då och då något år senare ändrar inte detta faktum. Det har varit så här iallafall sedan Fermi då GF100 mer eller mindre blev ett fiasko.

Iallafall för alla som inte vill punga ut 10.000:- för ett kort med HBM2 som de dessutom med största sannolikhet inte kommer att utnyttja fullt ut ändå.

GX104 är inte den fulla kretsen, därför avvaktar jag tills den fulla kretsen med HBM2 dyker upp, men denna gång blir det kort från AMD. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Nya generationen blir inge snabbare, bara strömsnålare. Därför de är så lustigt med alla som skriver "ska sälja mitt 980TI", gör de! lol

Får väl vänta på benchmarks och se hur de blir.

1080/x80 är väl menad att ersätta 980Ti i prestanda och 980 i pris medan 1070/x70 är menad att ersätta 980 i prestanda och 970 i pris. Precis som vanligt alltså.
De är ju GP104. GP100 som är menade att ersätta 980Ti och Titan X i pris kommer troligtvis senare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om det skulle släppas ett kort med dubbla prestandan av exempelvis ett Titan X idag, skulle det då vara ointressant bara för att minnestekniken som använts fortfarande är GDDR5? Har vi idag kunnat se någon märkbar skillnad, där minnestekniken varit ett hinder om vi exempelvis jämför ett GTX980 med ett Fury X?

För egen del så struntar jag fullständigt i vilket minne som sitter på kortet, så länge kortet presterar x-antal % bättre än innan, och det inte finns en "synligt" märkbar skillnad på det som ritas upp på skärmen.

Ja för att det antagligen kommer ett nytt likadant kort några månder senare med GDDR5X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror bestämt att multigpu stödet i spelen kommer att minska med DX12 då spelutvecklarna själv måste ta större ansvar för det som hanterades av drivers tidigare.

I såfall måste man ju anse att SLI/CF är ett koncept som fallerat om man som användare ska behöva förlita sig till tredjeparts program för att få det att fungera.

Lite märkligt tänkande när VR vill ha mer än gärna en gpu per öga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Lite märkligt tänkande när VR vill mer än gärna ha en gpu per öga.

Tror ju inte att VR är mer än en fluga som som kommer att dö lika snabbt som 3D-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror ju inte att VR är mer än en fluga som som kommer att dö lika snabbt som 3D-TV.

VR är mer än underhållning. Det som kommer att vinna stort är sjukvården,CAD/CAM, industrin, service och bevakning. 2020 tror man det kommer vara värt 100 miljader dollar i omsättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Då SLI / CF kräver mer en bara stoppa in köra och hoppas på SLI / CF profilen är bra.

kräver lite 3e part program och fixar med annat så ja korrekt

Det understrukna är problemet med sli/crossfire, folk vill i allmänhet inte hålla på med 3e part program och fixa med annat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Србо:

Det understrukna är problemet med sli/crossfire, folk vill i allmänhet inte hålla på med 3e part program och fixa med annat.

Folk i allmänhet köper inte SLI.

Köp inte saker man inte orkar hålla på med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Folk i allmänhet köper inte SLI

Givetvis syftade jag på att folk i allmänhet som köper speldatorer undviker sli/crossfire för det behövs 3e part program och fixar med annat

.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Србо:

Givetvis syftade jag på att folk i allmänhet som köper speldatorer undviker sli/crossfire för det behövs 3e part program och fixar med annat.

Dom flesta vet inte ens vad det är eller att det går!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom flesta vet inte ens vad det är eller att det går!

Vilket innebär att intresset från spelutgivarna att supporta multigpu lösningar blir väldigt lågt. Varför lägga utvecklings pengar på något som endast ett fåtal entusiaster har nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Lite märkligt tänkande när VR vill ha mer än gärna en gpu per öga.

Så för en vettig VR upplevelse så behövs det 2 kraftfulla GPU:er + ett dyrt VR set. Låter som ett dödfött projekt redan från början i alla fall för underhållningsbranschen.