Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 980 Ti får ersättare i maj – GTX 970 avlöses i juni

Permalänk
Avstängd

@fermia:
Ja det är för dyrt... sen ska folk dessutom punga ut pengar för Gsync skärm också.. allt handlar om våra pengar ..LOL

Men vill man ligga på topp så kostar det... har alltid varit och kommer alltid vara...

Jag kommer köra Nvidia för spel ändå för jag gillar deras physx, gameworks m.m. och gsync är riktigt bra.
Hoppas de släpper ett kort som kan driva 2560x1440 144hz utan något "hack" och gärna utan att behöva köra SLI. Jag vägrar köra med SLI. Har gjort det förut med GTX 670, men nej tack, inte igen, aldrig mer....

Om AMD släpper grymma PolarIS kort med bra priser nu, så kanske priserna blir lägre för de som vill satsa på Nvidia... vem vet?

MVH

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RaBlack:

@fermia:
Ja det är för dyrt... sen ska folk dessutom punga ut pengar för Gsync skärm också.. allt handlar om våra pengar ..LOL

Men vill man ligga på topp så kostar det... har alltid varit och kommer alltid vara...

Jag kommer köra Nvidia för spel ändå för jag gillar deras physx, gameworks m.m. och gsync är riktigt bra.
Hoppas de släpper ett kort som kan driva 2560x1440 144hz utan något "hack" och gärna utan att behöva köra SLI. Jag vägrar köra med SLI. Har gjort det förut med GTX 670, men nej tack, inte igen, aldrig mer....

Om AMD släpper grymma PolarIS kort med bra priser nu, så kanske priserna blir lägre för de som vill satsa på Nvidia... vem vet?

MVH

670 vs 900 serien SLI är som jämföra en rutten potatis vs en glänsande sötpotatis som precis lämnat ditt grönsaksland.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

@Tumnus:
Ja det är sant vännen...

Men förhoppningen är stor ändå...
Man vill ju slippa köra SLI... 2 x "X80"och betala ett högt pris men med onödiga problem.

MVH

Multigpu lösningar ska man hålla sig borta ifrån så mycket som möjligt om man vill ha en stabil upplevelse.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen 780ti -> 980ti gav väl en boost på 30-50 %. I så fall anser jag att ett till "billigt" 980ti för SLI som snarare ger 75-100 % prestandaökning en klart bättre affär...eller?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

670 vs 900 serien SLI är som jämföra en rutten potatis vs en glänsande sötpotatis som precis lämnat ditt grönsaksland.

Har du några bevis för det?
För jag har nämligen väldigt svårt att tro att Maxwell har löst SLI's naturliga problem med frame-times bara sådär.

För ärligt talat så tyckte jag inte att själva SLI-stödet var dåligt eller att antalet buggar var för många när jag körde GTX 780 SLI men det var frame-times som till slut fick mig att sälja det ena kortet igen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Multigpu lösningar ska man hålla sig borta ifrån så mycket som möjligt om man vill ha en stabil upplevelse.

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Skrivet av Sisyfos:

Har du några bevis för det?
För jag har nämligen väldigt svårt att tro att Maxwell har löst SLI's naturliga problem med frame-times bara sådär.

För ärligt talat så tyckte jag inte att själva SLI-stödet var dåligt eller att antalet buggar var för många när jag körde GTX 780 SLI men det var frame-times som till slut fick mig att sälja det ena kortet igen.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker.

Sen så sitter folk klagar på SLI stöd i spel som PRECIS släppts ellr inte ens behöver SLI.

Där jag behövt flera kort funkar SLI satans utmärkt och även frametimes, sen så löser typ G-SYNC alla problem nu, och även nästan frees-sync.

Ja 600 serien suger satans fan i SLI vs 900 serien då jag haft 4x 680..

Vad spelar alla för spel som behöver SLI där det inte funkar?`?

Denna visar lite, http://uk.hardware.info/reviews/4031/nvidia-geforce-gtx-titan...

Och den är GAMMAL 3 år.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De fullfjädrade korten kommer (om man ska tro ryktena) bara inkludera Teslakort, Quatro kort och en eventuell GTX Titan-serie. Nvidia verkar slopa X80Ti serien denna gång. Att kalla GTX 1080 för ett mellankort är väl att ta i. Det är ju ändå prestandaklassen även om inte i absoluta toppen av den.

Allt pekar på att GP104 ersätter både GTX 980 och 980Ti genom att de slopar helt 1080Ti. GP100 kommer att ersätta de gamla teslakorten till att börja med och kan eventuellt leta sig ut på marknaden som ett GTX Titan (Y? P? O? ABC?).

Jag tolkar nyheten som att 1080/x80 ersätter 980Ti för att prestandan räcker till. Inte att 1080Ti/x80Ti aldrig skulle komma.
Men å andra sidan är det konstigt att 970 ersätts då. 1070/x70 borde ju ersätta 980 om 1080/x80 ersätter 980Ti. Blir ett stort glapp till 960 isåfall.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Men å andra sidan är det konstigt att 970 ersätts då.

Om 1070 kostar lika mycket som 970 så försvinner ju 970 pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker.

Sen så sitter folk klagar på SLI stöd i spel som PRECIS släppts ellr inte ens behöver SLI.

Där jag behövt flera kort funkar SLI satans utmärkt och även frametimes, sen så löser typ G-SYNC alla problem nu, och även nästan frees-sync.

Ja 600 serien suger satans fan i SLI vs 900 serien då jag haft 4x 680..

Vad spelar alla för spel som behöver SLI där det inte funkar?`?

Denna visar lite, http://uk.hardware.info/reviews/4031/nvidia-geforce-gtx-titan...

Och den är GAMMAL 3 år.

Tyvärr stöder eller fungerar ju inte alla titlar med SLI och då kan du vara hur elit du än tycker dig vara för att få till det bra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Vägg av text.

Som sagt så var jag aldrig missnöjd med SLI-stöd i spel, det är oftast väldigt bra faktiskt och finns det inte så kan man ju ganska enkelt tvinga det.
Jag vet inte vad folk skulle kunna "göra" med sina saker heller då elektronik gör sitt jobb själv, det är ju inte som att vi användare kan lägga till någon "skit" bland alla 1'or och 0'or som processas

Jag vet som sagt inte hur det är med Maxwell egentligen då jag inte sett några bra SLI frametimes-grafer för Maxwell men en sak är klar och det är ju att Kepler inte är trevligt att köra SLI då jag själv erfarat det.
Det syns ju bland annat i graferna som du länkade till.

Det är möjligt att Freesync/G-Sync löser detta till viss del som du säger men än en gång vet jag inte om det finns några faktiska tester på det där ute.
Det är en sak att bara säga "Det fungerar skitbra för mig" men det beror ju på hur känslig man är för varierande frametimes, jag vill se rå data istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker.

Sen så sitter folk klagar på SLI stöd i spel som PRECIS släppts ellr inte ens behöver SLI.

Där jag behövt flera kort funkar SLI satans utmärkt och även frametimes, sen så löser typ G-SYNC alla problem nu, och även nästan frees-sync.

Ja 600 serien suger satans fan i SLI vs 900 serien då jag haft 4x 680..

Vad spelar alla för spel som behöver SLI där det inte funkar?`?

Denna visar lite, http://uk.hardware.info/reviews/4031/nvidia-geforce-gtx-titan...

Och den är GAMMAL 3 år.

Först skriver du om skit bakom spakarna och i samma inlägg att "600-serien suger satans vs 900-serien". Hur ska du ha det? Antingen funkar det väl bra eller så funkar det inte bra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.
i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Fixar inte Geforce Experience detta åt folk? Eller måste man vara expert för att köra SLI?

Skrivet av ArcticFire:

Jag tolkar nyheten som att 1080/x80 ersätter 980Ti för att prestandan räcker till. Inte att 1080Ti/x80Ti aldrig skulle komma.
Men å andra sidan är det konstigt att 970 ersätts då. 1070/x70 borde ju ersätta 980 om 1080/x80 ersätter 980Ti. Blir ett stort glapp till 960 isåfall.

Skulle tippa på att det är som Tumnus säger att GP104 ersätter både 980 och 980Ti. Och sen tror jag att ett X80ti med P100 kan komma för att kontra eventuella high end kort från AMD.

Eftersom nVidia inte lyckats lösa Async Compute tillfredställande på 900 serien så är det väl ett rätt dåligt val att hoppa på 980Ti istället för dom nya korten som kommer från nVidia/AMD. Fast vi vet ju inte ännu hur Pascal kommer att hantera Async Compute. Jen Hsun Huang sa visserligen i presentationen av Tesla P100 att kretsen klarar av Pre-Emptive Multitasking så det kanske även fixar Async Compute problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fixar inte Geforce Experience detta åt folk? Eller måste man vara expert för att köra SLI?

Skulle tippa på att det är som Tumnus säger att GP104 ersätter både 980 och 980Ti. Och sen tror jag att ett X80ti med P100 kan komma för att kontra eventuella high end kort från AMD.

Eftersom nVidia inte lyckats lösa Async Compute tillfredställande på 900 serien så är det väl ett rätt dåligt val att hoppa på 980Ti istället för dom nya korten som kommer från nVidia/AMD. Fast vi vet ju inte ännu hur Pascal kommer att hantera Async Compute. Jen Hsun Huang sa visserligen i presentationen av Tesla P100 att kretsen klarar av Pre-Emptive Multitasking så det kanske även fixar Async Compute problemen.

Nvidias 900 kan inte fixa async på hårdvarunivå möjligtvis på mjukvaru sidan. Det har dom ju pratat stort men uttrycket mycket snack lite verkstad. Passar utmärkt när man diskuterar Nvidia och Async.

Sen ryktes det att Pascal Async hantering är på en liknande nivå som AMD 7000 serien. Sen om det är sant eller inte får tiden utvisa.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

670 vs 900 serien SLI är som jämföra en rutten potatis vs en glänsande sötpotatis som precis lämnat ditt grönsaksland.

Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker.

Sen så sitter folk klagar på SLI stöd i spel som PRECIS släppts ellr inte ens behöver SLI.

Där jag behövt flera kort funkar SLI satans utmärkt och även frametimes, sen så löser typ G-SYNC alla problem nu, och även nästan frees-sync.

Ja 600 serien suger satans fan i SLI vs 900 serien då jag haft 4x 680..

Vad spelar alla för spel som behöver SLI där det inte funkar?`?

Denna visar lite, http://uk.hardware.info/reviews/4031/nvidia-geforce-gtx-titan...

Och den är GAMMAL 3 år.

Hahhahaha det är säkert som du säger... LOL

Tyvärr så har jag inte vågat köra med SLI sen 600 serien.... men om det är sådär mycket bättre idag så kanske man ska göra det ... Då kanske, om inte de släpper ett singelkort med Ti betäckning blir 2 x "X80" i SLI....

Kan du skicka lite tester på dina SLI benchmarks ? Vore jättekul och jätte tacksamt om du kan.

Tack för dina svar., jag uppskattar dem verkligen.. hmmmmm, suget för att köra SLI igen känns inte långt bort nu.

MVH //RaBlack

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Först skriver du om skit bakom spakarna och i samma inlägg att "600-serien suger satans vs 900-serien". Hur ska du ha det? Antingen funkar det väl bra eller så funkar det inte bra.

Att 900 serien är mycket bättre än 600 serien i dagens läge....

Shit asså, snacka prata ord i mun.

GeForce experince är nog sämsta jag använt....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Kan någon "expert" tolka detta? Vad handlar det om? Är det Async snack eller bara BS?

Tack på förhand med svar snarast.

Edit
DX 12 - Async Compute...

Every bit of independent research on this topic has confirmed that AMD and Nvidia have profoundly different asynchronous compute capabilities. Nvidia’s own slides illustrate this as well. Nvidia cards cannot handle asynchronous workloads the way that AMD’s can, and the differences between how the two cards function when presented with these tasks can’t be bridged with a few quick driver optimizations or code tweaks. Beyond3D forum member and GPU programmer Ext3h has written a guide to the differences between the two platforms — it’s a work-in-progress, but it contains a significant amount of useful information.
Joel Hruska, Extremetech.com

http://ext3h.makegames.de/DX12_Compute.html

"Best case scenario for AMD is the absolute worst case scenario for Nvidia.
And exactly the same vice versa as well, if you count in the use of CUDA."

MVH

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Bärbar speldator med 980ti prestanda är realistiskt och förvänta sig även om man tar Nvidias reklam för ersättarna till mobila med nypa salt. AMD kommer med energisnåla i mellanklassen till bärbara som dom hävdar motsvarar minst 270x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om 1070 kostar lika mycket som 970 så försvinner ju 970 pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har så rätt, jag tänkte inte alls på priset.

Skrivet av MarkSix:

Skulle tippa på att det är som Tumnus säger att GP104 ersätter både 980 och 980Ti. Och sen tror jag att ett X80ti med P100 kan komma för att kontra eventuella high end kort från AMD.

Det var det jag menade. Både x80 och x70 lär ju vara GP104.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Finns två sätt att se det på.
Det finns den andliga efterföljaren, den som tar över vid ett visst segment. Sedan har vi efterföljaren vid liknande prestanda.
980Ti tog över den rollen som 780Ti hade, det är den andliga efterföljaren. Men hade högre prestanda, 970/980 var väl mer efterföljaren vid samma prestanda. I artikeln verkar de syfta till kort med liknande prestanda. Så den faktiska ersättaren till 980Ti släpps inte i sommar, bara efterföljaren till GM104, alltså GP104, som råkar göra 980Ti utdaterad då det inte presterar tillräckligt bra för att vara toppkort längre.
Vet inte riktigt varför Sweclockers väljer att formulera sig på ett sådant sätt dock.

Så som jag tycker man ska definiera efterföljare är såhär:
Toppkort Gen1 --> Toppkort Gen2 --> Toppkort Gen3--> Toppkort Gen4

Men man kan se det så här:
Toppkort Gen1 --> Övre mellanklass Gen2 --> Mellanklass Gen3 --> Budget Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns två sätt att se det på.
Det finns den andliga efterföljaren, den som tar över vid ett visst segment. Sedan har vi efterföljaren vid liknande prestanda.
980Ti tog över den rollen som 780Ti hade, det är den andliga efterföljaren. Men hade högre prestanda, 970/980 var väl mer efterföljaren vid samma prestanda. I artikeln verkar de syfta till kort med liknande prestanda. Så den faktiska ersättaren till 980Ti släpps inte i sommar, bara efterföljaren till GM104, alltså GP104, som råkar göra 980Ti utdaterad då det inte presterar tillräckligt bra för att vara toppkort längre.
Vet inte riktigt varför Sweclockers väljer att formulera sig på ett sådant sätt dock.

Ja, det är många som är förvirrade här.

Mitt sätt att tolka informationen är att de först lanserar den fulla GP104 (1080/x80), vilken kostar som 980 och presterar minst lika bra som 980 Ti, och därmed ersätter båda. Senare lanserar de den nedskalade GP104 (1070/x70), vilken kostar som ett 970 och därmed slutar 970 säljas.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag skulle köpa ett 1080 TI utan hbm2, De mjölkar bara pengar inför hbm2 korten som bör komma nästa år eller 2018.

Givetvis beror de på vad för kort man redan har. Men de har så mycket bättre teknologi som dom inte delar med sig av.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår inte va FOLK gör som har dual GPU folk måste va helt, förlåt mig " SÄMST " på att använda hårdvaran.

i 95 % av fallen jag hjälpt folk hos dom, eller på LAN eller på Dreamhack med dubbla GPUS så är det 999999 % av fallen skit bakom spakarna.

Haft 4-WAY SLI sedan 2008 typ eller något, och förstår inte va folk gör med sina saker.

Sen så sitter folk klagar på SLI stöd i spel som PRECIS släppts ellr inte ens behöver SLI.

Där jag behövt flera kort funkar SLI satans utmärkt och även frametimes, sen så löser typ G-SYNC alla problem nu, och även nästan frees-sync.

Ja 600 serien suger satans fan i SLI vs 900 serien då jag haft 4x 680..

Vad spelar alla för spel som behöver SLI där det inte funkar?`?

Denna visar lite, http://uk.hardware.info/reviews/4031/nvidia-geforce-gtx-titan...

Och den är GAMMAL 3 år.

Behöver inte va fel på folket! Nvidia släppte inte för sålänge sen en drivis som fixade bsod för sli användare. Generellt så är de mer ostablit.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av klotim:

Behöver inte va fel på folket! Nvidia släppte inte för sålänge sen en drivis som fixade bsod för sli användare. Generellt så är de mer ostablit.

Haft alla serier SLI sedan 8800 Ultra.
Och man får va beredd på sånt.

Men största problemen är spelens optimering, dom släpper dom förtidigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Ja, det är många som är förvirrade här.

Mitt sätt att tolka informationen är att de först lanserar den fulla GP104 (1080/x80), vilken kostar som 980 och presterar minst lika bra som 980 Ti, och därmed ersätter båda. Senare lanserar de den nedskalade GP104 (1070/x70), vilken kostar som ett 970 och därmed slutar 970 säljas.

Nä alltså de skulle släppa två kort, det finns ingen anledning att inte släppa båda GP104-korten samtidigt, så som de brukar.
Jag tror Sweclockers håller sig till ett av de två sätten att se det på. Alltså andligt, (Exempel 1 ovan) eller ren prestanda (Exempel 2). Tror inte de byter syn på det halvvägs genom en mening.

Din tolkning är att de menar det prestandamässiga först (GP104 ersätter GM100), men sedan när du pratar 970-1070 så pratar du andligt (1070 ersätter 970).

De släpper helt enkelt 1080/x80 och 1070/x70 först, dessa ersätter andligt GTX 980 och GTX 970, men prestandamässigt så blir 980Ti utdaterad och slutar säljas. Båda korten presterar givetvis över GTX 970, så GTX 970 har fortfarande sitt marknadssegment kvar och säljs för att täcka upp den prisklassen under GP104, tills 970 prestandamässigt ersätts av den andliga efterföljaren till GTX 960, alltså 1060/x60, när GP106 kommer.

Permalänk
Medlem

Av kretsstorlek och förmodat transistorantal att döma så är GP104 fullt kapabel att ersätta 980Ti. Den kretsstorleken antyder 7,5 miljarder transistorer mot 980Ti som har 8 miljarder, sedan verkar frekvenserna höjas en hel del genom att man kör på 16nm FinFET.

http://wccftech.com/nvidia-pascal-gp104-gpu-leaked/

Notera att de i omröstningen längst ner pratar om efterföljare segmentmässigt och inte prestandamässigt:

Citat:

Which NVIDIA GPU are you most excited about?
GP100 Consumer Graphics Card (980 Ti Replacement)
GP104 Consumer Graphics Card (980 Replacement)
GP104 Consumer Graphics Card (970 Replacement)
GP106 Consumer Graphics Card (960 Replacement)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nvidia kör med Samsung som producerat GDDR5X ett tag nu.

Var kommer den uppgiften ifrån. Micron gav JEDEC specifikationer vid årsskiftet. Så du menar att Samsung tog de specifikationer och satte igång direkt. HAHAHA värsta jag hört. http://www.anandtech.com/show/9883/gddr5x-standard-jedec-new-...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dahippo:

Var kommer den uppgiften ifrån. Micron gav JEDEC specifikationer vid årsskiftet. Så du menar att Samsung tog de specifikationer och satte igång direkt. HAHAHA värsta jag hört. http://www.anandtech.com/show/9883/gddr5x-standard-jedec-new-...

Typ så ja

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Sådär ser det ut att bli "kanske"...

GP100 ersätter GTX 980 Ti, 8GB alt. 16GB GDDR5X alt. HBM2
GP104 ersätter GTX 980, 8GB GDDR5X
GP104 ersätter GTX 970, 6GB alt. 8GB GDDR5X
GP106 ersätter GTX 960, 4GB alt. 6GB GDDR5 alt. GDDR5X

End of story.

PS: Gamla trogna GDDR5 kan vara en lösning också, om de vill hinna få ut korten till sommaren...

MVH

Jag skulle inte tro att man har två st minnes kontroller på GP100, Därför tror jag att det är osannolikt att vi får se GP100 med GDDR5X.

jag skulle snarare tro att:
"hela" GP104 blir nya GTX 980ti (x80ti), troligt vis med GDDR5X med 384bitars buss, möjlig minnes mängd är 6/9/12GB (gissar på 32 till 40 sm-kluster, delvis 300-400mm²)
GP104 med avstängda sm kluster blir nya GTX 980 (x80) med GDDR5X eller GDDR5. troligtvis med 6GB video minne.
GP104 med mer avstängda sm kluster blir nya GTX 970 (x70) med GDDR5. troligt 6GB.
Nya GTX 960 (x60) blir rebrand av gamla GTX970. (Troligen p.g.a kapacitet brist i 14/16nm plus att alla tillverkare gillar rebrand )

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Avstängd

@dahippo:

Under Nvidia evenemanget den 5 april nämnde Jen-Hsun Huang "Samsung"...

http://www.ustream.tv/recorded/85315086

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@dahippo:

Under Nvidia evenemanget den 5 april nämnde Jen-Hsun Huang "Samsung"...

http://www.ustream.tv/recorded/85315086

MVH

Du kommer ändå inte ifrån att den enda i officiella kanaler som gör GDDR5X är Micron. Han nämner nog att Tesla P100 kommer använda HBM2 från Samsung.